به نام نامی دوست که هرچه هست برهان لطف اوست
سلام
براساس مشکلات پیش آمده در جوامع جهانی و بررسی عدم بازدهینیروی کاری بر خود واجب دیدم که خدمت دوستان و همکیشان عزیزم این بحث رو عرضه کرده و با توجه به 100% و حتی در بعضی مواقع دو برابر بودن فعالیت در محیط کار همه مدعوین دارای هدیه جسمی یا روحی از طرف حضرت دوست (مخصوصا ام اس) به تعریف استرس و عوامل ایجاد و اثرات آن ونیز راههای مقابله و کاهش استرس بپردازیم
استرس شغلی
مقدمه:
امروزه استرس به یکی از رایجترین و پرهزینهترین مشکلات محیطهای کاری تبدیل شده است . شاید خالی از لطف نباشد که قبل از وارد شدن به بحث بدانیم :
•براساس تحقیقات معلوم شده، 75 تا 90 درصد بیماری افرادی که به پزشکان مراجعه میکنند بعلت استرس میباشد.
•براساس تحقیقات موسسه Northwestern National Life یک چهارم افراد از شغل خود راضی نیستند.
•براساس تحقیقات دانشگاه پریستون مشخص شده که سه چهارم افراد عقیده دارند که شغلهای نسل امروز استرسزاتر از شغلهای نسل قبلی است.
•براساس تحقیقات St. Paul Fire and Marine Insurance مشخص شده که استرسهای مرتبط با شغل بسیار جدیتر از دیگر عوامل استرسزای دیگر مثل مشکلات خانوادگی و مالی میباشد.
•سازمان OSHA(Occupational Safety and Health Administration) تخمین زده که استرس بعلت موجب شدن کاهش بهرهوری، افزایش غیبت از کار و غرامت پرداختی به کارگران، سالیانه بیش از 300 میلیارد دلار به اقتصاد کشور آمریکا ضرر میزند.
در این مقاله ما سعی داریم تا به بررسی عوامل استرسزای مرتبط با شغل پرداخته و در نهایت راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه دهیم.
استرس (Stress) چیست؟
استرس یا فشار روانی به معنای فشار یا نیرویی است که از انواع عوامل درونی و بیرونی بر فرد وارد شده و بر رفتار او تاثیر میگذارد. یا به عبارت دیگر گونهای ناهنجاری رفتاری است که به هنگام قرار گرفتن شخص در شرایطی ناشناخته یا نامطلوب بوجود میآید. در تعریفی دیگر استرس را عکسالعمل بدن ما نسبت به هر اتفاقی در محیط اطراف مینامند.
استرس شغلی (Job Stress) چیست؟
بکارگیری فرد درکاری که با تواناییها و اطلاعات او همخوانی ندارد و یا تغییر در فعالیتکاری او میتواند باعث ایجاد استرس در فرد شود. بطورکلی استرس شغلی نوعی استرس است که با محیط کاری یا عوامل مرتبط با محیط کاری فرد ارتباط دارد.
عوامل ایجاد استرس کدامند؟
عوامل زیادی در کار میتواند باعث ایجاد استرس در فرد شود که در زیر ما برای اینکه راحتتر به بررسی این عوامل بپردازیم آنها را به سه دسته تقسیم میکنیم ( لازم به ذکر است که برخی از این عوامل ممکن است از هر سه دیدگاه قابل بررسی باشد)
•عوامل مرتبط با شغل :
نوبتکاری، نداشتن امنیتشغلی ، ساعات کاریزیاد ، حجم کار زیاد با محدودیتزمانی، دستمزد ناکافی، خطرناک بودن شغل ، یکنواختی کار ، عوامل زیانآور محیطکار (مثل سرما، گرما، نورکم، سروصدا و ..)
•عوامل مرتبط با فرد:
نامشخص بودن نقش فرد در سازمان ، ناتوانی در انجام کار ، عدم استفاده از تواناییها و مهارتهای فرد در شغل، روابط با همکاران و مسئولین، ترفیع یا توبیخ ، عدم توانایی درکنترل چیزهایی که برای فرد مهم است، احساس تحتفشار بودن، بیماری و ...
•عوامل مرتبط با مدیریت :
تبعیض در محیطکار ، واگذاری کار به فرد بدون دادن آموزشهای لازم، سبک مدیریت، پرداخت دستمزدپایین ، ساختار سازمان و...
بر اساس تحقیقاتIAPA( Industrial Accident Prevention Association) معلوم شده که دو عاملِ "داشتن کار با محدودیت زمانی" و "عدم توانایی در کنترل چیزهایی که برای فرد مهم است" بیشترین تاثیر رادر ایجاد استرس در فرد دارد.
اثرات استرس (Affect Of Stress) :
واکنش اولیه بدن در برخورد با یک عامل استرسزا کوتاهمدت مثل یک درگیری عبارتست از افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس و همچنین ترشح هورمون آدرنالین به درون خون برای ایجاد انرژی لازم برای مواجهه با این شرایط. و بعلاوه هرکدام از ما روشهای خاص خودمان را برای مقابله با استرس داریم ولی گاهی عوامل استرسزا بیش از حد توان ماست یا به صورت پشت سرهم و همیشگی تکرار میشود که ممکن است ما نتوانیم با آن تطابق پیدا کنیم در این موارد استرس میتواند خطرناک باشد و اثراتی را بر روی کار و زندگی ما بگذارد که گاهی جبرانناپذیر است . اثرات ناشی از استرس را میتوان به دو دسته زیر تقسیم کرد:
1-اثرات استرس بر روی شخص
وقتی که دوره استرس کوتاه مدت باشد بدن از عهده آن بر میآید و استرس نمیتواند صدمات فیزیکی و روحی جدی بر فرد وارد کند ولی اگر استرسها حالت مزمن و تکرار شونده پیدا کنند و اجازه ندهند که بدن به حالت آرامش و ثبات خود بازگردد می تواند بر روی بدن انسان آثار سوءیی داشته باشد که با ایجاد خستگی و کاهش مقاوت سیستم ایمنی بدن شروع شده و باعث افزایش ریسک بروز حوادث و افزایش بیماریها میشود بطور کلی عوارض حاصل از استرس را بر روی انسان می توان به سه دسته تقسیم بندی نمود.
الف) فیزیکی(Physical) : خستگی، سردرد، میگرن، افزایش تعرق، بیخوابی، افزایش ضربانقلب ، بیماریهای قلبی ، افزایش فشارخون، تغییر اشتها، اضطراب، آلرژی، انواع سرطانها
ب) روحی و روانی : زودرنجی، بیعلاقگی به کار، افسردگی، کاهش تمرکز، کاهش خلاقیت و ابتکار و...
ج) رفتاری (Behavioural) : ناشکیبایی و بیقراری، زود عصبانی شدن، کاهش کارایی و افزایش مصرف دخانیات الکل و مواد مخدر
2-اثرات استرس بر روی کار فرد
استرس باعث فشارهای روانی بسیاری بر روی فرد میشود که این فشارها به شکلهای مختلف در رفتار فرد در محیط کاری خود را نشان میدهد برخی از این رفتارها عبارتند از :
•زود رنجی یا پرخاشگری در برخورد با همکاران و یا مراجعین
•بیتفاوتی و بیعلاقگی به آراستگی ظاهر خود و دیگران
•بیتفاوتی نسبت به کار
•عدمتوانایی تمرکز برروی کار و ناتوانی در تصمیمگیری
•کاهش خلاقیت
•فقدان اعتماد به نفس
•خستگی مفرط ناراحتی و احساس گناه
•افزایش اشتباهات
•ناتوانی در تحمل اطرافیان و تمایل به انزوا
همه این عوامل در نهایت منجر به کاهش بهرهوری و افزایش ضایعات میشود و از طرف دیگر این افراد بعلت ناتوانی در کنترل احساسات ، ناتوانی در تصمیمگیری صحیح و دیگر موارد ذکر شده استعداد فوقالعاده در ایجاد حادثه برای خود و دیگران پیدا میکنند .
راههای مقابله و کاهش استرس
یکی از مهمترین نکات در مورد مقابله با استرس این است که ابتدا ما منبع تولید استرس را در محیط کار خود شناسایی کنیم البته عامل استرسزا برای یک شخص ممکن است برای افراد دیگر اینگونه نباشد. این بدین معنی است که شخصیت و مکانیزم کنار آمدن با شرایط هر کس مختص خودش است. دانستن اینکه منبع ایجاد استرس چیست می تواند در تعیین اینکه چه چیزی باید در محیط کار تغییر کند و یا چه مهارتهایی باید برای غلبه بر آن آموخته شود بسیار موثر باشد . برای اینکه یک فرد بتواند استرس محیط کاری خود را حذف کند نیاز به یک سری آموزشها و تغییرات و حمایتها دارد که ما در اینجا در سه دسته به بررسی این نکات می پردازیم.
1-یادگیری مهارتهای جدید:
-یاد بگیریم که همیشه نیمه پر لیوان را ببینیم و به اصطلاح مثبت اندیش باشیم .
-مدیریت زمان را بیاموزیم به این ترتیب از این که دچار محدودیت زمان شویم جلوگیری میکنیم
-برای کمک خواستن از دیگران خجالت نکشید
-با به روز کردن مهارتهای خود تغییرات شغلی را پیش بینی کنیم.
2-تغییر در شیوه زندگی:
-ورزش کنیم
-در فعالیت های شادی بخش شرکت کنیم
-رژیم غذایی خود را اصلاح کنیم
-به اندازه کافی بخوابیم و استراحت کنیم
-عادات بدی مثل سیگار کشیدن را کنار بگذاریم
-از زندگی افرادی که استرس خود را در کنترل دارند الگوبرداری کنیم .
-در تصمیم گیری برای مسائل مهم اصلاً عجله نکنیم
3-نقش دیگران در کاهش استرس فرد:
الف ) نقش سرپرستان در کاهش استرس کارگران
-قبل از ارجاع یک کار به کارگر آموزشهای لازم را به فرد بدهند
-قابلیتهای فرد را برای انجام یک کار در نظر بگیرند
-با طراحی بهتر محیط کار و ابزار عوامل زیانآور محیط کار را کاهش دهند
-برای جلوگیری از یکنواختی و تاثیرات منفی یک کار ثابت ، گردش کاری را ایجاد کنند
-در بین کارکنان تبعیض قائل نشوند
-اجازه دهند تا کارکنان بر کار خودشان کنترل داشته باشند
-به صحبتهای کارکنان گوش کنند
ب) نقش خانواده و دوستان در کاهش استرس کارگران
-سعی کنند با صحبت کردن در مورد مشکلات کاری از فشار آن بر روی فرد بکاهند
-حمایتهای روحی خانواده و عزیزان باعث می شود اثرات استرس به شکل چشمگیری کاهش یابد
بنده حقیر: در آخر با توجه به لطف خدا و هدیه عزیز اون (ام اس) از بابت آشنایی با شما عزیزان , خدا رو شکر میکنم
ونیز میگویم Love You� MS
با توفیق الهی و آرزوی سلامتی
محسن 121
Organizer - Ict
منابع و ماخذ:
کتاب مدیریت استرس - نویسنده جرارد هارگریور – مترجم مرتضی مقدمی پور
کتاب رفع استرس در محل کار – نویسنده مرتضی کارزی
سلام
براساس مشکلات پیش آمده در جوامع جهانی و بررسی عدم بازدهینیروی کاری بر خود واجب دیدم که خدمت دوستان و همکیشان عزیزم این بحث رو عرضه کرده و با توجه به 100% و حتی در بعضی مواقع دو برابر بودن فعالیت در محیط کار همه مدعوین دارای هدیه جسمی یا روحی از طرف حضرت دوست (مخصوصا ام اس) به تعریف استرس و عوامل ایجاد و اثرات آن ونیز راههای مقابله و کاهش استرس بپردازیم
استرس شغلی
مقدمه:
امروزه استرس به یکی از رایجترین و پرهزینهترین مشکلات محیطهای کاری تبدیل شده است . شاید خالی از لطف نباشد که قبل از وارد شدن به بحث بدانیم :
•براساس تحقیقات معلوم شده، 75 تا 90 درصد بیماری افرادی که به پزشکان مراجعه میکنند بعلت استرس میباشد.
•براساس تحقیقات موسسه Northwestern National Life یک چهارم افراد از شغل خود راضی نیستند.
•براساس تحقیقات دانشگاه پریستون مشخص شده که سه چهارم افراد عقیده دارند که شغلهای نسل امروز استرسزاتر از شغلهای نسل قبلی است.
•براساس تحقیقات St. Paul Fire and Marine Insurance مشخص شده که استرسهای مرتبط با شغل بسیار جدیتر از دیگر عوامل استرسزای دیگر مثل مشکلات خانوادگی و مالی میباشد.
•سازمان OSHA(Occupational Safety and Health Administration) تخمین زده که استرس بعلت موجب شدن کاهش بهرهوری، افزایش غیبت از کار و غرامت پرداختی به کارگران، سالیانه بیش از 300 میلیارد دلار به اقتصاد کشور آمریکا ضرر میزند.
در این مقاله ما سعی داریم تا به بررسی عوامل استرسزای مرتبط با شغل پرداخته و در نهایت راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه دهیم.
استرس (Stress) چیست؟
استرس یا فشار روانی به معنای فشار یا نیرویی است که از انواع عوامل درونی و بیرونی بر فرد وارد شده و بر رفتار او تاثیر میگذارد. یا به عبارت دیگر گونهای ناهنجاری رفتاری است که به هنگام قرار گرفتن شخص در شرایطی ناشناخته یا نامطلوب بوجود میآید. در تعریفی دیگر استرس را عکسالعمل بدن ما نسبت به هر اتفاقی در محیط اطراف مینامند.
استرس شغلی (Job Stress) چیست؟
بکارگیری فرد درکاری که با تواناییها و اطلاعات او همخوانی ندارد و یا تغییر در فعالیتکاری او میتواند باعث ایجاد استرس در فرد شود. بطورکلی استرس شغلی نوعی استرس است که با محیط کاری یا عوامل مرتبط با محیط کاری فرد ارتباط دارد.
عوامل ایجاد استرس کدامند؟
عوامل زیادی در کار میتواند باعث ایجاد استرس در فرد شود که در زیر ما برای اینکه راحتتر به بررسی این عوامل بپردازیم آنها را به سه دسته تقسیم میکنیم ( لازم به ذکر است که برخی از این عوامل ممکن است از هر سه دیدگاه قابل بررسی باشد)
•عوامل مرتبط با شغل :
نوبتکاری، نداشتن امنیتشغلی ، ساعات کاریزیاد ، حجم کار زیاد با محدودیتزمانی، دستمزد ناکافی، خطرناک بودن شغل ، یکنواختی کار ، عوامل زیانآور محیطکار (مثل سرما، گرما، نورکم، سروصدا و ..)
•عوامل مرتبط با فرد:
نامشخص بودن نقش فرد در سازمان ، ناتوانی در انجام کار ، عدم استفاده از تواناییها و مهارتهای فرد در شغل، روابط با همکاران و مسئولین، ترفیع یا توبیخ ، عدم توانایی درکنترل چیزهایی که برای فرد مهم است، احساس تحتفشار بودن، بیماری و ...
•عوامل مرتبط با مدیریت :
تبعیض در محیطکار ، واگذاری کار به فرد بدون دادن آموزشهای لازم، سبک مدیریت، پرداخت دستمزدپایین ، ساختار سازمان و...
بر اساس تحقیقاتIAPA( Industrial Accident Prevention Association) معلوم شده که دو عاملِ "داشتن کار با محدودیت زمانی" و "عدم توانایی در کنترل چیزهایی که برای فرد مهم است" بیشترین تاثیر رادر ایجاد استرس در فرد دارد.
اثرات استرس (Affect Of Stress) :
واکنش اولیه بدن در برخورد با یک عامل استرسزا کوتاهمدت مثل یک درگیری عبارتست از افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس و همچنین ترشح هورمون آدرنالین به درون خون برای ایجاد انرژی لازم برای مواجهه با این شرایط. و بعلاوه هرکدام از ما روشهای خاص خودمان را برای مقابله با استرس داریم ولی گاهی عوامل استرسزا بیش از حد توان ماست یا به صورت پشت سرهم و همیشگی تکرار میشود که ممکن است ما نتوانیم با آن تطابق پیدا کنیم در این موارد استرس میتواند خطرناک باشد و اثراتی را بر روی کار و زندگی ما بگذارد که گاهی جبرانناپذیر است . اثرات ناشی از استرس را میتوان به دو دسته زیر تقسیم کرد:
1-اثرات استرس بر روی شخص
وقتی که دوره استرس کوتاه مدت باشد بدن از عهده آن بر میآید و استرس نمیتواند صدمات فیزیکی و روحی جدی بر فرد وارد کند ولی اگر استرسها حالت مزمن و تکرار شونده پیدا کنند و اجازه ندهند که بدن به حالت آرامش و ثبات خود بازگردد می تواند بر روی بدن انسان آثار سوءیی داشته باشد که با ایجاد خستگی و کاهش مقاوت سیستم ایمنی بدن شروع شده و باعث افزایش ریسک بروز حوادث و افزایش بیماریها میشود بطور کلی عوارض حاصل از استرس را بر روی انسان می توان به سه دسته تقسیم بندی نمود.
الف) فیزیکی(Physical) : خستگی، سردرد، میگرن، افزایش تعرق، بیخوابی، افزایش ضربانقلب ، بیماریهای قلبی ، افزایش فشارخون، تغییر اشتها، اضطراب، آلرژی، انواع سرطانها
ب) روحی و روانی : زودرنجی، بیعلاقگی به کار، افسردگی، کاهش تمرکز، کاهش خلاقیت و ابتکار و...
ج) رفتاری (Behavioural) : ناشکیبایی و بیقراری، زود عصبانی شدن، کاهش کارایی و افزایش مصرف دخانیات الکل و مواد مخدر
2-اثرات استرس بر روی کار فرد
استرس باعث فشارهای روانی بسیاری بر روی فرد میشود که این فشارها به شکلهای مختلف در رفتار فرد در محیط کاری خود را نشان میدهد برخی از این رفتارها عبارتند از :
•زود رنجی یا پرخاشگری در برخورد با همکاران و یا مراجعین
•بیتفاوتی و بیعلاقگی به آراستگی ظاهر خود و دیگران
•بیتفاوتی نسبت به کار
•عدمتوانایی تمرکز برروی کار و ناتوانی در تصمیمگیری
•کاهش خلاقیت
•فقدان اعتماد به نفس
•خستگی مفرط ناراحتی و احساس گناه
•افزایش اشتباهات
•ناتوانی در تحمل اطرافیان و تمایل به انزوا
همه این عوامل در نهایت منجر به کاهش بهرهوری و افزایش ضایعات میشود و از طرف دیگر این افراد بعلت ناتوانی در کنترل احساسات ، ناتوانی در تصمیمگیری صحیح و دیگر موارد ذکر شده استعداد فوقالعاده در ایجاد حادثه برای خود و دیگران پیدا میکنند .
راههای مقابله و کاهش استرس
یکی از مهمترین نکات در مورد مقابله با استرس این است که ابتدا ما منبع تولید استرس را در محیط کار خود شناسایی کنیم البته عامل استرسزا برای یک شخص ممکن است برای افراد دیگر اینگونه نباشد. این بدین معنی است که شخصیت و مکانیزم کنار آمدن با شرایط هر کس مختص خودش است. دانستن اینکه منبع ایجاد استرس چیست می تواند در تعیین اینکه چه چیزی باید در محیط کار تغییر کند و یا چه مهارتهایی باید برای غلبه بر آن آموخته شود بسیار موثر باشد . برای اینکه یک فرد بتواند استرس محیط کاری خود را حذف کند نیاز به یک سری آموزشها و تغییرات و حمایتها دارد که ما در اینجا در سه دسته به بررسی این نکات می پردازیم.
1-یادگیری مهارتهای جدید:
-یاد بگیریم که همیشه نیمه پر لیوان را ببینیم و به اصطلاح مثبت اندیش باشیم .
-مدیریت زمان را بیاموزیم به این ترتیب از این که دچار محدودیت زمان شویم جلوگیری میکنیم
-برای کمک خواستن از دیگران خجالت نکشید
-با به روز کردن مهارتهای خود تغییرات شغلی را پیش بینی کنیم.
2-تغییر در شیوه زندگی:
-ورزش کنیم
-در فعالیت های شادی بخش شرکت کنیم
-رژیم غذایی خود را اصلاح کنیم
-به اندازه کافی بخوابیم و استراحت کنیم
-عادات بدی مثل سیگار کشیدن را کنار بگذاریم
-از زندگی افرادی که استرس خود را در کنترل دارند الگوبرداری کنیم .
-در تصمیم گیری برای مسائل مهم اصلاً عجله نکنیم
3-نقش دیگران در کاهش استرس فرد:
الف ) نقش سرپرستان در کاهش استرس کارگران
-قبل از ارجاع یک کار به کارگر آموزشهای لازم را به فرد بدهند
-قابلیتهای فرد را برای انجام یک کار در نظر بگیرند
-با طراحی بهتر محیط کار و ابزار عوامل زیانآور محیط کار را کاهش دهند
-برای جلوگیری از یکنواختی و تاثیرات منفی یک کار ثابت ، گردش کاری را ایجاد کنند
-در بین کارکنان تبعیض قائل نشوند
-اجازه دهند تا کارکنان بر کار خودشان کنترل داشته باشند
-به صحبتهای کارکنان گوش کنند
ب) نقش خانواده و دوستان در کاهش استرس کارگران
-سعی کنند با صحبت کردن در مورد مشکلات کاری از فشار آن بر روی فرد بکاهند
-حمایتهای روحی خانواده و عزیزان باعث می شود اثرات استرس به شکل چشمگیری کاهش یابد
بنده حقیر: در آخر با توجه به لطف خدا و هدیه عزیز اون (ام اس) از بابت آشنایی با شما عزیزان , خدا رو شکر میکنم
ونیز میگویم Love You� MS
با توفیق الهی و آرزوی سلامتی
محسن 121
Organizer - Ict
منابع و ماخذ:
کتاب مدیریت استرس - نویسنده جرارد هارگریور – مترجم مرتضی مقدمی پور
کتاب رفع استرس در محل کار – نویسنده مرتضی کارزی
یاهو
دستانم بوی گل میداد مرا به جرم چیدن گل محکوم کردند؟؟
ولی کسی نیاندیشید شاید گلی کاشته باشم
یا علی
دستانم بوی گل میداد مرا به جرم چیدن گل محکوم کردند؟؟
ولی کسی نیاندیشید شاید گلی کاشته باشم
یا علی