همچنین ببینید

رابطه بین لبنیات و ام اس

رابطه بین لبنیات و ام اس

فرضیه های متعددی در رابطه با مصرف لبنیات و ام اس وجود دارد. فهمیدن اینکه این فرضیه ها درست هستند یا غلط، به تحقیقات زیادی لازم دارد. اما به طور کلی چربی های موجود در لبنیات، التهاب را شدت می‌دهند. اما نمی‌توان از کلسیم و ویتامین D موجود در لبنیات چشم پوشی کرد.

 استعمال دخانیات و ام اس

استعمال دخانیات و ام اس

تحقیقاتی که تا به امروز در حوزه بیماری مالتیپل اسکلروزیس انجام شده است، نشان می‌دهد که این بیماری رابطه خوبی با استعمال دخانیات ندارد. در واقع سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، اعتیاد به الکل و سایر دخانیات، برای افراد مبتلا به ام اس، مضر است. از طرفی، استعمال دخانیات، خود باعث بالارفتن شانس در ابتلا به  ام اس میشود. استعمال دخانیات، خود باعث بالارفتن شانس در ابتلا به  ام اس میشود. به خاطر اهمیت بالای این مبحث، در این مقاله در رابطه با استعمال دخانیات و ام اس صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سیگار کشیدن و ام اس

در بحث استعمال دخانیات و ام اس، جالب است بدانید افرادی که به ام اس مبتلا هستند و سیگار می‌کشند، نسبت به بیمارانی که سیگاری نیستند، بیشتر در معرض پیشرفت بیماری هستند! این موضوع تنها محدود به افراد سیگاری نیست، بلکه اگر شما به ام اس مبتلا باشید و با فرد یا افراد سیگاری در ارتباط باشید، دود سیگار تاثیر مخرب خود را روی شما خواهد گذاشت. تاثیر مخرب سیگار روی MS عبارت است از:

  • پزشکان معتقدند آن دسته از مبتلایان به ام اس که سیگار می‌کشند بیشتر از سایرین، در معرض خطر پیشرفت بیماری هستند. گزارش ها حاکی از آن است که بیشتر افرادی که ام اس پیشرونده دارند، سابقه اعتیاد به سیگار دارند.
  • سیگار همچنین باعث می‌شود مبتلایان به مالتیپل اسکلروزیس، توانایی حرکتی خود را بیشتر از دست بدهند.
  • یافته ها نشان می‌دهد، تاثیر درمان هایی که برای کاهش شدت علائم بیماری ام اس روی بیماران انجام می‌شود، برای افراد سیگاری کمتر است. در واقع سیگار کشیدن، شانس درمان و بهبود فرد بیمار را پایین می‌آورد.

تاثیر الکل بر ام اس

هنوز تحقیقات کافی برای تاثیر الکل بر بیماران ام اس انجام نشده است، اما تاثیر این ماده روی بدن افراد مبتلا به ام اس با افراد سالم متفاوت است. زمانی که افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس، الکل مصرف کنند، علائم زیر در آنها بروز پیدا می‌کند:

آیا سیگار یکی از عوامل ابتلا به ام اس است؟

نمی‌توان سیگار را عامل اصلی و یا تنها عامل ابتلا به ام اس دانست زیرا هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است. اما گزارش ها حاکی از آن است که بسیاری از افرادی که به ام اس مبتلا هستند، سیگار می‌کشند، یا حداقل قبلا سیگار می‌کشیده اند. این موضوع می‌تواند این فرضیه را که سیگار یکی از عوامل ابتلا به ام اس است را تقویت کند. در واقع احتمال ابتلا به مالتیپل اسکلروزیس در افراد سیگاری نسبت به سایر افراد، دو برابر می‌باشد. استعمال دخانیات و ام اس، بیشتر در بحث ام اس پیشرونده اهمیت پیدا می‌کند. البته میزان سیگاری که فرد استعمال می‌کند نیز اهمیت دارد.

آیا ترک سیگار و مواد مخدر کمک کننده است؟

اگر به ام اس مبتلا هستید و کماکان، مواد مخدر استعمال می‌کنید، لازم است بدانید که ترک، کمک زیادی به شما می‌کند. ترک دخانیات، سرعت بیماری را کم می‌کند. همچنین شدت علائم و عود کردن بیماری با ترک دخانیات، کاهش می‌یابد.

چرا بحث استعمال دخانیات و ام اس، داغ است؟

بحث استعمال دخانیات و ام اس، از این جهت داغ است که بسیاری از مبتلایان به ام اس، به سراغ مواد مخدر می‌روند. دلیل اینکه بیماران ام اس سراغ مواد مخدر و سیگار می‌روند، تسکین درد و علائم بیماری است. افرادی که ام اس دارند، علاوه بر علائم آزاردهنده بیماری، معمولا از افسردگی و سایر اختلالات خلقی نیز رنج می‌برند. به همین خاطر به مواد مخدر روی می‌آورند تا احساس بهتری داشته باشند. متاسفانه این افراد، از نتیجه این عمل خود، آگاهی ندارند. در حالی که ترکیب استعمال دخانیات و ام اس، در درازمدت پیامدهای منفی دارد و حتی می‌تواند کشنده باشد.

درمان استعمال دخانیات و ام اس

ابتلا به بیماری ام اس و اعتیاد به مواد مخدر، بسیار خطرناک است. توانایی های حرکتی و شناختی بیماران ام اس، زمانی که مواد مخدر استفاده می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. صرف نظر از نوع درمان و داروهای مصرفی، ترکیب استعمال دخانیات و ام اس، سبب پیشرفت علائم و بدتر شدن آن می‌شوند. افرادی که از ام اس و اعتیاد به مواد مخدر، به صورت همزمان رنج می‌برند باید درمان جامع پزشکی و روانپزشکی، برایشان انجام شود. این درمان بر موارد زیر متمرکز است:

  • درمان ام اس روی حملات بیماری و پیشگیری از حملات بعدی تمرکز دارد. این نوع درمان با کمک داروهایی مثل کورتیکواستروئیدها یا پلاسمافرز انجام می‌شود. علاوه بر این انواعی از داروهای خوراکی و تزریقی وجود دارد که علائم را بهبود می‌بخشد.
  • درمان اعتیاد، بر اساس روان درمانی شکل می‌گیرد. تیمی از روانشناسان و پزشکان باید در جهت درمان فردی که اعتیاد دارد و به ام اس نیز مبتلا است، تلاش کنند. این جنبه از درمان، بیشتر روان شناختی است و معمولا بدون کمک دارو انجام می‌شود.

نقش سبک زندگی سالم در بیماری ام اس

به جرات می‌توان گفت که نقش سبک زندگی سالم در بیماری ام اس کمتر از نقش داروهای این بیماری نیست. عوامل متعددی با ام اس مرتبط هستند و هر کدام توضیحات مخصوص به خود را دارند. استعمال دخانیات و ام اس، با تغییر سبک زندگی به راحتی قابل کنترل است. از جمله مواردی که با ام اس مرتبط هستند و باید تحت کنترل قرار بگیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیگار کشیدن
  • مصرف تفریحی مواد مخدر
  • الکل
  • مصرف کلسترول
  • نگرش و رفتار در زندگی اجتماعی
  • اشعه ماوراء بنفش
  • ویتامین D

سعی کنید حتی برای تفریح، سراغ مواد مخدر نروید. اگرچه وضعیت کسی که چند روز یکبار یک نخ سیگار می‌کشد، با کسی که روزی یک پاکت را تمام می‌کند، کاملا متفاوت است. اما بهتر است کلا دور اینگونه تفریحات را خط قرمز بکشید، به ویژه اگر به ام اس مبتلا هستید.

استعمال دخانیات و ام اس؛ تداخل دارویی

انواع مواد مخدر چه از نوع سنتی باشند و  چه صنعتی، روی سیگنال عصبی تاثیر می‌گذارند. زمانی که ماده مخدر چندین بار وارد بدن شود، برخی از پیام های عصبی در سیستم عصبی مرکزی به آن ماده وابسته می‌شوند و در فقدان آن ماده خاص، عملکرد خود را از دست می‌دهند. داروهای ام اس نیز مربوط به سیگنال های عصبی هستند و با تغییر و اصلاح آن، از عود کردن بیماری جلوگیری می‌کنند. به خاطر مکانیسم اثر مشابهی که بین مواد مخدر و داروهای ام اس وجود دارد، این فرضیه به وجود می‌آید که تداخل دارویی ایجاد شود. از آنجایی که روزها و حتی ماه ها باید زمان بگذرد تا داروهای ام اس بتوانند اثر مفید خود را روی بهبود وضعیت بیمار اعمال کنند، بهتر است با دوری از استعمال دخانیات، اجازه دهید پروسه درمانی، بدون نقص ادامه پیدا کند!