انجمن خودروسازان مطرح کرد
هشدار درباره بنزین متانولی
j04.jpg (اندازه: 24.99 KB / تعداد دفعات دریافت: 0)
صدرا محقق: تنها چند روز پس از اعلام خبر تولید بنزین بر پایه متانول توسط وزارت نفت، انجمن خودروسازان با انتشار نامهای سرگشاده خطاب به مسوولان سازمان محیطزیست به این خبر واکنش نشان داد. بر این اساس خودروسازان مدعی شدهاند این بنزین علاوه بر آسیبرسانی به قطعات خودرو به خصوص در قسمت سوخترسانی موجب افزایش آلودگی هوا و خطرات جانی برای شهروندان هم خواهد شد به گونهای که در این نامه آمده است «بخارات متصاعده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.»
در همین حال اما پیگیری «شرق» برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره این بنزین جدید و آسیبهای احتمالی آن برای شهروندان و خودروها به جایی نرسید، به عنوان مثال رضوی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در واکنش به این خبر به «شرق» گفت: «من هیچ اطلاعی درباره بنزین جدید ندارم و با آسیبهای آن برای سیستم خودروها هم آشنا نیستم.»
همچنین بهروز دهزاد، کارشناس محیطزیست و استاد سابق دانشگاه نیز با اعلام اینکه تاکنون درباره بنزین بر پایه متانول چیزی نشنیده، به «شرق» گفت: «این را میدانم که در بسیاری از کشورها از بنزین بر پایه اتانول استفاده میکنند که سوخت بسیار استاندارد و خوبی هم هست اما شواهد نشان میدهد مسوولان کشور ما صرفا در حال انجام آزمون و خطا هستند.»
در نامه انجمن خودروسازان نیز که خطاب به شاعری، قائممقام سازمان محیطزیست نوشته شده درباره بنزین جدید آمده است: «در حالیکه در اغلب کشورهای جهان برای ارتقای کیفیت سوخت، از پنج تا 15 درصد اتانول استفاده میکنند متاسفانه ما به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکیب پنجدرصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم میشود.»
در ادامه این نامه پنج مورد از آسیبهایی که این بنزین به سیستم خودروها و سلامتی شهروندان وارد میکند نیز ذکر شده است. از جمله این موارد میتوان به احتمال افزایش خطر آتش سوزی خودروها و بالارفتن میزان مصرف سوخت اشاره کرد.
البته نامه انجمن خودروسازان در اینباره در حالی منتشر میشود که برخی کارشناسان معتقدند ایراد اصلی در این زمینه بیش از آنکه به کیفیت پایین سوخت مربوط باشد به استاندارد ضعیف خودروها و فرآیند ناقص سوختن بنزین در موتور آنها بر میگردد.
با این همه وزارت نفت از کار خود دفاع میکند و عزم خود را برای تولید بنزین متانولی جزم کرده است. به عنوان مثال چندی پیش جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره مهمترین ویژگیهای ترکیب جدید بنزین متانولی گفته بود: ترکیب جدید بنزین فاقد ترکیبات آروماتیکی، بنزن و برخی از آلایندههای زیستمحیطی است. همچنین فشار بنزین پایه متانولی در مقایسه با بنزین موجود بالاتر است، ضمن آنکه با حذف ترکیبات حلقوی هیدروکربوری تولید و عرضه این نسل جدید بنزین دارای مزیتهای زیستمحیطی است.»
در همین حال وزارت نفت اعلام کرد مطالعات و برنامهریزی برای تولید روزانه شش تا هفت میلیون لیتر بنزین با ترکیب 35درصد متانول در ایران آغاز شده و به زودی عرضه آزمایشی این بنزین جدید در برخی از کلانشهرهای کشور آغاز میشود. تولید بنزین متانولی در شرایطی قرار است به تولید انبوه برسد که هماکنون به گفته کارشناسان وجود ماده خطرناک MTBE بهعنوان افزاینده عدد اکتان در بنزینهای تولید داخل یکی از اصلیترین مواد آسیبزا برای سلامتی شهروندان و افزایش آلودگی هواست.
دکتر بهروز دهزاد درباره این ماده معتقد است: «سرطانزا بودن این ماده سالهاست اثبات شده و استفاده از آن در کشورهای جهان ممنوع است.»
در همین حال اما مهر در گزارشی نوشت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 5/1 تا دو میلیون لیتر MTBE به بنزین تولیدی پالایشگاهها افزوده میشود و این در حالی است که با توجه به آلایندگیهای زیستمحیطی MTBE در برنامه چهارم برنامهریزیهایی برای حذف این ماده شیمیایی و آلاینده از ترکیب بنزین خودروها آغاز شد. از این رو مقرر شده بود به جای تزریق ماده شیمیایی MTBE، حدود پنج تا 10درصد ترکیب بنزین با سوخت زیستی اتانول پوشش داده شود تا عملا با تولید بنزین E5 حداقل معادل پنج درصد بنزین مصرفی خودروهای کشور توسط اتانول سوختی به عنوان یک انرژی پاک تامین شود. با وجود این تاکنون اقدام خاصی برای تولید بنزین بر پایه اتانول در کشور صورت نگرفته اما در عوض بنزین متانولی تا چند روز دیگر از باک خودروها سر در میآورد و باید منتظر تاثیرات این ماده جدید بر هوای همیشه آلوده کلانشهرهای کشور باشیم.
________________________________________
لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=1612
چشم ها را بـایـد شست . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد