2010/03/30, 08:51 PM
زنان و رانندگیشان
ساعت 7 عصر، پیک ترافیک خروجی یکی از اتوبان های پر رفت و آمد شمالشهر. تمام ماشین ها در سر بالایی خروجی متوقف شدند. لاین کناری حرکت می کند، یک پیکان کار با پنج نفر سرنشین؛ پنج سر با حرکت به سمت جلو روی دخترک قفل کردند، موضوع جالبتری از خیره شدن به دخترجوانی که در صندلی ماشین گران قیمتش فرو رفته و فرمان را با فرمول معروف 10:10 دقیقه محکم گرفته وجود ندارد.
لاین دخترک حرکت می کند، هر چند می خواهد نشان بدهد که نگاه ها برایش مهم نیست، اما دست پاچه شده. نمی تواند نیم کلاچ کند، دستی، ترمز، گاز و... یک دفعه همه با هم. او خاموش کرد. حالا پرده دوم نمایش:«خانوم اون وسطیه ترمزه»، «آبجی اون دنده ست کفگیر نیستا»، «تقصیر تو نیست، اونی که دستت ماشین داده مقصره»، «اشتباه نشسی، این ماشین لباسشویی نیست»و...آماج تکان های سر و تبسم های عاقل اندر سفیه به نشانه تاسف به سوی راننده زن هجوم می آورند.
او رانندگی بلد است، خوب هم رانندگی می کند. اما این همه نگاه و حرف چه می کند؟ حواسش پرت شده، ماشین روشن است دوباره استارت می زند، صف بلند پشت سرش ممتد بوق می زنند... هر دفعه که می خواهد حرکت کند کمی عقب تر می آید، تا نهایتا با سپر ماشین عقبی برخورد می کند. عصبی شده و حتی نمی تواند پیاده شود. پشت فرمان به پدر یا همسرش چه بگوید، موقع پیاده شدن با تمسخر های راننده مرد عقبی چه کار کند. این پایان نمایشنامه ای است که هر شب چندین بار در سطح تهران اجرا می شود.
جوهر امضای تصدیقت خشک شده؟
با نگاهی به تاریخ اعلام موجودیت زن های راننده در جامعه ایرانی ما به حدود 60 سال قبل باز می گردد. زمانی که اولین امضا زیر تصدیق یک زن خورد.
رو دربایستی را که کنار بگذاریم، یک پسر 19 ساله که خودش یک سال هم نشده گواهی گرفته، می تواند در جنگ لفظی با هر زن راننده ای از این عبارت استفاده کند. گویا زن ها در هر سنی باشند باید اثبات کنند که جوهر امضای گواهی نامه شان خشک شده. اما آیا تا به حال یک زن راننده از یک مرد راننده این سوال را کرده است. چند سالی هست که زن ها هم مثل مردها پشت فرمان می نشینند. کلاچ و ترمز و گاز واژه های عجیب و غریب مردانه نیستند که به صورت تابو، زن ها حق استفاده از آنها را نداشته باشند. منصفانه هم که نگاه کنیم همین اندازه که در نبرد دیرین زن و مرد، زن ها توانسته اند تا همینجا هم پیش بروند کار سختی انجام دادند.
اما آنها که تصدیق ها را( چه برای مردها و چه برای زن ها) امضا می کنند نظر جالبی دارند. کارشناسان آموزش رانندگی و راهنمایی و رانندگی بر اساس تجربه معتقد هستند که زن ها بر خلاف مردها در رانندگی تمرکز بیشتری دارند. آنها کمتر تصادف می کنند و در موقع رانندگی وسواس بیشتری به خرج می دهند. مقررات را به دقت رعایت می کنند. بیشتر تصادفات رانندگان زن در میادین و محل های پر ترافیک ثبت شده، اما در جاده ها و اتوبان ها تعداد تصادف هایی که عامل انسانی آن زن بوده کمتر از مردان است.
یک عبارت قدیمی بین مربیان آموزش رانندگی وجود دارد:«زن ها دیرتر از مردها یاد می گیرند»مربیان آموزش رانندگی هم بر اساس تجربه این موضوع را تایید می کنند. اما مردها از سنین پایین تر در خانواده بیشتر با مسایل فنی آشنا می شوند. یک پسر قبل از سن قانونی ممکن است چندین بار پشت فرمان نشسته باشد و تا حدی با رانندگی آشنا باشد. اما دخترها حتی در آموزش دچرخه سواری هم مشکل دارند. فراموش نکنیم که حتی پیست های دوچرخه سواری برای زنان دستاوردی معاصر به شمار می رود.
خود این باور هم که «زن ها دیرتر از مردها یاد می گیرند» مزید بر علت شده است. خانم ریاحی مربی زن آموزش رانندگی معتقد است که نگاه جامعه به هنرجویان رانندگی علت اصلی این اتفاق است. او می گوید تا زمانی که ما(زن ها) این باور را داریم که زن ها استعداد کمتری در رانندگی دارند، واقعا هم استعداد کمتری خواهیم داشت.
او که حدود 15 سال مربی آموزش رانندگی است معتقد است زن های زیادی وجود دارند که از خیلی مردها بهتر رانندگی می کنند. اما چون عموما زن ها به دلیل «ترس از شوهر» و یا «سر کوفت اطرافیان»در رانندگی احتیاط بیشتری به خرج می دهند که تصادف نکنند، برای جامعه این باور پیدا شده که آنها در رانندگی مهارت ندارند.
او در آموزش رانندگی بیشتر سعی دارد تا آموزش روحیه رانندگی به هنرجوهای رانندگی را آموزش دهد:«خود رانندگی را به مرور همه یاد می گیرند، اما اصل موضوع آن است که از تصادف و تمسخر دیگران نترسند»
طبق آمار بیش از 70 درصد از تصادفات که عامل انسانی در آن زن بوده است به خاطر عدم اتخاذ تصمیم درست اتفاق افتاده است. عدم اتخاذ تصمیم درست به زبان ساده یعنی همان دست پاچگی.
براساس اظهار نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی دلیل اصلی تصادف زنان در معابر پر رفت و آمد طرز برخورد اجتماعی با آنها به شمار می رود. استفاده از پوشش نامناسب و ... هم یکی از دلایل است. در ایران هنوز نگاه کردن به داخل خودرو دیگران باب است. همین نگاه ها و برخورد سایرین موجب دستپاچگی و در نهایت تصادف زن ها در معابر پر رفت و آمد می شود. پوشیدن کفش پاشنه بلند هم یکی از اصلی ترین دلایل به شمار می رود. به هر حال یک جسم 8 سانتی متری زیر پای راننده می تواند تمرکز او را به هم بزند.
رانندگی مجموعه مهارت هایی است، که بعضی در مردان و بعضی در زنان بیشتر است. آزمايشهاي محققان دانشگاه «براد فورد» در انگليس نشان ميدهد كه هورمون استروژن سبب تقويت بخش جلويي مغز ميشود كه وظايفي نظير تمركز و يادگيري قوانين را همين بخش از مغز انسان را به عهده دارد. در این مطالعه، دانشمندان از 43 زن و مرد 18 تا 35 ساله خواستند تا آزمايشهاي مرتبط با مهارتهايي نظير: حافظه شناسايي فواصل، يادگيري قوانين، تمركز حواس، برنامهريزي و كنترل وسايل موتوري را انجام دهند. نتايج اين آزمايشها نشان ميدهد كه زنان براي تمركز حواس از روي يك محرك به محرك ديگر، داراي تواناييهاي بيشتري هستند كه اين امر آنها را در برخي اعمال روزمره مثل رانندگي و خواندن از مردان تواناتر ميكند. به گفته محققان، نتايج اين مطالعه دليل تمركز بهتر دانشآموزان دختر در مدارس و همچنين رانندگي ايمنتر زنان را نشان می دهد. با اين وجود بعضی از محققان عقيده دارند كه خطرپذيري و هيجانطلبي از دلايل مهم بالا بودن آمار تصادفات رانندگي در مردان محسوب ميشود و دليل پايينتر بودن آمار تصادف زنان را باید محتاطتر بودن آنها دانست.
امیرهادی انواری - 9 فروردين 1389 http://www.dkmag.net
ساعت 7 عصر، پیک ترافیک خروجی یکی از اتوبان های پر رفت و آمد شمالشهر. تمام ماشین ها در سر بالایی خروجی متوقف شدند. لاین کناری حرکت می کند، یک پیکان کار با پنج نفر سرنشین؛ پنج سر با حرکت به سمت جلو روی دخترک قفل کردند، موضوع جالبتری از خیره شدن به دخترجوانی که در صندلی ماشین گران قیمتش فرو رفته و فرمان را با فرمول معروف 10:10 دقیقه محکم گرفته وجود ندارد.
لاین دخترک حرکت می کند، هر چند می خواهد نشان بدهد که نگاه ها برایش مهم نیست، اما دست پاچه شده. نمی تواند نیم کلاچ کند، دستی، ترمز، گاز و... یک دفعه همه با هم. او خاموش کرد. حالا پرده دوم نمایش:«خانوم اون وسطیه ترمزه»، «آبجی اون دنده ست کفگیر نیستا»، «تقصیر تو نیست، اونی که دستت ماشین داده مقصره»، «اشتباه نشسی، این ماشین لباسشویی نیست»و...آماج تکان های سر و تبسم های عاقل اندر سفیه به نشانه تاسف به سوی راننده زن هجوم می آورند.
او رانندگی بلد است، خوب هم رانندگی می کند. اما این همه نگاه و حرف چه می کند؟ حواسش پرت شده، ماشین روشن است دوباره استارت می زند، صف بلند پشت سرش ممتد بوق می زنند... هر دفعه که می خواهد حرکت کند کمی عقب تر می آید، تا نهایتا با سپر ماشین عقبی برخورد می کند. عصبی شده و حتی نمی تواند پیاده شود. پشت فرمان به پدر یا همسرش چه بگوید، موقع پیاده شدن با تمسخر های راننده مرد عقبی چه کار کند. این پایان نمایشنامه ای است که هر شب چندین بار در سطح تهران اجرا می شود.
جوهر امضای تصدیقت خشک شده؟
با نگاهی به تاریخ اعلام موجودیت زن های راننده در جامعه ایرانی ما به حدود 60 سال قبل باز می گردد. زمانی که اولین امضا زیر تصدیق یک زن خورد.
رو دربایستی را که کنار بگذاریم، یک پسر 19 ساله که خودش یک سال هم نشده گواهی گرفته، می تواند در جنگ لفظی با هر زن راننده ای از این عبارت استفاده کند. گویا زن ها در هر سنی باشند باید اثبات کنند که جوهر امضای گواهی نامه شان خشک شده. اما آیا تا به حال یک زن راننده از یک مرد راننده این سوال را کرده است. چند سالی هست که زن ها هم مثل مردها پشت فرمان می نشینند. کلاچ و ترمز و گاز واژه های عجیب و غریب مردانه نیستند که به صورت تابو، زن ها حق استفاده از آنها را نداشته باشند. منصفانه هم که نگاه کنیم همین اندازه که در نبرد دیرین زن و مرد، زن ها توانسته اند تا همینجا هم پیش بروند کار سختی انجام دادند.
اما آنها که تصدیق ها را( چه برای مردها و چه برای زن ها) امضا می کنند نظر جالبی دارند. کارشناسان آموزش رانندگی و راهنمایی و رانندگی بر اساس تجربه معتقد هستند که زن ها بر خلاف مردها در رانندگی تمرکز بیشتری دارند. آنها کمتر تصادف می کنند و در موقع رانندگی وسواس بیشتری به خرج می دهند. مقررات را به دقت رعایت می کنند. بیشتر تصادفات رانندگان زن در میادین و محل های پر ترافیک ثبت شده، اما در جاده ها و اتوبان ها تعداد تصادف هایی که عامل انسانی آن زن بوده کمتر از مردان است.
یک عبارت قدیمی بین مربیان آموزش رانندگی وجود دارد:«زن ها دیرتر از مردها یاد می گیرند»مربیان آموزش رانندگی هم بر اساس تجربه این موضوع را تایید می کنند. اما مردها از سنین پایین تر در خانواده بیشتر با مسایل فنی آشنا می شوند. یک پسر قبل از سن قانونی ممکن است چندین بار پشت فرمان نشسته باشد و تا حدی با رانندگی آشنا باشد. اما دخترها حتی در آموزش دچرخه سواری هم مشکل دارند. فراموش نکنیم که حتی پیست های دوچرخه سواری برای زنان دستاوردی معاصر به شمار می رود.
خود این باور هم که «زن ها دیرتر از مردها یاد می گیرند» مزید بر علت شده است. خانم ریاحی مربی زن آموزش رانندگی معتقد است که نگاه جامعه به هنرجویان رانندگی علت اصلی این اتفاق است. او می گوید تا زمانی که ما(زن ها) این باور را داریم که زن ها استعداد کمتری در رانندگی دارند، واقعا هم استعداد کمتری خواهیم داشت.
او که حدود 15 سال مربی آموزش رانندگی است معتقد است زن های زیادی وجود دارند که از خیلی مردها بهتر رانندگی می کنند. اما چون عموما زن ها به دلیل «ترس از شوهر» و یا «سر کوفت اطرافیان»در رانندگی احتیاط بیشتری به خرج می دهند که تصادف نکنند، برای جامعه این باور پیدا شده که آنها در رانندگی مهارت ندارند.
او در آموزش رانندگی بیشتر سعی دارد تا آموزش روحیه رانندگی به هنرجوهای رانندگی را آموزش دهد:«خود رانندگی را به مرور همه یاد می گیرند، اما اصل موضوع آن است که از تصادف و تمسخر دیگران نترسند»
طبق آمار بیش از 70 درصد از تصادفات که عامل انسانی در آن زن بوده است به خاطر عدم اتخاذ تصمیم درست اتفاق افتاده است. عدم اتخاذ تصمیم درست به زبان ساده یعنی همان دست پاچگی.
براساس اظهار نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی دلیل اصلی تصادف زنان در معابر پر رفت و آمد طرز برخورد اجتماعی با آنها به شمار می رود. استفاده از پوشش نامناسب و ... هم یکی از دلایل است. در ایران هنوز نگاه کردن به داخل خودرو دیگران باب است. همین نگاه ها و برخورد سایرین موجب دستپاچگی و در نهایت تصادف زن ها در معابر پر رفت و آمد می شود. پوشیدن کفش پاشنه بلند هم یکی از اصلی ترین دلایل به شمار می رود. به هر حال یک جسم 8 سانتی متری زیر پای راننده می تواند تمرکز او را به هم بزند.
رانندگی مجموعه مهارت هایی است، که بعضی در مردان و بعضی در زنان بیشتر است. آزمايشهاي محققان دانشگاه «براد فورد» در انگليس نشان ميدهد كه هورمون استروژن سبب تقويت بخش جلويي مغز ميشود كه وظايفي نظير تمركز و يادگيري قوانين را همين بخش از مغز انسان را به عهده دارد. در این مطالعه، دانشمندان از 43 زن و مرد 18 تا 35 ساله خواستند تا آزمايشهاي مرتبط با مهارتهايي نظير: حافظه شناسايي فواصل، يادگيري قوانين، تمركز حواس، برنامهريزي و كنترل وسايل موتوري را انجام دهند. نتايج اين آزمايشها نشان ميدهد كه زنان براي تمركز حواس از روي يك محرك به محرك ديگر، داراي تواناييهاي بيشتري هستند كه اين امر آنها را در برخي اعمال روزمره مثل رانندگي و خواندن از مردان تواناتر ميكند. به گفته محققان، نتايج اين مطالعه دليل تمركز بهتر دانشآموزان دختر در مدارس و همچنين رانندگي ايمنتر زنان را نشان می دهد. با اين وجود بعضی از محققان عقيده دارند كه خطرپذيري و هيجانطلبي از دلايل مهم بالا بودن آمار تصادفات رانندگي در مردان محسوب ميشود و دليل پايينتر بودن آمار تصادف زنان را باید محتاطتر بودن آنها دانست.
امیرهادی انواری - 9 فروردين 1389 http://www.dkmag.net
چشم ها را بـایـد شست . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد