2013/03/07, 05:20 PM
مشکلات بیماران ام اس را به صحن مجلس میکشانیم
۱۳۹۱/۱۲/۱۳ پیام ام اس
«زنگ خطر اماس در ایران به صدا درآمده است.» این هشداری بود که دکتر عظیمی، دبیر علمی نهمین کنگرۀ اماس ایران، در نشست خبری خود با خبرنگاران، از پیشرفت این بیماری در کشور اعلام کرد. بنا به گفتۀ او سن متوسط بیماری اماس ۲۰ تا ۴۰سال است، اما اکنون اطفال مبتلا به اماس نیز داریم و درمجموع شیوع اماس در ایران سه برابر شده است؛ یعنی زمان آن فرارسیده که مسئولان به این مسئله، به منزلۀ مسئلهای ملی توجه کنند.
«سالار مرادی»، نمایندۀ سنندج، دیواندره و کامیاران و عضو کمیسیون اجتماعی در مجلسشورای اسلامی نیز میگوید: «نمایندگان اگر اطلاعات کافی دراختیار داشته باشند، میتوانند از امکانات و اهرمهای موجود برای رسیدگی به موضوع استفاده کنند.» او در گفتگو با «پیام اماس» از لزوم تعریف چارچوبهای جدید در حوزۀ سلامت کشور سخن گفت.
- خرداد ماه آقای قنبری عضو کمیسیون اجتماعی گفت: برای واردات داروهای ام.اس به کشور نیز مشکلات جدی وجود دارد و دولت وعدههایی در مورد داروهای گران قیمت و کمیاب داده بود اما به هیچ یک از آنها عمل نکرده است. او همچنین مسئله توزیع رایگان برخی داروهای سرطان و ام.اس را پیش کشیده و گفته بود: دولت اگر داروی بیماران خاص مانند افراد مبتلا به ام.اس و سرطان را تامین کند، بسیار بهتر و مناسبتر از پوشش بیمهای برخی داروها خواهد بود. رویکرد کمیسیون اجتماعی مجلس و خواستههایش از دولت تا چه اندازه همسو با این گفتههاست؟
حوزه اجتماعی شامل تامین اجتماعی، بهزیستی، روابط کار و استخدام و… هدف تمام فعالیتهای ما در این کمیسیون است. در این کمیسیون کارگروهی نیز به نام کارگروه رفاه و تامین اجتماعی وجود دارد که هدف آن قانونگذاری و نظارت بر قوانین موجود است به منظور بهرهمند کردن تعداد بیشتری از مردم و بهویژه نیازمندان جامعه برای برخورداری از امکانات رفاهی موجود کشور. بر طبق آخرین گزارشی که وزیر بهداشت در مجلس ارائه کرد روال حمایت از بیماران در سیستم بهداشت و سلامت کشورمان، روندی کاملا معکوس نسبت به کشورهای توسعه یافته است. به این ترتیب که در آن کشورها فرد بیمار بین ۱۵ تا ۱۸ درصد از هزینه درمانش را پرداخت میکند در حالی که در ایران بین ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه بر عهده خود بیمار است. این مشکل در جایی که بیماری مقطعی وجود دارد شاید چندان قابل لمس نباشد اما در مورد بیماریهایی که در بازه زمانی طولانی با فرد بیمار باقی میمانند مثل ام.اس، بیماریهای خونی و هموفیلی و … این مسئله بسیار جدی است.
تلاش ما در کمیسیون و کارگروه این است تا قوانینی را تعریف کنیم که چارچوب مشخصی را در اختیار این دسته از بیماران قرار دهد و ارتباط آنها و انجمنهایشان را در رابطه با نهادهای دولتی سامان دهد. یک دسته از قوانین هم وجود دارند و وعدههایی هم داده شدهاند که همانگونه که اشاره کردید به درستی اجرا نمیشوند که در این خصوص هم ما در خدمت فعالان این حوزه هستیم و این آمادگی را داریم که فضا را برای پیگیری مطالبات آنها آمادگی کنیم.
- چه میزان از مسائل مرتبط با این بیماری در حوزه عمل کمیسیون بهداشت و درمان چه اندازه در حوزه کمیسیون اجتماعی مجلس قرار میگیرد؟
چندین ارگان در حوزه سلامت هستند که بخشی از آنها در زیرمجموعه کمیسیون بهداشت و درمان قرار میگیرند و بخشی هم در زیر مجموعه کمیسیون اجتماعی. از جمله ارگانهای زیر نظر کمیسیون اجتماعی، هلال احمر است که یکی از متولیان تامین داروهای کمیاب و نایاب برای بیماران خاص است. همین است که نظارت مستقیم بر فعالیتهای آن داریم و اوضاع تحت کنترل است اما وقتی که بیماران بخواهند از خدمات دیگری مانند ویزیت پزشکان، مراقبتهای پرستاری و تهیه داروهای ساخت داخل و مانند این استفاده کنند وارد حوزه بهداشت و درمان میشوند. اما به صورت کلی ما تلاشمان در کمیسیون اجتماعی این است که به عنوان نماینده مردم با نظارت و رسیدگی به امور ارگانهایی مانند هلال احمر، کمیته امداد و بهزیستی علاوه بر سامان دادن به بخشی از حوزه سلامت، به صورت ویژه به بیمارانی که از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و حتی حداقل نیازهای دارویی خود را نیز نمیتوانند تامین کنند، کمک کنیم.
- آیا کمیسیون اجتماعی مصوبهای را در حوزه بیماریهای خاص و به صورت خاص ام.اس به تصویب مجلس رسانده است؟
در دوره نهم چنین مصوبهای نداشتیم چون در دستور کار مجلس نبوده است. طرحهایی که بررسی کردهایم و مصوباتمان در حوزه دیگری بوده است و تمرکز بیشتر بر روی موضوعاتی مانند بحث اشتغال و کودکان بیسرپرست و بدسرپرست، افراد تحت پوشش بنیاد شهید و بهزیستی و مانند این وجود دارد.
– در همه کشورها اولویتهایی برای سیاستگذاری و بودجهبندی وجود دارد که مهمترین مسائل هر جامعه را پوشش میدهد. در کشورهای توسعه یافته این اولویتبندیها بسیار واضحتر وجود دارد و خود را در شعارها و مناظرههای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری هم نشان میدهد. این اولویتها در کشور ما به چه صورت است و آیا بحث سلامت جایی در میان این اولویتها دارد؟
آخرین گزارشها و اقدامات در حوزه قانونگذاری و حوزه اجرایی کشور نشان از آن دارد که در ایران پس از بحث امنیت سیاسی، بحث امنیت اجتماعی دارای اولویت است. طرح پزشک خانواده که چند سالی است به تصویب رسیده و البته هنوز آنگونه که مد نظر مجلس بود به ثمر ننشسته است از جمله اقدامات در حوزه سلامت اجتماعی بود. پزشک خانواده همانگونه که میدانید بناست تا با توجه به میزان جمعیت هر منطقه از کشور، بین ۱۷۰۰ تا ۲۵۰۰ شهروند را زیر نظر بگیرد و این خیلی از مسائل حوزه بهداشت و سلامت را پیش از وارد شدن به مراحل بحرانی حل میکند.
- بله! بحث پزشک خانواده از جمله بحثهای جدی حوزه سلامت کشور است اما آیا خود سلامت به عنوان یک اولویت این بخت را دارد که توجه همزمان قوه مققنه و مجریه را به خود جذب کند و مانند بحث تامین اجتماعی و سلامت که مثلا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خود را بسیار برجسته نشان میدهد، تبدیل به یک موضوع اصلی برای مسئولان کشور شود؟
در قانون پنجم به صورت کامل به ملزومات حوزه سلامت اشاره شده است اما واقعیت این است که در شرایط فعلی نمایندگان مجلس نیز مانند سایر ارکان نظام بیش از هر چیز درگیر مسئله ارز و تحریمها و سیاست خارجی هستند بنابراین فعلا این اولیویت به این حد پر رنگ نیست اما میشود که با مطالعه دقیق قانون برنامه پنجم توسعه به ضعفهایی که در حوزه سلامت وجود دارد پی برد و این ضعفها را در قالب سوال و تذکر به وزیر بهداشت و درمان ارجاع داد و گوشزد کرد.
– دبیر علمی نهمین کنگره ام.اس ایران با اشاره به اینکه اصفهانیها بیشترین مبتلایان به ام.اس در کشور هستند گفته: «زنگ خطر ام.اس در ایران به صدا درآمده است». آیا این زنگ خطر این بیماری را در کنار اشتغال، آموزش، صنعت و… تبدیل به بخشی از مسائل حوزه انتخابیه نمایندگان میکند؟
حقیقتش را بخواهید خیر! انتخابات بحثی مدرن است که در فضای بسیار سنتی شهرهای ما برگزار میشود و این یعنی نماینده خیلی کم با برنامهاش رای میآورد و شعار هنوز گیرایی بیشتری برای رایدهندگان دارد، در مناطقی از کشور هنوز وابستگیهای طایفهای است که سرنوشت انتخابات را رقم میزند. پس فکر نکنید که هر نامزد نمایندگی مجلس که بگوید برنامه من در حوزه بهداشت و درمان چنین است یا در حوزه سیاست اینگونه میخواهم عمل کنم، به دلیل ارائه برنامه مشخص و تعیین اولویتها رای میآورد. بنابراین تبدیل شدن این مسئله به مسئله حزه انتخابیه لااقل در حال حاضر چندان قابل تصور نیست.
- در خود مجلس چطور؟ یعنی نمایندگان میتوانند این موضوع را جزوی از اولویتهای خود قرار دهند. مثلا نمایندگان اصفهان که پیشروی ام.اس در حوزه انتخابیه آنها رشد چشمگیری داشته است، نباید به این موضوع به صورت ویژهای توجه کنند؟
این روند رشد ام.اس مسئلهای است که تا کنون در مجلس به آن اشارهای نشده است. و با وجودی که استان اصفهان ۱۳ نماینده در مجلس دارد از هیچکدام از آنها نیز چنین موضوعی را نشنیدهام.
ولی من همینجا میتوانم اعلام کنم که کمیسیون اجتماعی این امکان را دارد که مثلا به لحاظ اصلاح وضعیت کار برای افراد مبتلا به ام.اس دست به اقداماتی بزنیم. اگر دوستان ما در انجمن ام.اس گزارشی از وضعیت اعضای انجمن در اختیار ما قرار دهند میتوانیم بر اساس آن اقدامات جدیدی را سامان دهیم، برخی موارد را در دستور کار کمیسیون اجتماعی بگذاریم و بابت مواردی مانند نرخ و نحوه تهیه داروها در مجلس تذکر ویژه دهیم تا کمتوجهیها اصلاح شوند. اگر اطلاعات کافی از طریق افراد آگاه و مسئولان این حوزه به دست ما برسد، مجلس این قدرت را دارد که این اصلاحات را در حوزه وضعیت بیماران ام.اس آغاز کند.
اے دنیا کے مسافر منزل تیری قبرھیں اے کر رھا ھیں جو تو دو دن کا یہ سفرھیں موت ھیں تیرا ان دیکھا ساتھی آچانگ تجھے نگل لے گا:ای مسافر دنیا خونه ی توقبر است ای که هرکاری میکنی سفر دو روزه هست مرگ رفیق ندیده ی تو است یکهو نفست رو می گیره