همچنین ببینید

راهکارهای درمانی ام اس و گرفتگی عضلات

راهکارهای درمانی ام اس و گرفتگی عضلات

بسیاری از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عضلاتشان دچار گرفتگی می شود که به این حالت در علم پزشکی اسپاسم عضلات می گویند. این اتفاق بیشتر در عضلات پاها و بازوها رخ می دهد و ممکن است شما را از حرکت آزادانه اندام ها باز دارد. همراهی ام اس و گرفتگی عضلات بسیار شایع می باشد.

 کمر درد در ام اس

کمر درد در جمعیت عمومی بسیار رایج است اما بیشتر از آن در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) دیده می شود. اگرچه بسیاری از مبتلایان به ام اس این جنبه از بیماری را تجربه کرده اند اما علت آن از تغییرات فیزیکی(مانند انقباضات کنترل نشده عضلانی) تا چالش های عملی (مانند موارد مرتبط با تحرک) متفاوت است. علاوه بر چالش های جسمی MS، تحقیقات اخیر نشان می دهد که خستگی و شرایط بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب با درد قابل توجهی در بیماران MS ارتباط دارد.

به همین ترتیب، تحقیقات نشان داده است که فاکتورهای سبک زندگی که بیماران ام اس از آن پیروی می کنند، می توانند با بروز درد همراه باشند. این موارد شامل استعمال دخانیات، خستگی، رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت و ورزش است که می توانند در چاقی مؤثر باشند. پرداختن به هر دو شرایط بهداشت روانی و عوامل قابل تغییر در شیوه زندگی، زمینه های قابل توجهی از درمان را فراهم می کند که باید در هنگام کاهش یا جلوگیری از درد در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در نظر گرفته شود. مؤثرترین دوره درمان باید براساس آن چه دقیقاً مسئول درد است تنظیم شود. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که درصد مبتلایان به ام اس که کمر درد را تجربه می کنند ۴۱/۶ درصد می باشد.

اسپاستیسیته

اسپاستیسیته یک علامت شایع در بیماری ام اس است و بیشتر به دلیل دمیلینه شدن ایجاد می شود. در حالی که اسپاستیسیتی به افزایش تون عضلانی و انقباضات کنترل نشده عضلانی اشاره دارد، افراد مبتلا به اسپاستیسیته اغلب احساسات مختلفی را توصیف می کنند مانند:

  • سفتی، سختی
  • کشیده شدن
  • درد
  • فشرده شدن

اسپاستیسیته مانند سایر علائم MS از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است فرد احساس سفت شدن ساق پا کند که تأثیری در عملکرد روزانه نداشته باشد. دیگران ممکن است دچار اسپاستیسیته شدید پا شوند که باعث گرفتگی دردناک شود و در حرکت اختلال ایجاد کند. در حالی که اسپاستیسیته معمولاً ران ها، کشاله ران و باسن فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند باعث سفت شدن و درد در مفاصل و پایین کمر شود.

پیشگیری و درمان اسپاستیسیته

درمان اسپاستیسیتی که کمرتان را تحت تأثیر قرار می دهد معمولاً ترکیبی از دارو و فیزیوتراپی است. این روش های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گرما درمانی
  • ماساژ درمانی
  • فیزیوتراپی
  • شل کننده های عضلانی مانند تیزانیدین

اجتناب از عوامل محرک، مطمئناً راهی مهم برای جلوگیری از بدتر شدن اسپاستیسیته در ناحیه کمر است. نمونه هایی از عوامل تحریک کننده اسپاستیسیته شما عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض گرما
  • تغییرات ناگهانی در موقعیت یا حرکت
  • لباس تنگ یا تحریک کننده
  • مثانه یا روده پر
  • عفونت

علامت لرمیت

یکی از دلایل کلاسیک کمر درد در مولتیپل اسکلروزیس پدیده ای به نام علامت لرمیت است که به احساس شوک مانند یا"موجی از برق" اشاره دارد که به سرعت از پشت سر فرد به پایین از طریق ستون فقرات حرکت می کند. این احساس زمانی رخ می دهد که فرد گردن خود را به جلو خم می کند. این احساس گذراست و هنگامی که فرد سر خود را به عقب حرکت می دهد، از بین می رود. علامت لرمیت به دلیل ضایعات MS در ستون فقرات گردنی است. داروهایی مانند داروی ضد تشنج Neurontin می تواند از بروز درد جلوگیری کند. Neurontin به طور کلی مخصوص کسانی است که علامت لرمیت را ناتوان کننده می دانند.

مشکلات عضلانی و حرکتی

یکی دیگر از دلایل کمر درد در ام اس مربوط به موضوعات ناشی از بی حرکتی است. به عنوان مثال، اگر فرد مبتلا به ام اس از عصا یا وسیله کمکی دیگری به طور نامناسب استفاده کند، ممکن است کمر درد ایجاد شود. به این منظور ممکن است راه رفتن فرد مختل شود یا وزن خود را به طور غیر طبیعی توزیع کند که باعث فشار بر کمر می شود. نشستن روی صندلی چرخدار در تمام طول روز همچنین می تواند فشار ناخواسته ای به پشت فرد وارد کند.

پیشگیری و درمان مشکلات عضلانی حرکتی

راهکارهای پیشگیری یا مبارزه با این دلایل اسکلتی عضلانی درد کمر شامل موارد زیر است:

  • فیزیوتراپی
  • گرما درمانی
  • ماساژ
  • ضد التهاب های غیراستروئیدی(NSAIDs) نیز می توانند برای کوتاه مدت برای رفع التهاب حاد مفید باشند. NSAID ها می توانند باعث مشکلات کلیوی، کبدی، قلبی یا معده شوند و برای همه افراد ایمن و مناسب نیستند.

درمان کمر درد ام اس

برای درمان کمر درد ام اس، پزشک شما می تواند یک یا چند روش درمانی زیر را توصیه کند:

  •  داروها
  • ورزش
  • فیزیوتراپی
  • کار درمانی
  • آب درمانی
  • درمان های جایگزین

پزشک شما قبل از توصیه داروهای خاص احتمالاً سعی خواهد کرد علت اصلی کمر درد شما را تعیین کند. برای درمان درد ناشی از فشارهای عضلانی، او ممکن است داروهای ضد التهابی بدون نسخه(OTC) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را توصیه کند. در زیر به موارد درمان درد کمر می پردازیم:

داروهای مورد تأیید FDA برای درمان کمر درد

·       Lioresal (باکلوفن)

·       تیزانیدین

داروهای دیگری نیز وجود دارد که می تواند در شرایط خاص برای درمان استفاده شود. این شامل موارد زیر می باشد:

·       دیازپام

·       نورونتین (گاباپنتین)

·       تزریق بوتاکس

 ورزش

وقتی احساس کمر درد می کنید، ورزش ممکن است برای شما سخت باشد اما می تواند یک راه درمانی بسیار مؤثر به حساب آید و مزایای بیشتری به همراه داشته باشد. کشش ملایم می تواند به کاهش درد کمک کند. ورزش همچنین ممکن است به تسکین افسردگی، تقویت سطح انرژی شما و مبارزه با خستگی مربوط به ام اس کمک کند.

فیزیوتراپی و کاردرمانی

درمان های توانبخشی، مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی، برای همه مبتلایان به ام اس مهم هستند- نه فقط کسانی که کمر درد دارند. فیزیوتراپیست ها می توانند تمریناتی را برای کمک به تسکین برخی از علائم مرتبط با ام اس به شما بیاموزند. آن ها ممکن است به شما نحوه کشش عضلات برای کاهش کمر درد را آموزش دهند. آن ها همچنین می توانند به شما یاد دهند که چگونه انرژی خود را حفظ کنید و بدن را با کارایی بیشتری حرکت دهید.

یک متخصص کاردرمانی می تواند به شما بیاموزد که چگونه خانه، کار و شیوه زندگی خود را متناسب با نیازهای متغیر خود سازگار کنید. آن ها می توانند به شما یاد دهند که چگونه وسایل تطبیقی ​​را در عادت ها و محیط های روزمره خود ادغام کنید و همچنین نحوه استفاده صحیح از آن ها را یاد بگیرید. این ممکن است از کمر درد مربوط به کشیدگی عضلات یا وضعیت بد بدن جلوگیری کنید.

درد کمر در اکثر افراد مبتلا به ام اس دیده می شود. مهم آن است که شما بتوانید با راه های پیشنهاد شده در بالا به تسکین درد خود بپردازید.