همچنین ببینید

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

افراد مبتلا به ام اس همواره از بابت واکنش دیگران نسبت به بیماری خود نگران هستند. این نگرانی باید با کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس جایگزین شود. راهکارهای لازم برای کنار آمدن با این موضوع در بستر جمع خانواده و دوستان با افراد غریبه متفاوت است. در صورتی که راهکارهای لازم در این زمینه را بیاموزید سازگاری با واکنش های دیگران راحت تر خواهد بود.

 داروهای خط دوم

این داروها موثرتر و قویتر از داروهای خط اول هستند.

قرص خوراکی فینگولیمود

جیلنیا(مارلا ) ، فینگولیمد : روزی یکبار

فینگولیمود با نام تجاری جیلنیا یا مارلا اولین قرص خوراکی ام اس بود که در سال ۲۰۱۰ در دسترس بیماران قرار گرفت.

مکانیسم اثر : گلبولهای سفید روزمره در تمام بدن در حال چرخش هستند و در طی این مسیر وارد غدد لنفاوی می شوند و بعد برای خروج از این غدد لازم است تا رستوری که در سطح آنها قرار دارد با رسپتوری در غدد لنفاوی تماس پیدا کند تا اجازه خروج داده شود. فینگولیمود بر روی رسپتور گلبولهای سفید قرار می گیرد و آن را غیر فعال می کند و بدین ترتیب این گلبولهای سفید در این غدد گیر می افتند و نمی توانند برای ایجاد التهاب به مغز یا نخاع بروند .

مزایا بر داروهای خط اول : در مطالعات انجام شده اثر این دارو بر کاهش حملات از تمام داروهای خط اول بیشتر بوده ، همچنین این دارو توانسته به طور قابل توجهی از آسیب سلولهای عصبی و کوچک شدن آنها جلوگیری کند ( اینترفرونهای بتا و گلاتیرامر استات بر جلوگیری از آسیب سلولهای عصبی نقش بسیار کمی دارند)

این دارو در ایران ، اروپا و کانادا ، خط دوم بوده اما در امریکا خط اول درمان است. قدرت بالای دارو در کنترل بیماری و جلوگیری از کوچک شدن سلولهای مغزی و همچنین راحتی مصرف و عوارض کم آن ، فینگولیمود را به یکی از داروهای پرطرفدار تبدیل کرده است.

ناتالیزومب (تای سابری)

تزریق وریدی ماهی یکبار

ناتالیزومب با نام تجاری تای سابری را باید بی شک یکی از قویترین، موثرترین و کارآمدترین داروهای ام اس دانست . این دارو در زمستان سال ۲۰۰۴ توسط FDA تایید و وارد بازار شد اما در بهار ۲۰۰۵ به علت بروز سه مورد عفونت مغزی به طور داوطلبانه توسط کمپانی از داروخانه ها جمع شد، اما این اقدام موجب اعتراض شدید و حتی تظاهرات بیماران در امریکا شد و پس از بررسی مجدد توسط FDA در بهار سال ۲۰۰۶ مجددا وارد بازار شد.

مکانیسم اثر : گلبولهای سفید برای خروج از رگهای خونی و ورود به مغز و نخاع دارای رسپتوری هستند که با آن به مولکولهای خاصی در دیواره رگ متصل شده و در این صورت اجازه ورود به سیستم عصبی را پیدا می کنند. همانطور که قبلا گفته شد داروهایی که به «مب » ختم میشوند کاملا به طور هوشمند عمل می کنند .تای سابری دقیقا به این رسپتور ها متصل شده و آنها را بلوک می کند به این ترتیب گلبولهای سفید از بین نمی روند اما نمی توانند وارد مغز و نخاع شوند.

مطالعات بالینی: این دارو در مطالعات فاز سوم توانست تا 70% جلوی حملات را بگیرد و تا 80% از تشکیل پلاک جدید ممانعت کند . تای سابری از تمام داروهایی که تاکنون گفته شد در کنترل بیماری موثرتر است.


الم توزومب یا لم ترادا

تزریق وریدی به صورت سالانه
این دارو در ایران موجود نیست.
مطالعه المتوزومب نشان داد که فقط با تزریق یک بار در سال به مدت پنج سال بسیاری از بیماران بیماری را به طور کامل کنترل کرد و جلوی آسیب سلولهای مغزی را گرفت . بعضی معتقدند با وجود. این دارو ها دیگر نیازی به سلولهای بنیادی نیست