همچنین ببینید

ترمیم میلین

ترمیم میلین

درمان اصلی برای ریشه کن کردن بیماری ام اس، ترمیم میلین است. زمانی که ما بتوانیم به فناوری ترمیم غلاف میلین در سلول های عصبی دست پیدا کنیم یعنی می‌توانیم ام اس را یک بیماری ساده و قابل درمان تلقی کنیم. محققان روش های آزمایشگاهی مختلفی برای این کار پیدا کرده اند. اما هنوز تحقیقات در این زمینه کامل نیست.

 داروهای مورد استفاده در کنترل ام اس

هشدار!
بسیار مهم است که از مصرف خودسرانه ی داروها اجتناب کنید. پزشک شما با معاینات و نگاه به سوابق پزشکی شما؛ دارویی را تجویز میکند. اعتماد به درمان و پزشک بخشی از روند درمان است.! تجويز و تعيين دوز دارو به عهده پزشک مي باشد و ام اس سنتر مسئوليتي در خصوص مصرف خود سرانه دارو ندارد.
دارو ها موارد مصرف مختلفی دارند ، ممکن است هدف پزشک در تجویز این دارو ذکر نشده باشد.


در حال حاضر سه رده دارویی برای درمان بیماری ام اس موجود است در شروع درمان معمولا از داروهای خط اول استفاده می شود و اگر بیماری به این دارو ها پاسخ ندهد از خط دوم و سپس از خط سوم استفاده میشود .بعضی مواقع ممکن است بسته به شدت بیماری از همان ابتدا از داروهای خط دوم یا سوم استفاده شود.

نکات مهم :
۱- این دارو ها بیشتر در ام اسِ نوع عود کننده - فروکش یابنده اثر دارند. برای ام اس نوع پیشرونده تا سالِ قبل دارویی نبود اما داروی اکرلی زوماب و دو داروی دیگر (که بعدا توضیح داده خواهد شد) نشان دادند که برای این نوع ام اس اثر داشتند و توانستند برای اولین بار جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند . بنابر این با ورود این دارو ها امید زیادی برای درمان موارد ناشایع و پیشرونده ام اس به وجود امده است.

۲- هر چه از خط اول به سمت خط سوم می رویم قدرت دارو بیشتر و عوارض ان نیز بیشتر می شود .

۳- نکته بسیار مهم این که مهم نیست شما بر روی کدام رده دارویی باشید بلکه مهم این است که بیماری شما چه از لحاظ بالینی و چه از لحاظ ام ار ای، کنترل باشد .آنچه آینده شما را تعیین می کند کنترل بیماری است نه رده دارویی . به عبارت دیگر اگر کسی روی رده سوم باشد و بیماریش کنترل باشد بهتر از کسی است که روی خط اول است و بیماریش کنترل نیست.