همچنین ببینید

دوبینی (Diplopia)

دوبینی (Diplopia)

دیپلوپیا، یک اصطلاح پزشکی برای دوبینی است. در ام.اس معمولاً به علت ضایعات در ساقه‌ی مغز، جایی که اعصاب کرانیال خاستگاه عضلات چشمی را تأمین می‌کنند است.

 مشکلات بینایی

برای بسیاری از افراد مشکل بینایی اولین علامت ام اس است. خوشبختانه آگاهی از یک سری اطلاعات اولیه برای بهبود بسیاری از مشکلات بینایی مرتبط با ام اس مفید است.


التهاب عصب بینایی


یکی از علائم شایع بینایی در بیماری ام اس، نوریت اپتیک (التهاب عصب بینایی) است. نوریت اپتیک معمولأ در یک چشم اتفاق می افتد و ممکن است با حرکت چشم موجب درد، تاری دید، کم بینایی یا از بین رفتن رنگ بینایی شود. برای مثال رنگ قرمز ممکن است کم رنگ یا خاکستری به نظر برسد و حتی احتمال از بین رفتن بینایی در چشم آسیب دیده وجود دارد.


ممکن است یک نقطه تار یا کم نور (اسکاتوم) در مرکز میدان بینایی بدون تأثیر بر دید محیطی رخ دهد. نوریت اپتیک عمومأ فقط در یک چشم اتفاق می‌افتد و ممکن است در آینده آن را درچشم دیگر نیز تجربه کنید، اگرچه این همیشه اتفاق نمی افتد.


نوریت اپتیک با از بین رفتن بینایی ممکن است یک علامت ترسناک باشد، اما در بیشتر موارد بینایی برمیگردد. اگر خیلی خسته باشید یا بدنتان بیش از حد گرم باشد امکان باقی ماندن علائم وجود دارد و در بیشتر موارد ممکن است کم نوری یا تاری دید باشد. به طور کلی استراحت و خنک کردن بدن به بازگشت بینایی کمک می‌کند. مقدار زیادی از گلوکوکورتیکوئید ها مانند متیل پردنیزولون داخل وریدی یا قرص پردنیزولون عمومأ در کمک به تسریع بهبودی در برابر نوریت اپتیک کمک می کند.


نیستاگموس


نیستاگموس یک حرکت غیر ارادی و کنترل نشده چشم است که می تواند دید شما را مختل کند. حرکت معمولأ سریع است و می تواند بالا و پایین، از یک طرف به طرف دیگر یا چرخشی باشد. ممکن است نیستاگموس هنگام نگاه مستقیم به جلو یا حرکت چشم رخ دهد.


گاهی اوقات نیستاگموس چشمان رقصان نامیده می شود. ممکن است احساس کنید دنیا در حال حرکت است و ممکن است با نگاه داشتن سر خود در یک زاویه بتوانید علائم را کاهش دهید. نیستاگموس ممکن است از بین برود یا پایدار باشد.درمان نیستاگموس ممکن است سخت باشد و ممکن است شامل داروهای خارج از برچسبی مانند گاباپنتین باشد.


دوبینی


در ام اس دوبینی هنگامی اتفاق می افتد که اعصابی که حرکت چشم را کنترل می‌کنند ملتهب یا آسیب دیده باشند. اعصاب ماهیچه هایی را کنترل می کنند که به چشم اجازه حرکت می دهند. به طور معمول عضلات به صورت هماهنگ کار می کنند، اما هنگامی که دوبینی اتفاق می افتد ممکن است عضلات یک طرف بر اثر آسیب عصبی ضعیف باشند و حرکات چشم دیگرنیز ناهماهنگ باشند که امکان دارد دو تصویرکنار هم یا یک تصویر در بالای تصویر دیگر را ایجاد کند.


دوبینی ممکن است موقتی یا پایدار باشد و احتمال دارد بدون درمان برطرف شود. شروع دوبینی ، ممکن است بخشی از عود بیماری ام اس باشد و یک دوره کوتاه کورتیکواستروید می‌تواند مفید باشد. هم چنین پوشاندن یک چشم می تواند در رانندگی یا کارهای مختصر دیگر مفید باشد. لنزهای مخصوص عینک که به لنزهای منشوری معروف هستند می توانند برای دوبینی پایدار مفید باشد.