همچنین ببینید

تمرین کوهنوردی و صخره‌نوردی در خانه

سفری با ام اس و پیلاتس

ماریسکا برلند در این مقاله دربارۀ اوج و فرودهای زندگی اش همراه با بیماری ام اس عود کننده – پیشرونده نوشته است. ده سال پیش، زندگی من به معنای واقعی کلمه در حال فروپاشی بود. کارم را رها و اجاره ام را کنسل و در وضعیتی بودم که می خواستم به یک شهر جدید نقل مکان کنم تا اینکه همراهم جلوی من ایستاد.

 تأثیر یوگا در ام اس چیست؟

یوگا از حالت های بدنی، ورزش های تنفسی، آرامش و مراقبه استفاده می کند تا بهترین حالت سلامت جسمی و روانی را به فرد منتقل کند. یوگا یک فعالیت محبوب و ایمن برای افراد مبتلا به ام اس است. به عنوان نوعی ورزش، یوگا از نظر بهبود تعادل، قدرت و انعطاف پذیری، مزایای قابل مقایسه ای با فعالیت هایی مانند پیلاتس یا شنا دارد. با این حال، با یوگا، عناصر آرامش و هوشیاری نیز وجود دارد که نشان داده شده است استرس و افسردگی را بهبود می بخشد. از این رو نباید تأثیر یوگا در ام اس را دست کم گرفت.

یوگا به طور معمول به عنوان یک سری کلاس ها با هدایت یک مربی ارائه می شود که می تواند وضعیت بدن و تراز شما را اصلاح کند. همچنین می توانید در خانه تمرین کنید و از فیلم ها برای یادگیری استفاده نمایید.

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد که هر یک بر جنبه های متفاوتی از سلامتی جسمی و روحی تمرکز دارند. بنابراین می توانید به دنبال یک کلاس، متناسب با نیازهای خود باشید. ممکن است متوجه شوید که مرکز درمانی MS شما کلاس های مناسبی دارد.

تأثیر یوگا در ام اس چگونه است؟

برای یافتن تأثیر یوگا در ام اس در زیر خلاصه ای از مقالات و مطالعات آورده شده است:

  • یک مطالعه در مورد مزایای یوگا شامل داده های هفت پروژه بود که در مجموع 670 نفر مبتلا به MS بودند. اگرچه تغییرات در این مطالعات وجود داشت اما آن ها شواهدی از تأثیرات کوتاه مدت یوگا بر خستگی و خلق و خوی را نشان دادند. مطالعات دیگر نشان داده اند که یوگا می تواند اسپاستیک، قدرت تفکر و راه رفتن را بهبود بخشد اما شواهد آن چندان قطعی نیست. اگر شواهدی مبنی بر فواید خاص یوگا در ام اس یافت نشود، ممکن است از عضویت در یک کلاس یوگا لذت ببرید و احتمالاً به نوعی به نفع شما خواهد بود. اگر مشکلات حرکتی یا تعادل دارید، ممکن است یوگا را به عنوان یک نوع ورزش قابل دسترس بدانید. شما می توانید با مربی خود کار کنید تا در صورت لزوم وضعیت ها و اقداماتی را که انجام می دهید را بررسی کند. یافتن ورزشی که از آن لذت می برید و می توانید به طور منظم انجام دهید، روشی مهم برای مدیریت علائم MS است. ورزش منظم می تواند با افزایش ذخیره فیزیکی و شناختی پیشرفت معلولیت را کند کند.
  • طبق نتیجه مطالعه ای که مبنی بر تأثیر یوگا در ام اس بود و در سال 2004 در دانشگاه علوم و بهداشت Oregon انجام شد، فقط شش ماه یوگا میزان خستگی افراد مبتلا به MS را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این مطالعه نشان داد که یوگا به اندازه یک برنامه ورزش هوازی سنتی در بهبود خستگی که یک علامت شایع و بالقوه ناتوان کننده MS است، مفید می باشد. در یک نظرسنجی قبلی در دانشگاه، نزدیک به 2000 بیمار ام اس در اورگان و جنوب غربی واشنگتن نشان داد که حدود 30 درصد از پاسخ دهندگان یوگا را امتحان کرده اند. از این تعداد، 57 درصد گزارش کردند که "بسیار سودمند" است.
  • مطالعه ای 69 بیمار ام اس را در سه گروه مورد بررسی قرار داد: یکی در کلاس های هفتگی یوگا همراه با تمرین در منزل، دیگری با استفاده از دوچرخه ثابت همراه با ورزش در منزل و گروه سوم در لیست انتظار قرار می گیرند تا به عنوان گروه کنترل عمل کنند. در حالی که برنامه های ورزش یوگا و هوازی در مقایسه با گروه لیست انتظار، هیچ تغییر قابل توجهی در هوشیاری، توجه یا سایر اقدامات عملکرد شناختی در بیماران MS ایجاد نکردند، هر دو این برنامه های ورزشی پیشرفت قابل توجهی در دو آزمون اندازه گیری خستگی نشان دادند. پس با توجه به این مطالعه می توان گفت تأثیر یوگا در ام اس رفع خستگی می باشد.
  • مطالعات زیادی در مورد تأثیر یوگا در ام اس انجام شده است. یکی از مطالعات بیان می کند که یوگا در بهبود اضطراب، افسردگی، خستگی، عملکرد مثانه، درد، اسپاستیسیته، ضعف و راه رفتن مؤثر می باشد. همچنین بیان می کنند که یوگا عملکرد جنسی را تا حدی بهبود می بخشد. برای سلامتی عمومی، یوگا ممکن است درد آرتروز را بهبود بخشد، فشار خون را کاهش دهد و باعث کاهش وزن شود.

 

آزاد کردن تنش

در حالی که می توان فواید جسمی یوگا را مشاهده و اندازه گیری کرد، بسیاری از کارشناسان معتقدند فواید دیگری نیز وجود دارد که حتی فراتر از این نیز هستند.

دیوید سیمون، متخصص مغز و اعصاب و مدیر عامل و مدیر پزشکی مرکز رفاه Chopra در کارلسباد، می گوید:"ما به یوگا به عنوان یک فناوری برای کاهش تلاطم جسمی و روانی، آرام کردن ذهن و کاهش استرس نگاه می کنیم. تمرکز ما بر کاهش علائم بیماری های عصبی با تغییر در ارتباط بیمار با آن ها است. هنگامی که افراد مبتلا به درد مزمن استرس خود را با استفاده از یوگا و مدیتیشن کاهش می دهند، توانایی خود را در تعدیل درد و رنج می یابند."

مرکز Chopra با بسیاری از افراد مبتلا به MS و سایر بیماری هایی که باعث درد عضلانی-اسکلتی می شوند کار می کند. به گفته دکتر سیمون، افراد مبتلا به درد مزمن معمولاً تنش را در جاهایی که ناراحتی دارند، به عنوان راهی برای کنترل آن نگه می دارند. دکتر سایمون می گوید، بخشی از محدودیت آن ها به دلیل درد فیزیولوژیکی است اما این تنگی عضله یکی دیگر از عوامل مؤثر است. یوگا به آن ها می آموزد که در کجا درد را تحمل می کنند، در آن نواحی نفس می کشند و انعطاف پذیری خود را گسترش می دهند تا بتوانند تنش را آزاد کنند. همچنین یوگا برای کاهش خستگی و کنترل اسپاسم بسیار عالی است، زیرا به کل سیستم شما - ذهن و بدن انرژی می بخشد.

چگونه کلاس یوگا پیدا کنیم؟

تعداد کلاس های مختلف یوگا به طور فزاینده ای در دسترس است و توجه به این نکته مهم است که روش مناسب یوگا و مربی برای افرادی که درد مزمن دارند یا محدودیت های جسمی دارند بسیار مهم است.  مراقب باشید: شما می توانید به خود آسیب برسانید، حتی با کلاس های یوگا ساده. بنابراین انجام تمرینات به طور صحیح مهم است. یک مربی و راهنمای خوب نیز عنصر اصلی موفقیت است. دکتر سیمون می گوید: "یک معلم یوگا پیدا کنید که اطلاعاتی در مورد ارتباط ذهن و بدن داشته باشد، از تأثیر یوگا در ام اس آگاه باشد و بتواند با یوگا به تنفس و آرامش شما کمک کند.

با توجه به مقالات آورده شده در متن، یوگا یک ورزش مناسب و بی خطر برای افراد مبتلا به ام اس می باشد که می تواند بسیاری از علائم بیماری را بهبود بخشد. از مهم ترین علائمی که یوگا می تواند بر روی بهبود آن مؤثر باشد، خستگی ناشی از بیماری است که در بسیاری از افراد مبتلا دیده می شود.

کلاس‌های نیمه خصوصی یوگای ام اس سنتر با توجه به این نکته که تمرینات باید صحیح و توسط مربی معتبر انجام شوند شکل گرفته است و میتوانید برای ثبتنام به اینجا مراجعه کنید.