همچنین ببینید

یائسگی در بیماران مبتلا به ام اس

یائسگی در بیماران مبتلا به ام اس

یائسگی می تواند علائم جدیدی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و قطع خواب را به همراه داشته باشد. برای زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا MS، تشخیص تفاوت بین علائم MS و علائم یائسگی بسیار دشوار است. برخی از خانم ها با پایان دوره های قاعدگی، بیماری ام اسشان بدتر می شود.

 همه چیز درباره ی ام اس و پریود

مگان وایگل، پزشکی که با بیماران ام اس در مغز و اعصاب باپتیست کار می کند، می گوید: "بسیاری از زنان مبتلا به ام اس از وخیم تر شدن علائم خود در طول دوره سندرم پیش از قاعدگی(PMS) یا در دوره پریودی شکایت می کنند ." از این رو بررسی ام اس و پریود بحث داغ بسیاری از تحقیقات شده است. برخی از تحقیقات نتایج مشابهی را بیان کردند. طبق گفته پاول رپوویچ، متخصص مغز و اعصاب در مرکز مولتیپل اسکلروزیس در مؤسسه علوم اعصاب سوئد در سیاتل، علائم ام اس در 43 تا 82 درصد از زنان معمولاً یک یا دو هفته قبل از پریود شدن بدتر می شود. جالب است که یك مطالعه آینده نگر در سال 2009 این روند را در بین زنانی كه از داروهای ضد بارداری خوراكی استفاده نمی كنند، بیان نمی کند.

یافته هایی که در بالا ذکر شد از یک مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی جلوگیری از بارداری و مراقبت های بهداشتی باروری گزارش شده است که 16 شرکت کننده ای که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده نمی کنند، در مراحل مختلف چرخه قاعدگی تفاوت معنی داری در شدت علائم نداشته اند. با این حال، 7 نفر از 23 شرکت کننده ای که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کردند، در هنگام مصرف قرص ها علائم خفیف تری را تجربه کرده اند.

لیست علائم و نشانه های بالقوه سندرم قبل از قاعدگی طولانی است اما اکثر زنان فقط تعدادی از این مشکلات را تجربه می کنند.

علائم و نشانه های عاطفی و رفتاری

  • تنش یا اضطراب
  • حالت افسردگی
  • نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا عصبانیت
  • تغییرات اشتها و هوس های غذایی
  • مشکل خوابیدن (بی خوابی)
  • کناره گیری اجتماعی
  • تمرکز ضعیف  
  • تغییر در میل جنسی

علائم و نشانه های جسمی

  • درد مفصل یا عضله
  • سردرد
  • خستگی
  • افزایش وزن مربوط به احتباس مایعات
  • نفخ شکم
  • حساسیت به پستان
  • شعله ور شدن آکنه
  • یبوست یا اسهال
  • عدم تحمل الکل

تأثیر همزمان ام اس و پریود

برخی از خانم ها پس از تشخیص MS، تغییر در علائم پریود را مشاهده می کنند. آن ها ممکن است افزایش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را مشاهده کنند. این مجموعه از علائم به طور معمول چند روز قبل از پریود ظاهر می شود و چند روز پس از ابتلا به آن از بین می رود. علائمی که شامل خستگی، افسردگی، مشکلات تعادل و ضعف هستند، می توانند قبل و در دوران قاعدگی چالش برانگیزتر باشند. گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین علائم MS و PMS دشوار است. به هر حال، خستگی، تغییر حالت و مشکلات جنسی در هر دو شرایط ام اس و پریود دیده می شود.

ام اس و پریود

آیا ام اس می تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد؟

  • در یک مطالعه در مقایسه زنان مبتلا به ام اس با افراد فاقد آن، محققان دریافتند که مبتلایان به این بیماری قاعدگی نامنظم و علائم PMS بیشتری دارند. یکی از دلایل تغییر این است که دمای بدن در طی دوره قاعدگی کمی افزایش می یابد. حتی افزایش بسیار ناچیز دما می تواند علائم MS را بدتر کند.
  • هورمون ها دلیل دیگر احتمالی ارتباط MS و چرخه قاعدگی شما هستند. هورمون های جنسی- استروژن و پروژسترون- هر دو چرخه قاعدگی شما را تنظیم می کنند و بر فعالیت ام اس تأثیر می گذارند. درست قبل از پریود شدن، سطح این هورمون ها کاهش می یابد و علائم را برطرف می کند. هورمون ها همچنین دلیل تغییر علائم ام اس در دوران بارداری هستند. افزایش استروژن و پروژسترون در طی این 9 ماه می تواند علائم MS را برای برخی کاهش دهد.

آیا درمان های ام اس می توانند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارند؟

برخی از داروهایی که MS را کنترل می کنند نیز می توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند. اینترفرون بتا، یک روش درمانی برای عود بیماری است که می تواند باعث خونریزی نامنظم شود. همچنین می تواند باعث شود قاعدگی شما زودتر یا دیرتر از حد معمول رخ دهد.

آیا قاعدگی شما می تواند بر بیماری ام اس تأثیر بگذارد؟

رابطه ام اس و پریود شما، یک رابطه دو طرفه می باشد. تحقیقات نشان می دهد که در 3 روز قبل از پریود، احتمال عود علائم حرکتی، مشکلات بینایی و مشکل در هماهنگی وجود دارد. پزشکان این حملات موقتی علائم را تشدیدهای کاذب می نامند. گاهی اوقات دشوار است که بفهمیم علائمی مانند ضعف، درد و خستگی از بیماری ام اس شماست یا قاعدگی زیرا ممکن است بسیار شبیه به هم باشند. وضوح ذهنی و مهارت های حرکتی شما نیز می توانند درست در زمان پریود شدن تغییراتی کنند. در یک مطالعه معتبر در سال 2019، افراد مبتلا به MS درست قبل از پریود شدن، عملکرد ذهنی و جسمی بدتری داشتند.

درمان همزمانی ام اس و پریود

  • اگر می بینید که علائم، نزدیک قاعدگی بدتر می شود، می توانید برای خود برنامه ریزی کنید تا استراحت بیشتری داشته باشید یا ممکن است دوز بیشتری از دارو را برای مدیریت علائم استفاده کنید. در این مدت می توانید تجهیزات خنک کننده آماده کنید و مصرف مایعات خنک را افزایش دهید.
  • یکی از راه های جلوگیری از علائم آزار دهنده PMS، مصرف قرص های جلوگیری از بارداری یا استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی است. هورمون های موجود در این روش های درمانی به تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک می کنند و در کل، دوره های شما را سبک و آسان می کنند.
  • داروهایی که MS را کنترل می کنند نیز ممکن است حداقل در برخی از جنبه های دوره های دشوار کمک کنند. داروهایی که به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کنند می توانند مه مغزی برخی از زنان را قبل از پریود بهبود بخشند.
  • شما همچنین می توانید داروی ضد التهابی غیر استروئیدی(NSAID) مانند آسپرین یا ایبوپروفن (Advil، Motrin) را امتحان کنید. این مسکن های بدون نسخه می توانند ناراحتی های سندرم پیش از قاعدگی مانند گرفتگی و درد سینه را تسکین دهند. محققان فرض می كنند كه آسپرین می تواند باعث كاهش دما و همچنین ظهور مجدد علائم شود. اما برخی دریافتند، در حالی كه آسپرین به كاهش مجدد علائم MS كمك می كند اما بر نوسانات دمایی مرتبط با چرخه قاعدگی طبیعی تأثیری ندارد.

برخی از زنان به دلیل علائم PMS از روزهای قبل از شروع قاعدگی وحشت دارند. ام اس می تواند دوره ها را غیر قابل پیش بینی و ناخوشایندتر کند. دوره ها گاهی اوقات علائم MS را نیز بدتر می کند. اگر دوره های بسیار دردناک و ناخوشایندی را تجربه می کنید، برای راهنمایی به متخصص زنان و یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص زنان ممکن است بتواند قرص های جلوگیری از بارداری یا سایر داروهای ضد بارداری هورمونی را برای کاهش علائم شما تجویز کند، در حالی که متخصص مغز و اعصاب می تواند داروهایی را برای کمک به علائم ام اس و پریود تجویز نماید.

دیدگاه‌ها


  • اعظم اکرمی مهرآبادی
    23 ماه پیش

    آیا ام اس و استفاده از داروهای ام اس می‌تونه باعثِ یائسگیِ زودرس بشه؟


  • سمانه عبدی
    38 ماه پیش

    بسیار مطلب جالبی بود. من با این مشکل رو به رو هستم مخصوصا قبل پریود از علایم رفتاری و عاطفی رنج می برم. و با تموم شدن ان انرژی حرکت و... خیلی خیلی بهتر میشه. در واقع بعد پریود تا تقریبا ده روز بهترین وضعیت جسمی و روانی رو دارم و این تغییر هورمون ها خیلی روی من اثر داره