همچنین ببینید

ترمیم میلین

ترمیم میلین

درمان اصلی برای ریشه کن کردن بیماری ام اس، ترمیم میلین است. زمانی که ما بتوانیم به فناوری ترمیم غلاف میلین در سلول های عصبی دست پیدا کنیم یعنی می‌توانیم ام اس را یک بیماری ساده و قابل درمان تلقی کنیم. محققان روش های آزمایشگاهی مختلفی برای این کار پیدا کرده اند. اما هنوز تحقیقات در این زمینه کامل نیست.

 تأثیر هنر در ام اس

چرا استفاده از هنر در ام اس مهم است؟

آن چه در اختیار داریم هنر است. از طریق هنر می توانیم هر احساسی را ابراز کنیم یا به راحتی روحیه تنش زده خود را در هر زمان راحت کنیم. هیچ مهارتی لازم نیست. خلق هنر آزاد است زیرا هیچ قانونی، مهلت قانونی و نظر شخص دیگری وجود ندارد (مگر این که شما بخواهید). تأثیر هنر در ام اس و هنر درمانی روشی اثبات شده برای بالا بردن مهارت های مقابله ای، به چالش کشیدن ذهن و سبک سازی روحیه می باشد. از طریق هنر می توان آثار ملموس ایجاد کرد. می توان ناامیدی های خود را تخلیه کرد، پیروزی ها را جشن گرفت، احساسات مشترکی داشت و آن چه را که نمی توان گفت، در یک رسانه جهانی بیان کرد که به هیچ زبانی احتیاج ندارد.

هنر می تواند روشی قدرتمند برای دستیابی و بیان احساسات ما نسبت به بقیه جهان باشد. همچنین می تواند به عنوان یک تلاش خصوصی باقی بماند و ابزاری مراقبانه و روح آمیز برای کنار آمدن با تمام مشکلات زندگی باشد.

هنر درمانی

طبق نظر انجمن هنر درمانی آمریکا، هنر نوعی درمان است که سلامت روان را با استفاده از "هنرآفرینی فعال، خلاقیت، تئوری روانشناختی کاربردی و تجربه انسانی" بهبود می بخشد. متخصصین دارای مجوز که هم در زمینه آموزش و هم هنر آموزش دیده اند، این جلسات را برای افراد در هر سنی برگزار می کنند. یکی از اهداف اصلی هنر درمانی بهبود حال مردم است. در اصل هنر درمانی می تواند به بهبود یا بازگرداندن عملکرد فرد تا حدودی کمک کند. هنر درمانی می تواند در محیط های آموزشی، پزشکی و توانبخشی صورت گیرد.

در یک جلسه هنر درمانی، یک فرد ممکن است برخی از تمرینات زیر را انجام دهد:

  • رنگ آمیزی
  • نقاشی
  • نقاشی با انگشت
  • کار با خاک رس
  • کنده کاری
  • مجسمه سازی
  • ساخت کلاژ

اگرچه این تمرینات تحت هدایت یک متخصص درمانگری انجام می شود اما آن چه ظاهر می شود باید پاسخ های اصلی فرد باشد. درک آن ها می تواند سلامت روان و رفاه را بهبود بخشد. برای باز کردن این درک، فرد و هنر درمانگر درباره آثار هنری بحث می کنند.

فواید هنر درمانی

هنر درمانی می تواند به کاهش استرس و اضطراب در افراد مبتلا کمک کند. علاوه بر این، متخصصان می گویند این روش ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

  • اضطراب
  • اختلالات خوردن، در کنار درمان های استاندارد
  • افزایش فشار خون

دانشمندان بیان می کنند که هنر درمانی می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های خود را در موارد زیر تا حدی افزایش دهند:

  • بهبود رویکرد افراد برای حل تعارض
  • افزایش مهارت ها و توانایی های اجتماعی
  • مدیریت استرس فرد
  • تقویت توانایی در کنترل خود
  • درک افراد از خودشان

مزایای استفاده از هنر در ام اس و هنر درمانی

طبق انجمن مالتیپل اسکلروزیس آمریکا (MSAA)، "مطالعات زیادی با افراد سالم و همچنین افرادی که شرایط مختلفی دارند برای بررسی تأثیرات مثبت ایجاد آثار هنری انجام شده است.

"یک مطالعه کوچک نشان داد که زنان مبتلا به ام اس که در یک برنامه هنری خلاق شرکت کرده اند، افزایش قابل توجهی در عزت نفس، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی برای مقابله با ام اس تجربه کرده اند. این مطالعه همچنین تأثیر زیادی بر امید داشت. دانشمندان نتیجه گرفتند که هنر، می تواند زندگی افراد مبتلا به ام اس را تحت تأثیر قرار دهد."

برخی دیگر از مزایای قابل توجه استفاده هنر در ام اس عبارتند از:

  •  تسکین استرس - منحرف کردن افکار و تمرکز بر روی یک فعالیت برای یک دوره خاص برای رفع استرس مفید است. هنر یک روش خارق العاده برای انتقال تمرکز است و حرکات آهسته و تکراری نقاشی، طراحی یا مجسمه سازی می تواند بدن را آرام کند.
  • کاهش افسردگی و انزوا - با شروع تداخل در علائم ام اس در تحرک یا سطح انرژی شما، زندگی اجتماعی شما تحت تأثیر قرار می گیرد و سرانجام بسیاری از بیماران ام اس گوشه گیر، مضطرب و افسرده می شوند. پیوستن به افرادی که احساسات و علائم شما را درک می کنند، می تواند فرصت پیوند خوبی را فراهم کند.
  • کمک بصری برای مشکلات کلامی - غیر معمول نیست که سکوت اختیار کنید یا به راحتی از توضیح علائم و وضعیت روحی خود برای مردم منصرف شوید. متأسفانه، فقدان ارتباط می تواند به معنای رنج بیشتر باشد. بسیاری از افراد دریافتند که می توانند افکار دشوار را با نمایش بصری، راحت تر بیان کنند.
  • احساس توانمند سازی - برخی از افراد هنگامی که هنر خود را در معرض نمایش قرار می دهند، متوجه بهبود چشمگیر اعتماد به نفس و عزت نفس خود می شوند. در نهایت، نشان دادن کار خود در یک محیط رسمی و عمومی، شما را به عنوان یک هنرمند، نه یک بیمار، نشان می دهد و این باعث قدرت می شود.

هنر به ما اجازه می دهد ذهن و تصورات خود را به مکان های جدید ببریم. این به مغز ما کمک می کند تا ارتباطات جدیدی برقرار کند. این به ما کمک می کند ایده ها و راه های جدیدی برای کنار آمدن با آن پیدا کنیم. هنر به ما کمک می کند تا بفهمیم که هستیم و چگونه با خود، زندگی و دیگران ارتباط داریم.

چه کار هنری متناسب من است؟

تنها آن چه لازم است، کنجکاوی و گشودگی برای کشف یک چیز خلاقانه است. چیزی را انتخاب کنید که برای شما جذاب باشد و به سمت آن شیرجه بزنید. با کاغذ و چسب کلاژ برش های مجله را بکشید، گره بزنید، عکس بگیرید، بنویسید یا ایجاد کنید. حتی می توانید مدتی در یک کتاب رنگ آمیزی گم شوید. هرچه شما را به خود جلب می کند، دنبال آن بروید. انتظار یا نگرانی برای نتیجه را کنار بگذارید. ممکن است تعجب کنید که در نهایت چه چیزی را خلق می کنید.

هنگامی که در حال خلق اثر هستید، ممکن است متوجه شوید که سر و صدا مداوم در سر شما آرام است، زیرا شما شروع به انجام کار واقعی خود می کنید. این تجربه "جریان خلاق" نامیده می شود.

از حالت عادی خارج شوید

مزیت دیگر استفاده از هنر در ام اس این است که شما می توانید با ارتباطات ذهن و بدن خود، مرزها را کنترل کنید. از طریق کار با چالش ها، آن چه می خواهید از طریق هنر منتقل کنید، به ایجاد مسیرهای عصبی جدید کمک می کنید. در واقع، شما می توانید مغز خود را آموزش دهید و احساسات خود را فراتر از محدوده زندگی روزمره سوق دهید. برای افراد مبتلا، هنر و چالش های آن به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که با کمبودهای احساس، تحرک و تفکر شناختی کنار بیایید. از طریق هنر می توانید حرکات خود را کنترل کنید و درک عمیق تری از بدن خود داشته باشید.

در زیر چند تن از افراد مبتلا به ام اس که از هنر استفاده کرده اند، از تأثیر آن می گویند:

  • کارهای هنری به من کمک کرده است تا از یکنواختی و یکسانی مسئولیت ها و وظایف روزمره جدا شوم.
  • من از نقاشی و سفال لذت می برم، بیشتر به این دلیل که هیچ ارتباطی با بقیه زندگی من ندارند. به نظر می رسد هر زمان که نقاشی می کشم یا با خاک رس کار می کنم در حال تعطیلات کوچک هستم. اکنون می توانم با روحیه بهتری به زندگی ادامه دهم.

هنر با ایجاد امکان غوطه وری و ایجاد حواس پرتی برای ذهن، استرس را از بین می برد. همان طور که روی جزئیات تمرکز می کنید و به محیط اطراف خود بیشتر توجه می کنید، مانند نوعی مراقبه عمل می کند. بسیاری از کتاب های رنگ آمیزی جدید که برای بزرگسالان به بازار عرضه می شود با ایده کاهش استرس طراحی شده اند و این موضوع به خوبی تأثیر هنر در ام اس را نشان می دهد.

هنر از هر دو طرف مغز شما استفاده می کند، تفکر خلاق را تشویق می کند و مهارت های حل مسئله را افزایش می دهد. تصور می شود که هنر در ام اس به عنوان نوعی ورزش مغزی عمل می کند و باعث تحریک ارتباط بین قسمت های مختلف مغز می شود و ارتباطات جدیدی بین سلول های مغز ایجاد می کند. همچنین باعث افزایش عزت نفس و احساس موفقیت می شود و می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. حتی نشان داده شده است که هنر توانایی های شناختی و حافظه را برای افراد مبتلا به اختلالات جدی مغزی افزایش می دهد و نشان داده شده است که باعث بهبود حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و ام اس می شود.

اکنون که برخی از مزایای مهیج هنر در ام اس را می دانید، ممکن است زمان خوبی باشد تا هنر را امتحان کنید! شما می توانید با یک مداد و کاغذ، یک کتاب رنگ آمیزی و خودکار، یک جعبه کاردستی از فروشگاه، رنگ و برس یا یک دفترچه و چسب و… هر آن چه که جالب و سرگرم کننده باشد، شروع کنید. حتی می توانید در یک کلاس هنری محلی ثبت نام کنید. نتایج، شما را شگفت زده خواهد کرد! و چه کسی می داند؟ شاید در نمایشگاه هنری از اثر شما استقبال شود.

دیدگاه‌ها


  • Neda Barg
    34 ماه پیش

    نقاشی 👌👌 من تجربه نقاشی نداشتم،اتفاقی شروع کردم به کشیدن پونی 🦄 و الان کلکسیونی از پونی های رنگی دارم که هر دفعه میبینمشون کلی ذوق میکنم ☺️☺️


  • سید محمد بحرینی
    34 ماه پیش

    خوشحالم که اینو میشنوم😍


  • علی محبوبی
    34 ماه پیش

    نقش بند حکم دیوان ازل
    جمله نقاشی علم و عمل
    عاشق شعرم ومشاعره واقعا دوست دارم برم کنار یه رود خونه بوم نقاشی بزارم نقاشی بکشم وشعر بخونم


  • سید محمد بحرینی
    34 ماه پیش

    چقد عالی

    آفرین به شما😍😍