همچنین ببینید

تمرین کوهنوردی و صخره‌نوردی در خانه

نقش پلاکت خون در ام اس

پلاکت ها در عفونت و ایمنی نقش دارند اما نقش پلاکت ها در MS به طور دقیق مشخص نیست. پلاکت ها در مناطق آسیب دیده از ماده سفید و خاکستری یافت می شوند و به نظر می رسد که باعث التهاب می شوند و این نظریه که پلاکت خون فقط التهاب را بدتر می کند را رد می نماید.

 زندگی خوب با ام اس

با کمک روش های درمانی جدید، فناوری روز و فداکاری دانشمندان، محققان و فعالان، می توانید بهترین زندگی را با وجود بیماری ام اس (MS) داشته باشید. یادگیری زندگی خوب با ام اس برای افراد مبتلا بسیار ضروری می باشد. در این متن به چندین راه برای زندگی خوب با ام اس می پردازیم.

آشنایی با راه هایی برای  زندگی خوب با ام اس

1. هر آنچه می توانید بیاموزید

یادگیری در مورد بیماری اولین گامی است که می توانید برای مدیریت مؤثر وضعیت خود بردارید. پزشک می تواند جزوه های اطلاعاتی در مورد بیماری ام اس را در اختیار شما بگذارد. کشف حقایق و روشن کردن هرگونه باور غلط در مورد بیماری ام اس ممکن است زندگی شما را کمی آسان تر کند. دانشمندان همچنین هر روز بیشتر و بیشتر در مورد بیماری ام اس یاد می گیرند. بنابراین، به روز کردن اطلاعاتتان بسیار مهم می باشد.

زندگی خوب با ام اس

2. با درمان های جدید و آزمایش های بالینی آشنا شوید

انجمن ام اس منبع خوبی برای یافتن آزمایشات بالینی جدید است. همچنین می توانید لیست کاملی از تمام آزمایشات بالینی گذشته، حال و آینده را در mscenter.ir بیابید. اگر یک آزمایش بالینی پیدا کردید، با پزشک خود صحبت کنید تا بررسی کند آیا شما کاندیدای شرکت در آزمایش هستید یا خیر.

3. فعال باشید

ورزش می تواند به بازیابی نیروی عضلات شما کمک کند. عدم تحرک کافی می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد- وضعیتی که استخوان های شما می توانند نازک و شکننده شوند. ورزش همچنین می تواند باعث بهبود خلق و خوی و رفع خستگی شود. ورزش را با تمرینات کم ضربه مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا شروع کنید.

4- بهداشت خواب را رعایت کنید

  • روال قبل از خواب را تعیین کنید. به عنوان مثال، قبل از خواب یک حمام گرم بگیرید و به موسیقی آرام گوش دهید.
  • تمام تلاش خود را به کار ببرید تا همیشه در ساعتی معین بخوابید و همچنین در یک ساعت مشخص بیدار شوید.
  • قبل از خواب از صفحه های روشن دور بمانید.
  • در اواخر بعدازظهر و عصر از مصرف کافئین خودداری کنید.

5. تیمی از پزشکان را جمع کنید

ام اس یک بیماری مادام العمر است، بنابراین مهم است که تحت مراقبت یک متخصص ام اس قرار بگیرید که برای شما مناسب باشد. پزشک مراقبت های اولیه، می تواند شما را به تیمی از سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی راهنمایی کند تا به مدیریت همه علائم کمک کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که ممکن است لازم باشد ببینید شامل موارد زیر هستند:

  • متخصص مغز و اعصاب
  • یک روانشناس مغز و اعصاب برای کمک به مدیریت عملکرد ذهنی شما، مانند حافظه، تمرکز، پردازش اطلاعات و حل مشکلات
  • یک فیزیوتراپیست برای کار بر روی قدرت کلی، دامنه حرکت مشترک، هماهنگی و مهارت های حرکتی
  • یک روانشناس یا مشاور بهداشت روان برای کمک به شما در کنار آمدن با تشخیص خود
  • یک مددکار اجتماعی برای کمک به شما در یافتن منابع مالی، حقوقی و خدمات اجتماعی
  • یک متخصص تغذیه برای کمک به شما در حفظ یک رژیم غذایی سالم

6. خوب بخورید

یکی از راه های زندگی خوب با ام اس مصرف غذای مناسب است. رژیم غذایی شما ابزاری مهم در هنگام زندگی خوب با MS است. اگرچه هیچ رژیم معجزه آسایی برای درمان بیماری ام اس وجود ندارد اما در نظر داشته باشید که یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین بدون چربی می باشد. همچنین برای جلوگیری از افزایش وزن، خوب غذا خوردن مهم است. محققان پیشرفت بیشتر معلولیت و ضایعات مغزی بیشتری را در افراد مبتلا به ام اسی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، مشاهده کرده اند.

در این جا برخی دیگر از نکات مربوط به رژیم غذایی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • رژیم کم چربی یا گیاهی داشته باشید. یک مطالعه معتبر در سال 2016 نشان داد که افراد مبتلا به ام اس که به رژیم غذایی بسیار کم چربی و گیاهی پایبند بوده اند، پس از 12 ماه از نظر خستگی بهبود یافته اند. با این حال، بهبودی قابل توجه ای در میزان عود یا سطح ناتوانی نشان نداد، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است.
  • فیبر کافی دریافت کنید. میزان دریافتی توصیه شده حداقل 25 گرم فیبر در روز برای زنان و 38 گرم فیبر در روز برای مردان است. این به عملکرد خوب روده کمک می کند.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.
  • از غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 استفاده کنید. به عنوان مثال می توان به ماهی های چرب (ماهی قزل آلا و ماهی تن)، سویا، روغن کانولا، گردو، دانه های کتان و روغن آفتابگردان اشاره کرد. برخی شواهد نشان می دهد که خوردن این چربی ها می تواند شدت و مدت حملات MS را کاهش دهد.

7. کارهایتان را تقسیم کنید

کارهای خانه ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد اما لازم نیست همه کارها را یک باره انجام دهید. کارهایتان را تقسیم کنید تا مدیریت بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، فقط یک اتاق در روز تمیز کنید یا تمام کارهای خانه را در بخش های مختلف روز تقسیم کنید.

8. تنظیم یادآوری

ام اس می تواند منجر به علائمی مانند از دست دادن حافظه و مشکلات تمرکز شود. این امر می تواند به خاطر سپردن کارهای روزمره مانند قرار ملاقات و زمان مصرف داروها را دشوار کند. برنامه ها و ابزارهای تلفن می توانند به شما در حل مشکلات حافظه کمک کنند. برنامه هایی در دسترس هستند که دیدن تقویم شما را آسان می کنند، یادداشت برداری می کنند، لیست می گیرند و هشدارها و یادآوری ها را تنظیم می کنند. پس یکی از راه های زندگی خوب با ام اس تنظیم یادآوری است.

9. درگیر شوید

گروه های پشتیبانی MS می توانند شما را با سایر افراد مبتلا به MS ارتباط دهند و به شما کمک کنند شبکه ای برای تبادل ایده، تحقیقات جدید و احساسات خوب ایجاد کنید. همچنین می توانید به یک برنامه داوطلب یا گروه فعال بپیوندید. ممکن است دریابید که مشارکت در این نوع سازمان ها به طرز باورنکردنی توانمند است.

10. خونسرد باشید

بسیاری از افراد مبتلا به ام اس متوجه می شوند که به گرما حساس هستند. با افزایش دمای بدن، علائم شما بدتر می شود. سعی کنید با پرهیز از دوش آب گرم و حمام، خود را خنک نگه دارید. از تهویه هوا در خانه خود استفاده کنید و در صورت امکان از آفتاب دور باشید. همچنین می توانید جلیقه خنک کننده بپوشید.

11. مثبت اندیشی

یکی از راه های زندگی خوب با ام اس مثبت اندیشی است. اگرچه در حال حاضر درمانی برای بیماری ام اس وجود ندارد اما درمان های جدید می توانند سرعت بیماری را کاهش دهند. امید خود را از دست ندهید. تحقیقاتی برای بهبود روش های درمانی و کاهش پیشرفت بیماری در حال انجام است.