امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فهرستي از مواد غذايي كه قدرت تمركز شما را افزايش مي‌دهند
#1
فهرستي از مواد غذايي كه قدرت تمركز شما را افزايش مي‌دهند



در بين مواد غذايي مختلف و مكمل‌هاي گوناگون، گروهي از خوردني‌ها هستند كه مي‌تواند تمركز شما را بالا ببرند، توجه‌تان را افزايش دهند و ضمن تقويت ساير عملكردهاي مغزي به تقويت قدرت حافظه نيز كمك كنند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، به نظر شما كدام خوردني‌ها مي‌توانند واقعا اين تاثيرات سودمند داروي توان مغزي را داشته باشند.

بدون ترديد هرچه سن ما افزايش پيدا مي‌كند بدنمان نيز ناگزير پير و كهنه مي‌شود اما خبر خوب اين است كه اگر رژيم غذايي خود را صحيح و براساس غذاهايي انتخاب كنيد كه هوش را تقويت مي‌كنند، مي‌توانيد حتي در سنين بالاتر نيز از سلامت مغزي مطلوبي بهره‌مند باشيد.

در مقاله‌اي كه به تازگي در سايت اينترنتي مدگورو به چاپ رسيده متخصصان تغذيه فهرستي از اين مواد غذايي مفيد براي مغز و حافظه را منتشر كرده‌اند كه آگاهي از آنها براي هر فردي در هر گروه سني مي‌تواند مفيد و موثر باشد.

- ‌كافئين ميزان هوشياري شما را بالا مي‌برد: به خاطر داشته باشيد كه هيچ اسلحه سحرآميزي وجود ندارد كه ضريب هوشي شما را ناگهان بالا ببرد و شما را باهوش‌تر كند اما بدون شك مواد خاصي مثل كافئين در بين خوردني‌ها يافت مي‌شوند كه مي‌توانند توليد انرژي كرده و تمركز و توجه شما را افزايش بدهند.


كافئين در قهوه، شكلات، نوشابه‌هاي انرژي زا و برخي از داروها يافت مي‌شود. كافئين هرچند در كوتاه مدت اما به هر حال بيداري و هوشياري را در شما افزايش مي‌دهد اما مانند خوردني‌هاي ديگر در مصرف اين ماده نيز نبايد افراط و زياده‌روي كرد.

-‌ گلوكز سطح هوشياري را افزايش مي‌دهد: همانطور كه مي‌دانيد قند سوخت مغز است اما در اينجا منظور قند حبه‌اي يا شيريني نيست بلكه اشاره به گلوكز است كه بدن از متابوليسم مواد قندي و كربوهيدراتهايي كه آنها را مي‌خوريد بدست مي‌آورد. اما با اين حال به ياد داشته باشيد كه زياده‌روي در مصرف اين مواد در طول روز نه تنها مفيد نبوده بلكه مي‌تواند به حافظه آسيب وارد كند. بعلاوه اگر تلاش كنيد كه مواد قندي و كربوهيدراتهاي سالم را به عنوان منبع گلوكز مصرف كنيد از عوارض جانبي مصرف شيريني زياد مثل چاقي نيز در امان خواهيد بود.

-‌ يكي ديگر از اقداماتي كه موجب افزايش تمركز مي‌شود خوردن صبحانه است. اگر هر روز در موقع مناسب صبحانه بخوريد، سوخت مغز شما تامين مي‌شود. مطالعات نشان مي‌دهد كه خوردن صبحانه در تقويت تمركز و حافظه كوتاه مدت نقش قابل توجهي دارد.

-‌ ماهي نيز واقعا غذاي مغز است. ماهي يك منبع پروتئيني مفيد است كه بدليل غني بودن از اسيدهاي چرب امگا 3 و ضروري براي رشد و عملكرد مغز مصرف آن بسيار توصيه مي‌شود. اين چربي‌هاي سالم قدرت مغز را بالا مي‌برند و از زوال عقل و آلزايمر جلوگيري مي‌كنند. مصرف ماهي در كاهش خطر بروز اختلالات و مشكلات رواني و نيز در تقويت حافظه بسيار موثر است.

-‌ براي تقويت تمركز و حافظه، شكلات و مغز خشكبار را نيز به رژيم غذايي خود بيفزاييد. مغزها و دانه‌ها منابع غني از آنتي اكسيدان ويتامين E هستند كه از ضعف و ناتواني ذهني مربوط به بالارفتن سن تا حد زيادي جلوگيري مي‌كند. همچنين شكلات تلخ نيز خواص آنتي اكسيداني فوق العاده‌اي دارد و حاوي محرك‌هاي طبيعي مثل كافئين است كه مي‌تواند تمركز و قدرت توجه را بالا ببرد.

-‌ افزودن آووكاد و غلات سبوس دار به رژيم غذايي خود را نيز فراموش نكنيد. هر عضوي در بدن به جريان خون وابسته است و قلب و مغز به عنوان دو عضو اصلي بدن از اين جنبه بيشتر حائز اهميت هستند.

مصرف رژيم غذايي حاوي غلات سبوس دار و ميوه‌ها از جمله آووكادو خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي – عروقي و كلسترول بد را كاهش مي‌دهد كه نتيجه آن بهبود جريان خون و در نهايت بهبود عملكرد سلولهاي مغزي است. آووكاد و هرچند چربي دارد اما چربي آن مفيد بود و به جريان سالم خون كمك مي‌كند.

- توت نيز يك سوپر ماده مغذي براي مغز محسوب مي‌شود چون از اين عضو در برابر فشار اكسيديته محافظت كرده و در نتيجه مشكلات مغزي ناشي از افزايش سن مثل آلزايمر و زوال عقل را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. اين ميوه ظرفيت‌هاي يادگيري و مهارت‌هاي حركتي را در موشهاي سالخورده افزايش مي‌دهد.

دراين مقاله همچنين تاكيد شده است كه در اين ميان نقش مكمل‌ها و ويتامين‌ها و مواد معدني را نيز نبايد ناديده گرفت. اين منابع سرشار از ويتامين‌هاي ب، ث، اي، بتاكاروتن و منيزيم هستند كه همگي مكمل‌هاي قوي براي تقويت مغز هستند. اما با اين حال متخصصان تاكيد دارند كه براي احتياط بيشتر مصرف اين مكمل‌ها و ويتامين‌ها بايد حتما با مشورت و تحت نظارت پزشكي متخصص صورت گيرد.


 تشکر شده توسط : مـه ســـا , سحــــــــر , najva
  


پیام های داخل این موضوع
فهرستي از مواد غذايي كه قدرت تمركز شما را افزايش مي‌دهند - توسط نازلی - 2011/05/23, 07:10 PM

موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مواد غذایی بی نظیر برای چربی سوزی سریع mojtaba2iran 12 35,332 2017/04/15, 10:07 AM
آخرین ارسال: sara.i
  خاصیت مواد غذایی تند برای بدن . نازلی 3 6,840 2013/08/07, 04:19 PM
آخرین ارسال: nahid
  ادویه‌هایی‌ كه جان شما را نجات ‌می‌دهند نازلی 5 5,068 2013/06/29, 07:54 PM
آخرین ارسال: شيدا رها
  میزان کالری موجود در مواد غذایی فرناز 3 9,078 2013/05/01, 11:52 PM
آخرین ارسال: venoos
  مواد غذایی موثر در رفع بیحالی و افزایش انرژی نازلی 6 21,752 2013/04/01, 09:11 PM
آخرین ارسال: شهرزاد
  نگهداری مواد غذایی naz.gigili 2 9,400 2012/12/31, 05:07 PM
آخرین ارسال: نازلی
Rainbow باورهای درست و نادرست درباره برخی مواد غذایی melody 0 2,627 2012/07/28, 10:25 PM
آخرین ارسال: melody
  مواد خوراکی موثر در لاغری نازلی 15 10,101 2012/04/22, 09:37 AM
آخرین ارسال: ثریا
  مقدارنیاز به مواد قندی و راه مقابله با ولع شیرینی خوری mojtaba2iran 2 4,176 2012/01/24, 04:29 AM
آخرین ارسال: yummy
  این مواد عذائی اعتیاد آور هستند najva 5 3,683 2012/01/17, 12:05 AM
آخرین ارسال: arezoo_azizi



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست