همچنین ببینید

همه چیز درباره ی ام اس و پریود

همه چیز درباره ی ام اس و پریود

برخی از زنان به دلیل علائم PMS از روزهای قبل از شروع قاعدگی وحشت دارند. ام اس می تواند دوره ها را غیر قابل پیش بینی و ناخوشایندتر کند. دوره ها گاهی اوقات علائم MS را نیز بدتر می کند. از این رو بررسی ام اس و پریود بحث داغ بسیاری از تحقیقات شده است.

 رابطه شیردهی و ام اس

رابطه شیردهی و ام اس

در حال حاضر چشم اندازهای بیماران مولتیپل اسکلروزیس در حال تغییر است. امروزه بانوانی که به ام اس مبتلا هستند، بیشتر از قبل به بارداری اقدام می‌کنند و سوالات زیادی در اینباره دارند. امروز اینجا هستیم تا رابطه شیردهی و ام اس را موشکافی کنیم و جواب های روشن و صریحی به مادران بارداری که به این بیماری مبتلا هستند، بدهیم. نقطه شروع بحث ما این است که بدانیم زنان امروز با زنان 25 سال قبل، تفاوت های زیادی دارند. درباره بیماری ام اس نیز نه تنها معیارهای تشخیصی تغییر کرده بلکه درمان های بسیار موثری نیز شناخته شده است. با ما همراه باشید.

نظر دکتر Langer Gould در مورد شیردهی و ام اس

پیرامون مبحث بارداری برای افراد مبتلا به ام اس و همچنین شیردهی در دوران بیماری، اختلاف نظرهای بسیاری موجود است. از این رو دکتر Langer Gould در این مورد اظهار نظرهایی داشته است. وی می‌گوید: اکثر خانم هایی که به ام اس مبتلا هستند، می‌توانند دوران حاملگی طبیعی و بی دردسری داشته باشند. همچنین می‌توانند بدون نگرانی به نوزاد خود شیر دهند. اما Gilenya و سایر داروهای جدید ام اس که ساختار ریز و مولکولی دارند، در دوران بارداری باید قطع شوند. اما داروهای قدیمی که تزریقی هستند و آنتی بادی های مونوکلونال بی خطر هستند، زیرا به اندازه ای درشت هستند که از جفت عبور نمی‌کنند. بنابراین استفاده از این داروها برای بحث شیردهی و ام اس، تهدیدی محسوب نمی‌شود.

آیا ام اس در دوران بارداری عود می‌کند؟

از آنجایی که سوالات بسیاری پیرامون عود کردن بیماری ام اس در دوران بارداری و شیردهی و ام اس پرسیده شده، دکتر Langer Gould می‌گوید: ما امروزه زنانی را می‌بینیم که بیماری هایی سخت تر و شدیدتر از ام اس دارند اما باردار می‌شوند و دوران بارداری خوبی را پشت سر می‌گذارند. از طرفی نحوه گذراندن بارداری و شیردهی برای مبتلایان به ام اس، در طول زمان تغییرات بسیاری کرده است. تجربه ای که ما پزشکان از گروه های آزمایشی داریم این است که «میزان عود بیماری در زنان بارداری که به ام اس مبتلا هستند، 4.8 درصد گزارش شده است» بنابراین بسیار نادر است که یک زن در دوران بارداری دچار عود بیماری شود.

مادران مبتلا به ام اس حالشان خوب است!

دکتر Langer Gould می‌گوید: خانم هایی که به ام اس مبتلا هستند و باردار می‌شوند، حالشان خوب است! بر خلاف باور عموم، مبتلایان به ام اس در دوران بارداری و شیردهی حال خوبی دارند. حداقل در بیشتر موارد این گونه است و بیماری عود نمی‌کند. دکتر افزود: هیچ دلیل روشنی برای این موضوع وجود ندارد، اما گمان می‌کنیم ترکیبی از بیماری خفیف تر، فرایند شیردهی و بیماری های کنترل شده قبل از بارداری، علت این پدیده باشد.

شیردهی و ام اس؛ آیا خطری مادران را تهدید می‌کند؟

به گفته دکتر Langer Gould، حداقل 8 مطالعه تا به امروز انجام شده که رابطه بین شیردهی و ام اس را مورد مطالعه قرار داده است. نتیجه همه این تحقیقات، یک موضوع واحد را به ما یادآوری می‌کند: اینکه وقتی مادر مبتلا به ام اس، فرزندش را شیر می‌دهد، بیماری وی شدت نمی‌یابد. خطری از سوی ام اس، مادر شیرده را تهدید نمی‌کند.

شیردهی برای مادران مبتلا به ام اس مفید است!

داده های به دست آمده در آزمایش های انجام شده، نشان می‌دهند که شیردهی مادر مبتلا به ام اس، یک اثر محافظتی برای او دارد! پس شیردهی و ام اس، رابطه خوبی با یکدیگر دارند! خطر عود علائم بیماری ام اس برای خانمی که نوزاد خود را شیر می‌دهد، کاهش پیدا می‌کند. شاید این سوال ایجاد شود که: «چرا این اتفاق می‌افتد؟»

در پاسخ باید گفت اتفاقات هورمونی سبب این رخداد می‌شود. زمانی که بانویی پس از زایمان شروع به شیردهی نوزاد خود می‌کند، طی اتفاقات هورمونی زنجیره ای، یک اثر محافظتی برای او ایجاد می‌شود. این اثر محافظتی به شرح زیر است:

زمانی که نوزاد، سینه مادر خود را برای شیر خوردن می‌مکد، ترشح هورمون پرولاکتین تحریک می‌شود. افزایش شدید پرولاکتین اثری منفی روی ترشح پروژسترون می‌گذارد، در نتیجه ترشح این هورمون کاهش می‌یابد. کاهش هورمون پروژسترون، که هورمون محرک فولیکولی است از تخمک گذاری جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه‌ی همه این اتفاقات اثرات ایمونولوژیکی مفیدی در بدن ایجاد می‌شود که عدم عود کردن ام اس را به دنبال خواهد داشت!

آیا شیردهی مانع عود کردن ام اس می‌شود؟

اگرچه که باور این موضوع سخت است اما حقیقت دارد. گزارشات صورت گرفته ثابت می‌کند که شیردهی و ام اس علاوه بر اینکه تضادی با هم ندارند بلکه رابطه خوبی بین آنها وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید که پزشکان از کجا متوجه این موضوع شده اند و به دنبال فکت علمی هستید به خواندن ادامه دهید. فرضیه ای که پزشکان به وسیله آن ثابت کردن شیردهی اثرات خوبی روی ام اس دارد به شرح زیر است:

  • تعدادی از مادران شیردهی که به مالتیپل اسکلروزیس مبتلا بودن در این دوران از نعمت سلامتی برخوردار بودند. مشکلاتی مانند عود کردن بیماری در آنها دیده نشد. اما زمانی که شروع به استفاده از مکمل های تغذیه ای کردند و دفعات شیردهی مادر کاهش یافت، کم کم علائم ام اس نیز نمایان شد. عود بیماری در این زمان مشاهده شد.
  • همچنین مشاهده دیگری نشان داد مادرانی که به مدت دو سال کامل به فرزندان خود شیر می‌دهند، بعد از گذراندن دوره شیردهی کمتر از سایر بانوان مستعد ابتلا به ام اس هستند. در واقع شیردهی به مدت 15 ماه یا بیشتر، ابتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس را در ادامه زندگی به اندازه 23 تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

نیاز به تحقیقات بیشتر!

با وجودی که برای بیان این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر داریم اما شیردهی طولانی مدت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان، سرطان سینه، دیابت نوع دو، سندروم متابولیک، حمله قلبی و ام اس را کاهش می‌دهد.

موانع موجود برای شیردهی و ام اس

به گفته دکتر Langer Gould، تنها مانع بر سر راه بانوان شیردهی که مبتلا به ام اس هستند، عدم حمایت است. مادرانی که به ام اس مبتلا هستند، شرایط ویژه ای دارند بنابراین همواره ممکن است از شیردهی هراسان باشند. وظیفه ما در قبال آنها این است که تشویق به شیردهی را شروع کنیم. زمانی که مادر را حمایت کنیم تا به فرزند خود شیر دهد، علاوه بر القای احساس مادر بودن، به او کمک می‌کنیم تا بر بیماری‌اش چیره شود و حداقل در دوران دو سال شیردهی، سالم بماند.

خطر داروهای مصرفی

اگرچه که به طور کلی شیردهی و ام اس دارای تناقض نیستند اما ممکن است برخی داروهای مصرفی برای این بیماری در دوران شیردهی ممنوع باشد. از این رو بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای شیردهی با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید برنامه دارویی جدیدی به شما بدهد. در برخی موارد، تنها یکی از داروها حذف می‌شود یا تغییر می‌کند. با این تغییرات می‌توانید بدون نگرانی به فرزند خود شیر دهید.