تابش: مسئولان آمار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا را اعلام کنند
بنزین بیکیفیت، نسل آینده کودکان کشور را تباه میکند
۱۸ دی ۱۳۹۱
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعهپایدار مجلس، با تأکید بر اینکه بنزین تولید داخل تا ۱۰ سال آینده یک نسل از کودکان کشور را به بیماریهای صعبالعلاج مبتلا میکند، گفت: اعلام آمار و هشدارها درباره آلودگی هوا موجب افزایش فشار بر مسئولان و تلاش برای کاهش عوامل بروز این پدیده در کشور میشود.
محمدرضا تابش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات مسئولان دولتی درباره بیتأثیر بودن وضعیت خودروهای تولید داخل بر افزایش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، افزود: بر اساس آمارهای مراکز رسمی مانند دولت و شهرداری هماکنون علت حدود ۷۰ درصد از آلودگی هوای کشور، ناشی از بیکیفیتی خودروهاست.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیشترین علت آلودگی بعد از خودروهای بیکیفیت، متوجه دولت و صنایع دولتی مانند پالایشگاهها و نیروگاههاست، گفت: متأسفانه در چند وقت اخیر سوخت نیروگاهها از گاز به مازوت تغییر پیدا کرده که این موضوع موجب تشدید آلودگی شده است.
حمایت دولت از حمل ونقل عمومی؛ راه کاهش آلودگی هوا
وی حمایت دولت از حوزه حمل ونقل عمومی برای کاهش میزان آلودگی را ضروری خواند و تاکید کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته در چند دهه پیش با معضل آلودگی روبهرو بودند اما با برنامهریزی مشکلات خود را حل کردند.
تابش با بیان اینکه نقش افکار عمومی در کاهش تدریجی سطح آلودگی هوا بسیار پررنگ است، یادآور شد: متأسفانه مسئولان تاکنون از این حوزه هیچ بهره برداری نکردهاند بهطور مثال در حوزه راهنمایی و رانندگی، زمانی قوانین جدید به طور کامل تغییر کرد که مردم با این موضوع آشنا و اطلاع رسانی دقیقی انجام شد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: فرهنگسازی، استفاده از تخصصهای مختلف، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، اختصاص بودجه، تصویب و اجرای قوانین کارآمد و به روز از مهمترین عوامل تأثیرگذار در کاهش آلودگی هوا است.
وی با اعلام اینکه بر اساس برنامهریزی بانک جهانی، در سالهای آینده حدود ۱۶ میلیارد دلار برای درمان مردم جهان هزینه میشود، گفت: به طور حتم اگر یک چهارم این اعتبار برای پیشگیری از بروز آلودگی هزینه شود بسیار به صرفهتر و عقلانیتر است.
تابش بر نقش بازدارندگی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوای کشور تأکید کرد و گفت: به طور حتم باید از پشتوانه افکار عمومی برای وضع قوانین و اقدامات بازدارنده استفاده کرد.
بنزین تولید داخل تا ۱۰ سال آینده نسلی از کودکان را به سرطان مبتلا میکند
این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری موضوعات مطرح شده درباره اجرای طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیطزیست، تصریح کرد: این سازمان یک دستگاه حاکمیتی است، اما متأسفانه اقدامات انجام شده از سوی این سازمان متناسب با حجم فاجعه پیش روی مردم نیست، از اینرو این سازمان باید تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا دو چندان کند.
نماینده مردم اردکان در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه بهطور حتم بنزن موجود در بنزین تولید داخل تا ده سال آینده یک نسل از کودکان کشور را به بیماریهای صعب العلاج مانند سرطان مبتلا میکند، یادآور شد: چرا به مردم گفته نمیشود که عامل اصلی بروز سرطان کودکان در کشور آلودگی هوا است.
مسئولان آمار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا را اعلام کنند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اعلام اینکه مطرح کردن آمار و هشدارها درباره آلودگی هوا موجب افزایش فشار بر مسئولان و کاهش عوامل بروز این پدیده در کشور میشود، گفت: بر خلاف نظر عدهای از مسئولان، بیان آمار، ارقام و هشدارها نه تنها ضد مصالح ملی نیست بلکه تامین کننده مصالح ملی است./
http://www.icana.ir/NewsPage.aspx?NewsID=216502
کيفيت بنزين و گازوئيل ايران «دهها بار» پايينتر از استاندارد جهانی
۱۳۹۱/۱۰/۲۱
در پی ماهها آلودگی هوای کلانشهرهای ايران و هشدار کارشناسان و برخی نمايندگان مجلس درباره کيفيت پايين بنزين توليد داخل و تکذيب مکرر وزارت نفت، سايت تحليلی خبری «الف» و خبرگزاری مهر طی گزارشهايی از پايين بودن دهها برابری استاندارد توليد بنزين و گازوئيل ايران نسبت به استانداردهای جهانی خبر دادهاند.
سايت الف، نزديک به احمد توکلی نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ايران طی گزارشی که روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه بر اساس اظهارات کارشناسان صنعت نفت ايران، منتشر شد مینويسد: «مقرر بود، در سال ۹۱ استاندارد بنزين توليدی کشور به يورو۴ ارتقا يابد. بر اساس اين استاندارد بايستی ميزان ناخالصی گوگرد در بنزين به کمتر از ۲۰ "پی پی ام" و عدد اکتان آن به ۹۵ برسد. آنچه که در حال حاضر به عنوان بنزين در جايگاههای سوخت کشور عرضه میشود دارای ۱۰۰۰ "پی پی ام" گوگرد و عدد اکتان کمتر از ۸۵ است.»
پی پی ام حروف اول اصلاح «جزء در ميليون» به زبان انگليسی هست. عدد اکتان نيز به زبان ساده عددی است قراردادی که ميزان بهسوزی يک سوخت را نشان ميدهد.
اين گزارش در ادامه مینويسد که علاوه براين موارد، وجود ماده شيميايی و سرطانزای «امتیبیای» که در حال حاضر به استثنای يک يا دو پالايشگاه کشور، در تمامی پالايشگاهها به جای کاتاليست مورد استفاده قرار میگيرد نيز بر ميزان آلايندگی خودروها که عامل توليد ۷۰ درصد آلاينده ها در شهرها هستند، افزوده است.
وبسایت الف مینويسد که وضعيت توليد گازوئيل در کشور به مراتب از اين نيز بدتر است، به نحوی که به عنوان مثال ميزان گوگرد موجود در آن حدود ۷۰۰۰ «پی پی ام» و ۳۵۰ برابر استاندارد يورو ۴ است.
در همين زمينه خبرگزاری مهر نيز روز چهارشنبه طی گزارشی با عنوان «استنشاق هوای آلوده با طعم بنزين استاندارد» بر اساس گفتههای سيد وحيد حسينی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شريف نوشته است که «گوگرد موجود در سوخت بنزين حدود ۱۸۰ پی پی ام و گوگرد موجود در سوخت گازوئيل ۸ هزار پی پی ام است».
گزارش سايت الف در ادامه میگويد که به خاطر تحريمهای غرب عليه ايران، از سال ۱۳۸۸ واردات کاتاليستهای استاندارد برای توليد بنزين به ايران متوقف شده است و در نبود کاتاليستها، پالايشگاههای داخلی مجبور به استفاده از سرب يا ماده سمی «امتیبیای» هستند.
سرب باعث افزايش بهسوزی و آرام سوزی بنزين میشود و در واقع عدد اکتان بنزين را بالا میبرد اما چون ترکيبی بسيار مضر است، سالهاست که استفاده از آن در تمام دنيا ممنوع شده است. در اين شرايط در سالهای دور پالايشگاههای دنيا «امتیبیای» را جايگزين سرب کردند که بعد از مدتی اثرات سرطانزای آن نيز محرز و استفاده از آن ممنوع شد.
سايت الف مینويسد که آنچه گزارش شده براساس اطلاعات غير رسمی و اظهارنظر کارشناسان صنعت نفت که به دليل محدوديتهای احتمالی که ممکن است برايشان ايجاد گردد، حاضر به افشای نامشان نيستند، تنظيم شده و الف آمادگی دارد چنانچه مسوولان مربوطه توضيحات مستدل و مستند به اسناد و مدارک معتبر در اين باره دارند، منتشر نمايد.
این وبسایت میافزاید به نظر می رسد ارادهای ناشناخته، تمامی آزمایشگاههای صنعتی را از انجام آزمایش کیفیت بنزین و ارایه نتایج آن منع کرده است.
در واکنش به گزارش الف، شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران روز چهارشنبه بلافاصله با صدور اطلاعيه ای کوتاه و دو پاراگرافی اعلام کرد که کيفيت بنزين توليد پتروشيمیها مطابق استانداردهای پالايشگاهی است و بر اساس نتايج آزمايشهای صورت گرفته ميزان درصد حجمی آروماتيکهای موجود در بنزينهای توليدی واحدهای پتروشيمی در حدود ميزان تعيين شده توسط کميته مشخصات و مشابه توليدات شرکتهای پالايشی است.
ترکيبات آروماتيک شامل بنزن، تولوئن و زايلين است، مواد سرطانزای ديگر موجود در بنزين که بسيار خطرناکند.
اين گزارش درباره ميزان گوگرد موجود در بنزين و گازوئيل، همچنين استفاده از کاتاليزور سمی «ام تی بی ای» و ميزان دقيق آروماتيکهای موجود در بنزين هيچ توضيحی نداده است.
خبرگزاری مهر مینويسد که ميزان بنزن در بنزين توليد داخل پنج برابر حد مجاز يعنی حدود پنج درصد است، در حالی که بايد به يک درصد کاهش يابد.
چشم ها را بـایـد شست . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد