وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: بادرنج بويه مانع از تکثير ويروس ايدز در بدن مي‌شود
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.



بادرنج بويه مانع از تکثير ويروس ايدز در بدن مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان


يک متخصص گياهان دارويي در دانشکده داروسازي زنجان با بيان اينکه عصاره گياه “بادرنج بويه” بر روي ويروس عامل ايدز و تب‌خال مؤثر است، گفت: با توجه به "فارماکوپه گياهي بريتانيا" که اثر ضدويروس بادرنج بويه را تأييد کرده است، عصاره اين گياه دارويي از تکثير ويروس بيماري‌هايي مانند ايدز و تب‌خال ممانعت مي‌کند.

عليرضا يزدي‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه زنجان، با اشاره به اين که در منابع رسمي نيز اثرات آرام‌ بخشي، هضم غذا و برطرف کردن نفخ نيز براي اين گياه دارويي آورده شده است، اظهار کرد: اين گياه دارويي همچنين بر روي باکتري‌هايي که منشاء عفونت‌هاي چرکي پوست و عفونت‌هاي روده‌اي هستند، مؤثر است.

وي يادآور شد: بر اساس کميسيون اروپا، خاصيت خواب‌آوري و ضد اسپاسم، از جمله مهم‌ترين خواص اين گياه دارويي آورده شده است.

يزدي‌نژاد در ادامه با اشاره به کاربرد “بادرنج بويه” در طب سنتي به‌ صورت ترکيبي با روغن گياهي و استفاده از آن به صورت موضعي، ابراز کرد: از اين گياه به‌ صورت موضعي نيز براي درمان بيماري‌هاي ويروسي مانند زونا و آبله مرغان استفاده مي‌شود.

اين متخصص با بيان اينکه در مصرف خوراکي اين گياه، عوارض چنداني مشاهده نشده است، يادآور شد: با اين حال مصرف اين گياه در دوران بارداري ممنوعيت داشته و در دوران شيردهي نيز توصيه مي‌شود با نظر پزشک به مصرف برسد.

گياه «بادرنج بويه» بويي شبيه ليمو داشته و در بسياري از مواقع عطر و اسانس آن در فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين گياه تقريباً در همه مناطق رشد مي‌کند، البته در مناطقي که داراي رطوبت و بارندگي زياد است و همچنين در مسير آب‌هاي دائمي، رشد و فراواني بيشتري دارد.