امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امیتازات : 4.33
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شایع‌ترین دلیل شکایت از پزشکان
#1

معاون درمان وزارت بهداشت گفت:

80 تا 90 درصد شکایات از پزشکان به علت عدم برقراری ارتباط مناسب با بیمار است.

مهر نوشت: سید حسن امامی رضوی چهارشنبه 9 آذر ماه در نخستین کنگره ملی «آموزش بیمار» که در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، در ارائه تعریفی از نظام حاکمیت خدمات بالینی گفت: نظام حاکمیت خدمات بالینی چارچوبی است که سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات در قبال بهبود دائمی کیفیت پاسخگو بوده و با ایجاد محیطی که در آن تعالی در خدمات بالینی شکوفا می‌شود به صیانت از استانداردهای عالی خدمت می‌پردازند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نظام حاکمیت خدمات بالینی در کنار برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها همانند دو بال هستند که در نهایت منجر به ارتقای کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی می‌شوند.

به گفته معاون وزیر بهداشت، ارائه اطلاعات دقیق درباره وضعیت سلامت، کاهش اضطراب و افزایش رضایت، کاهش میزان پذیرش مجدد پس از ترخیص، کاهش هزینه‌های بستری و مدت اقامت در بیمارستان، افزایش استقلال و کاهش وابستگی غیرمنطقی و افزایش توانایی جهت تصمیم‌گیری و تسهیل کسب رضایت‌نامه رسمی از جمله اهداف آموزش به بیمار در چارچوب نظام حاکمیت خدمات بالینی است.

چهارشنبه 8 آذر 1391 --http://hamshahrionline.ir

چشم ها را بـایـد شست  . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
 تشکر شده توسط : parisa2011 , مریم امیدوار , omid_nejad , arezooo82 , glassheart
#2
شایع‌ترین علل شکایت از پزشکان

بیست و پنجمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی روز گذشته برگزار شد. در جریان این کنگره، سخنرانان به چالش هایی که موجب شکایت از پزشکان می شود، پرداختند.

به گزارش حبرآنلاین، رئیس کمیسیون پزشکی قانونی استان تهران در این کنگره گفت: متأسفانه پرونده های شکایت از پزشکان به دلیل بدخطی و مشکلات ناشی از آن به شکل قابل توجهی افزایش یافته که مسائل مختلفی هم برای مردم و پزشکان ایجادکرده است.

دکتر غلامعلی جعفری گفت: رشته داخلی مادر تمام رشته هاست به همین خاطر خواسته و نا خواسته این گروه ازپزشکان درگیر پرونده های مختلفی می شوند.

او گفت: علی رغم این که ما از شکایت برعلیه پزشکان به خاطرقصورهای احتمالی دراین حرفه شرمسار می شویم اما در هر صورت واقعیت امر حاکی از این است که هیچ راهی برای جلوگیری از شکایت توسط سیستم قضایی، نظام پزشکی و پزشکی قانونی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون پزشکی قانونی استان تهران گفت: پزشکان باید سعی کنند تا حد ممکن از آنها شکایت نشود. البته بایدبدانیم شکایت های پزشکی تنها مختص کشور ما نیست .زیرا آمارهای کشور امریکا نشان میدهد که 120هزار مرگ و میر ناشی از خطاهای پزشکی طی یک سال دراین کشورثبت شده است.

او گفت: این امر پنجمین دلیل مرگ و میر در کشور امریکا محسوب می شود یعنی به عبارتی میزان تلفات آن از تلفات تصادفات،سقوط از ارتفاع، غرق شدن و ... خیلی بیشتر است.

جعفری گفت: کسانی که به طور کتبی برای شکایت به مراجع مختلف مراجعه می کنند 100 تا 400 برابر از کار ما شکایت نمی کنند بلکه از کار ما ناراضی اند و غر می زنند.

او با بیان این که از سال 2000 در کشور امریکا دیگر کسی به فکر سو کردن پزشکان نیست گفت: زیرا پزشکان برای فرارازمجازات وپرداخت خسارت های سنگین به فکر پیشگیری افتادند واین همان کاری است که ما در کشور انجام نمی دهیم. این در حالی است که در کشور امریکا پزشکی که به دلیل تجویز داروی اشتباهی منجر به مرگ فردی شده بود 50هزار دلار جریمه شد و علت این امرهم فقط ناشی از بدخطی وی بود.

رئیس کمیسیون پزشکی قانونی استان تهران تأکید کرد: در مملکت ما متاسفانه تطابقی میان تعرفه ها و هزینه ها و هیچ چیز دیگردراین حوزه وجود ندارد اما هنگام جریمه ومجازات ،مسایل به خوبی وبادقت برعلیه پزشکان اعمال می شود که این موضوع پذیرفتنی نیست.بنابراین تمامی مسولان ودست اندرکاران مربوطه باید به فکرامنیت شغلی پزشکانی باشند که در تمام ساعات شبانه روز به فکر نجات جان مردم هستند.

پزشکان چگونه گرفتار دادگاه می شوند

رئیس انجمن پزشکان متخصصین داخلی ایران گفت: پزشکان نباید جواز دفن را برای بیمارانی که کمتر از 48 ساعت بیمار آنان بوده اند بنویسند زیرا این موضوع عامل تشکیل بسیاری از پرونده های شکایت از پزشکان است.

دکتر ایرج خسرونیا در جریان برگزاری بیست و پنجمین کنگره متخصصین داخلی با بیان این مطلب گفت: به تمامی پزشکان توصیه می شود حتی اگر رئیس بیمارستان هم دستور داد بدون شناسایی دقیق بیمار و بررسی شرح حال نباید دست به چنین کاری زد.
رئیس دادگاه بدوی نظام پزشکی ادامه داد:به عنوان نمونه درپرونده ای ف فردی به خاطر سرفه و سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرده و بعد از 48 ساعت که تحت نظر پزشک بوده فوت کرده است. غافل از این که بیماریک هفته قبل دچار تصادف شده و علت مرگ پای پزشک نوشته شده و پایش هم به دادگاه باز شده است.

او گفت: هیچ یک از پزشکان به خصوص پزشکان داخلی نمی خواهند گرفتار قانون شوند اما هر هفته در پزشکی قانونی و نظام پزشکی پرونده هایی وجود دارد که یا پزشک به طور مستقیم دخالت دارد و یا به دلیل دریافت 20 تا 30هزار تومان حق ویزیت گرفتار پرونده ای شده که رهایی از آن دشوار است.

خسرونیا گفت: به عنوان کارشناس و رئیس دادگاه بدوی زمانی که یک پزشک 50 - 60 ساله را برای رسیدگی به پرونده شکایتش می بینم شرمسار و خجالت زده می شوم. حال دراین پرونده پزشک محکوم شود یا نشود این معطل شدن ها وبه هم ریختگی اعصاب به دلیل ازدیاد پرونده ها مایه خجالت ما می شود.

شایع ترین علل شکایت از پزشکان/انواع قصور پزشکی

متخصص پزشکی قانونی عدم موفقیت پزشکان در برقراری رابطه با بیمار را ازعوامل اصلی افزایش شکایت بیماران از آنان اعلام کرد.

دکتر فریدون مردانی درجریان برگزاری بیست و پنجمین کنگره پزشکان متخصص داخلی با بیان این مطلب اظهار داشت:مطبوعات و سایر رسانه های جمعی،افزایش سطح انتظارات مردم از درمان؛افزایش تعداد دانش آموختگان رشته های گروه پزشکی و حقوق در خانواده و جامعه از دیگر علل شکایات بیماران وخانواده هایشان از پزشکان است

وی ادامه داد: همچنین روی آوردن اندکی از پزشکان به اعمال خلاف در جهت کسب در آمد بیشتر بر شکایت بیماران از آنان نیز دامن می زند. در یک پرونده پزشکی حتی اگر رأی درنهایت به نفع پزشک و کادر درمانی تمام شود، باز هم به ضرر پزشک است وبه طورقطع هیچ گاه پزشک برنده نیست.

مردانی عدم تفهیم، پاسخ هیجانی و قصور واقعی را 3 عامل قصور پزشکی دانست که تمامی شکایت ها مربوط به یکی از آنها می شود: بر اساس تجربه کمیسیون های قصور، شایع ترین عامل شکایت بیماران از پزشکان ناشی از عدم تفهیم است که آن هم به دنبال تفهیم نکردن بیماری از سوی پزشک به بیمار است.

وی تأکید کرد: زمانی که خود بیمار یا یکی از بستگانش دچار آسیب جدی از سوی پزشکی می شود برای دفاع و اضافه کردن پزشک به عنوان شریک دست به شکایت از آن می زند.

متخصص پزشکی قانونی ، قصور واقعی را ناشی از بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی و عدم مهارت علمی یا عملی پزشکان اعلام و بیان کرد: به طور کلی هر امری که مغایر الزامات خاص پزشکی باشد قصور پزشکی نامیده می شود.

وی درباره انواع قصور گفت: خطا در تشخیص- جراحی- تجویز دارو- بیهوشی- پره ناتال زایمان- خطا در پیگیری و ... جزء قصور پزشکی نیز محسوب می شوند. وظیفه، تخطی یا خطا،آسیب و رابطه عامل مستقیم شرایط اثبات قصور پزشکی محسوب می شوند. در صورتی که پزشک مرتکب خطایی نشده باشد مسوولیت کیفری ندارد و همچنین اگر بیمار دچار آسیب جسمی؛ضررو زیان مالی و حتی مرگ نشده باشد مسوول نیست.

منبع
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - 23 May 2014
چشم ها را بـایـد شست  . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
 تشکر شده توسط : zenith , حکمت خدا , مریم امیدوار , glassheart
#3
خوب این آقا به احتمال زیاد از وضعیت پزشکی در امریکا چندان مطلع نیست.در امریکا پزشکان دارای مسئولیت محض یا مطلق هستنکه بهش می گنConfusedtrict liability.این به این معنی هست که که در صورت هر نوع خطای پزشکی که بهش می گن malpratice پزشک مسئول هست و در صورت اقامه دعوا پزشک باید بی تقصیری خودش رو اثبات کنه نه مثل ایران مریض بخواد اثبات کنه که از ناحیه سوء عمل پزشک دچار لطمه شده.به این کارمی گن بار اثبا ت در حقوق که اونجا بهش می گن:proof of burden.به طور معمول برای پزشکان تو امریکا امکان برد در این موارد کم هست مگر در 2-3 حالت:
1.واقعا بی تقصیر باشه و بتونه دادگاه و هیات منصفه رو هم نسبت به این موضوع متقاعد کنه.2.یک و کیل خوب داشته باشه باشه که بتونه برائتش رو بگیره3.مصالحه با شخص صدمه دیده یا خانواده او.
این حرفی که در مورد 50000 دلار زده بیشتر به جوک شبیه هست.در امریکا بسیاری از وکلا که در این زمینه فعال هستن خسارتهای چند میلیون دلاری مطالبه می کنن.بسیار هم موفق میشن..در اصطلاح عامیانه به اونها می گن Ambulance chaser.یعنی یه معنی که دنبال آمبولانسها می دون و بیماران و خانوادهاشون رو ترغیب به شکایت میکنن.به خاطر تمام این موارد پزشکان در امریکا خیلی محتاط هستن چون همواره باید نگرانی از شکایت عله خودشون رو داشته باشن.نه مانند ایران که در اکثر موارد تبرئه میشن.
این قافله عمر عجب می گذرد
دریاب دمی که با طرب می گذرد
ساقی غم فردای حریفان چه خوری
پیش آر پیاله را که شب می گذرد
 تشکر شده توسط : مریم امیدوار , H-tanha , arezooo82
#4
(2014/05/25, 10:02 AM)nahid نوشته است: دوستان عزیز، رضایت یا عدم رضایت از پزشکتون رو در اینجا بنویسید نه این تاپیک icon_question

ناهید عزیز.باهات موافقم.توضیحی که من به پیوست مطلب تو اضافه کرده بودم در مورد نحوه شکایت از پزشکان(به طور مختصر) در امریکا بود و بس.امیدوارم تمام اعضای سایت پزشکان دلسوزی داشته باشن.ضمن این اگر کسی با دکترش احساس راحتی نمی کنه می تونه دکترش رو عوض کنه.این حق مسلم بیمار هست..خوشبختانه الان تعداد دکترهای مغز و اعصاب قابل توجه هست.مثل 20 سال قبل نیست که خیلی از شهرهای بزرگ دکتر متخصص مغز و اعصاب نداشتن و در تهران هم فکر می کنم 20-25 دکتر بود اون موقع عم مثل الان ام اس فراگیر نبود.بیشتر بیماران مراجع به این دکترها موارد استروک -صرع و میگرن بود.برای همه عزیزان آرزوی بهبودی کامل و سریع رو دارم.
این قافله عمر عجب می گذرد
دریاب دمی که با طرب می گذرد
ساقی غم فردای حریفان چه خوری
پیش آر پیاله را که شب می گذرد
 تشکر شده توسط : nahid , رامنا , مریم امیدوار , arezooo82
#5
دیشب داشتم دنبال یک دکتر ایرانی مقیم امریکا میگشتم.دکتر مغز و اعصاب هست.البته در زمینه ام اس فعال نیست. در زمینه پارکینسون -سردرد-سر گیجه - بی خوابی -سندرم پای بیقرا ر و چند تا مورد دیگه که الان یادم نیست کار میکنه.منها نکته جالبش این هست که دیدم 2 و نیم ستاره داره.با خودم گفتم که 2 و نیم ستاره یعنی چی؟دیدم برخی 4 و نیم و 5 ستاره دارن.دیدم که ستاره یعنی میزان رضایت بیماران از پزشک.حتی موارد خطای پزشکی و شکایت از پزشک رو هم درج کرده بودن که در مورد اون آقا malpratice یعنی سوء رفتا ر پزشکی اش که به طور معمول باید به دادگاه بره صفر بود البته یک مورد سهل انگاری یا negligence داشت..نکته این جاست که تو اون جا این اطلاعات جز حق بیماران تلقی می شه.شاید من به شخصه با این که برخی(نه همه) از این اطلاعات جزیی در دسترس عموم قرار بگیره خیلی موافق نباشم چون اعتقاد دارم به لحاظ حقوقی نافی امنیت شغلی پزشک می تونه باشه ولی به هر حال اون جا روال کار به طریق دیگری هست و الویت با بیماران هست.
این قافله عمر عجب می گذرد
دریاب دمی که با طرب می گذرد
ساقی غم فردای حریفان چه خوری
پیش آر پیاله را که شب می گذرد
 تشکر شده توسط : nahid , H-tanha
#6
شایع ترین علل شکایت از پزشکان/انواع قصور پزشکی

متخصص پزشکی قانونی عدم موفقیت پزشکان در برقراری رابطه با بیمار را ازعوامل اصلی افزایش شکایت بیماران از آنان اعلام کرد.

دکتر فریدون مردانی درجریان برگزاری بیست و پنجمین کنگره پزشکان متخصص داخلی با بیان این مطلب اظهار داشت:مطبوعات و سایر رسانه های جمعی،افزایش سطح انتظارات مردم از درمان؛افزایش تعداد دانش آموختگان رشته های گروه پزشکی و حقوق در خانواده و جامعه از دیگر علل شکایات بیماران وخانواده هایشان از پزشکان است

وی ادامه داد: همچنین روی آوردن اندکی از پزشکان به اعمال خلاف در جهت کسب در آمد بیشتر بر شکایت بیماران از آنان نیز دامن می زند. در یک پرونده پزشکی حتی اگر رأی درنهایت به نفع پزشک و کادر درمانی تمام شود، باز هم به ضرر پزشک است وبه طورقطع هیچ گاه پزشک برنده نیست.

مردانی عدم تفهیم، پاسخ هیجانی و قصور واقعی را 3 عامل قصور پزشکی دانست که تمامی شکایت ها مربوط به یکی از آنها می شود: بر اساس تجربه کمیسیون های قصور، شایع ترین عامل شکایت بیماران از پزشکان ناشی از عدم تفهیم است که آن هم به دنبال تفهیم نکردن بیماری از سوی پزشک به بیمار است.

وی تأکید کرد: زمانی که خود بیمار یا یکی از بستگانش دچار آسیب جدی از سوی پزشکی می شود برای دفاع و اضافه کردن پزشک به عنوان شریک دست به شکایت از آن می زند.

متخصص پزشکی قانونی ، قصور واقعی را ناشی از بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی و عدم مهارت علمی یا عملی پزشکان اعلام و بیان کرد: به طور کلی هر امری که مغایر الزامات خاص پزشکی باشد قصور پزشکی نامیده می شود.

وی درباره انواع قصور گفت: خطا در تشخیص- جراحی- تجویز دارو- بیهوشی- پره ناتال زایمان- خطا در پیگیری و ... جزء قصور پزشکی نیز محسوب می شوند. وظیفه، تخطی یا خطا،آسیب و رابطه عامل مستقیم شرایط اثبات قصور پزشکی محسوب می شوند. در صورتی که پزشک مرتکب خطایی نشده باشد مسوولیت کیفری ندارد و همچنین اگر بیمار دچار آسیب جسمی؛ضررو زیان مالی و حتی مرگ نشده باشد مسوول نیست.
صبر کن سهراب! آری… تو راست می گویی آسمان مال من است پنجره،فکر،هوا،عشق،زمین،مالِ من است!
اما سهراب تو قضاوت کن، بر دل سنگ زمین جای من است؟! من نمی دانم که چرا این مردم، دانه های دلشان پیدا نیست…
صبر کن سهراب! قایقت جا دارد؟ من هم از همهمه ی داغ زمین بیزارم
 تشکر شده توسط : movahedi
#7
دلیل عمده شکایت‌ از پزشکان چیست؟

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: عمده شکایت‌ها از پزشکان درباره برخورد نادرست است به همین دلیل 50 درصد بیماری افراد از لحاظ روانپزشکی در بخش معاینه با رفتار درست پزشک برطرف می‌شود.
آفتاب :
دکتر محمود خدادوست در سمینار قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی، بیان کرد: اخلاق پزشکی بسیار حائز اهمیت است و پزشکان مکلفند در راستای اهمیت اخلاق پزشکی به مردم خدمت کنند.

وی با بیان اینکه در زمان ایران باستان، نماد پزشکی سیمرغ بود، عنوان کرد: نماد پزشکی در ایران باستان سیمرغ بوده و به پزشکان نیز سیمرغ لقب می‌دادند؛ چرا که معتقد بودند جایگاه سیمرغ و خصوصیاتش شبیه به جایگاه جبرئیل بوده است.

خدادوست با تاکید بر اینکه آداب و ادب طبابت مهم‌ترین موضوع این حرفه است، اظهار کرد: آداب و ادب طبابت مهم‌ترین موضوع است و ارتباط درست پزشک با بیمار باعث رضایتمندی افراد جامعه می‌شود.

وی گفت: 50 درصد بیماری افراد از لحاظ روانپزشکی در بخش معاینه با رفتار درست پزشک برطرف می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه عمده شکایت‌ها از پزشکان درباره برخورد نادرست است، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که پزشکان باید رعایت کنند، برخورد درست با بیمار است.

وی با بیان برخی از حق و حقوق بیمار در مقابل پزشک، اذعان کرد: بیمار حق دارد با ارزش‌ترین احترامات را ببینید و پیش از درمان از روش‌های درمانی اطلاع داشته باشد.

منبع - تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
چشم ها را بـایـد شست  . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
 تشکر شده توسط : سها , hyd69hyd
#8
سلام دوستان

هر كسي دكتري با مشخصات آقاي معاون وزير سراغ داره لطفا معرفي كند.
من حكيمي رو بنام آرش مرشديان ميشناختم كه تمام مشخصات عنوان شده را داشت ولي متاسفانه ٢ سال پيش با خانواده رفت كانادا.

سلامت باشيد
#9
متوجه نشدم چى بايد بهتون معرفى بشه؟
#10
(2014/06/01, 10:19 AM)بهرنگ نوشته است: دیشب داشتم دنبال یک دکتر ایرانی مقیم امریکا میگشتم.دکتر مغز و اعصاب هست.البته در زمینه ام اس فعال نیست. در زمینه پارکینسون -سردرد-سر گیجه - بی خوابی -سندرم پای بیقرا ر و چند تا مورد دیگه که الان یادم نیست کار میکنه.منها نکته جالبش این هست که دیدم 2 و نیم ستاره داره.با خودم گفتم که 2 و نیم ستاره یعنی چی؟دیدم برخی 4 و نیم و 5 ستاره دارن.دیدم که ستاره یعنی میزان رضایت بیماران از پزشک.حتی موارد خطای پزشکی و شکایت از پزشک رو هم درج کرده بودن که در مورد اون آقا malpratice یعنی سوء رفتا ر پزشکی اش که به طور معمول باید به دادگاه بره صفر بود البته یک مورد سهل انگاری یا negligence داشت..نکته این جاست که تو اون جا این اطلاعات جز حق بیماران تلقی می شه.شاید من به شخصه با این که برخی(نه همه) از این اطلاعات جزیی در دسترس عموم قرار بگیره خیلی موافق نباشم چون اعتقاد دارم به لحاظ حقوقی نافی امنیت شغلی پزشک می تونه باشه ولی به هر حال اون جا روال کار به طریق دیگری هست و الویت با بیماران هست.
اینکه پزشکا رنکینگ داشته باشن ایده خوبه ایه به نظرم...هم واسه خودشون هم واسه بیمارا..ولی چیزی که اینجا باهاش مشکل داریم و شاید بی تاثیر تو این ماجرای طرز برخورد پزشکا با بیماراشون نباشه ی سری استانداردها مثه زمان ویزیته که گفته میشه و فقط گفته میشه که باید حداقل 20دقیقه برا هر مریض وقت گذاشته بشه.ولی در عمل تو ایران باحجم زیاد مراجعه واقعا تو یه بیمارستان دولتی نمیشه اینکارو کرد...ولی در هر حال همه باید تلاش کنن برای بهترین هایی ک میتونن
هان مشو نومید چون واقف نهی از سر غیب/باشد اندر پرده بازی های پنهان غم مخور......
  


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  ویزیت پزشکان در سال ۹۹ nahid 0 193 2020/05/03, 03:56 PM
آخرین ارسال: nahid
  چرا پزشکان بد خطند ؟ nahid 3 2,053 2018/03/03, 03:43 PM
آخرین ارسال: haniehh
  اطلاعات پزشکان (آدرس و تلفن پزشکان مغز و اعصاب) fireboud 23 910,043 2017/01/02, 12:23 AM
آخرین ارسال: nahid
  نرخ ویزیت پزشکان در سال 95 nahid 0 1,625 2016/06/13, 01:04 PM
آخرین ارسال: nahid
  افزايش ويزيت پزشکان به بهانه هدفمندي يارانه‌ها غيرقانوني است. warrior 3 3,327 2014/10/09, 03:54 PM
آخرین ارسال: nahid
  درمان نابينايي توسط چشم پزشکان ايراني warrior 0 4,201 2014/01/21, 05:25 PM
آخرین ارسال: warrior
  ابتلای 70 بیمار هموفیلی به ایدز و هپاتیت به دلیل مصرف داروی جایگزین paeazan 0 2,133 2013/01/16, 02:39 PM
آخرین ارسال: paeazan
  عجیب ترین های دنیای پزشکی yaro 14 6,478 2011/06/07, 06:51 PM
آخرین ارسال: انیس



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان