همچنین ببینید

تمرین کوهنوردی و صخره‌نوردی در خانه

آیا مصرف کاکائو باعث بهبود خستگی ناشی از ام اس می شود؟

کاکائو حاوی فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها می توانند به روش های مختلف خستگی را بهبود بخشند. از آن جا که خستگی یکی از علائم شایع ام اس می باشد، مصرف کاکائو می تواند در رفع آن مؤثر باشد. شکلات تلخ با سطح کاکائو بیش از 70٪ می تواند خستگی را تا حدی رفع کند. البته از نظر تئوری، رفع خستگی با مصرف کاکائو هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است.

 راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس

60 تا 80 درصد افراد مبتلا به ام اس اظهار می کنند که گرما می تواند باعث بدتر شدن علایم آنها شود. این علایم ممکن است شامل خستگی، تاری دید، از دست دادن تعادل یا بدتر شدن علایم شناختی مانند تمرکز یا حافظه باشد. در نتیجه دانستن راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس بسیار ضروری می باشد.

افزایش حساسیت به دما می تواند به چندین دلیل اتفاق بیافتد. گرما و سرما ممکن است در سرعت حرکت تکانه ها در امتداد اعصاب تأثیر بگذارند، به ویژه در مواردی که آسیب عصبی وجود داشته باشد. از طرف دیگر، MS ممکن است باعث ایجاد ضایعه ای در بخشی از مغز که دمای بدن را کنترل یا به آن واکنش نشان می دهد، شود. اثرات گرما و سرما موقتی است و هیچ آسیب دائمی به اعصاب وارد نمی کند. علایم به طور کلی وقتی دمای بدن به حالت عادی برگردد برطرف می شوند. اگر این اتفاق رخ نداد باید با پزشک در این باره مشورت نمود.

هوای تابستان، گرمای بیش از حد مرکزی بدن، ورزش شدید یا داشتن تب می توانند دمای بدن را افزایش دهند. همچنین ممکن است محیط هایی که افراد زیادی در آن جمع شده اند ناخوشایند باشد. اگر به بیماری MS مبتلا هستید، فقط کمی افزایش دمای مرکزی بدن می تواند در علایم بیماری شما تفاوت ایجاد کند.

حساس بودن به گرما ممکن است بر فعالیت هایی که انتخاب می کنید تأثیر بگذارد. اگر به گرما حساس هستید، می توانید به جای ورزش استقامتی، ورزش مقاومتی را انتخاب کنید زیرا این کار باعث می شود دمای مرکزی بدن خیلی زیاد نشود.

راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس

راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس

در خانه بمانید

به نظر می رسد این یک کار بیهوده است، اما با حرکت به سمت ماه های گرم تر، ماندن در خانه به کنترل علایم ام اس کمک می کند. برنامه های خود را دقیق تنظیم کنید، اوج گرمای هوا در طول روز معمولاً از ساعت 2 بعد از ظهر تا 5 عصر است. اگر می خواهید کاری را انجام دهید، سعی کنید آن را برای اوایل روز برنامه ریزی کنید.

از محصولات خنک کننده استفاده کنید

 اگر در گرمای زیاد روز باید بیرون از منزل باشید، چندین وسیله خنک کننده وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها دمای بدن را پایین نگه دارید. جلیقه های خنک کننده و سربند می توانند به شما کمک کنند. به ویژه در حین ورزش و فعالیت های بیرون از خانه. ارزش محصولات ساده، مانند کلاه پارچه ای آغشته به آب برای خنک کردن سر را دست کم نگیرید.

از یک نوشیدنی خنک لذت ببرید

از جمله راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس، نوشیدن یک مایع خنک است. قدرت خنک کننده مایعات می تواند به شما برای تسکین موقت درد ها کمک کند. آب یخ با لیمو یا چای سرد و قدیمی را امتحان کنید.

در استخر خنک شنا کنید

از وقت گذراندن در استخر خنک (با دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد) بهره مند شوید. پایین نگه داشتن دمای آب به شما فرصتی برای شنا یا تمرینات آبی می دهد بدون آن که نگران افزایش بیش از حد دمای مرکزی بدنتان باشید. پس از خروج از استخر، برای افزایش قدرت خنک سازی، لباس خود را عوض نکنید. یک لباس شنای مرطوب به شما کمک می کند تا درجه حرارت را پایین نگه دارید.

یک فن قابل جا به جایی داشته باشید  

داشتن یک فن نوسانی که می تواند بین اتاق های مختلف خانه شما جا به جا شود، بسیار سودمند می باشد. هنگام دوش گرفتن یا حمام، فن سقفی را روشن کنید. این کار می تواند به گردش هوا در حمام کمک کرده و باعث خنک شدن شما شود.

لباس سبک بپوشید

از جمله راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس، انتخاب لباس مناسب است. وقتی لباس می پوشید به لایه ها فکر کنید. به این ترتیب، می توانید لایه ها را در صورت لزوم حذف کنید تا دمای بدن خود را کاهش دهید. هنگامی که در فضای باز هستید، پوشیدن لباس سبک و قابل تنفس بسیار مهم است. لباس های قابل تنفس از پارچه ای که برای عبور هوا از آن و خنک نگه داشتن شما مناسب هستند، دوخته شده اند. لباس های دوخته شده از مواد مصنوعی مقاوم در برابر آب مانند استات، به دلیل جلوگیری از ورود آب و حفظ گرما مناسب نمی باشند. بنابراین، لباس های دوخته شده از پنبه، پارچه، ابریشم و مودال (نوعی ابریشم مصنوعی) را انتخاب کنید.

دمای آب وان را کم تر از دمای بدن خود تنظیم کنید

دمای آب وان خود را بسیار پایین تر از دمای بدن نگه دارید. اگر شک دارید، از دماسنج برای بررسی دمای خود و آب استفاده کنید.

آب زیادی بنوشید

 یکی از مهم ترین راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس، نوشیدن آب زیاد می باشد، نوشیدن آب نه تنها یک انتخاب سالم است، بلکه به تنظیم دمای مرکزی بدن شما نیز کمک می کند.

 دستگاه تهویه تهیه کنید

گرچه این دستگاه گران است. اما یکی از راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس می باشد. شما می توانید از قدرت آن در خانه، محل کار و ماشین بهره ببرید.

غذاهای خنک کننده بخورید

غذاهایی مانند موز، عدس و انگور قابض هستند، به این معنی که به شما در جذب آب کمک می کنند و در نتیجه مدت زمان بیشتری دمای مرکزی بدنتان را پایین نگه می دارند.

یک مکمل یخ یا مکعب یخ بخورید

به نظر ساده می رسد، اما اگر احساس می کنید نمی توانید خنک شوید، مصرف یک مکعب یخ یا بستنی باعث  سریع خنک شدن بدن می شود.

از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید

آیا می دانید استفاده از کرم ضد آفتاب باعث می شود احساس گرمای بیشتری داشته باشید؟ ضد آفتاب اسپری ممکن است بهتر باشد. چند محصول در بازار وجود دارد که نیازی به مالیدن آن ها نیست. آن ها سبک هستند و باعث خنک شدن و زنده شدن پوست می شوند.

در بالا به چندین راهکارهایی برای مدیریت گرما در ام اس پرداخته شد. شما می توانید با به کار گیری آن ها دمای مرکزی بدنتان را پایین نگه دارید و از بدتر شدن علایم بیماری جلوگیری کنید.