همچنین ببینید

رابطه بین لبنیات و ام اس

رابطه بین لبنیات و ام اس

فرضیه های متعددی در رابطه با مصرف لبنیات و ام اس وجود دارد. فهمیدن اینکه این فرضیه ها درست هستند یا غلط، به تحقیقات زیادی لازم دارد. اما به طور کلی چربی های موجود در لبنیات، التهاب را شدت می‌دهند. اما نمی‌توان از کلسیم و ویتامین D موجود در لبنیات چشم پوشی کرد.

 افسانه های نادرست در مورد ام اس

 افسانه های نادرست در مورد ام اس

 این روزها، ایده های نادرست و حرف های بدون پایه و اساس علمی به راحتی انتشار می‌یابند. اطلاعاتی در رسانه های اجتماعی در حال دست به دست شدن هستند که صحت آنها ممکن است مورد تایید نباشد. از جمله این اطلاعات می‌توان به افسانه های نادرست در مورد ام اس اشاره کرد. افسانه هایی که حتی ممکن است نزدیکان و اطرافیان فرد بیمار نیز به آنها باور داشته باشند. این افسانه ها از کجا آمده؟ چگونه افسانه را از واقعیت تشخیص دهیم؟ چند دقیقه وقت بگذارید و با ما همراه باشید تا افسانه ها را از واقعیت جدا کنیم.

مثال هایی از افسانه های نادرست در مورد ام اس

برای اینکه بتوانید فرق افسانه را با واقعیت های بیماری ام اس تشخیص دهید، باید ابتدا بدانید چه افسانه هایی در مورد این بیماری وجود دارد. در ادامه مثال هایی از افسانه های نادرست در مورد ام اس، را مشاهده می‌کنید که پایه و اساس عملی ندارند. علت اشتباه بودن هر مورد نیز به طور خلاصه بیان می‌شود.

1)     اگر علائم بیماری ام اس برای شما مشکل ساز نباشد، نیاز به درمان ندارید!

در حالی که امروزه کارشناسان این بیماری و پزشکان، پیشنهاد می‌کنند که افراد مبتلا به ام اس باید در همان مراحل اولیه به فکر درمان باشند. زیرا داروهای اصلاح کننده بیماری، تعداد حملات بیماری و شدت آنها را کاهش می‌دهند. در حقیقت هرچه زودتر روند درمان را شروع کنید، در دراز مدت بهتر می‌توانید این بیماری را مدیریت کنید.

2)   افراد مبتلا به ام اس حتما ویلچر نشین هستند!

یکی از افسانه های نادرست در مورد ام اس این است که این بیماران حتما ویلچرنشین خواهند شد! این جمله کاملا اشتباه است زیرا آمار مبتلایان به ام اس نشان می‌دهد که حداقل سه نفر از هر چهار نفری که به مالتیپل اسکلروزیس مبتلا هستند، هرگز توانایی های حرکتی خود را از دست نخواهند داد. ممکن است برای راه رفتن به عصا نیاز داشته باشند اما مشکلات آنها به اندازه ای شدید نیست که ویلچرنشین شوند.

3)     بیماری ام اس برای افراد مسن می‌باشد!

یکی از اشتباه ترین افسانه ها در رابطه با ام اس این است که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. این در حالی است که بیماری ام اس در جوانان شایع تر است. در سنین 20 تا 50 سالگی، بروز این بیماری بیشتر از سایر سنین می‌باشد اما این به آن معنی نیست که ما در کودکان و یا افراد سالخورده، موارد مبتلا به ام اس نداشته باشیم.

4)   باردار شدن زنان مبتلا به ام اس خطرناک است!

یکی دیگر از افسانه های نادرست درباره ام اس، خطرناک بودن بارداری برای زنان مبتلا به ام اس است. اگر قصد دارید بچه دار شوید اجازه ندهید ام اس مانعی برای مادر شدن شما باشد. مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که این بیماری شانس باردار شدن را کم نمی‌کند و مشکلات دوران بارداری به این بیماری مربوط نیست.

گزارش ها حاکی از آن است که علائم ام اس در زنان باردار به ویژه در سه ماهه دوم و سوم فروکش می‌کند. البته احتمال شعله ور شدن علائم حدود 3 تا 6 ماه پس از زایمان بیشتر است.

5)   افرادی که ام اس دارند، فرزندانشان نیز مبتلا خواهند شد!

اگرچه که ژن ها در بیماری ام اس دخیل هستند، اما دخالت آنها به اندازه ای نیست که فرزندان شما را درگیر کند! آمارها نشان می‌دهد که از هر 100 کودکی که والدین آنها به ام اس مبتلا هستند، تنها 3 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. یعنی احتمال ابتلا در فرزندانی که والدین بیمار دارند، تنها 3 درصد است. در واقع علت بیماری تنها ژن ها نیستند بلکه محرک های دیگری نیز دخیل هستند که ما هنوز از آنها بی خبر هستیم.

6)   ورزش برای مبتلایان به ام اس خطرناک است!

علیرغم افسانه های نادرست در مورد ام اس، ورزش و فعالیت برای این بیماران ضروری است. ورزش کردن سبب می‌شود تا بیماران بتوانند تعادل و قدرت عضلانی خود را حفظ کنند و بر مشکلات تندرستی غلبه کنند.

اما بهتر است قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی با پزشک خود صحبت کنید. فشار بیش از حدی که با بعضی حرکات ورزشی به شما وارد می‌شود، می‌تواند سبب خستگی مفرط شود.

7)     استرس برای مبتلایان به ام اس خطرناک است!

استرس به طور کلی، برای همه خطرناک است اما اینکه استرس برای افراد بیمار خطرناک تر باشد، از افسانه های نادرست در مورد ام اس است. اگر از ترس استرس، خود را از روبرویی با چالش های زندگی محروم کنید، دچار انزوا و گوشه گیری می‌شوید.

8)   مبتلایان به ام اس، نمی‌توانند شغل داشته باشند!

اگر این باور غلط را شنیده اید ممکن است بخواهید از شغل خود دست بکشید. این موضوع اصلا صحیح نیست و نباید به خاطر بیماری خود را از داشتن شغل محروم کنید. به افسانه های نادرست در مورد ام اس توجه نکنید. ممکن است در آینده ناچار باشید تغییرات شغلی را تجربه کنید اما نه اینکه خانه نشین شوید!

اتفاقا داشتن شغل برای بیماران مبتلا به ام اس بسیار مهم است زیرا به آنها احساس استقلال می‌دهد. حتی در صورتی که مشکلات شغلی داشته باشید می‌توانید با کاردرمانگر صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند.

9)     همه بیماران علائم و نشانه های یکسانی دارند!

افسانه های نادرست در مورد ام اس بیان می‌کنند که علائم این بیماری در افراد مختلف یکسان است! در حالی که واقعیت چیز دیگری می‌گوید. هیچ دو بیماری به یکدیگر شبیه نیستند. برخی از بیماران، از دست دادن بینایی را تجربه می‌کنند. در حالی که عده ای دیگر در فعالیت های حرکتی دچار مشکل می‌شوند. علائم این بیماری اغلب غیر قابل پیش بینی است.

10)    ام اس کشنده است!

یکی از شایع ترین افسانه های نادرست در مورد ام اس، کشنده تلقی کردن این بیماری است. اگرچه که ام اس یک بیماری مادام العمر می‌باشد، اما کشنده نیست! یک مطالعه بزرگ نشان داده است که متوسط عمر افراد مبتلا به ام اس 76 سال است. این عدد، تنها 7 سال از متوسط عمر افراد سالم کمتر است.

بیماران مبتلا به ام اس لازم است بدانند که با درمان خوب و رعایت موارد لازم برای سبک زندگی سالم می‌توان به اندازه یک انسان سالم عمر کرد!

11)      موارد ابتلا به ام اس در حال افزایش است!

این جمله را خیلی می‌شنویم که: «تعداد مبتلایان به ام اس روز به روز بیشتر می‌شود!» واقعیت این است که این جمله اصلا پایه و اساس علمی ندارد.

به گفته پزشکان، دلیل اینکه ما احساس می‌کنیم تعداد مبتلایان به این بیماری نسبت به قبل بیشتر شده است، ممکن است به این خاطر باشد که در گذشته به خاطر عدم وجود اسکن های MRI نمی‌توانستیم برخی از موارد بیماری را تشخیص دهیم. در حالی که امروزه با وجود امکانات پیشرفته برای تشخیص و درمان، موارد بیماری در همان ابتدای ابتلا تشخیص داده می‌شوند. به همین دلیل تصور عمومی بر این است که تعداد مبتلایان ام اس روز به روز در حال افزایش است.