همچنین ببینید

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

افراد مبتلا به ام اس همواره از بابت واکنش دیگران نسبت به بیماری خود نگران هستند. این نگرانی باید با کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس جایگزین شود. راهکارهای لازم برای کنار آمدن با این موضوع در بستر جمع خانواده و دوستان با افراد غریبه متفاوت است. در صورتی که راهکارهای لازم در این زمینه را بیاموزید سازگاری با واکنش های دیگران راحت تر خواهد بود.

 رابطه بین لبنیات و ام اس

در رابطه با مصرف لبنیات برای بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس، نظریات، فرضیه ها و شایعات بسیاری وجود دارد. بسیاری از بیماران در این باره تردیدهای زیادی دارند. امروز اینجا هستیم تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. تحقیقات در حال انجام در حال بررسی رابطه بین لبنیات و ام اس می‌باشد. در این تحقیقات، هدف این است که مشخص شود، آیا مواد غذایی به ویژه لبنیات مختلف، می‌تواند به مدیریت ام اس، جلوگیری از عودهای بیماری و همچنین کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند یا خیر.

برخی از افراد که به هر دلیلی با مبتلایان به ام اس در ارتباط هستند، به آنها توصیه می‌کنند که از مصرف لبنیات یا رژیم های غذایی ویژه و خاص خودداری کنند. این صحبت ها به این خاطر است که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که محصولات لبنی می‌توانند ام اس را بدتر کنند. البته رابطه لبنیات و ام اس تنها در بدتر شدن بیماری خلاصه نمی‌شود بلکه رابطه بین این دو تقریبا پیچیده است.

آنچه که ما می‌دانیم، این است که التهاب در دوران عود بیماری، افزایش می‌یابد. همچنین ما می‌دانیم که برخی از الگوهای غذایی سبب کاهش التهاب شوند. امید ما در این است که بتوانیم مواد مغذی و غذاهایی را پیدا کنیم که در کاهش علائم و همچنین کند کردن روند پیشرفت ام اس نقش دارند.

آیا لبنیات برای ام اس مضر است؟

اینکه به شکل قطعی بیان کنیم لبنیات برای ام اس مضر می‌باشد، سخت است. در رابطه با لبنیات و ام اس، احتمالا چیزی که مضر است، چربی بالای لبنیات می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که چربی های اشباع شده سبب افزایش التهاب در بدن می‌شود.

چربی های اشباع شده که مقصر افزایش التهاب در بدن هستند، عمدتا در محصولات حیوانی یافت می‌شود. محصولات لبنی یکی از منابع غنی از چربی های اشباع شده هستند. شیر و ماست پرچرب، خامه، پنیر، کره و بستنی، همه شامل چربی های اشباع شده ای هستند که بدن را مستعد ابتلا به التهاب می‌کنند.

البته موضوع به این آسانی ها نیست و همیشه نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که کدام بخش از رژیم غذای ممکن است مشکل ساز باشد. به طور مثال، یک رژیم غذایی معمولی در آمریکای شمالی سرشار از چربی های اشباع شده است اما همچنین دارای کربوهیدرات های تصفیه شده بسیاری می‌باشد. غلات سفید و غذاهایی با قند بالا نیز با افزایش التهاب در بدن مرتبط هستند. به همین خاطر، نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که کدام یک از این مواد، برای بیماران ام اس خطرناک تر است.

آیا مبتلایان به ام اس باید از خوردن لبنیات خودداری کنند؟

پزشکان توصیه نمی‌کنند که همه افراد مبتلا به ام اس از مصرف لبنیات خودداری کنند. زیرا تنها چربی های اشباع موجود در لبنیات است که مضر می‌باشد. در رابطه با مصرف لبنیات و ام اس باید توجه شود که محصولات لبنی دارای مواد مغذی مختلفی مانند پروتئین، کلسیم و ویتامین D می‌باشد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

برای ساختن و ترمیم سلول های بدن به پروتئین های زیادی نیاز داریم. نقش پروتئین ها تنها به ساخت و ترمیم سلول ها خلاصه نمی‌شود، بلکه آنها برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی، ضروری هستند. به همین خاطر نمی‌توان به صورت کامل از مصرف لبنیات چشم پوشی کرد.

علاوه بر اینکه محصولات لبنی سرشار از پروتئین هستند و پروتئین ها از جمله نیازهای ضروری بدن می‌باشند، لبنیات مواد مهم دیگری نیز دارند. این مواد مهم عبارتند از کلسیم و ویتامین D. این دو ماده مغذی برای سلامتی استخوان ها مهم هستند. افراد مبتلا به ام اس که در مورد رابطه لبنیات و ام اس نگران هستند، لازم است بدانند که نیاز شدیدی به کلسیم و ویتامین D دارند. این افراد باید بیشتر از سایرین مراقب رژیم غذایی خود باشند زیرا بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند. به همین دلیل، نمی‌توان به طور کلی لبنیات را از رژیم غذایی مبتلایان به ام اس حذف کرد.

تغییرات رژیم غذایی

اگر به ام اس مبتلا هستید، ممکن است بخواهید در مورد تغییرات رژیم غذایی با ارائه دهنده پزشکی خود صحبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نگرانی های خود را کنترل کنید. اگرچه که چربی های اشباع موجود در لبنیات برای مبتلایان به ام اس خطرناک است، اما حذف لبنیات از برنامه غذایی راهکار مناسبی برای همه بیماران نیست. رژیم غذایی فاقد لبنیات ممکن است برای همه مناسب نباشد. به همین خاطر اگر تصمیم دارید میزان لبنیات مصرفی خود را کاهش دهید یا آن را حذف کنید، باید ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. گاهی ممکن است راه های دیگری برای شما وجود داشته باشد که جایگزین مناسبی برای حذف لبنیات به شمار آید.

جایگزین های مناسب در بحث لبنیات و ام اس

اگر در رابطه با بحث لبنیات و ام اس، بسیار نگران هستید و تصمیم گرفته اید از مصرف محصولات لبنی اجتناب کنید، باید راهکار مناسبی برای این کار پیدا کنید. اصلی ترین موادی که ما با خوردن لبنیات، آنها را دریافت می‌کنیم، کلسیم و ویتامین D می‌باشند.

جایگزین های لبنیات برای کلسیم

  • نوشیدنی های جایگزین شیر با افزودنی کلسیم مانند نوشیدنی های سویا، بادام و همچنین جو دو سر
  • آب پرتقال غنی شده با کلسیم
  • ساردین و ماهی آزاد کنسرو شده با استخوان
  • سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج
  • لوبیا
  • آجیل و دانه های روغنی

جایگزین های لبنیات برای ویتامین D

بدن ما در پاسخ به نور خورشید، مقداری ویتامین D می‌سازد. با این وجود، دریافت ویتامین D کافی از این طریق، دشوار است. به ویژه برای افرادی که در محل زندگی خود، آفتاب کمی دارند. این افراد به مکمل های ویتامین D نیاز دارند.

افرادی که به ام اس مبتلا هستند، معمولا سطح ویتامین D در خون آنها پایین است. تحقیقات نشان می‌دهد که برای عادی سازی مقادیر این ویتامین در خون، باید از منابع غنی آن استفاده کرد. یکی از منابع غنی ویتامین D، لبنیات است. اما از آنجایی که رابطه بین لبنیات و ام اس پیچیده است، بهتر است از جایگزین های لبنیات برای ویتامین D آگاه باشیم. برای این کار بهتر است با متخصص خود صحبت کنید.

کلام آخر!

تحقیقات زیادی برای یافتن بهترین راه برای تغذیه در راستای مدیریت ام اس در حال انجام است. برخی از تحقیقات معتبر نشان می‌دهد که مبتلایان به ام اس باید از خوردن محصولات لبنی خودداری کنند. با این حال، داده های پشتیبانی از این نظریه، بسیار محدود و ناقص است. حذف لبنیات برای بیماران ام اس ممکن است یک رویکرد خوب باشد، اما برای همه مناسب نیست!

در صورتی که بیماران از جایگزین های مناسب برای کلسیم و ویتامین D استفاده نکنند، حذف لبنیات نه تنها فایده ای برایشان ندارد بلکه خالی از ایراد هم نخواهد بود. با صحبت با پزشک خود و پیدا کردن جایگزین های مناسب برای لبنیات، می‌توانید مقدار مصرفی محصولات لبنی در طول روز را کاهش دهید.