امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات : 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بنزین‌های تولید شده اخیر در کشور، سرطان‌زا است
#1
بنزین‌های تولید شده اخیر در کشور، سرطان‌زا است

یک روز پس از آنکه نامه‌ای با امضای ۲۰۴ نماینده مجلس جهت تقدیر از عملکرد وزارت نفت بدلیل تولید ضربتی بنزین منتشر شد، اظهارات یک عضو کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را افشا کرد که که بنزین تولید شده با شعار خودکفایی، جان مردم را به خاطر می‌اندازد و در عین حال به لحاظ اقتصادی هم به صرفه نیست.
به گزارش خبرآنلاین، عسگر جلالیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم شورای اسلامی، با بیان اینکه "بنزینی که در پالایشگاه های کشور به شکل غیر استاندارد تولید می‌شود، سرطان‌زا است، خاطرنشان کرد: اگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد مردم را به صورت حاد تری درگیر می‌کند و هزینه تمام شده آن برای کشور نیز بالاتر است.

جلالیان همچنین تصریح نمود: مسائل این چنینی را که در مورد آن جان مردم در خطر است را، نمی‌توان با ژست گرفتن در عرصه داخلی و خارجی و شعار دادن توجیه کرد. در شرایطی که می‌دانیم سرطانی‌ها هیچ حمایتی نمی‌شوند و هزینه‌های این بیماری کمرشکن است و بیشتر هم در اقشار پایین بروز می‌کند ادامه این روند به هیچ روی جایز نیست دولت اگر قرار است بنزین تأمین کند نباید به بهای مرگ و سرطان تمام شود.

جلالیان درباره کیفیت بنزین‌های مورد ادعای دولت گفته است که کیفیت و استاندارد بنزین تولیدی در در پالایشگاه های داخل کشور و واحد‌هایی که برای آنها در زمان ساخت کاربری غیر از تولید بنزین تعریف شده است، جدا از بحث هزینه آن و توجیه اقتصادی، زیر سوال است.

او همچنین خبر داد: اینکه این بنزین چقدر با معیارهای HSC همخوانی دارد نیز سوالی بود که برای پاسخ‌گویی به آن معاون پتروشیمی و معاون پخش در کمیسیون حضور پیدا کردند، اما پاسخ‌های آنها در باره ایراد های وارده به این موضوع از طرف نمایندگان قانع‌کننده نبود.

جلالیان همچنین در اظهاراتی هشداردهنده گفت: تماس فیزیکی و استشمام این بنزین غیر استاندارد موجب بیماری می‌شود و این در شرایطی است که در مناطقی مثل حوزه انتخابیه من مردم به راحتی بنزین را جابه‌جا می‌کنند و به خاطر مصرف سوخت قایق‌ها آن‌را در منزل نگهداری می‌کنند. تماس این بنزین با دست بسیار خطرناک است و این موضوع به‌صورت جدی در کمیسیون با مسئولین مطرح شده است. کمیسیون انرژی در مورد این قضیه پیگیر است.

این نماینده مجلس، درباره توجیه اقتصادی این طرح نیز می‌گوید: علی ای حال هر کاری باید در چارچوب خودش صورت بگیرد و توجیه منطقی و اقتصادی خودش را داشته باشد. هزینه تمام شده این‌طور طرح ها بسیار بالاست، و به هر روی اگر بحث استاندارد، کیفیت و بهداشت مرتفع شود، معتقدیم تولید بنزین در پالایشگاه‌ها به جای نفع، ضرر دارد.

به گفته وی، این اقدام دولت باید هرچه سریع‌تر متوقف شود. چون نه از لحاظ هزینه به صرفه است و نه HSC دارد و تبعات زیست‌محیطی آن‌را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

این نماینده درباره راه‌حل صحیح مواجهه با احتمال تحریم بنزینی ایران نیز گفت دولت باید به جای تغییر غیر کاربری غیر معقول پالایشگاه های موجود به فکر سرمایه‌گذری در ساخت پالایشگاه ها باشد و معتقدم اگر با کمبود بنزین مواجه شویم به مردم فشار می‌آید و با نارضایتی آنها مواجه خواهیم شد. اما بحران نارضایتی مردم قابل مدیریت و کنترل است و نهایتا باعصبانیت آن‌ها روبه‌رو هستیم که خطرش کمتر از این است که مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهیم.

daneshjoonews.com --- آفتاب
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۸۹
چشم ها را بـایـد شست  . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
 تشکر شده توسط : mojtaba2iran , nazaninn , Morteza , AVID2000 , نازلی , successful
#2

تابش: مسئولان آمار بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را اعلام کنند
بنزین بی‌کیفیت، نسل آینده کودکان کشور را تباه می‌کند


۱۸ دی ۱۳۹۱
رئیس فراکسیون محیط‌ زیست و توسعه‌پایدار مجلس، با تأکید بر اینکه بنزین تولید داخل تا ۱۰ سال آینده یک نسل از کودکان کشور را به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا می‌کند، گفت: اعلام آمار و هشدارها درباره آلودگی هوا موجب افزایش فشار بر مسئولان و تلاش برای کاهش عوامل بروز این پدیده در کشور می‌شود.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات مسئولان دولتی درباره بی‌تأثیر بودن وضعیت خودروهای تولید داخل بر افزایش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، افزود: بر اساس آمارهای مراکز رسمی مانند دولت و شهرداری هم‌اکنون علت حدود ۷۰ درصد از آلودگی هوای کشور، ناشی از بی‌کیفیتی خودروهاست.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیشترین علت آلودگی بعد از خودروهای بی‌کیفیت، متوجه دولت و صنایع دولتی مانند پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌هاست، گفت: متأسفانه در چند وقت اخیر سوخت نیروگاه‌ها از گاز به مازوت تغییر پیدا کرده که این موضوع موجب تشدید آلودگی شده است.

حمایت دولت از حمل ونقل عمومی؛ راه کاهش آلودگی هوا

وی حمایت دولت از حوزه حمل ونقل عمومی برای کاهش میزان آلودگی را ضروری خواند و تاکید کرد:‌ بسیاری از کشورهای پیشرفته در چند دهه پیش با معضل آلودگی روبه‌رو بودند اما با برنامه‌ریزی مشکلات خود را حل کردند.

تابش با بیان اینکه نقش افکار عمومی در کاهش تدریجی سطح آلودگی هوا بسیار پررنگ است، یادآور شد: متأسفانه مسئولان تاکنون از این حوزه هیچ بهره برداری نکرده‌اند به‌طور مثال در حوزه راهنمایی و رانندگی، زمانی قوانین جدید به طور کامل تغییر کرد که مردم با این موضوع آشنا و اطلاع رسانی دقیقی انجام شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: فرهنگسازی، استفاده از تخصص‌های مختلف، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، اختصاص بودجه، تصویب و اجرای قوانین کارآمد و به روز از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کاهش آلودگی هوا است.

وی با اعلام اینکه بر اساس برنامه‌ریزی بانک جهانی، در سال‌های آینده حدود ۱۶ میلیارد دلار برای درمان مردم جهان هزینه می‌شود، گفت: به طور حتم اگر یک چهارم این اعتبار برای پیشگیری از بروز آلودگی هزینه شود بسیار به صرفه‌تر و عقلانی‌تر است.

تابش بر نقش بازدارندگی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوای کشور تأکید کرد و گفت: به طور حتم باید از پشتوانه افکار عمومی برای وضع قوانین و اقدامات بازدارنده استفاده کرد.

بنزین تولید داخل تا ۱۰ سال آینده نسلی از کودکان را به سرطان مبتلا می‌کند
این نماینده مردم در مجلس نهم، با یاد‌آوری موضوعات مطرح شده درباره اجرای طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط‌زیست، تصریح کرد: این سازمان یک دستگاه حاکمیتی است، اما متأسفانه اقدامات انجام شده از سوی این سازمان متناسب با حجم فاجعه پیش روی مردم نیست، از این‌رو این سازمان باید تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا دو چندان کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه به‌طور حتم بنزن موجود در بنزین تولید داخل تا ده سال آینده یک نسل از کودکان کشور را به بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان مبتلا می‌کند، یادآور شد: چرا به مردم گفته نمی‌شود که عامل اصلی بروز سرطان کودکان در کشور آلودگی هوا است.

مسئولان آمار بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را اعلام کنند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اعلام اینکه مطرح کردن آمار و هشدارها درباره آلودگی هوا موجب افزایش فشار بر مسئولان و کاهش عوامل بروز این پدیده در کشور می‌شود، گفت: بر خلاف نظر عده‌ای از مسئولان، بیان آمار، ارقام و هشدارها نه تنها ضد مصالح ملی نیست بلکه تامین کننده مصالح ملی است./

http://www.icana.ir/NewsPage.aspx?NewsID=216502


کيفيت بنزين و گازوئيل ايران «دهها بار» پايين‌تر از استاندارد جهانی

۱۳۹۱/۱۰/۲۱
در پی ماه‌ها آلودگی هوای کلانشهرهای ايران و هشدار کارشناسان و برخی نمايندگان مجلس درباره کيفيت پايين بنزين توليد داخل و تکذيب مکرر وزارت نفت، سايت تحليلی خبری «الف» و خبرگزاری مهر طی گزارش‌هايی از پايين بودن دهها برابری استاندارد توليد بنزين و گازوئيل ايران نسبت به استانداردهای جهانی خبر داده‌اند.

سايت الف، نزديک به احمد توکلی نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ايران طی گزارشی که روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه بر اساس اظهارات کارشناسان صنعت نفت ايران، منتشر شد می‌نويسد: «مقرر بود، در سال ۹۱ استاندارد بنزين توليدی کشور به يورو۴ ارتقا يابد. بر اساس اين استاندارد بايستی ميزان ناخالصی گوگرد در بنزين به کمتر از ۲۰ "پی پی ام" و عدد اکتان آن به ۹۵ برسد. آنچه که در حال حاضر به عنوان بنزين در جايگاه‌های سوخت کشور عرضه می‌شود دارای ۱۰۰۰ "پی پی ام" گوگرد و عدد اکتان کمتر از ۸۵ است.»

پی پی ام حروف اول اصلاح «جزء در ميليون» به زبان انگليسی هست. عدد اکتان نيز به زبان ساده عددی است قراردادی که ميزان بهسوزی يک سوخت را نشان ميدهد.

اين گزارش در ادامه می‌نويسد که علاوه براين موارد، وجود ماده شيميايی و سرطان‌زای «ام‌تی‌بی‌ای» که در حال حاضر به استثنای يک يا دو پالايشگاه کشور، در تمامی پالايشگاه‌ها به جای کاتاليست مورد استفاده قرار می‌گيرد نيز بر ميزان آلايندگی خودروها که عامل توليد ۷۰ درصد آلاينده ها در شهرها هستند، افزوده است.

وبسایت الف می‌نويسد که وضعيت توليد گازوئيل در کشور به مراتب از اين نيز بدتر است، به نحوی که به عنوان مثال ميزان گوگرد موجود در آن حدود ۷۰۰۰ «پی پی ام» و ۳۵۰ برابر استاندارد يورو ۴ است.

در همين زمينه خبرگزاری مهر نيز روز چهارشنبه طی گزارشی با عنوان «استنشاق هوای آلوده با طعم بنزين استاندارد» بر اساس گفته‌های سيد وحيد حسينی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شريف نوشته است که «گوگرد موجود در سوخت بنزين حدود ۱۸۰ پی پی ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئيل ۸ هزار پی پی ام است».

گزارش سايت الف در ادامه می‌گويد که به خاطر تحريم‌های غرب عليه ايران، از سال ۱۳۸۸ واردات کاتاليست‌های استاندارد برای توليد بنزين به ايران متوقف شده است و در نبود کاتاليست‌ها، پالايشگاه‌های داخلی مجبور به استفاده از سرب يا ماده سمی «ام‌تی‌بی‌ای» هستند.

سرب باعث افزايش بهسوزی و آرام سوزی بنزين می‌شود و در واقع عدد اکتان بنزين را بالا می‌برد اما چون ترکيبی بسيار مضر است، سال‌هاست که استفاده از آن در تمام دنيا ممنوع شده است. در اين شرايط در سال‌های دور پالايشگاه‌های دنيا «ام‌تی‌بی‌ای» را جايگزين سرب کردند که بعد از مدتی اثرات سرطان‌زای آن نيز محرز و استفاده از آن ممنوع شد.

سايت الف می‌نويسد که آنچه گزارش شده براساس اطلاعات غير رسمی و اظهارنظر کارشناسان صنعت نفت که به دليل محدوديت‌های احتمالی که ممکن است برايشان ايجاد گردد، حاضر به افشای نامشان نيستند، تنظيم شده و الف آمادگی دارد چنانچه مسوولان مربوطه توضيحات مستدل و مستند به اسناد و مدارک معتبر در اين باره دارند، منتشر نمايد.

این وبسایت می‌افزاید به نظر می رسد اراده‌ای ناشناخته، تمامی آزمایشگاه‌های صنعتی را از انجام آزمایش کیفیت بنزین و ارایه نتایج آن منع کرده است.

در واکنش به گزارش الف، شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران روز چهارشنبه بلافاصله با صدور اطلاعيه ای کوتاه و دو پاراگرافی اعلام کرد که کيفيت بنزين توليد پتروشيمی‌ها مطابق استانداردهای پالايشگاهی است و بر اساس نتايج آزمايش‌های صورت گرفته ميزان درصد حجمی آروماتيک‌های موجود در بنزين‌های توليدی واحدهای پتروشيمی در حدود ميزان تعيين شده توسط کميته مشخصات و مشابه توليدات شرکت‌های پالايشی است.

ترکيبات آروماتيک شامل بنزن، تولوئن و زايلين است، مواد سرطان‌زای ديگر موجود در بنزين که بسيار خطرناکند.

اين گزارش درباره ميزان گوگرد موجود در بنزين و گازوئيل، همچنين استفاده از کاتاليزور سمی «ام تی بی ای» و ميزان دقيق آروماتيک‌های موجود در بنزين هيچ توضيحی نداده است.

خبرگزاری مهر می‌نويسد که ميزان بنزن در بنزين توليد داخل پنج برابر حد مجاز يعنی حدود پنج درصد است، در حالی که بايد به يک درصد کاهش يابد.


چشم ها را بـایـد شست  . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
 تشکر شده توسط : نازلی , عمومهربان , AVID2000
#3

انجمن خودروسازان مطرح کرد
هشدار درباره بنزین متانولی


.jpg   j04.jpg (اندازه: 24.99 KB / تعداد دفعات دریافت: 0)
صدرا محقق: تنها چند روز پس از اعلام خبر تولید بنزین بر پایه متانول توسط وزارت نفت، انجمن خودروسازان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسوولان سازمان محیط‌زیست به این خبر واکنش نشان داد. بر این اساس خودروسازان مدعی شده‌اند این بنزین علاوه بر آسیب‌رسانی به قطعات خودرو به خصوص در قسمت سوخت‌رسانی موجب افزایش آلودگی هوا و خطرات جانی برای شهروندان هم خواهد شد به گونه‌ای که در این نامه آمده است «بخارات متصاعده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.»

در همین حال اما پیگیری «شرق» برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره این بنزین جدید و آسیب‌های احتمالی آن برای شهروندان و خودروها به جایی نرسید، به عنوان مثال رضوی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در واکنش به این خبر به «شرق» گفت: «من هیچ اطلاعی درباره بنزین جدید ندارم و با آسیب‌های آن برای سیستم خودروها هم آشنا نیستم.»
همچنین بهروز دهزاد، کارشناس محیط‌زیست و استاد سابق دانشگاه نیز با اعلام اینکه تاکنون درباره بنزین بر پایه متانول چیزی نشنیده، به «شرق» گفت: «این را می‌دانم که در بسیاری از کشورها از بنزین بر پایه اتانول استفاده می‌کنند که سوخت بسیار استاندارد و خوبی هم هست اما شواهد نشان می‌دهد مسوولان کشور ما صرفا در حال انجام آزمون و خطا هستند.»
در نامه انجمن خودروسازان نیز که خطاب به شاعری، قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست نوشته شده درباره بنزین جدید آمده است: «در حالی‌که در اغلب کشورهای جهان برای ارتقای کیفیت سوخت، از پنج تا 15 درصد اتانول استفاده می‌کنند متاسفانه ما به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکیب پنج‌درصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم می‌شود.»
در ادامه این نامه پنج مورد از آسیب‌هایی که این بنزین به سیستم خودروها و سلامتی شهروندان وارد می‌کند نیز ذکر شده است. از جمله این موارد می‌توان به احتمال افزایش خطر آتش سوزی خودروها و بالارفتن میزان مصرف سوخت اشاره کرد.
البته نامه انجمن خودروسازان در این‌باره در حالی منتشر می‌شود که برخی کارشناسان معتقدند ایراد اصلی در این زمینه بیش از آنکه به کیفیت پایین سوخت مربوط باشد به استاندارد ضعیف خودروها و فرآیند ناقص سوختن بنزین در موتور آنها بر می‌گردد.
با این همه وزارت نفت از کار خود دفاع می‌کند و عزم خود را برای تولید بنزین متانولی جزم کرده است. به عنوان مثال چندی پیش جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مهم‌ترین ویژگی‌های ترکیب جدید بنزین متانولی گفته بود: ترکیب جدید بنزین فاقد ترکیبات آروماتیکی، بنزن و برخی از آلاینده‌های زیست‌محیطی است. همچنین فشار بنزین پایه متانولی در مقایسه با بنزین موجود بالاتر است، ضمن آنکه با حذف ترکیبات حلقوی هیدروکربوری تولید و عرضه این نسل جدید بنزین دارای مزیت‌های زیست‌محیطی است.»

در همین حال وزارت نفت اعلام کرد مطالعات و برنامه‌ریزی برای تولید روزانه شش تا هفت میلیون لیتر بنزین با ترکیب 35درصد متانول در ایران آغاز شده و به زودی عرضه آزمایشی این بنزین جدید در برخی از کلانشهرهای کشور آغاز می‌شود. تولید بنزین متانولی در شرایطی قرار است به تولید انبوه برسد که هم‌اکنون به گفته کارشناسان وجود ماده خطرناک MTBE به‌عنوان افزاینده عدد اکتان در بنزین‌های تولید داخل یکی از اصلی‌ترین مواد آسیب‌زا برای سلامتی شهروندان و افزایش آلودگی هواست.

دکتر بهروز دهزاد درباره این ماده معتقد است: «سرطان‌زا بودن این ماده سال‌هاست اثبات شده و استفاده از آن در کشورهای جهان ممنوع است.»
در همین حال اما مهر در گزارشی نوشت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 5/1 تا دو میلیون لیتر MTBE به بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها افزوده می‌شود و این در حالی است که با توجه به آلایندگی‌های زیست‌محیطی MTBE در برنامه چهارم برنامه‌ریزی‌هایی برای حذف این ماده شیمیایی و آلاینده از ترکیب بنزین خودروها آغاز شد. از این رو مقرر شده بود به جای تزریق ماده شیمیایی MTBE، حدود پنج تا 10درصد ترکیب بنزین با سوخت زیستی اتانول پوشش داده شود تا عملا با تولید بنزین E5 حداقل معادل پنج درصد بنزین مصرفی خودروهای کشور توسط اتانول سوختی به عنوان یک انرژی پاک تامین شود. با وجود این تاکنون اقدام خاصی برای تولید بنزین بر پایه اتانول در کشور صورت نگرفته اما در عوض بنزین متانولی تا چند روز دیگر از باک خودروها سر در می‌آورد و باید منتظر تاثیرات این ماده جدید بر هوای همیشه آلوده کلانشهرهای کشور باشیم.
________________________________________
لینک خبر : http://sharghdaily.ir/?News_Id=1612
چشم ها را بـایـد شست  . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
 تشکر شده توسط : neda.n , نازلی
#4
بنزین داخلی، خودکفایی یا شلیک به قلب سلامت


خبر خودرو : در پی درج خبر رونمایی از تولیدبنزین... با مخلوط 35 درصدی متانول ، انجمن خودروسازان ایران اقدام به انتشار نامه ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست نموده است که در ادامه از نظر می گذرد:



جناب آقای دکتر شاعری

معاونت محترم سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام

به احتمال زیاد خبر رونمایی از تولید 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین با مخلوط 35 درصدی متانول در حضور جناب آقای قاسمی وزیر محترم نفت را شنیده اید.

در حالیکه در اغلب کشورهای جهان برای ارتقاء کیفیت سوخت ، از 5 تا 15 درصد اتانول استفاده می کنند متأسفانه ما به دنبال استفاده از متانول آن هم با ترکیب 35 درصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم می شود.

عوارض استفاده از بنزین پایه متانول عبارتند از :

1- سیستم سوخت رسانی ، باک ، فیلتر و پمپ بنزین ، لوله های فلزی ، واشرها و قطعات پلاستیکی دچار خوردگی شدید و در نتیجه نشت بنزین می شود که خطر آتش سوزی خودروها را تشدید می کند.

2- مصرف سوخت به شدت بالا می رود و لذا باک خودروها باید تعویض شده و بزرگتر شوند.

ECU -3های حدود 10 میلیون خودروی در حال تردد باید تعویض شده و مطابق ترکیب جدید برنامه ریزی شوند.

4-کاتالیست کانورتور خودروها باید تعویض و با طراحی جدید نصب شوند.

5- بخارات متصاعده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی ، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.

با عنایت به موارد فوق الذکر حتمی است مقرر فرمایید اقدامات لازم جهت توقف تولید بنزین پایه متانولی انجام شود.

با سپاس قبلی از دستور مساعدی که صادر می فرمائید.

احمد نعمت بخش

دبیر انجمن خودروسازان ایران
 تشکر شده توسط : nahid , successful
  


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  هشدار! مراقب سرطان سینه باشید earth 4 5,707 2014/01/22, 12:29 AM
آخرین ارسال: شهرزاد
  آهن زياد سرطان‌زاست yaro 1 3,551 2013/12/03, 08:55 PM
آخرین ارسال: شهرزاد
  سرطان؛ ارمغان محصولات چینی nahid 1 3,249 2013/01/11, 10:37 PM
آخرین ارسال: reza_akrami_a
  سرطان تيروييد در اثر سهل انگاري پزشكان و دندانپزشكان aghaghi 1 2,746 2012/08/06, 11:41 AM
آخرین ارسال: شيدا رها
  سرطان زا بودن پروتزهای فرانسوی شهرزاد 1 5,053 2012/06/20, 04:37 PM
آخرین ارسال: رزمینا
  الکل خطر ابتلا به سرطان و فشارخون را افزایش می دهد.. najva 1 3,257 2012/04/06, 04:47 PM
آخرین ارسال: شهرزاد
  سرطان معده با، خوردن ته‌ديگ سوخته yaro 1 4,012 2012/02/25, 10:55 AM
آخرین ارسال: شهرزاد
  فروش دستمالهای كاغذی سرطان زا در چین # پریسا # 0 2,557 2011/10/10, 03:05 PM
آخرین ارسال: # پریسا #
  ترك ناگهاني سيگار مي‌تواند يك نشانه ابتدايي از خطر ابتلا به سرطان mojtaba2iran 0 2,762 2011/03/04, 02:08 PM
آخرین ارسال: mojtaba2iran
  خطرات مصرف زياد پنير وابتلا به سرطان مثانه!؟ sayna 5 6,048 2011/02/24, 03:43 PM
آخرین ارسال: احمدرضا



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست