همچنین ببینید

تمرین کوهنوردی و صخره‌نوردی در خانه

آیا استفاده از طب مکمل در ام اس مؤثر است؟

درمان جایگزین موارد مختلفی را شامل می شود از رژیم غذایی و ورزش گرفته تا تهویه ذهنی و تغییر سبک زندگی. به عنوان مثال می توان به طب سوزنی، یوگا، رایحه درمانی، داروهای گیاهی و ماساژ اشاره کرد. طب مکمل، روش های درمانی جایگزینی هستند که علاوه بر درمان های روتین مورد استفاده قرار می گیرند.

 رژیم غذایی و علائم مختلف ام اس

اگر به بیماری ام اس مبتلا هستید، می توانید با اقدامات پیشگیرانه ای برای بهبود سلامت عمومی خود قدم بردارید. با حفظ وزن سالم یا تأمین سوخت مناسب برای بدن در زمان مناسب از روز، چندین علائم بیماری ام اس را می توان کاهش داد. حفظ یک رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به ام اس ضروری می باشد. بهترین روش تغییر رژیم غذایی، متناسب کردن آن با علائم بیماریتان می باشد. به یاد داشته باشید که درباره برنامه رژیم غذایی خود با یک متخصص تغذیه، پزشک یا پرستار MS صحبت کنید و مراقب باشید مواد مغذی ضروری را کنار نگذارید.

در متن زیر به تشریح تناسب رژیم غذایی با انواع علائم بیماری ام اس می پردازیم:

نقش رژیم غذایی مناسب در رفع مشکلات مثانه

اگر با مشکل مثانه در بیماری ام اس خود مواجه هستید، ممکن است وسوسه شوید، مقدار نوشیدنی خود را کاهش دهید. با این حال، نوشیدن کم مایعات می تواند منجر به ادرار غلیظ شود که مثانه را تحریک کرده و باعث ایجاد عفونت می شود. برای هیدراته شدن باید به اندازه کافی بنوشید اما از مصرف غذاهای پر ادویه، الکل، کافئین و آب میوه خودداری کنید. 6-8 لیوان آب در روز توصیه می شود. حفظ وزن سالم می تواند به رفع مشکلات مثانه کمک کند. اضافه وزن می تواند فشار روی کف لگن را افزایش دهد و منجر به بی اختیاری ادرار شود.

نقش رژیم غذایی مناسب در رفع مشکلات روده

یبوست یکی از علائم رایج MS است که با خوردن منظم غذا و داشتن مایعات و فیبر کافی در رژیم غذایی برطرف می شود. اگر قصد دارید فیبر دریافتی خود را افزایش دهید، این کار را به تدریج انجام دهید تا از مشکلات بعدی جلوگیری نمایید. می توانید نان سفید، ماکارونی و برنج خود را به نسخه های قهوه ای یا سبوس دار آن ها تغییر دهید و به تدریج مقدار سبزیجات و دانه های رژیمی خود را افزایش دهید.

نقش رژیم غذایی مناسب در رفع خستگی

بدن شما از غذایی که می خورید انرژی می گیرد و یک رژیم غذایی نامناسب تمام سوخت مورد نیاز روز را تأمین نمی کند. خستگی یک علامت پیچیده MS است و اگرچه تنها به سوختی که در بدن دارید مربوط نیست اما منطقی است که مطمئن شوید رژیم غذایی باعث خستگی شما نمی شود. یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات به علاوه کربوهیدرات های پیچیده، سطح انرژی در طول روز شما را تأمین می کند. کربوهیدرات های پیچیده غذاهای نشاسته ای هستند که در مقایسه با کربوهیدرات های ساده مانند شکر، به آرامی انرژی را در جریان خون شما آزاد می کنند.

شاخص گلیسمی (GI) یک رتبه بندی از غذاهای حاوی کربوهیدرات است که بر اساس سرعت تأثیر آن ها بر سطح گلوکز خون شما مشخص می شود. غذاهایی که آهسته جذب می شوند دارای درجه GI پایین هستند، در حالی که غذاهایی که با سرعت بیشتری جذب می شوند دارای درجه GI بالاتری هستند. وعده های غذایی و میان وعده هایی که سرشار از کربوهیدرات های پیچیده هستند، مانند میوه های تازه و نان چند دانه ای، دارای شاخص گلیسمی پایین هستند و باعث آزاد شدن انرژی پایدار و آهسته تری می شوند. لاکتوز، قند موجود در شیر و فرآورده های شیری مانند ماست نیز دارای شاخص گلیسمی پایین است. مصرف یک غذای کم GI همزمان با غذای پر GI می تواند سرعت آزاد شدن کربوهیدرات را کاهش دهد، به عنوان مثال با نوشیدن یک لیوان شیر با یک بیسکویت شیرین.

اگر احساس می کنید به تقویت انرژی نیاز دارید، دستیابی به غذاهای شیرین وسوسه انگیز است. با این حال، متوجه خواهید شد که سطح گلوکز خون شما به سرعت دوباره خراب می شود و سطح انرژی شما پایین می آید. غذاها و نوشیدنی های پر قند غالباً دارای مواد مغذی کمی هستند و کالری اضافی می تواند باعث افزایش وزن ناخواسته شود.

اضافه وزن می تواند مقابله با خستگی را دشوارتر کند. نشان داده شده است که مقادیر بالای فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ به مبتلایان سندرم خستگی مزمن کمک می کند.

نقش رژیم غذایی مناسب در رفع افسردگی

افسردگی یکی دیگر از علائم پیچیده است که ممکن است به سایر جنبه های MS شما مرتبط باشد. شاید درمان افسردگی با یک رژیم غذایی مناسب ممکن نباشد اما می توانید اطمینان حاصل کنید که بهترین فرصت را برای غلبه بر آن به خود می دهید. مغز شما برای سالم ماندن به سوخت با کیفیت نیاز دارد.

سعی کنید در هر وعده غذایی مقداری پروتئین و کربوهیدرات نشاسته ای داشته باشید. مقدار زیادی نوشیدنی غیرکافئین دار مصرف کنید و از مصرف الکل خودداری نمایید. مقادیر زیاد الکل می تواند ویتامین های گروه B را در بدن شما کاهش دهد که نشان داده شده است بر روحیه تأثیر می گذارد. اطمینان حاصل کنید که به جای چربی های اشباع شده مقدار زیادی چربی اشباع نشده از دانه ها و ماهی های روغنی مصرف می کنید.

اگر افراد مبتلا به افسردگی تمایل به اجتناب از افراد و موقعیت های اجتماعی مانند غذا خوردن در بیرون از منزل داشته باشند، می توانند به یک چرخش نزولی وارد شوند. غذا خوردن با دوستان و خانواده می تواند احساس انزوا را کاهش دهد و همچنین باعث غذا خوردن منظم می شود.

نقش رژیم غذایی مناسب در رفع درد

درد با چاقی و رژیم غذایی نامناسب همراه است. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به ام اس که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند می توانند با کاهش وزن، علائم درد خود را کاهش دهند. یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما در کنترل وزن کمک کند اما اگر می خواهید تغییرات اساسی ایجاد کنید، از یک متخصص بهداشت مشاوره بگیرید.

نقش رژیم غذایی مناسب در رفع شناخت

طرفداران برخی از رژیم های خاص بیماری ام اس، ادعا می کنند که از زمان استفاده از این رژیم ها احساس هوشیاری بیشتری دارند و کمتر دچار مه مغزی می شوند. این ها نظرات فردی است و آزمایش آن ها آسان نیست.

نقش رژیم غذایی مناسب در رفع مشکلات بلع

اگر با مشکلات بلع رو به رو هستید، یک متخصص تغذیه می تواند انواع غذا و روش های تهیه غذا را که خوردن آن آسان است را پیشنهاد کند.

نقش رژیم غذایی مناسب در رفع افزایش وزن

ممکن است دریابید که با ام اس افزایش وزن پیدا کرده اید. شاید در نتیجه از دست دادن تحرک، عوارض جانبی دارو یا کاهش فرصت ورزش این اتفاق افتاده است. بیش از نیمی از افراد مبتلا به RRMS دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. این امر همچنین می تواند بر احساسات تأثیر بگذارد و باعث از بین رفتن عزت نفس، اعتماد به نفس و همچنین مدیریت مشکلات حرکتی شود.

یک رژیم غذایی کم چرب، با استفاده از مقادیر کمی روغن های گیاهی نسبت به چربی های حیوانی، می تواند خطر چاقی و بیماری های قلبی را کاهش دهد، به خصوص اگر سطح فعالیت نیز کم باشد. صحبت با یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند.