همچنین ببینید

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

افراد مبتلا به ام اس همواره از بابت واکنش دیگران نسبت به بیماری خود نگران هستند. این نگرانی باید با کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس جایگزین شود. راهکارهای لازم برای کنار آمدن با این موضوع در بستر جمع خانواده و دوستان با افراد غریبه متفاوت است. در صورتی که راهکارهای لازم در این زمینه را بیاموزید سازگاری با واکنش های دیگران راحت تر خواهد بود.

 لوپوس

لوپوس اریتماتوس سیستمیک (که اس ای ای یا لوپوس نیز نامیده میشود)، نوعی اختلال خودایمنی مزمن و التهابی است که می‌تواند بر روی پوست، مفاصل،کلیه‌ها، ریه ها، سیستم عصبی و سایر اعضای بدن تاثیر بگذارد.



  • معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی ظاهر میشود و تقریبا ده برابر بیشتر از مردان در زنان مشاهده می شود. بیشتر در گروه سیاهپوستان و آسیایی ها رخ می دهد.

  • شایع ترین علائم لوپوس شامل بثورات پوستی، ورم مفاصل است که غالبا همراه با خستگی و تب است.

  • دوره بیماری می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد، اغلب شامل دوره های متفاوتی از عود و بهبودی است.

  • شایعترین علایم درگیری عصبی ناشی از لوپوس، سردردهای میگرنی، تغییر در شخصیت و عملکردهای شناختی، صرع و گاهی سکته مغزی است-که از علایم بارز بیماری مولتیپل اسکلروز (ام اس) نیست.


گاهی اوقات بیماران مبتلا به لوپوس با نوریت اپتیک (NMO) مشاهده می شوند، این ممکن است نشان دهنده‌ی وجود شرایطی باشد که شبیه به ام اس باشد اما با ام اس متمایز است،که نورومیلیت اپتیکا نامیده می شود،که نیاز به درمان متفاوت دارد.