همچنین ببینید

رژیم غذایی و علائم مختلف ام اس

رژیم غذایی و علائم مختلف ام اس

اگر به بیماری ام اس مبتلا هستید، می توانید با اقدامات پیشگیرانه ای برای بهبود سلامت خود قدم بردارید. با حفظ وزن سالم یا تأمین سوخت مناسب برای بدن در زمان مناسب از روز، چندین علائم بیماری را می توان کاهش داد. حفظ یک رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به ام اس ضروری می باشد. بهترین روش تغییر رژیم غذایی، متناسب کردن آن با علائم بیماریتان می باشد.

 آیا استفاده از طب مکمل در ام اس مؤثر است؟

درمان جایگزین و طب مکمل (CAM) چیست؟

درمان جایگزین موارد مختلفی را شامل می شود از رژیم غذایی و ورزش گرفته تا تهویه ذهنی و تغییر سبک زندگی. به عنوان مثال می توان به طب سوزنی، یوگا، رایحه درمانی، آرامش درمانی، داروهای گیاهی و ماساژ اشاره کرد. طب مکمل، روش های درمانی جایگزینی هستند که علاوه بر درمان های روتین، مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، شما ممکن است ماساژ هفتگی داشته باشید تا مکمل درمان دارویی خود باشد.

کدام روش های درمانی جایگزین یا طب مکمل برای بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) توصیه می شود؟

  • رژیم غذایی و مکمل: رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل برای افراد مبتلا به ام اس بسیار مهم است. در حال حاضر هیچ رژیم خاصی وجود ندارد که برای بیماران مبتلا به ام اس توصیه شود. اطلاعات زیادی در مورد رژیم های مختلف ضد التهابی وجود دارد اما نوشتن یک رژیم غذایی خاص برای بیماری ام اس هنوز مقدور نمی باشد و نیاز به بررسی های بیشتری است. مقاله ای توسط پاوان بهارگاوا، دکتر و استادیار مغز و اعصاب در دانشگاه پزشکی جان هاپکینز، چندین موضوع مشترک را در میان رژیم غذایی افراد مبتلا به ام اس شناسایی کرد. تقریباً در تمام این رژیم ها از غذاهایی که بسیار فرآوری شده اند و شاخص گلیسمی بالایی دارند و چربی اشباع شده زیادی وجود دارد، اجتناب می شود. بیشتر این رژیم ها همچنین کاهش مصرف گوشت قرمز چرب و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات را توصیه می کنند. هنوز برای شناسایی رژیم غذایی غذایی خوب و متعادل برای افراد مبتلا به ام اس، تحقیقات بیشتری لازم است.
  • روغن گل مغربی (اسید لینولئیک): اسید لینولئیک در دانه های آفتابگردان و روغن گلرنگ یافت می شود. برخی شواهد نشان می دهند که مصرف مکمل خوراکی اسید لینولئیک ممکن است علایم بیماری ام اس را کمی بهبود بخشد.
  • نگرش مثبت: داشتن یک دید مثبت نمی تواند بیماری ام اس را درمان کند، اما در کاهش استرس و داشتن حس بهتر می تواند تا حدی به شما کمک کند.
  • ماری جوانا: استفاده از ماری جوانا برای درمان هر بیماری بسیار بحث برانگیز است. برخی از مبتلایان به ام اس ادعا می کنند که استعمال سیگار ماری جوانا به رفع اسپاستیک و سایر علایم مربوط به ام اس کمک می کند. با این حال، تاکنون شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد ماری جوانا واقعاً مؤثر است. تحقیقات برای پاسخ به این سؤال مهم ادامه دارد. تا زمانی که اطلاعات بیشتری شناخته نشود، پزشکان استفاده از ماری جوانا را برای درمان بیماری ام اس توصیه نمی کنند، زیرا این دارو با عوارض جانبی جدی طولانی مدت مانند حمله قلبی یا از دست دادن حافظه همراه است.
  • ورزش: ورزش هایی مانند یوگا می تواند استرس شما را کاهش دهد، به شما در دستیابی به آرامش بیشتر کمک کند و انرژی و تعادل شما را افزایش دهد. مانند هر برنامه ورزشی، قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید.
  • ماساژ: یکی دیگر از گزینه های طب مکمل ماساژ درمانی می باشد. بسیاری از مبتلایان به ام اس ماساژ درمانی منظمی را برای کمک به آرامش، کاهش استرس و افسردگی انجام می دهند. هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر ماساژ در جلوگیری از روند بیماری وجود ندارد. ماساژ برای افراد مبتلا به ام اس معمولاً بی خطر است، اما اگر پوکی استخوان دارید (معمولاً در نتیجه درمان های بیماری ام اس ایجاد می شود)، ماساژ ممکن است خطرناک باشد. بهتر است اول با پزشک در این باره صحبت شود.
  • طب سوزنی: برخی از افراد مبتلا به بیماری ام اس گزارش می کنند که طب سوزنی تا حدی علایمی مانند درد، اسپاسم عضلات یا مشکلات کنترل مثانه را تسکین می دهد. هیچ مطالعه علمی برای تأیید این موضوع و یا اثبات اینکه طب سوزنی برای افراد مبتلا به ام اس بی خطر است، انجام نشده است. همچنین، به خاطر داشته باشید که طب سوزنی خطراتی نیز در پی خواهد داشت. اگر سوزن آلوده باشد می تواند حامل بیماری هایی از جمله هپاتیت و ایدز باشد. قبل از انجام طب سوزنی از استریل بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • اکسیژن درمانی و ازون تراپی: استفاده از این روش در حال ورزش که سطح اکسیژن به شدت افزایش پیدا می کند، می تواند تا حدی اختلالات حرکتی را بهبود بخشد، البته این روش طب مکمل نیز قطعی نمی باشد.
  • نیش زنبور عسل: تحقیقات برای یافتن اثر نیش زنبور بر روی بیماری ام اس همچنان ادامه دارد. اما فرضیات بیان می کنند که نیش زنبور عسل دارای آنزیم هیالورونیداز است و می تواند تا حدی به بهبود غلاف میلیلن کمک و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.
  • هیپنوتیزم: هیپنوتیزم نیز از موارد طب مکمل می باشد که تنها باعث کاهش استرس و اضطراب در افراد مبتلا به ام اس می شود.

چگونه می توانید طب مکمل مناسب را پیدا کنید؟

شواهد تحقیقاتی منتشر شده زیادی در مورد درمانهای CAM وجود ندارد. اما تجربیات شخصی فراوانی در این باره وجود دارد. اگر می خواهید طب مکمل را امتحان کنید، در صورت امکان، به دنبال پزشکی باشید که اطلاعات کافی درباره بیماری شما و طب مکمل داشته باشد. از هزینه های درمان و مدت زمان طولانی بودن آن آگاه باشید. بعضی از روش های درمانی می توانند گران قیمت باشند، بنابراین معقول است که بدانید چه موقع باید درمان را متوقف کنید. در نظر بگیرید همه موارد CAM  برای همه مفید نیست. پس مشورت با یک پزشک حاذق برای این امر بسیار ضروری می باشد.

ایمنی

این اعتقاد وجود دارد که رویکردهای CAM باید ایمن باشند زیرا طبیعی هستند. این عقیده درست نمی باشد. همه روش های درمانی - معمولی و CAM - می توانند عوارض جانبی داشته باشند و با سایر داروها، طب مکمل ها یا روش های درمانی دیگر تداخل داشته باشند. این مهم است که متخصصان بهداشت از چه روش های درمانی استفاده می کنند و درمانگران بدانند شما به بیماری مولتیپل اسکلروزیس مبتلا هستید.

با توجه به توضیحات، اثر طب مکمل بر بیماری ام اس هنوز ناشناخته می باشد. بسته به نظر و سلیقه شخصی، شما می توانید آن را به کار ببرید یا به آن اهمیتی ندهید.