همچنین ببینید

یائسگی در بیماران مبتلا به ام اس

یائسگی در بیماران مبتلا به ام اس

یائسگی می تواند علائم جدیدی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و قطع خواب را به همراه داشته باشد. برای زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا MS، تشخیص تفاوت بین علائم MS و علائم یائسگی بسیار دشوار است. برخی از خانم ها با پایان دوره های قاعدگی، بیماری ام اسشان بدتر می شود.

 نگاهی به ام اس و مصرف الکل

الکل باعث تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی و اندام های بدن می شود. مبتلایان به ام اس ممکن است دچار عوارض جانبی بیشتری نسبت به افرادی که ام اس ندارند، شوند. برخی از مبتلایان به ام اس گزارش داده اند که تنها پس از یک بار نوشیدن، سیستم عصبی (عدم تعادل و عدم هماهنگی) برای مدتی بدتر شد. الکل همچنین ممکن است با برخی از داروهای شما که در حال حاضر برای بیماری ام اس مصرف می کنید، یک اثر هم افزایی ایجاد کند. ام اس و مصرف الکل امروزه یک چالش به حساب می آید که مطالعاتی روی آن انجام شده است.

آیا الکل علایم MS را بدتر می کند؟

برخی مطالعات نشان می دهد که استفاده از الکل باعث کاهش پیشرفت بیماری و کند شدن علایم می شود. با این حال، الکل ممکن است روی برخی از عوارض جانبی MS تأثیر منفی بگذارد. یکی از این عوارض جانبی کاهش میزان خواب است. افراد مبتلا به ام اس معمولاً کیفیت خواب نامناسبی را تجربه می کنند و خستگی یکی از علایم رایج گزارش شده ام اس است. گرچه الکل می تواند شما را خواب آلود کند اما خواب آرام ایجاد نمی کند. یکی دیگر از ملاحظات بالقوه، عوارضی است که می تواند در اثر مخلوط شدن الکل با داروی مورد استفاده در درمان ام اس ایجاد شود. الکل هنگام مخلوط شدن با داروهای خاص، چندین عارضه جانبی خطرناک ایجاد می کند. قبل از مخلوط کردن الکل با هر دارو با پزشک مشورت کنید. افرادی که به ام اس مبتلا هستند، می تواند باعث بدتر شدن هماهنگی و اختلال در گفتار شود.

اثرات ام اس و مصرف الکل

اگر اعتیاد به الکل دارید و مبتلا به ام اس هستید، می توانید احساس سوزن سوزن شدن و از دست دادن حس، لرزش، آسیب کبد، معده و سایر اعضای بدن، زوال عقل و عدم هماهنگی، عدم تعادل، افکار و قضاوت های مختل شده و همچنین گفتار نامرتب را تجربه کنید. هرگز نمی توانید کاملاً مطمئن باشید که در صورت ابتلا به ام اس، بدن شما در برابر الکل چگونه واکنش نشان می دهد.

علایم و عوارض جانبی همزمانی ام اس و مصرف الکل جدی است. از آن جا که ممکن است بعضی از علایم MS یا بسیاری از آن را داشته باشید، چرا می خواهید با افزودن الکل مشکل را بدتر کنید؟ در صورت ابتلا به بیماری ام اس، انتخاب یک سبک زندگی هوشیار راهی مناسب برای تجربه یک زندگی شاد است.

ام اس و مصرف الکل زیاد

مطالعه ای بر روی 140 بیمار مبتلا به ام اس را انجام شد. در این مطالعه، محققان در نظر گرفتند که مبتلایان به ام اس در معرض خطر بیشتری برای اختلالات خلقی و افکار خودکشی هستند. اختلالات خلقی و افکار خودکشی با مصرف بیش از حد الکل در افرادی که به ام اس مبتلا نیستند نیز ارتباط دارد. مشخص شد که از هر 6 نفر مبتلا به ام اس 1 نفر در طول زندگی خود بیش از حد الکل می نوشد. بیماران با سابقه مشروبات الکلی اضطراب بیشتری داشتند اما اختلالات خلقی شایع نبود. محققان همچنین دریافتند که بین افکار خودکشی و نوشیدن بیش از حد، در مبتلایان به ام اس ارتباط بسیار زیادی وجود دارد.

بسیاری از مبتلایان به ام اس ممکن است به الکل روی آورند زیرا بیماری آن ها طاقت فرسا است و راه دیگری برای کنار آمدن ندارند. اما نوشیدن الکل با ام اس به کاهش مشکلات شما منجر نمی شود و فقط آن ها را بدتر می کند. روش های دیگری برای کنار آمدن وجود دارد و باید از متخصصان کمک بگیرید. سلامتی و خوشبختی باید یک اولویت برای شما باشد.

مبتلایان به ام اس که به دلیل احساس نیاز به "لذت بردن از زندگی" نیاز به نوشیدن دارند، احساسات خود را در مورد این بیماری به روشی مثبت برطرف نمی کنند و باید مکانیزم های مقابله بهتری پیدا کنند. روش های بسیاری دیگری وجود دارد که می توان از زندگی لذت برد.

ام اس و مصرف الکل

آیا مردم برای مقابله با علایم MS الکل می نوشند؟

برخی از افراد به عنوان روشی برای کنار آمدن با علایم ام اس، الکل می نوشند. یک مطالعه کوچک نشان داد که استفاده از الکل احتمال ناتوانی در بیماری ام اس را کاهش می دهد. اما اگرچه برخی از علایم مانند درد، ممکن است با استفاده از الکل به طور موقت بهبود یابد اما این خطر وجود دارد که برخی دیگر از علایم موجود با مصرف الکل بدتر شوند. هیچ مطالعه بزرگی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن، علایم MS را بهبود می بخشد و اگر از الکل برای مقابله با علایم MS استفاده می کنید باید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا گزینه های درمانی وجود دارد که بتواند از برخی از اثرات طولانی مدت آن جلوگیری کند. نوشیدن الکل برای کنار آمدن با هر چالشی، بیماری ام اس یا هر نوع دیگری، می تواند باعث ایجاد اعتیاد به الکل شود.

آیا الکل ممکن است باعث بیماری ام اس شود؟

برخی مطالعات نشان می دهد که استفاده از الکل ممکن است خطر ابتلا به MS را کاهش دهد. این مطالعات اثبات شده نمی باشند. مطالعه جدیدتر و بزرگتر، بیش از ده هزار نفر را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که مصرف الکل خطرات طولانی مدت ام اس را افزایش می دهد. شواهد نشان می دهد که الکل، به ویژه در مقادیر بیشتر یا استفاده مکرر، خطر ابتلا به MS را افزایش می دهد. در حالی که تصور می شود بیماری ام اس تحت تأثیر محیط و ترکیب ژنتیکی باشد، اما اگر نگران ابتلا به ام اس در آینده هستید، ایمن ترین گزینه جلوگیری از مصرف الکل است.

نکات کلیدی ام اس و مصرف الکل

الکل ممکن است در برخی از علایم ام اس تأثیرات مثبتی داشته باشد اما خطرات استفاده از الکل در ام اس بسیار زیاد است. دارو به احتمال زیاد مؤثرتر از استفاده از الکل برای درمان علایم است. برخی از نکات کلیدی در مورد رابطه ام اس و مصرف الکل شامل موارد زیر است:

  • مصرف الکل ممکن است خواب افراد مبتلا به ام اس را بیشتر مختل کند.
  •  مصرف الکل ممکن است باعث خستگی شدید برای مبتلایان به ام اس شود.
  • الکل در ترکیب با داروهای MS می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.
  • الکل ممکن است برخی علایم را تسکین دهد اما داروها مؤثرتر هستند.
  • شواهد متناقضی در مورد تأثیر مصرف الکل بر خطر ابتلا به ام اس وجود دارد.
  • قوی ترین شواهد نشان می دهد که مصرف بیش از حد الکل ممکن است خطر ابتلا به ام اس را افزایش دهد.
  • در حالی که مطالعات در مورد اثرات مصرف الکل در افراد مبتلا به ام اس ادامه دارد، بهتر است در صورت ابتلا به ام اس از مصرف الکل خودداری کنید.