همچنین ببینید

تمرین کوهنوردی و صخره‌نوردی در خانه

گوش درد در ام اس

نورالژی تری ژمینال یا نورالژی عصب سه قلو نوعی درد عصبی است که می تواند احساس خستگی یا سوزش در ناحیه کنار صورت، در یک طرف ایجاد کند و عامل گوش درد شود. درد ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد اما ممکن است در طول حمله بارها تکرار شود.

 مه مغزی و راهکارهای درمانش در ام اس

Brain Fog یا  Clouding of consciousness که به مه مغزی شناخته می شود، می تواند علامت تعدادی از بیماری ها باشد. Brain Fog روندهای ذهنی مختلفی از جمله حافظه و تمرکز را تحت تأثیر قرار می دهد. این علامت می تواند در بیماری مولتیپل اسکلروزیس، دوران بارداری و بر اثر استرس، کمبود خواب یا رژیم غذایی ناسالم به وجود بیاید. مه مغزی می تواند تا حدی گیج کننده باشد اما راهکارهایی برای درمانش در ام اس وجود دارد. با تعریف مه مغزی و راهکارهای درمانش در متن زیر بیشتر آشنا می شوید.


Brain Fog چیست؟


مه مغزی می تواند احساساتی را در فرد ایجاد کند که گویی فرایندهای تفکر، درک و یادآوری، آن طور که باید کار نمی کنند. مه مغزی بر روی عملکردهای زیر تأثیر می گذارد:



  • حافظه، از جمله توانایی ذخیره و یادآوری اطلاعات

  • استفاده و درک زبان

  • توانایی پردازش و درک اطلاعات

  • مهارت های بصری و مکانی برای طراحی و تشخیص اشکال

  • توانایی محاسبه و کار کردن


اگر یک یا چند مورد از این عملکردها به طور مؤثر کار نکنند، درک، تمرکز و یادآوری موارد دشوار است. این اتفاق ممکن است باعث ایجاد وحشت در فرد شود.


بیماری ام اس می تواند باعث بروز مه مغزی شود. افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس متوجه تغییراتی در توانایی های خود از جمله پردازش و یادآوری اطلاعات می شوند و این تغییرات بر توانایی فرد برای زندگی مستقل می تواند تا حدی تأثیر بگذارد.


علایم مه مغزی چیست؟


مه مغزی می تواند بر افراد مختلف، تأثیرات متفاوتی بگذارد که بسته به شرایط، شدت آن ها متفاوت است. در این جا سه علامت رایج مه مغزی آورده شده است:


1. عدم تمرکز


وقتی نمی توانید تمرکز کنید، وظایف ذهنی می توانند مانند یک هدف متحرک، احساس شوند. ذهن شما به جای این که تمرکز کند، دائماً دور می زند و انجام هر کاری را دشوار می کند.


2. فراموشی


مه مغزی می تواند توانایی شما را در به خاطر سپردن انواع اطلاعات از جمله مطالب دانشگاهی، کارهای روزمره مانند فراموش کردن کلیدهای ماشین یا خاطرات شخصی مانند آن چه شب گذشته برای شام خوردید، تحت تأثیر قرار دهد.


3. خستگی مزمن


به عنوان علامت Brain Fog، خستگی مفرط و بی پایان با استراحت یا کافئین قابل رفع نیست. از آن جایی که خستگی مزمن، علامت سایر اختلالات است، اگر برای شما اتفاق می افتد با پزشک خود صحبت کنید.


اگر علایم فوق را تجربه کرده باشید، می دانید که این امر لطمه ای به زندگی کاری و اجتماعی شما وارد می کند.


Brain Fog چگونه تشخیص داده می شود؟


با یک آزمایش نمی توان مه مغزی را تشخیص داد. مه مغزی ممکن است یک مشکل اساسی را نشان دهد، بنابراین پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و درباره ی موارد زیر از شما سؤال می پرسد:



  • سلامت روان

  • رژیم غذایی

  • سطح فعالیت بدنی

  • داروها یا مکمل های فعلی


چند راهکار برای درمان Brain Fog در افراد مبتلا به ام اس



  • حافظه تلفن همراه خود را تنظیم کنید


هنگامی که MS باعث Clouding of consciousness می شود، ابزارهای مناسب می توانند به شما کمک کنند تا بر مه مغزی غلبه کنید. یکی از آن ها احتمالاً هم اکنون در دسترس است: تلفن هوشمند شما. هشدار را طوری برنامه ریزی کنید که هنگام نیاز به مصرف دارو یا بیرون آوردن لباس از خشک کن، صدا کند. قرارها را در تقویم وارد کرده و تنظیم کنید تا قبل از زمان آن به شما هشدار دهد. برای خود یادداشت ارسال کنید یا یک عکس بگیرید تا بعداً چیزی را به یاد بیاورید.



  •  برای خود نامه صوتی بگذارید


اگر مشغول انجام کاری هستید و باید چیزی را به خاطر بسپارید، با خانه یا دفتر خود تماس بگیرید و برای خود پیام پست صوتی بگذارید. وقتی بعداً آرامش بیشتری پیدا کردید، می توانید به آن گوش فرا دهید و آن چه را باید انجام دهید به یاد بیاورید یا به جای آن ضبط کننده دیجیتال داشته باشید. می توانید از آن برای یادداشت کردن لیست کارهای خود یا نام شخصی که تازه ملاقات کرده اید استفاده کنید. اگر تلفن هوشمند دارید، احتمالاً یک برنامه یادداشت صوتی نیز دارید که می تواند این کار را برای شما انجام دهد.



  • یک دفترچه خاطرات روزانه داشته باشید


هر روز یک دفتر و قلم به همراه داشته باشید. تمام کارهایی که باید انجام دهید، مکان های رفت و آمد و افرادی که باید تماس بگیرند را لیست کنید. هنگام برقراری یا دریافت تماس، به این که با چه کسی صحبت کرده اید،  توجه داشته باشید. همچنین می توانید در قرارهای پزشک خود یادداشت بنویسید. وقتی جزئیات را در یک مکان نگه می دارید، بعداً راحت تر پیدا می کنید که این می تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد.



  • یک مرکز سازماندهی شده درست کنید


گاهی اوقات، به سختی می توانید برنامه خود را دنبال کنید، چه برسد به فعالیت هایی که کل خانواده باید انجام دهند. با استفاده از تخته سفید به عنوان مرکز ارتباطی در خانه، همه این ها را با هم نگه دارید. تمام کارهای هفتگی خود را لیست کنید و آن ها را با پایان کار بررسی کنید. یک تقویم خانوادگی با برنامه همه ی افراد در آن بگنجانید. فراموش نکنید شماره تلفنی را که اغلب استفاده می کنید یادداشت کنید: مدرسه بچه ها، دفتر شریک زندگی خود یا پرستار کودک.



  • با خودت صحبت کن


وقتی جزئیات را تکرار می کنید، به مغز کمک می کنید تا آن ها را یاد بگیرد و احتمال یادآوری آن ها را بهبود بخشد. سعی کنید هنگام انجام بعضی کارها با صدای بلند با خود صحبت کنید. اگر همیشه نگران این هستید که گاز آشپزخانه را روشن بگذارید، هر وقت پخت و پز کردید بگویید من اجاق را خاموش می کنم. این کار را با صدای بلند، بارها و بارها انجام دهید. برای یادآوری نام دوست جدید، از همان استراتژی پیروی کنید. نام آن ها را وقتی با آن ها صحبت می کنید تکرار کنید.



  • یک تصویر ذهنی بسازید


یک ترفند معمول برای بهبود یادآوری: افکار یا نام ها را به تصویری در ذهن خود متصل کنید. روی ویژگی خاصی از یک شخص یا واقعه تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر یک همکار جدید از عینک استفاده می کند، نام و عینک او را یادداشت کنید. آیا مسیر جدیدی برای رفتن به محل کار دارید؟ قبل از رفتن به نقشه نگاه کنید و جاده ها و نشانه ها را به تصویر بکشید. خود را تصور کنید که رانندگی می کنید و آن چه را که در طول مسیر می بینید تجسم کنید.



  • بدن و مغز خود را ورزش دهید


تحقیقات حاکی از آن است که ورزش می تواند در هنگام ابتلا به ام اس به عملکرد بهتر ذهن شما کمک کند. یک مطالعه نشان داد که 30 دقیقه فعالیت، سه بار در هفته منجر به تغییرات مغزی می شود که ممکن است حافظه افراد مبتلا را افزایش دهد. اما وقتی احساس خستگی کردید استراحت کنید. خستگی می تواند یکی از علایم Brain Fog باشد.