همچنین ببینید

هر آنچه که باید در مورد بیماری ام اس بدانید

هر آنچه که باید در مورد بیماری ام اس بدانید

بدون شک، اغلب شما نام بیماری ام اس را شنیده اید و ناخودآگاه اولین سوالی که به ذهنتان خطور می کند این است که بیماری ام اس چیست و چه علائمی دارد؟ آیا امکان دارد من هم دچار این بیماری بشوم و هزاران سوال دیگر که پیرامون این بیماری است.

 عوارض ام اس + 4 راهکار درمانی پیشنهادی

آشنایی کلی با ام اس

ام اس بیماری مرتبط با سیستم عصبی مرکزی است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد . به طور خلاصه ام اس پیام هایی که بین مغز و بدن جریان دارد را کند  و یا به طور کلی قطع می کند که این کار عموما باعث عوارض هایی از جمله مشکلات بینایی،هماهنگی،بی حسی ، ضعف عضلانی ، مشکلات تفکر و حافظه می شود.

 

عوارض شایع ام اس 

اغلب بیماری ها دارای عوارض شایع و حتی خطرناکی هستند که بیماران تحت تاثیر خود قرار می دهند.ام اس هم از این قاعده مستثنی نیست و مبتلایان به این بیماری دچار مشکلات مختلفی می شوند که البته می توان با روش های مختلفی درمان کرد ،

چند مثال از این راهکارهای درمانی ام اس :

عوارض کلی ام اس

بیماری ام اس بخاطر از بین بردن غلاف میلین رشته های عصبی بر همه سیستم های بدن تاثیر می گذارد که البته در هر فرد بسته به نوع پیشرفت بیماری و مقاومت بدن فرد این تاثیرگذاری ها متفاوت است.

از جمله این تاثیرات می توان به : 

ام اس و مشکل در بلع

  • تغییرات خلقی و عاطفی
  • مشکلات ذهنی
  • مشکلات بینایی
  • مشکل در بلع
  • تغییر صدا و مشکلات گفتاری
  • افزایش خطر مشکلات قلبی-عروقی
  • مشکلات تنفسی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • ضعف کنترل ادرار
  • ضعف هماهنگی دست و چشم
  • ضعف عضلانی
  • مشکلات تعادلی

عوارض کلی ام اس

بیماری ام اس و فراموشی

زمانی که بیماری ام اس غلاف های میلین را از بین می برد ضایعاتی را در رشته های عصبی به وجود می آورد که اگر این ضایعات به وجود آمده در بخش مربوط به حافظه در مغز ایجاد شده باشند ، بیمار دچار اختلالات حافظه و فراموشی خواهد شد. اختلالات حافظه شایع ترین تغییر در افراد مبتلا به ام اس است. تاثیر ام اس عموما بر حافظه کوتاه مدت است. اما اگر اوضاع بیمار وخیم تر شود. میتواند حتی به فراموشی کامل نیز ختم شود.

 بیماری ام اس و فلج شدن

یکی از ترسناک ترین جنبه های بیماری ام اس برای بیماران ناتوانی همیشگی در راه رفتن و به اصطلاحی زمین گیر شدن است.

اما طبق آمار های جهانی از جمله سایت healthcentral.com تنها یک سوم مبتلایان دچار این عارضه به صورت شدید می شوند به طوری که نیاز به عصا یا واکر داشته باشند.

ONE OF THE most frightening aspects of a multiple sclerosis diagnosis can be the prospect of becoming partially or fully paralyzed. The good news is that approximately two-thirds of people with MS maintain the ability to walk, although they may need to use a cane or walker. Statistics also show that about 75 percent of MS patients never use a wheelchair in their lifetime.

یکی از ترسناک ترین جنبه های تشخیص مولتیپل اسکلروزیس می تواند احتمال فلج شدن جزئی یا کامل باشد. خبر خوب این است که تقریباً دو سوم افراد مبتلا به ام اس توانایی راه رفتن را حفظ می کنند، اگرچه ممکن است نیاز به استفاده از عصا یا واکر داشته باشند. آمار همچنین نشان می دهد که حدود 75 درصد از بیماران ام اس هرگز در طول زندگی خود از ویلچر استفاده نمی کنند.

ام اس و فلج شدن

بیماری ام اس و چاقی

چاقی عارضه ای نیست که ام اس مسبب آن باشد . اما اگر دچار چاقی شده اید و مبتلا به ام اس هستید . چاقی می تواند تاثیرات مخربی برای شما به همراه داشته باشد. از جمله مشکلاتی که برای مبتلایان ام اس که دچار چاقی مفرط شده اند ایجاد می شود می توان به افزایش احتمال عود کردن ام اس اشاره کرد .

 

بیماری ام اس چشم

از جمله مشکلاتی که برای بینایی در بیماری ام اس ایجاد می شود می توانیم تاری دید، التهاب چشم دوبینی و.. را مثال بزنیم . این عوارض ممکن است تنها برای یک چشم یا هر دو اتفاق بی افتد. اغلب این مشکلات بعد از مدتی رفع می شوند اما اگر به این عوارض دچار شدید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید .

بیماری ام اس روده

اختلال در عملکرد روده می تواند باعث تشدید عوارضی مثل اسپاسم و ناتوانی در کنترل مثانه شود . یبوست، از بین رفتن کنترل روده (ناتوانی در کنترل مدفوع) و اسهال از عوارضی هستند که بیماری ام اس می تواند مسبب آنها باشد.

 

ام اس و روماتیسم

روماتیسم مفصلی و ام اس به علت علائم و عوارض مشابه ای که دارد عموما با هم اشتباه گرفته می شوند اما تفاوت اصلی آنها این است که مولتیپل اسکلروزیس به سیستم عصبی و آرتریت روماتوئید به مفاصل بدن آسیب می رسانند.

مشکلاتی در راه رفتن ، خستگی و… از جمله عوارضی هستند. که در این دو بیماری مشترک اند.

 

ام اس  خارش پوست

این عارضه در ام اس معمولا با احساساتی مثل سوزن سوزن شدن پوست، سوزش یا گزگز شدگی پوست و.. همراه است. علت اصلی این پیامد پیام های عصبی غیر طبیعی است که توسط مغز صادر می شود . که به اصطلاح به آن خاش نووپاتیک می  گوییم.

ام اس و خارش پوست

عوارض خطرناک ام اس

یکسری از داروهایی که بیماران مصرف می کنند عوارض بسیار خطرناکی دارند این نوع داروها معمولا زمانی توسط پزشک تجویز می شوند که داروهایی رایج و روش های درمانی دیگر ام اس دیگر توانایی کنترل حملات ام اس را داشته باشند. 

درصد احتمال وقوع عوارض خطرناک این داروها بسیار کم هستند (1 در 1000 نفر) اما در صورت وقوع آنها باید هرچه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید و با نظر پزشک خود مصرف آن داروها را قطع کنید.

نمونه هایی از این عوارض بدین صورت هستند:

  • عفونت های خطرناک ویروسی
  • اختلالات شدید قلبی
  • نابینایی
  • التهاب عروق خونی
  • آسیب به جداره روده
  • نارسایی کلیوی
  • نارسایی تنفسی
  • و..

ایجاد عوارض در بیماران بستگی به مقاومت بدن آنها و شدت بیماری آن ها دارد و ممکن است برای هر فرد به شکل خاصی اتفاق بی افتد. شما هم از تجربه های خود و روش های مقابله با این عوارض را با ما در کامنت ها اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ها


  • شقایق امیری
    14 ماه پیش

    در مورد عوارض ام اس توی تکرار ادرار باید بگم من خیلی با این موضوع مشکل داشتم...
    یعنی یک لیوان چای برابر بود با چهار بار ادرار ...
    در کل روز حداقل بیش از 15 بار تکرار داشت..صبح ها هم که از خواب بیدار میشدم شکم درد شدیدی اذیتم میکرد
    چیزی که تو زندگی عادی ما ایرانیا کلیه رو از همه بیشتر تحریک میکنه سمّ هستش که تو چایی هم خیلی شدیده...یعنی اونقدر سمی که میتونه یه حیوون کوچیک مثل جوجه رو در عرض چند دقیقه ناکار کنه...
    پس اول کلا چایی رو از زندگیم حذف کردم... دوم 1 ساعت قبل از خواب دیگه مایعات مصرف نکردم...سوم دقیقا چند دقیقه قبل از خواب میوه... موز و خیار و پرتقال که خیلی خوب جواب داده....
    یه مدت امتحان کنین...چیزه خاصی هم نیست که احتیاج به مراجعه به پزشک داشته باشه...امتحانشم مجانیه...
    شاید باورتون نشه که 15 بار الان شده تقریبا 3 بار


  • سارا بنی هاشم
    14 ماه پیش

    دقیقا منم تاری دید در چشم چپ داشتم که ام اس واسم تشخیص داده شد...
    الانم هروقت که عصبی یا ناراحت میشم یا زیاد تو گرما هستم چشم چپم تار میشه.
    مشکل جدیدم که چشم چپم درست و محکم بسته نمیشد .
    نمیدونم چرا همه از ناحیه چشم چپ اینجوری میشن؟؟
    اصلا انگار عوارض چشمی ام اس روی چشم چپه!


  • رضا ترکانلو
    14 ماه پیش

    من اول چشم چپم تار میدید و هر روزم بیشتر میشد تقریبا ی هفنه کاملا سفید میدیدم و وقتی چشم راستمو میبستم هیچی نمیدیدم . آخرشم ی هفته بیمارستان بستری شدم و کورتون تزریق کردم که کم کم چشمم خوب شد.


  • ملیکا حسینی
    14 ماه پیش

    منم چشم چپم تار شد يه مدت هي بدتر شد بعد که رفتم ام آی آر و اینا تا 3 روز بیمارستان بودم و پرونیزولون تزریق کردمو بعدشم قرصش.
    بعد قط کردن قرصا ی مدت خوب بودم باز 2-3 ماه بعد دوباره چشمم تار شد دکترم نرفتم ک بعد ی ماه و نیم خوب شد الانم بعضی وقتا که خسته میشم یا عصبی میشم تار میشه یکم ولی خداروشکر مث اون موقع نیست