وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: تاثیرسموم دفع آفات برانسان
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
استفاده از سموم دفع آفات برای انسان مضر است

زیست نیوز- دکتر بهرام دلفان ،معاون غذا و دارو و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت :
استفاده بی‎رویه از سموم دفع آفات نه تنها باعث بروز مقاومت در آفات می‎شود بلکه می‎تواند از طریق ایجاد باقیمانده در محصولات و آلودگی محیط زیست برای انسان مضر باشد.
به خانواده‎ها توصیه می‎شود که از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهرنمک و جرم‎بر یا فرآورده‎های سفیدکننده جداً خودداری کنند چراکه بخارات و گازهای ناشی از آن بسیار سمی و خفه‎کننده است.

هرگز سموم دفع آفات را در ظروف مشابه خوراکی و آشامیدنی مانند بطری نوشابه نگهداری نشود.
استفاده از سموم دفع آفات نه تنها باعث بروز مقاومت در آفات می‎شود، بلکه می‎تواند از طریق ایجاد باقیمانده در محصولات و آلودگی محیط زیست برای انسان مضر محسوب شود.

به نقل از ایسنا، این دکترای داروسازی اضافه کرد: در کشور ما مسمومیت تعمدی با سموم کشاورزی یکی از علل مهم ایجاد مسمومیت‎هاست. وی با بیان اینکه در هنگام سم‎پاشی مزارع، باغات و باغچه‎ها حتماً از ماسک، دستکش و لباس مناسب استفاده شود، اظهار کرد: کشاورزان از بکار بردن مقادیر بیش از حد توصیه شده سموم برای مقاصد کشاورزی خودداری کنند.
علائم و نشانه‎های مسمومیت با گروه مهمی از حشره‎کش‎ها موسوم به ترکیبات ارگاتوفسفره با تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال، اشک ریزش، آبریزش از بینی، تعریق، تنگی نفس، افت فشار خون، تنگی مردمک چشم، اختلالات قلبی و عصبی همراه است.
در صورت تماس پوست یا چشم با مواد اسیدی یا قلیایی پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید، هرگز از مواد اسیدی یا قلیایی جهت خنثی‎سازی استفاده نکنید.
در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید چراکه این کار می‎تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه اجرای پیشگیری از آفت‎زدگی غلات و حبوبات در منزل از قرص سیر که کاملاً بی‎خطر است استفاده شود، بیان کرد: همچنین از سموم صنعتی و کشاورزی در منزل استفاده نشود چراکه این سموم سلامت کودکان و جنین مادران باردار را به خطر خواهد انداخت.

وی با تاکید براینکه سم حشره‎کش فسفید آلومینیوم با نام (قرص برنج) قاچاق محسوب و خرید و فروش آن ممنوع است، متذکر شد: متصاعد شدن قرص برنج منجر به مرگ افراد می‎شود و خرید و فروش، توزیع و ارائه قرص برنج در عطاری‌ها و سم‎فروشی‎ها ممنوع و عاملین این امر مجازات خواهند شد.

15 آبان 1391
http://zistnews.com/News.aspx?ID=3083