همچنین ببینید

آیا ورزش می‌تواند حافظه را بهبود بخشد؟

آیا ورزش می‌تواند حافظه را بهبود بخشد؟

اختلالات حافظه در بیماران ام اس شایع است. مشکلات حافظه این بیماران را در محدودیت های زیادی قرار می‌دهد. یکی از راه های پیشنهادی برای غلبه بر این مشکلات، انجام تمرینات ورزشی است. مطالعات انجام گرفته در این زمینه به سوال «آیا ورزش می‌تواند حافظه را بهبود بخشد؟» با امیدواری پاسخ می‌دهند.

 واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

بسیاری از بیماران ام اس از واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس، احساس خوبی ندارند و مدام از این موضوع گله می‌کنند. قبل از اینکه انگشت خود را به سمت دیگران بگیریم و آنها را متهم کنیم، باید بدانیم که آنها شامل اعضای خانواده و دوستان بیمار نیز می‌شوند. بدیهی است که افرادی که بیمار را دوست دارند، گاهی از روی دلسوزی و عدم آگاهی کافی، رفتارهایی نشان می‌دهند که ممکن است فرد مبتلا به ام اس را آزرده خاطر کند. ما اینجا هستیم تا به شما نحوه کنار آمدن با واکنش های رایج دیگران در مورد ام اس آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس در جمع خانواده و دوستان

برای اینکه بتوانید با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس در جمع خانوادگی یا دوستانه، کنار بیایید باید مواردی را در نظر بگیرید. این موارد عبارتند از:

  • درک کنید که اعضای خانواده شما نیز احساسات دارند

زمانی که شما به تازگی متوجه شده اید به ام اس مبتلا هستید و خانواده خود را در جریان می‌گذارید، احتمالا واکنش های عجیبی از سوی آنها مشاهده می‌کنید. در این هنگام باید درک کنید که خانواده و دوستان شما نسبت به شما احساسات زیادی دارند و اکنون در مرحله یادگیری رفتار با شما قرار دارند. از آن جایی که هیچ دو نفری احساسات یکسان ندارند، برای شما ممکن است کمی سخت باشد که با واکنش های رایج دیگران سازگاری پیدا کنید. اما سعی کنید به جای ناراحت شدن به این فکر کنید که آنها نیز به اندازه شما ناراحت شده اند و نمی‌دانند باید چه رفتاری داشته باشند.

  • درک کنید که افراد تمایل دارند نسبت به استرس واکنش نشان دهند

زمانی که اطرافیان شما متوجه بیماری شما می‌شوند، در یک موقعیت پرتنش و استرس زا قرار می‌گیرند. ذهن آنها دربردارند سوالات زیادی است که نمی‌دانند چگونه بپرسند. علاوه بر این، ناخودآگاه ممکن است واکنشی نشان دهند که برای این موقعیت صحیح نباشد. شما باید درک کنید که بخشی از واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس، ناشی از استرسی است که لحظه متوجه شدن این موضوع به آنها دست می‌دهد. با گذشت زمان، شدت این واکنش ها کاهش می‌یابد.

درک کنید که افراد تمایل دارند نسبت به استرس واکنش نشان دهند

  • سعی کنید احساسات همه را شناسایی کنید

چالش کنار آمدن با واکنشهای دیگران در مورد ام اس این است که سعی کنید احساسات همه را شناسایی کنید. ممکن است برخی از اطرافیان شما تمایل داشته باشند در مورد بیماری شما بیشتر بدانند، یا عده ای تمایل داشته باشند بیشتر از قبل با شما وقت بگذرانند. اگر بتوانید احساسات هر کس را شناسایی کنید، بهتر می‌توانید خود را با شرایط جدیدی که بر زندگی شما حاکم شده است، سازگاری پیدا کنید.

  • با فرزندان خود درباره بیماریتان صحبت کنید

اگر فرزند یا فرزندانی دارید و اکنون متوجه شده اید ام اس دارید، ممکن است رفتارها و واکنش های عجیبی از سمت آنها مشاهده کنید. این موضوع کاملا طبیعی است. شما به عنوان والد تصور می‌کنید که نباید در مورد بیماری خود با بچه ها صحبت کنید تا آنها در دنیای کودکانه خود آسوده باشند. اما بهتر است بدانید واکنش های عجیب فرزندان به خاطر سردرگمی آنها نسبت به وضعیت جدید شما است. سعی کنید تا حدودی که بچه ها قادر به درک آن هستند، آنها را در جریان وضعیت بیماری خود قرار دهید. با این کار فضای صمیمی تری ایجاد می‌کنید. در این صورت فرزندان شما نیز با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس راحت تر کنار می‌آیند.

کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس در بستر جامعه

آنچه که بررسی کردیم کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس در جمع خانواده و دوستان بود. اما بخش مهم قابل بررسی، واکنشهای رایج در مورد ام اس در بستر جامعه است. بیماران باید آموزش ببینند که چگونه با این موضوع سازگاری پیدا کنند. برای اینکه واکنش های عجیبی از سوی افراد غریبه نبینید یا حداقل اگر واکنش نامطلوبی دیدید، بتوانید با آن کنار آیید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس در بستر جامعه

  • بیماری خود را با دید واقع بینانه و انعطاف پذیر نگاه کنید.

 این کار به شما اجازه می‌دهد که برای هر تغییر آماده باشید. برخی از واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس زمانی شدت می‌یابد که آنها مشاهده می‌کنند شما در انجام کارهای خود ناتوان هستید. در حالی که اگر شما نسبت به بیماری خود واقع بین باشید، درک می‌کنید که احتمالا شغل سابقتان دیگر مناسب شما نخواهد بود و باید آن را عوض کنید.

  • نگرانی ها و احساسات خود را با یک نفر در میان بگذارید.

 یک فرد قابل اعتماد را در بین اطرافیان خود انتخاب کنید و در مورد چالش های زندگی مانند کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس، با او صحبت کنید. صحبت کردن در این باره هم به شما کمک می‌کند احساس سبکی بیشتری پیدا کنید و هم اینکه ممکن است مشاور شما، راه حل خوبی پیشنهاد کند. شخصی که با او مشورت می‌کنید از بیرون به موضوع نگاه می‌کند و می‌تواند دید شما را توسعه بخشد و به شما انگیزه دهد.

  • پیوندهای خود را با خانواده، دوستان و کسانی که به شما اهمیت می‌دهند، حفظ کنید.

زمانی که واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس را مشاهده می‌کنید، به این فکر کنید که حتی افراد سالم نیز در بسیاری از شرایط، مورد قضاوت یا رفتارهای نادرست دیگران قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی باید به جای فکر کردن به حرف ها و رفتارهای آدم های غریبه ای که هیچ تاثیری در زندگی شما ندارند، پیوند خود را با دوستان و خانواده خود محکم تر کنید. زمانی که واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس، شما را آزار می‌دهد، سعی کنید قهوه ای با دوستان خود بنوشید و از بودن با آنها لذت ببرید.

•	دیگران را آگاه کنید

  • دیگران را آگاه کنید

افراد غریبه ای که در مترو، خیابان و... می‌بینید را نمی‌توانید تغییر دهید. این افراد هیچ تاثیری در زندگی شما ندارند و نیازی نیست به آنها فکر کنید. اما افرادی که در بیشتر روزها آنها را می‌بینید و با آنها ارتباط دارید، را باید در زمینه بیماری خود آگاه کنید. گاهی برخی از واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس به خاطر این است که آنها اصلا آگاهی درستی از وضعیت شما و بیماریتان ندارند. آنها را آگاه کنید تا تحت تاثیر افسانه های موجود در مورد این بیماری، واکنش نشان ندهند.

  • توانایی های خود را نشان دهید

اگر در زمینه خاصی توانایی و استعداد دارید، روی آن تمرکز کنید و اجازه دهید هنر شما بیانگر شخصیت شما باشد. با اثبات توانایی های خود به دیگران، به آنها اجازه ندهید که از شما یک تصویر ذهنی بیمارگونه در ذهن خود بسازند.

  • هنر نادیده گرفتن را بیاموزید

گاهی برای کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس، بهترین کار نادیده گرفتن آنهاست. بسیاری از افراد را باید نادیده بگیرید تا آرامش شما را برهم نزنند.