وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: خستگي
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
من هميشه خسته هستم ، سعي ميكنم كه ساعت 10 ديگه بخوابم ولي باز صبح با خستگي خيلي زياد از خواب بيدار ميشم confusedنميدونم واقعاً چيكار كنم laughing3
(2010/01/06, 10:51 PM)نادر نوشته است: [ -> ]� � سلام
از مطالبی که نوشته ای ممنون فقط یک نکته باقیست اونم استفاده از ویتامین های گروه ب(B-12-Bکمبلکس B 1 300)که هم در ارامش اعصاب و هم در قوای فیزیکی تاثیر زیادی داره Wink

سلام دوستاي عزيز تازگي با دارويي برخورد كردم به نامNEUROBION توليد شركت داروسازي MERK در فرانسه شامل Vit B12.B1,B6
در بروشور دارو ذكر شده كه جهت مشكلات اعصاب محيطي مفيده پگ دارو به صورت سه ويال 3 ميلي ليتري آمپول تزريقي عظلاني. فكر نميكنم چيز بدي باشه! البته من دوماهه دكترم رو نديدم كه از ايشون سوال كنم. حتما با تجويز پزشك استفاده كنيد. نظر من اينه كه براي خستگي مفيده همين طور كم خوني ناشي از تزريق اينترفرون بتا.
نوروبیون با تجویز پزشک باید مصرف بشه و نام تجاری یک شرکت برای آمپول ویتامین ب هست!
دوستان گیاه خوار زیاد مصرف میکنن.
برای ما هم خوبه!
خستگی کلاً احساس خوشایندی نیست؛ به ویژه زمانی که در بین روز به وجود می‌آید و به اصطلاح ما را از کار و زندگی می‌اندازد.

اگر چه گاهی خستگی در بین روز شایع است اما مشکلی نیست که راه حلی نداشته باشد. در این مقاله ترفندهایی ارائه می‌دهیم تا خستگی را از خود دور کرده و روز شادابی داشته باشید. با ما همراه شوید.



1- استراحت با طعم چای
هر وقت احساس خستگی کردید برای چند دقیقه دست از کار بکشید و یک فنجان چای میل کنید. میزان کافئینِ کمِ موجود در چای و زمانی که برای نوشیدن آن صرف می‌کنید روش موثری برای مقابله با خستگی بین روز است.

یک تکه شکلات می‌تواند خوش اخلاقتان کند و انرژی‌تان را افزایش دهد.

برخلاف شکلات سفید، شکلات سیاه برای سلامتی مفید است زیرا سرشار از

آنتی اکسیدان‌ها است



زمانی که خستگی بر شما غلبه می‌کند برای خود یک فنجان چای آماده کنید و از دفتر کار خود فاصله بگیرید و با آرامش تمام چایتان را بنوشید. همین استراحت کوتاه شما را سرحال می‌آورد و انرژی لازم برای ادامه روز را در اختیارتان می‌گذارد.



2- دفتر کارتان را مرتب کنید
بعد از صرف ناهار دفتر کارتان را مرتب و صندوق نامه‌هایتان را خالی کنید. این قبیل کارها نیازی به دقت و تمرکز چندانی ندارد و در عوض به شما انرژی می‌دهد. چرا که شلوغ بودن میز یا اطاق کار انرژی را زایل می‌کند. وقتی می‌بینید خیلی زود اطرافتان مرتب می‌شود خستگی از تنتان در می‌رود و با این نظم و انضباط، انرژی‌تان چند برابر می‌شود.



3- میان وعده را فراموش نکنید
منظورمان شکلات‌های سفید، هله‌هوله و شیرینی‌جات آنچنانی نیست. توصیه می‌کنیم غلات سرشار از فیبر میل کنید. غلات به همراه شیر کم چرب، کره‌ی بادام زمینی با نان سبوس‌دار، میوه یا آب میوه‌های طبیعی میل کنید. این میان وعده حاوی پروتئین، فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است که به آرامی سطح قند خونتان را بالا می‌برد و انرژی‌تان را تأمین می‌کند.





4- به عزیزانتان تلفن بزنید
به همسر، فرزند، والدین یا دوستتان زنگ بزنید و احوال پرسی کنید. تماس پنج دقیقه‌ای و کوتاه، حال و هوایتان را عوض می‌کند و به شما انرژی می‌دهد تا راحت‌تر کارتان را ادامه دهید.



5- 10 دقیقه پیاده روی کنید
در یک پژوهش آمریکایی شرکت کننده‌ها به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول یک ورقه شکلات سیاه داده شد و گروه دوم به مدت ده دقیقه پیاده‌روی کردند. محققان مشاهده کردند گروه اول بعد از مصرف شکلات احساس آرامش داشتند در حالی که گروه دوم بعد از 10 دقیقه پیاده روی به میزان دو ساعت انرژیِ اضافی دریافت کردند و همزمان استرس آن‌ها نیز کاهش یافت.



6- بفرمایید شکلات سیاه
منظورمان این نیست که شکلات را کنار دستتان بگذارید و از صبح تا شب شکلات میل کنید.

یک تکه شکلات می‌تواند خوش اخلاقتان کند و انرژی‌تان را افزایش دهد. برخلاف شکلات سفید، شکلات سیاه برای سلامتی مفید است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است.



7- شانه‌هایتان را ورزش دهید
خستگی و خشک شدن شانه‌ها یکی از مسائلی است که برای همه‌ی ما پیش می‌آید. هر دو ساعت یک‌بار دست از کار بکشید و شانه‌هایتان را ورزش دهید.

هر وقت احساس خستگی کردید برای چند دقیقه دست از کار بکشید و یک فنجان چای میل کنید. میزان کافئینِ کمِ موجود در چای و زمانی که برای نوشیدن آن صرف می‌کنید روش موثری برای مقابله با خستگی بین روز است


در همان حالتی که نشسته‌اید و یا این که بلند شوید و اول شانه‌هایتان را به سمت جلو و سپس عقب بکشید. حرکات کششی همراه نفس عمیق، خستگی را از وجودتان دور می‌کند.



8- آدامس نعنایی را امتحان کنید
زمانی که به اصطلاح «هنگ» می‌کنید و دیگر مغزتان نمی‌کشد یک عدد آدامس نعنایی در دهانتان بگذارید. جویدن آدامس نعنایی مغز را از خستگی نجات داده و سرحال می‌آورد. از این گذشته جویدن این نوع آدامس‌ها باعث ترشح بزاق می‌شود. بزاق باکتری‌هایی که در دهان جاخوش کرده و باعث جرم و بیماری‌های لثه می‌شوند را از بین می‌برد. البته باید توجه داشته باشید آدامس‌های بدون قند را امتحان
اعلام نتایج تحقیقات فدراسیون بین المللی ام اس :
ام اس چه تاثیری در میزان خستگی افراد میگذارد؟



سلامت نیوز :فدراسیون بین المللی ام اس نتایج طرح تحقیقاتی خود را در خصوص خستگی در بیماری ام اس که بصورت OnLine انجام گرفت اعلام کرد.
در این مطالعه که 81 نفر از عزیزان کشورمان نیز در آن شرکت کردند،میزان شیوع خستگی در ام اس و تأثیر آن بر زندگی افراد مورد بررسی قرار گرفت.
لازم به ذکر است که اکثر افرادی که در پرسشنامه شرکت کردند بین 2 تا 10 سال است که مبتلا به ام اس می باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن ام اس 86% از افراد شرکت کننده در این طرح تحقیقاتی خستگی را یکی از 3 عارضه مهم خود می دانند که بیان کننده آن است که خستگی یک عارضه معمول در ام اس است.

افراد با جملاتی نظیر "احساس می کنم بازوها ، پاها و تمام بدن من با سرب به پایین کشیده می شود." یا"مغزم کار نمی کند و پاهای من احساس سنگینی می کند" و "خستگی بدترین عارضه من است. بقیه عوارض قابل تحمل می باشند. اما در تمام اوقات خسته بودن من را کلافه می کند." احساس خود را درباره خستگی توضیح دادند.

وقتی در مورد زمانی که خستگی بیشتر اثر می گذارد سوال شد، بیش از یک سوم افراد گفتند که در طول روز و شب خستگی می آید و از بین می رود و 16% گفتند در تمام زمان ها وجود دارد.
این نتایج نشان می دهد خستگی در ام اس ماهیت متغیری دارد و در زندگی روزانه تاثیر ویژه ای دارد. به عنوان مثال توانایی حفظ کارهای روزانه و مسئولیت های خانواده از این نوع می باشد.
برای بیشتر افراد، خستگی تاثیر متوسط تا خیلی زیاد در جنبه های مختلف زندگی داشته است.
بیش از نیمی از افراد گفته اند خانواده، دوستان یا همکلاسی آنها تحت تاثیر خستگی فرد مبتلا به ام اس بوده اند.
84% گفته اند خستگی آنها با گرما بدتر می شود، این امر اهمیت شناخت و استفاده از روش های مدیریت خستگی که به علت بالا رفتن دمای بدن می باشد را نشان می دهد.
به گزارش سلامت نیوز این موضوع به خصوص در افرادی که پرسشنامه های عربی و فارسی را پاسخ داده اند شدیدتر می باشد به گونه ایکه 8/92% گفته اند گرما باعث می شود خستگی آنها بدتر شود. همچنین 90% افرادی که پرسشنامه های ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی را پاسخ گفته اند نیز همین نظر را داشته اند. برای افرادی که در کشورهای سردتر زندگی می کنند مانند آلمان، ایسلند، روسیه و سوئد گرما باعث بدتر شدن خستگی (6/74%) می شود ولی آنقدر زیاد نیست.
کسانی که درمان های مکمل و توانبخشی استفاده کرده اند آن را مفید نمی دانستند ولی ورزش و دارو در بهبود خستگی مفید بوده است.
نتایج پرسشنامه نشان می دهد که خستگی یک عارضه معمول در ام اس می باشد که درمان آن مشکل است و تاثیر زیادی در جوانب مختلف زندگی دارد. بسیاری از پاسخ دهندگان احساس می کنند که افراد خستگی آنها را درک نمی کنند.
گفتنیست برای حمایت از افراد مبتلا به خستگی ناشی از ام اس برای ادامه فعالیت های روزانه و مشارکت در فعالیت ها توصیه های زیر مفید است :
• افزایش آگاهی خانواده، همکلاسی ودوستان از اثر خستگی
• افزایش آگاهی متخصصان سلامت از اثر خستگی
• افزایش تحقیقات در مورد درمان و دارو برای خستگی ناشی از ام اس
• دسترسی به اطلاعاتی که چگونه می توان در محیط های گرم خود را خنک نگاه داشت
• اطلاعات و توصیه ها در مورد مدیریت انرژی روزانه و تنظیم برنامه جهت استراحت منظم
• محلی برای استراحت یا خواب در محیط کار برای ادامه فعالیت

خستگی و ام اس -- خبر تکمیلی --


« اعلام نتایج طرح تحقیقاتی فدراسیون بین المللی ام اس در خصوص خستگی »

فدراسیون بین المللی ام اس نتایج طرح تحقیقاتی خود را در خصوص خستگی در بیماری ام اس که بصورت OnLine انجام گرفت اعلام کرد ( فرم شرکت در این تحقیق از طریق اینترنت سایت انجمن به رؤیت علاقه مندان رسید)
در این مطالعه که 81 نفر از عزیزان کشورمان نیز در آن شرکت کردند ، میزان شیوع خستگی در ام اس و تأثیر آن بر زندگی افراد بررسی شد.
جزئیات این بررسی به شرح ذیل به اطلاع علاقه مندان می رسد.
پرسشنامه اینترنتی مجله - MS in focus نتایج تکمیلی

1. مقدمه

10090 نفر از 101 کشور در پرسشنامه در ارتباط با خستگی در سپتامبر و اکتبر 2011 شرکت کردند. این پرسشنامه به 11 زبان در اختیار گذاشته شده بود و آمار پاسخ ها در ادامه آورده شده است:


عربی 187

انگلیسی 5331

فارسی 81

فرانسه 198

آلمان 2069


ایسلند 135

ایتالیا 122

پرتقال 298

روسیه 101

اسپانیا 1391

سوئد 177



2. محدودیت های روش


· پرسشنامه از طریق اینترنت در اختیار قرار گرفت، بنابراین تنها افرادی که به اینترنت دسترسی داشتند توانستند شرکت کنند.
· پرسش ها بر اساس جواب های شخصی بود و تجربه هایی خود را رتبه بندی کردند.

3. نتایج و بحث در مورد آنها:

1 .3 اکثر افرادی که در پرسشنامه شرکت کردند بین 2 تا 10 سال است که مبتلا به ام اس می باشند.



2 .3 86% از افراد خستگی را یکی از 3 عارضه مهم خود می دانند که بیان کننده آن است که خستگی یک عارضه معمول در ام اس است.


این نتیجه نشان می دهد که تحقیقات بیشتری برای درمان و کنترل این عارضه خاص نیاز است.


"احساس می کنم بازوها ، پاها و تمام بدن من با سرب به پایین کشیده می شود."

" طاقت فرسا ، ثابت ،ناتوان کننده، از بین رفتن هویت"

"مغزم کار نمی کند و پاهای من احساس سنگینی می کند"

"خستگی بدترین عارضه من است. بقیه عوارض قابل تحمل می باشند. اما در تمام اوقات خسته بودن من را کلافه می کند."

3 .3 وقتی در مورد زمانی که خستگی بیشتر اثر می گذارد سوال شد، بیش از یک سوم افراد گفتند که در طول روز و شب خستگی می آید و از بین می رود و 16% گفتند در تمام زمان ها وجود دارد.



این نتایج نشان می دهد خستگی در ام اس ماهیت متغیری دارد و در زندگی روزانه تاثیر ویژه ای دارد. به عنوان مثال توانایی حفظ کارهای روزانه و مسئولیت های خانواده از این نوع می باشد.

"نمی توانم توضیح دهم چرا از اینکه نمی توانم کاری انجام بدهم ناراحت هستم ولی در واقع اینگونه است. مانند آنکه کسی من را خاموش کرده و من بی جان هستم."

"وقتی صبح بیدار می شوم خستگی من مانند شب قبل است."

"خستگی دزدکی درون من حرکت می کند. من در یک لحظه خوبم ولی فورا نیاز دارم دراز بکشم."

4 .3 از پاسخ دهندگان خواسته شد که بگویند چقدرخستگی بر هشت قسمت "جنبه های مختلف زندگی" آنان تاثیر گذاشته است ( از 1= بدون تاثیر تا 5= تاثیر زیاد). برای کار، سرگرمی و اوقات فراغت بیشترین تاثیر یعنی عدد 5 بوده است. برای جنبه های دیگر ( کار منزل، زندگی اجتماعی، زندگی از جنبه جنسی، سلامت روحی و جسمی) بیشترین عدد 4 و برای زندگی خانوادگی عدد 3 بوده است. ترکیب این پاسخ ها نتیجه 4 را نشان می دهد.


" وقتی 14 ساله بودم بیماری من تشخیص داده شد. من الان 15 سال دارم. تمام دوستان من تا دیروقت بیدار می مانند اما من نمی توانم، من سریع خسته می شوم.

"خستگی جدی ترین و ناتوان کننده ترین عارضه بیماری من است و مانع شغل من و همچنین وظایف من در خانه می شود."

این نتایج نشان می دهد برای بیشتر افراد، خستگی تاثیر متوسط تا خیلی زیاد در جنبه های مختلف زندگی داشته است.

این مطلب با پاسخ به میزان تاثیر کلی خستگی بر زندگی، با 46% برای زیاد و 43% برای متوسط تایید شد.


" آن بر همه چیز تاثیر می گذارد، اما من انرژی اندک خودم را به کار و خانواده اختصاص می دهم."

"به طور غیر قابل باوری مایوس کننده است. احساس می کنم زندگی خودم را به خاطر خستگی از دست می دهم."

"من فهمیدم که وجود دارد و یاد گرفته ام بر آن غلبه کنم. من آنرا دوست ندارم اما این حقیقت را پذیرفته ام که وجود دارد و بخشی از زندگی من می باشد."

5 .3 پاسخ در مورد خواب شبانه متنوع بود.


6 .3 خیلی از اطرافیان تاثیر خستگی در افراد را متوجه شده اند. بیش از نیمی از افراد گفته اند خانواده، دوستان یا همکلاسی آنها تحت تاثیر خستگی فرد مبتلا به ام اس بوده اند.


"بین من و همسرم تنش وجود دارد برای اینکه من برای شرکت در هر چیزی بسیار ضعیف هستم. تمام انرژی من صرف شغل و کارهایی که باید انجام دهم می شود."

"بچه ها، من را به حساب نمی آورند و فکر می کنند آنها باید خودشان همه کار را انجام دهند. زندگی ما در حال از هم پاشیدن است."


"وقتی خسته هستم کمی بدخلق می شوم."

"فکر می کنم آن بر روی بچه هایم تاثیر می گذارد- من نمی توانم آنها را همراهی کنم و گاهی به آنها می گویم نمی توانیم آن کار را انجام دهیم چون من خسته هستم. من مطمئن هستم شوهر من دوست دارد شب ها وقت را با هم بگذرانیم اما من واقعا می خواهم بخوابم."

"قبل از اینکه من از کارم به علت عوارض بیماری خارج بشوم، همکارانم به من بسیار کمک می کردند تا کارها برای من آسان بشود. برای من بسیار مشکل بود که آنها وظیفه مرا انجام دهند و من نتوانم کاری بکنم."

"خستگی به من اجازه کار تمام وقت و یا اینکه به عنوان یک همسر، مادر و دختر باشم را نداد."

7 .3 84% گفته اند خستگی آنها با گرما بدتر می شود، این امر اهمیت شناخت و استفاده از روش های مدیریت خستگی که به علت بالا رفتن دمای بدن می باشد را نشان می دهد. این موضوع به خصوص در افرادی که پرسشنامه های عربی و فارسی را پاسخ داده اند شدیدتر می باشد به گونه ایکه 8/92% گفته اند گرما باعث می شود خستگی آنها بدتر شود. همچنین 90% افرادی که پرسشنامه های ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی را پاسخ گفته اند نیز همین نظر را داشته اند. برای افرادی که در کشورهای سردتر زندگی می کنند مانند آلمان، ایسلند، روسیه و سوئد گرما باعث بدتر شدن خستگی (6/74%) می شود ولی آنقدر زیاد نیست.

8 .3 قسمت عمده پاسخ دهندگان (62%) از دارو، درمان های مکمل، توانبخشی و ورزش برای مدیریت خستگی استفاده نکرند.


کسانی که درمان های مکمل و توانبخشی استفاده کرده اند آن را مفید نمی دانستند ولی ورزش و دارو در بهبود خستگی مفید بوده است.

9 .3 روش های دیگر یا روش های غلبه کننده ( مانند استراحت/چرت زدن، زمان بندی روزانه بر اساس زمان خستگی، خنک نگاه داشتن و تغذیه سالم) توسط 45% از پاسخ دهندگان استفاده شده است.

" من در بعد از ظهر استراحت می کنم، بر روی تخت دراز می کشم تا به پاهایم استراحت بدهم. سعی می کنم روزم را به گونه ای برنامه ریزی کنم که تا حد امکان موثر باشد. من از دیگران برای کارهای منزل تقاضای کمک می کنم زیرا می دانم ذخیره انرژی برای من بسیار خسته کننده است."

" من به بدنم و همچنین به خستگی گوش می کنم و محدودیت های خودم را می شناسم و خستگی را قبل از بدتر شدن خاموش می کنم."


"آن با استراحت از بین می رود. یک چرت کوتاه کمک خواهد کرد."

"مدت زمان زیادی جهت کشف چگونگی مدیریت آن نیاز است و من هنوز در زمان یادگیری سپری می کنم."

بررسی آنکه چرا کمتر از نصف پاسخ دهندگان از روش های غلبه کننده استفاده می کنند جالب خواهد بود، به عنوان مثال شاید به علت نبود شرایط ( مانند فضای استراحت در محیط کار)، نگرش اطرافیان و یا فقدان اطلاعات باشد.

10 .3 نزدیک به نیمی از پاسخ دهندگان احساس می کنند اطرافیان، تاثیر خستگی آنها را درک نمی کنند. وقتی در مورد پزشک آنها سوال می شود 37% از آنها می گویند بخوبی درک می شوند و 44% می گویند حداقل برخی از چند نفر متخصص مرتبط با سلامتی آنها از تاثیر خستگی آگاهی دارند.



"وقتی کار می کردم، رئیسم من را به سمت تخت می برد و یک بالش و ملحفه به من می داد تا در طول روز خواب کوتاه داشته باشم. در آن زمان فکر نمی کردم که آنها از خستگی بسیار زیاد من آگاه باشند"

" مردم درک نمی کنند که چگونه یک شخص می تواند یک دقیقه خوب باشد و بعد کاملا خسته باشد."

11 .3 وقتی در مورد دسترسی به اطلاعات در زمینه خستگی سوال می شود، 79% می گویند ساده (22%) ومتوسط (57%) می باشد البته برای افرادی که این عارضه را دارند.


" انجمن ام اس کشور ما واقعا اطلاعات خوب در مورد مدیریت خستگی روزانه دارد اما در مورد چگونگی وقوع آن اطلاعات اندک است."

4. نتیجه گیری و توصیه ها

نتایج پرسشنامه نشان می دهد که خستگی یک عارضه معمول در ام اس می باشد که درمان آن مشکل است و تاثیر زیادی در جوانب مختلف زندگی دارد. بسیاری از پاسخ دهندگان احساس می کنند که افراد خستگی آنها را درک نمی کنند.

برای حمایت از افراد مبتلا به خستگی ناشی از ام اس برای ادامه فعالیت های روزانه و مشارکت در فعالیت ها نیاز است به:

· افزایش آگاهی خانواده، همکلاسی ودوستان از اثر خستگی
· افزایش آگاهی متخصصان سلامت از اثر خستگی
· افزایش تحقیقات در مورد درمان و دارو برای خستگی ناشی از ام اس
· دسترسی به اطلاعاتی که چگونه می توان در محیط های گرم خود را خنک نگاه داشت
· اطلاعات و توصیه ها در مورد مدیریت انرژی روزانه و تنظیم برنامه جهت استراحت منظم
· محلی برای استراحت یا خواب در محیط کار برای ادامه فعالیت


منبع http://iranms.ir
من خوبم ولی کافیه یه ذره فعالیت داشته باشم همه جام میلرزه مخصوصا دستـــــــــــام
من هميشه بيش از حد توانم درس ميخونم،كار ميكنم،كمك ميدم ،راه ميرم.تنها آسيبي كه ديدم اينه كه خيلي لاغر ميشم
دست خودم نيست آروم و قرار ندارم نميتونم بيكار بشينم و خوب اگه ما تو اين مواقع كم بياريم كلافه ميشيم.
سلام دوستان. در مورد کنترل کلیشه ای و بدون توجیح استفاده از قرص آمانتادین آیا تجربه بدتر شدن مشکلات کلامی رو دارید؟ rolleyes جالب اینجاست که خستگی من با سرما تشدید میشه. من تا سال گذشته دانشجوی یکی از شهرهای بسیار سردسیر شمال غرب بودم و از سال 86 در نیمه اول سال تحصیلی کمترین بازدهی و فعالیت رو داشتم. فکر میکنم برای من برودت هوا باعث کندتر شدن مضاعف سیگنالهای عصبی میشه!angry2 من مدتیه که مجددن شروع به استفاده از کپسول آمانتادین کردم و نتیجه اون بدتر شدن مشکلات گفتاری من شده به طوری که اصلا تنهایی از خونه بیرون نمیرم و نهایت تلاشم رو میکنم که تلفن جواب ندم. شب خوشSleepy
خیلی بده که خستگی آدم رو به حساب تبلی بذارن. به من می گن چند وقتیه تنبل شدی و اصلا درک نمی کنن که چه جوری بدنم کوفته و بی حال میشه. و من مجبورم با این وجود به کارم ادامه بدم تا بهم انگ تنبلی نزنن.
صفحه ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24