همچنین ببینید

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

افراد مبتلا به ام اس همواره از بابت واکنش دیگران نسبت به بیماری خود نگران هستند. این نگرانی باید با کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس جایگزین شود. راهکارهای لازم برای کنار آمدن با این موضوع در بستر جمع خانواده و دوستان با افراد غریبه متفاوت است. در صورتی که راهکارهای لازم در این زمینه را بیاموزید سازگاری با واکنش های دیگران راحت تر خواهد بود.

 مشکلات جنسی

بررسی اجمالی


مشکلات جنسی اغلب توسط مبتلایان به ام اس تجربه می‌شود، اما در عموم جامعه نیز شایع است.


برانگیختگی جنسی در سیستم عصبی مرکزی و همچنین مغز آغاز می شود پیام‌هایی را به اعضاء جنسی در امتداد اعصاب در حال عبور از نخاع می‌فرستد. اگر MS  به این مسیرهای عصبی آسیب برساند، پاسخ جنسی - از جمله برانگیختگی و ارگاسم - می تواند به طور مستقیم تحت تأثیر قرار بگیرد. مشکلات جنسی ناشی ازMS  علائمی مانند خستگی یا اسپاسم و همچنین عوامل روانشناختی مربوط به عزت نفس و تغییر خلق است.


در مطالعه افراد مبتلا به ام اس، ۶۳ درصد گزارش دادند كه از زمان تشخیص فعالیت جنسی آن‌ها كاهش یافته است. بررسی های دیگر از افراد مبتلا به ام اس نشان می دهد که ۹۱ درصد مردان و ۷۲ درصد از زنان ممکن است تحت تأثیر مشکلات جنسی قرار گیرند. نادیده گرفتن این مشکلات می تواند منجر  به ضررهای اساسی در کیفیت زندگی شود. با این حال هر دو افراد و متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب برای مطرح کردن موضوع آهسته عمل می کنند.


تغییرات عاطفی


عوامل عاطفی مربوط به تغییرات عملکرد جنسی کاملاً پیچیده است. آنها ممکن است سبب از دست دادن عزت نفس، افسردگی، اضطراب، عصبانیت و یا استرس زندگی با بیماری مزمن شوند و بیمار را درگیر کنند. مشاوره برای شما و شریک زندگی شما  توسط یک متخصص بهداشت روان یا درمانگر جنسی می‌تواند  به مسائل فیزیولوژیکی و هم روانشناختی بپردازد.


درمان مشکلات جنسی


زنان و مردان مبتلا به بیماری ام اس ممکن است در رسیدن به ارگاسم یا از بین رفتن میل جنسی دچار مشکل شوند. شما و شریک زندگی شما می‌تواند از روش های جایگزین تحریک جنسی بهره‌مند شوید و بر برانگیختگی آهسته و احساس اختلال غلبه کنید. احساسات غیرطبیعی و اسپاسم می‌تواند از طریق استفاده از دارو کنترل  شود. تکنیک‌هایی مانند کاتتریزاسیون متناوب یا دارو می تواند نشت ادرار را هنگام مقاربت کنترل کند.


مردان ممکن است علاوه بر این در دستیابی یا حفظ نعوظ (تا حد زیادی) مشکل داشته باشند. مشکل شایع، کاهش احساس در آلت تناسلی مرد و مشکل در دستیابی به انزال است. اختلال در عملکرد نعوظ ممکن است از طریق:



  • داروهای خوراکی

  • داروهای تزریقی

  • شیاف های کوچک که در آلت تناسلی وارد می شوند.

  • دستگاه های بادی یا ایمپلنت ها حل شوند.


زنان ممکن است در ناحیه واژن (کلیتروال) کاهش احساس و احساس درد شدید و خشکی واژن را تجربه کنند. استراتژی‌های مدیریت می تواند شامل موارد زیر باشد:



  • استفاده از ویبراتور برای افزایش تحریک و برانگیختگی

  • استفاده از روان کننده‌های شخصی مایع یا ژله‌ای‌، محلول در آب برای خشکی واژن. (اشاره: شما نمی توانید بیش از حد بسیاری از این محصولات استفاده کنید با این حال متخصصان توصیه می‌کنند که از آنها زیاد استفاده کنید. (وازلین) نباید استفاده شود زیرا محلول در آب نیست و ممکن است باعث عفونت شود.


باروری


بیماری ام اس اگرچه ممکن است مشکلات جنسی در توانایی یک مرد مبتلا به ام اس در پدر شدن اختلال ایجاد کند با این حال در باروری اساسی زنان و مردان تاثیر نمی گذارد. ارگاسم خشک که باعث نابودی باروری می شود، توسط مردان مبتلا به ام اس در چندین مطالعه گزارش شده است. این مشکلات با استفاده از داروها یا از طریق تکنیک ها برای برداشت اسپرم که برای تلقیح درمان می‌شود با موفقیت انجام شده است. مردانی که نگران مسائل مربوط به باروری هستند باید با یک متخصص ارولوژی با تجربه در این زمینه مشورت کنند.


به خانمها و آقایان مبتلا به ام اس نیز توصیه می شود كه مانند هركس دیگر باید تصمیمات مشابهی را اتخاذ كرده و در مورد كنترل هنگام تولد و بیماریهای مقاربتی احتیاط كنند.