همچنین ببینید

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

افراد مبتلا به ام اس همواره از بابت واکنش دیگران نسبت به بیماری خود نگران هستند. این نگرانی باید با کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس جایگزین شود. راهکارهای لازم برای کنار آمدن با این موضوع در بستر جمع خانواده و دوستان با افراد غریبه متفاوت است. در صورتی که راهکارهای لازم در این زمینه را بیاموزید سازگاری با واکنش های دیگران راحت تر خواهد بود.

 حس برق گرفتگی در ام اس

ریشه ی علامت لرمیت


علامت لرمیت(حس برق گرفتگی) اولین بار در سال ۱۹۲۴ توسط متخصص مغز و اعصاب فرانسوی ژان لرمیت ثبت شد. لرمیت زنی که دارای شکایات اعم از درد معده ، اسهال، هماهنگی ضعیف در سمت چپ بدن و عدم توانایی در خم شدن سریع دست راست خود بود را معاینه کرد. این علایم با آنچه امروزه به عنوان بیماری ام اس شناخته می شود سازگار است. این زن همچنین حس برق گرفتگی در گردن، کمر و انگشتان پای خود را گزارش داد که بعد به عنوان علامت لرمیت در ام اس یا حس برق گرفتگی در ام اس شناخته شد.


حس برق گرفتگی در ام اس


علامت لرمیت یک احساس کوتاه و شدید می باشد، شبیه یک شوک الکتریکی که از گردن و ستون فقرات عبور و از طریق تنه و اندام تابش می کند. اگرچه مختص مولتیپل اسکلروزیس نیست ولی حس برق گرفتگی در ام اس یکی از علایم رایج این بیماری است. در یک مطالعه بر روی ۱۱۴فرد مبتلا به ام اس، محققان دریافتند که یک سوم شرکت کنندگان علامت لرمیت را تجربه کردند. حدود ۱۶ درصد از این افراد در اولین دوره ابتلا به ام اس دچار این علامت شدند.


عوامل مؤثر در حس برق گرفتگی در ام اس


برای شناخت عوامل مؤثر در حس برق گرفتگی در ام اس، آقای Beckmann یک مطالعه آینده نگر بر روی ۶۹۴ بیمار مبتلا به ام اس و ۱۱۰ فرد بالغ سالم انجام داد. در این مطالعه از  یک پرسشنامه ساختاری که شامل اطلاعات اولیه دموگرافیک، سن شروع، مشخصات بالینی بیماری و پرسش از علامت لرمیت بود، استفاده نمود. همچنین از جمجمه و ستون فقرات MRI گرفته شد. نتیجه آن شد که صد و دوازده (۱۶ ٪) بیماران گزارش کردند که علامت لرمیت دارند، ۵۸۲ (۸۴ ٪) بیماران در طول مدت بیماری خود علامت لرمیت را تجربه نکردند. هیچ ارتباطی بین علامت لرمیت و سن، جنس، MRI و مدت بیماری مشاهده نشد. نتیجه این بررسی با قابلیت اطمینان بالا ارائه گردید. این مطالعه بر ارتباط این پدیده با ناهنجاری های نورو رادیولوژیک و نورو فیزیولوژیک تأکید می کند. 


متداول ترین عوامل ایجاد کننده علایم حس برق گرفتگی در ام اس عبارتند از:



  • خم کردن گردن و رساندن چانه به سینه

  • خستگی

  • فشار

  • گرم شدن بیش از حد


علل علامت لرمیت


دو علت اصلی علامت لرمیت عبارتند از:



  • میلین زدایی: شایع ترین مکان برای شروع علامت لرمیت، جایی است که آسیب به میلین اطراف اعصاب وارد شده و میلین از بین رفته باشد. پس آسیب های متعدد به میلین باعث ایجاد لرمیت می شود.

  •  تحریک پذیری بیش از حد رشته های عصبی در مغز


ارتباط نادرست بین رشته های عصبی آسیب دیده نیز می تواند باعث ایجاد علامت لرمیت شود.


پزشکان همچنین حس برق گرفتگی در ام اس را مرتبط با دیگر بیماری های نخاع در ناحیه گردن می دانند، بدین معنی که لرمیت می تواند به علت بیماری های زیر در زمینه ام اس باشد. این موارد عبارتند از:



  • بیماری بهجت: بیماری بهجت یک اختلال خود ایمنی نادر است که باعث التهاب در رگ های خونی می شود.

  • میلوپاتی: میلوپاتی که ناشی از التهاب یا آسیب به نخاع است.

  • اسپوندیلوز: اسپوندیلوز یک بیماری تخریب کننده نخاع است.

  • فتق دیسک گردنی که ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد.

  • تومورهای نخاع.

  • آسیب نخاعی.

  • برخی از پرتوهای درمانی ها یا شیمی درمانی ها برای سرطان.

  • کمبود ویتامینB-12 می تواند باعث ایجاد علامت لرمیت شود. زیرا ویتامینB-12 برای تولید و نگهداری میلین ضروری است. میلین ماده چربی است که غلاف میلین را تشکیل می دهد و رشته های عصبی را می پوشاند.


مواردی که علایم لرمیت را تحریک می کنند:



  • خستگی

  • استرس

  •  گرما


 این موارد همچنین ممکن است علایم دیگر MS را در افراد مبتلا به این بیماری تحریک کنند.


چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟


حس برق گرفتگی در ام اس یک احساس کوتاه، شدید و اغلب غیر منتظره ای می باشد که شبیه به شوک الکتریکی است. افرادی که برای اولین بار علامت لرمیت را تجربه می کنند، ممکن است از بدتر شدن بیماری ام اس خود ترس داشته باشند. با این حال، علامت لرمیت نشان دهنده پیشرفت بیماری نیست. افراد مبتلا به ام اس که فکر می کنند به علامت لرمیت مبتلا هستند باید به پزشک مراجعه و در مورد درمان آن صحبت کنند تا بتوانند علامت لرمیت و سایر علایم MS را کنترل کنند. حس برق گرفتگی در ام اس می تواند یکی از اولین نشانه های بیماری باشد.


درمان


تغییر در سبک زندگی می تواند تا حدی از ایجاد حس برق گرفتگی در ام اس جلوگیری کند. از جمله موارد تغییر در سبک زندگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:


·       علایم ام اس مانند لرمیت، به ویژه در نوع عود کننده، اغلب در زمان استرس جسمی یا عاطفی بدتر می شوند. پس آرام باشید و سطح استرس خود را کنترل کنید.


·       به مقدار کافی بخوابید.


·       اثر تکنیک های آرامش، مانند مدیتیشن یا ماساژ را دست کم نگیرید.


·       از فیزیوتراپ خود بخواهید تمرینات کششی به شما پیشنهاد دهد که بتوانید درد ناشی از علامت لرمیت را کم کنید.


فیزیوتراپ از راه های زیر می تواند به شما کمک کند:


·       بستن بریس گردنی که می تواند از خم شدن بیش از حد گردن و بدتر شدن درد آن جلوگیری کند.


·         از دستگاه های تحریکی، مانند واحدهای تحریک الکتریکی عصب از راه پوست که از یک جریان الکتریکی ملایم برای کاهش درد استفاده می شود کمک می گیرند. این پالس های الکتریکی به کاهش سیگنال های درد و شل شدن عضلات کمک می کنند.


پزشک ممکن است برای درمان درد عصب داروهایی تجویز نماید. داروهایی که می تواند به کاهش حس برق گرفتگی در ام اس کمک کنند شامل موارد زیر می باشند:


·       آمی تریپتیلین


·       دولوکستین


·       گاباپنتین


·       پرگابالین


این داروها می توانند به کاهش علامت لرمیت در افراد مبتلا به MS کمک کنند.


با توجه به مطالب ارائه شده و آشنایی با حس برق گرفتگی در ام اس، اگرچه لرمیت مختص بیماری ام اس و پیشرفت آن  نیست؛ ولی مشورت با پزشک برای کاهش آن و بررسی از نظر ابتلا به انواع بیماری های دیگر امری ضروری می‌باشد.