همچنین ببینید

رابطه بین لبنیات و ام اس

رابطه بین لبنیات و ام اس

فرضیه های متعددی در رابطه با مصرف لبنیات و ام اس وجود دارد. فهمیدن اینکه این فرضیه ها درست هستند یا غلط، به تحقیقات زیادی لازم دارد. اما به طور کلی چربی های موجود در لبنیات، التهاب را شدت می‌دهند. اما نمی‌توان از کلسیم و ویتامین D موجود در لبنیات چشم پوشی کرد.

 بوتاکس و کارهای زیبایی و ام اس

بوتاکس و کارهای زیبایی و ام اس

بسیاری از افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند، علاقه زیادی به انجام خدمات زیبایی دارند. یکی از کارهایی که برای زیبایی و جوانسازی پوست انجام می‌شود، تزریق بوتاکس است. اما این سوال ها به جود می‌آید که: آیا بوتاکس و کارهای زیبایی و ام اس، تضادی با یکدیگر ندارند؟ آیا یک فرد مبتلا به ام اس با خیال راحت می‌تواند خدمات زیبایی و جوانسازی را روی پوست خود انجام دهد؟

برای یافتن پاسخ صحیح سوالات بالا با ما همراه باشید. در این مقاله سعی داریم ابهامات ذهنی شما در رابطه با بیماری ام اس و انجام بوتاکس و دیگر خدمات زیبایی را برطرف کنیم.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نوع خاصی از سم بوتولینوم تصفیه شده است. بوتولینیوم نوعی توکسین است که گروهی از باکتری ها تحت عنوان «Clostridium botulinum» آن را ترشح می‌کنند. از سال 1980 علم پزشکی متوجه خاصیت های فراوان این توکسین باکتریایی شد و از همان زمان، استفاده از این سم برای اهداف پزشکی شروع شد. وقتی از استفاده از این سم در پزشکی صحبت می‌کنیم، منظور، مقادیر بسیار کم و ناچیز آن است. در واقع اگر مقادیر زیاد سم به هر شکلی (مانند بلعیدن) وارد بدن شود، ضعیف سیستماتیک به وجود می‌آورد. اما در صورتی که بوتاکس در مقادیر کم و جزئی تزریق شود، تنها ماهیچه های هدف را ضعیف می‌کند.

آیا بوتاکس برای بیماران مبتلا به ام اس خطرناک است؟

دلیل اینکه بوتاکس ممکن است برای بیماران ام اس چالش برانگیز باشد، علائم بیماری است. بحث بوتاکس و کارهای زیبایی و ام اس به دلایل زیر، ابهام دارد:

  • بیماران ام اس، علائمی مانند سوزن سوزن شدن و ضعف ماهیچه ها را احساس می‌کنند.
  • بیمار ممکن است اسپاسم های عضلانی یا انقباضات دردناک غیرارادی را تجربه کند.

این موارد سبب می‌شوند تا نگرانی هایی در رابطه با تزریق بوتاکس برای بیماران ام اس وجود داشته باشد. اما اگر به دنبال پیدا کردن راه حل هستید با ما همراه باشید.

صحبت های دکتر Dean Kane در رابطه با کارهای زیبایی و ام اس

تعدادی از مبتلایان به ام اس که برای تزریق بوتاکس مشتاق هستند، از Dr. Dean Kane درباره کارهای زیبایی و ام اس سوال هایی پرسیده اند. پاسخ دکتر به این افراد، قابل تامل است. در زیر، یکی از سوالات رایج و پاسخ دکتر به آن سوال را مشاهده می‌کنید:

  • من به ام اس مبتلا هستم و قصد دارم تاج پیشانی خودم را با بوتاکس ترمیم کنم. چروک عمودی بین دو ابرو خیلی اذیتم می‌کنه. از نظر شما ایرادی نداره بوتاکس تزریق کنم؟

پاسخ دکتر: بوتاکس، سمی است که سیگنال شیمیایی را از انتهای عصبی که به ماهیچه وصل می‌شود، قطع می‌کند. مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی است که به پوشش اعصاب حمله کرده و سبب آسیب به سیگنال بین عصب و ماهیچه می‌شود. بوتاکسی که به منظور زیبایی تزریق می‌شود، برای قطع اتصال سیگنالی تعداد بسیار کمی از فیبرهای ماهیچه ای است. در واقع به اندازه ای ناچیز است که نمی‌تواند تاثیر زیادی روی ماهیچه ها بگذارد. اما برای اینکه کارهای زیبایی و ام اس، دردسری برایتان نداشته باشد، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. اگر وی تایید کرد، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و اجازه ندهید افراد فاقد تخصص، برای شما تزریق را انجام دهند.

عوارض بوتاکس برای بیماران ام اس

حتی اگر تزریق بوتاکس توسط یک متخصص پوست و زیبایی انجام شود، باز هم ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد. کارهای زیبایی و ام اس خالی از ریسک نیستند و فرد ممکن است پس از تزریق بوتاکس علائم زیر را تجربه کند:

  • ضعف در ناحیه ای که بوتاکس تزریق شده. این ضعف ممکن است نقص در عملکرد را نیز به همراه داشته باشد.
  • درد، خونریزی یا عفونت در محل تزریق
  • احتمال پراکندگی سم که منجر به مشکلات تنفسی و مشکل در بلع خواهد شد.

منع استفاده از بوتاکس برای بیماران ام اس

اگر فرد مبتلا به ام اس، شرایطی مشابه با موارد زیر داشته باشد، نباید از تزریق بوتاکس استفاده کند:

  • بیمارانی که بیماری عصبی عضلانی زمینه ای مانند میاستنی گراویس دارند.
  • بیمارانی که تحت درمان با داروهایی هستند که اتصال عصب و عضله را مسدود می‌کند.

در این شرایط، تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به ضعف گسترده یا طولانی مدت برای فرد شود و علائم ام اس را شدت بخشد.

بوتاکس و داروهای ام اس

تا اینجا متوجه شدیم که تزریق بوتاکس و کارهای زیبایی و ام اس، مسئله تقریبا روشنی است. در واقع بوتاکس برای بیماران ام اس ضرری نخواهد داشت و آنها می‌توانند با خیال راحت، زیبایی پوست خود با بوتاکس را پیگیری کنند. اما مسئله ای که اندکی نگرانی ایجاد می‌کند، تداخل دارویی است. در برخی از موارد دیده شده که بوتاکس تزریق شده با داروهایی که فرد مصرف می‌کند، سازگاری نداشته و تبعاتی را برای فرد به دنبال داشته است. از این رو توصیه می‌شود که در صورت تمایل به انجام بوتاکس و سایر خدمات جوانسازی پوست، قبل از هر چیز با متخصص خود مشورت کنید و از تداخل داروهای خود با بوتاکس سوال کنید. در صورتی که از نظر دارویی، مشکلی نداشته باشید، احتمالا بوتاکس بی خطری را تجربه خواهید کرد.

مزایای بوتاکس برای بیماران مبتلا به ام اس

شاید بسیاری از افراد تنها از جنبه زیبایی و جوانسازی پوست به بوتاکس نگاه کنند، اما روشن است که فواید این توکسین باکتریایی چیزی فراتر از جوانسازی پوست است. بوتاکس کاربرد گسترده ای در علم پزشکی دارد. علاوه بر اینکه در بحث کارهای زیبایی و ام اس، بوتاکس نقش پررنگی دارد، نمی‌توان از نقش درمانی این توکسین چشم پوشی کرد. جالب است بدانید در برخی از مراکز پزشکی معتبر و به روز دنیا، از سم بوتاکس برای درمان برخی از علائم ام اس استفاده می‌کنند. امروزه درمان اسپاستیسیتی حاصل از ام اس با بوتاکس، رواج زیادی پیدا کرده است. تزریق بوتاکس در این شرایط هر سه ماه یکبار تکرار می‌شود و نتایج به مدت 2 تا 6 ماه دوام خواهد داشت.

حرف آخر

کارهایی زیبایی و ام اس هنوز هم جای بحث و گفتگوی بسیاری دارد زیرا این بیماری هنوز کاملا شناخته نشده است. وقتی خود بیماری هنوز ناشناخته است، درباره موارد مربوط به آن نیز نمی‌توان روشن و صریح سخن گفت. اما چیزی که علم پزشکی و تجربه در این سال ها ثابت کرده است، بی خطری تزریق بوتاکس برای بیماران ام اس می‌باشد. اطلاعات بیشتری در دسترس نیست! اما اگر برای تزریق بوتاکس مصمم هستید، در ابتدای امر با متخصص خود مشورت کنید. سپس به دنبال مرکز معتبری باشید. در آخر نیز، مراقب باشید تا در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی سریع به بیمارستان مراجعه کنید. در صورتی که این موارد را رعایت کنید، به شما تضمین می‌دهیم که مشکلی پیش نخواهد آمد و می‌توانید از زیبایی ظاهر خود لذت ببرید.