چگونگی رژیم غذایی و تغذیه در ام اس

اگرچه هیچ رژیم غذایی و تغذیه در ام اس به طور خاص وجود ندارد، اما آنچه می خورید می تواند در سطح انرژی، عملکرد مثانه و روده و سلامت کلی شما تغییر ایجاد کند. متخصصان ام اس توصیه می کنند که افراد مبتلا به ام اس نیز همان توصیه های رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر انجمن قلب و سرطان آمریکا را که برای عموم مردم توصیه شده رعایت کنند. بیشتر ادعاهایی که برای درمان های غذایی ارائه می شود براساس گزارش  های تجربی است که علمی بودن آن تأیید نشده است.


رژیم غذایی وتغذیه در ام اس


با توجه به این که ام اس یک بیماری خود ایمنی می باشد، رابطه بین تغذیه و ام اس می تواند شامل موارد زیر باشد:



  • تعدادی از مواد مغذی می تواند سیستم عصبی را حمایت کند.

  • گونه هایی از باکتری ها در روده می توانند باعث اختلالات ایمنی شوند.

  • کمبود بعضی از ویتامین ها باعث پیشرفت بیماری ام اس می شود.


بعضی از مواد غذایی نقش ویژه ای در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پشتیبانی از سیتم عصبی دارند از این رو خوردن چندین مواد غذایی پیشنهاد می شود. از جمله این مواد غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:


بیوتین


بیوتین نوعی ویتامین B در نظر گرفته می شود و جزء آنزیم های موجود در بدن است که به تجزیه برخی از مواد کمک می کند. همچنین آنزیم های خاصی را فعال می کند که به بدن کمک می کنند میلین تولید کنند. میلین ماده ای است که اطراف اعصاب را می پوشاند. قسمتی از غلاف میلین در ام اس از بین می رود. بیوتین که به آن ویتامین H نیز می گویند، در مواد غذایی مانند موارد زیر یافت می شود:



  • بادام

  • اسفناج

  • نان گندم کامل

  • کلم بروکلی

  • جگر گاو

  • تخم مرغ


با توجه به مقالات، بیوتین می تواند به افراد مبتلا به ام اس کمک کند.


ویتامین D


ویتامین D یک هورمون است و عملکردهای زیادی در بدن دارد:



  • باعث جذب کلسیم، برای سلامتی استخوان می شود.

  • پاسخ ایمنی به عفونت ها را پشتیبانی می کند.

  • به محدود کردن التهاب و تنظیم سیستم ایمنی کمک می کند.


با توجه به آمار مؤسسه ملی اختلالات اعصاب، افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، بیشتر در معرض ابتلا به ام اس قرار می گیرند. از آن جایی که این ویتامین برای سلامتی استخوان ها ضروری می باشد و افراد مبتلا به ام اس ممکن است پوکی استخوان را تجربه کنند، قرار دادن ویتامینD در رژیم غذایی و تغذیه در ام اس پیشنهاد می شود. مواد غذایی شامل این ویتامین در زیر آمده است:



  • زرده تخم مرغ

  • غلات غنی شده

  • جگر گاو

  •  ماهی چرب


پروبیوتیک ها


دستگاه گوارش توسط میکروبیوتای روده که شامل طیف وسیعی از باکتری ها، قارچ ها و ویروس هایی که نقش مهمی در سلامت روده دارند، احاطه می شود. این میکروارگانیسم ها به حفظ عملکرد روده، محافظت در برابر ارگانیسم های عامل بیماری و تقویت سیستم ایمنی میزبان کمک می کنند. با توجه به گزارش تحقیقات دکتر  Marta  که بر روی اثر پروبیوتیک بر ۱۰۸ بیمار مبتلا به MS انجام شد، نشان داد که مکمل پروبیوتیک ها باعث سرکوب عملکرد سلولهای B می شود (نوعی سلول ایمنی که باعث التهاب و از بین رفتن میلین در بیماران MS می شود). پس پروبیوتیک ها می توانند سطح باکتری های مفید روده را تقویت کنند و توانایی سیستم ایمنی را افزایش دهند. مواد غذایی حاوی باکتری های مفید موارد زیر می باشند:



  • ماست

  • کلم ترش

  • چای تخمیر شده

  • کفیر

  • کیمچی


پری بیوتیک


پری بیوتیک مواد غذایی می باشد که پروبیوتیک ها از آن تغذیه می کنند. پس وجود پری بیوتیک در رژیم غذایی و تغذیه در ام اس واجب است. پری بیوتیک در موارد زیر یافت می شود:



  • سیر

  • تره فرنگی

  • پیازها

  • کاسنی تلخ

  • مارچوبه

  • کنگر فرنگی


فیبر


از آنجا که افراد مبتلا به ام اس در معرض  خطر بیشتر ابتلا به بیماری های قلبی هستند، مصرف فیبر با کمک به پروسه های کلسترول در بدن باعث کاهش ابتلا به بیماری قلبی می شود. فیبر همچنین می تواند حرکات روده را منظم و تا حدودی باکتری های آن را تغذیه کند. پس در رژیم غذایی و تغذیه در ام اس نقش مهمی دارد. از جمله این مواد غذایی:



  •  میوه و سبزیجات

  • حبوبات

  • غلات

  • برنج قهوه ای


اسید چرب غیر اشباع


تعدادی از تحقیقات نشان می دهد که اسید چرب غیر اشباع که در مواد غذایی مانند ماهی سالمون یا خال خالی وجود دارند، می توانند تا حدودی التهاب را در ام اس کاهش و بدن را حمایت کنند.


آنتی اکسیدان


پلی فنول اثر آنتی اکسیدانی دارد که از آسیب سلولی جلوگیری می کند و اثرات مفیدی در افراد مبتلا به ام اس دارد. پلی فنول در مواد غذایی زیر یافت می شود:



  • میوه و سبزیجات

  • چای

  • ادویه ها

  • غلات

  • حبوبات

  • گیاهان


چند ماده غذایی که نباید در رژیم غذایی و تغذیه در ام اس قرار گیرد



  • چربی های اشباع: مطالعه ای که در فوریه ۲۰۱۸ در Scientific Reports منتشر شد نشان داد افرادی که به MS مبتلا هستند در مقایسه با افرادی که MS ندارند در معرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی هستند. پس بهتر است از مصرف این نوع چربی ها خودداری گردد.

  • بر اساس تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۰ در مجله Autoimmune Diseases، علاوه بر اثرات مضر چربی اشباع شده در شیر گاو، برخی از افراد مبتلا به MS ممکن است به پروتئین های خاص شیر واکنش نشان دهند. اما این نتیجه قطعی نمی باشد.

  • شکر: طبق انجمن ملی ام اس از آنجا که شکر یک ماده غذایی التهاب آور است، ممکن است بر روی ام اس تأثیر منفی بگذارد.

  • سدیم: مطالعه ای که در آوریل ۲۰۱۵ در Neurology منتشر شد نشان داد که هرچه سدیم در رژیم های غذایی افرادی که به ام اس مبتلا هستند بیشتر باشد، احتمال عود زیادتر و خطر ابتلا به ضایعات جدید چند برابر می شود.

  • از برنج سفید، نان سفید و غلات صبحانه دور شوید. این کربوهیدراتهای فرآوری شده می توانند به سرعت سطح قند خون را افزایش دهند و بر سلامت قلب شما تأثیر منفی بگذارند.

  • گلوتن: مطالعه منتشر شده در مارس ۲۰۱۱ در BMC Neurology نشان داد، شیوع بالاتری از بیماری سلیاک، که با عدم تحمل گلوتن همراه است، در میان افرادی که به MS مبتلا هستند، نسبت به جمعیت عمومی بیشتر است.


با توجه به متن بالا رژیم غذایی و تغذیه در ام اس بسیار مهم است و عدم توجه به آن می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید.