همچنین ببینید

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس

افراد مبتلا به ام اس همواره از بابت واکنش دیگران نسبت به بیماری خود نگران هستند. این نگرانی باید با کنار آمدن با واکنشهای رایج دیگران در مورد ام اس جایگزین شود. راهکارهای لازم برای کنار آمدن با این موضوع در بستر جمع خانواده و دوستان با افراد غریبه متفاوت است. در صورتی که راهکارهای لازم در این زمینه را بیاموزید سازگاری با واکنش های دیگران راحت تر خواهد بود.

 ام اس  پیشرونده ثانویه (SPMS)

بررسی اجمالی


در ام اس از نوع SPMS دارای یک دوره اولیه عودکننده می باشد. برخی از افرادی که مبتلا به RRMS تشخیص داده می شوند ، سرانجام به یک دوره پیشرونده ثانویه منتقل می شوند که در این دوره احتمال بدتر شدن عملکرد نورولوژیک (تجمع ناتوانی) وجود دارد. SPMS را می توان به انواع مختلفی تقسیم نمود



  • نوع فعال (همراه با عود بیماری و / یا شواهدی از فعالیت جدید در MRI).

  • نوع غیر فعال.

  • نوع همراه با پیشرفت (شواهد بدتر شدن بیماری در یک اندازه گیری عینی از تغییر در طول زمان ، با یا بدون عود).

  • نوع بدون پیشرفت.



تصویر زیر انواع فعالیت بیماری را که می تواند در SPMS رخ دهد را نشان می­دهد.



در هر صورت تجربه هر شخص با SPMS منحصربفرد خواهد بود. در طول دوره­ بیماری عودکننده و فروکش کننده، با گذشت زمان ناتوانی افزایش می­یابد. در SPMS ، عودهای گاه به گاه و همچنین دوره­های پایداری بیماری ممکن است رخ دهد.



  • اگر SPMS فعال داشته باشید ، باید با پزشک خود در مورد درمان با یک درمان اصلاح کننده بیماری صحبت کنید تا خطر عود را کاهش دهد.

  • اگر SPMS دارید که علیرغم دارویی که مصرف می کنید فعال و در حال پیشرفت است ، ممکن است پزشک استراتژی درمانی قوی تر را دنبال کند.

  • اگر SPMS شما فعال نیست اما شواهدی از پیشرفت و افزایش ناتوانی وجود دارد ، پزشک برای کمک به بهبود عملکرد و تحرک ، روی استراتژی های توانبخشی متمرکز شود و ایمنی و استقلال را ارتقا دهد.

  • اگر SPMS شما بدون فعالیت یا پیشرفت بوده و پایدار باشد ، پزشک می تواند بر توانبخشی و سایر استراتژی های مدیریت علائم متمرکز شود تا به شما در حفظ عملکرد کمک کند.


 در افرادی رخ می دهد که در ابتدا مبتلا به بیماری عودکننده-فروکش کننده بوده اند. به عبارت دیگر ، SPMS به عنوان مرحله دوم بیماری برای بسیاری از افراد بروز می کند.در SPMS ، ممکن است افراد عودهای ناشی از التهاب را تجربه کنند یا التهابات بدون عود باشند. این بیماری به تدریج از روند التهابی که در RRMS مشاهده می شود ، به یک مرحله پایدارتر پیشرونده که توسط آسیب یا از بین رفتن عصب مشخص می شود ، تغییر می کند. مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا به شما در زندگی کامل با MS پیشرفته ثانویه کمک کند.


قبل از اینکه روشهای درمانی تعدیل کننده بیماری ام اس آغاز شود ، مطالعات نشان داده بود كه ۵۰ درصد از مبتلایان به MS عود كننده فروکش کننده(RRMS) در طی ۱۰ سال به MS ثانویه پیشرونده (SPMS) انتقال می یابند و ۹۰ درصد نیز طی ۲۵ سال منتقل می شوند.
در حالی که کارشناسان ام اس معتقدند که این داروها (داروهای تعدیل کننده) بر پیشرفت بیماری تأثیر می گذارند ، خیلی زود می توان گفت که درمانهای اصلاح کننده بیماری تا چه میزان تغییر در SPMS را تغییر می­دهد یا به تأخیر می اندازد.