رياضيات پسرها بهتر است يا دخترها
می گویند پسرها در ریاضیات بهتر از دخترها هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد که این تفاوت در صورت وجود، بیشتر به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم بستگی دارد تا تفاوت های بیولوژیکی میان دخترها و پسرها.
در مورد اینکه واقعا در قدرت فراگیری و عمل ریاضی میان دختران و پسران فرق وجود دارد یا نه و اگر چنین تفاوتی وجود دارد علت آن چیست از دیرباز بحث وجود داشته است. گزارشها در باره اینکه درس ریاضی پسرها بهتر از دخترها است اغلب در قالب برتری آنها در درک مفاهیم فضائی بر دختران تعریف می گردد حال آنکه پیشی داشتن دختران در آموزش روخوانی به مهارتهای یادآوری کلامی آنها نسبت داده می شود.
اما انباشت مدارک در باره اینکه اوضاع و شرایط اجتماعی می تواند بر عملکرد ریاضی دانش آموزان تاثیر داشته باشد، باعث شد تا پائولا ساپینزا، از محققان دانشگاه نورتوسترن در شهر ایوانستون ایالت ایلینوی، و همکارانش به فکر فروبروند که آیا عوامل فرهنگی در این میان از عوامل بیولوژیکی مهمتر است یا نه.
برابری فرصتهای تحصیلی میان دختران و پسران در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنابر این تیم مذکور نتایج آزمونهای ریاضی و روخوانی ۲۷۵۰۰۰ دانش آموز ۱۵ ساله در ۴۰ کشور جهان را مورد بررسی قرار داد.
نتایج این بررسی نشان داد در کشورهائی که زنان در جامعه جایگاهی برابر مردان دارند عملا هیچ تفاوتی میان عملکرد ریاضی دختران با پسران وجود ندارد اما در کشورهائی که در آنها دختران از فرصتهای تحصیلی کمتری نسبت به پسران برخوردارند، نتایج امتحانات ریاضی پسرها بهتر از دخترها است.
ساپینزا می گوید، به نظر نمی رسد که فرق عملکرد ریاضی میان دختران و پسران از خصوصیات تمام جوامع باشد.
نکته مهمتر اینکه در تمام کشورهائی که مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج امتحانات روخوانی دختران بهتر از نتایج روخوانی پسرها بود.
تحقیق مذکور ممکن است به توضیح علت نزدیک شدن عملکرد ریاضی دختران به پسران در کشورهای پیشرفته کمک کند. ساپینزا می گوید گام بعدی وی این خواهد بود که تلاش کند تا مکانیسم از بین رفتن این تفاوت را کشف کند.
او می گوید: “تا کنون ما فقط توانسته ایم وجود رابطه ای را در این خصوص اثبات کنیم و فعلا به هیچ وجه نمی توان اعلام پیروزی قطعی کرد”.
می گویند پسرها در ریاضیات بهتر از دخترها هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد که این تفاوت در صورت وجود، بیشتر به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم بستگی دارد تا تفاوت های بیولوژیکی میان دخترها و پسرها.
در مورد اینکه واقعا در قدرت فراگیری و عمل ریاضی میان دختران و پسران فرق وجود دارد یا نه و اگر چنین تفاوتی وجود دارد علت آن چیست از دیرباز بحث وجود داشته است. گزارشها در باره اینکه درس ریاضی پسرها بهتر از دخترها است اغلب در قالب برتری آنها در درک مفاهیم فضائی بر دختران تعریف می گردد حال آنکه پیشی داشتن دختران در آموزش روخوانی به مهارتهای یادآوری کلامی آنها نسبت داده می شود.
اما انباشت مدارک در باره اینکه اوضاع و شرایط اجتماعی می تواند بر عملکرد ریاضی دانش آموزان تاثیر داشته باشد، باعث شد تا پائولا ساپینزا، از محققان دانشگاه نورتوسترن در شهر ایوانستون ایالت ایلینوی، و همکارانش به فکر فروبروند که آیا عوامل فرهنگی در این میان از عوامل بیولوژیکی مهمتر است یا نه.
برابری فرصتهای تحصیلی میان دختران و پسران در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنابر این تیم مذکور نتایج آزمونهای ریاضی و روخوانی ۲۷۵۰۰۰ دانش آموز ۱۵ ساله در ۴۰ کشور جهان را مورد بررسی قرار داد.
نتایج این بررسی نشان داد در کشورهائی که زنان در جامعه جایگاهی برابر مردان دارند عملا هیچ تفاوتی میان عملکرد ریاضی دختران با پسران وجود ندارد اما در کشورهائی که در آنها دختران از فرصتهای تحصیلی کمتری نسبت به پسران برخوردارند، نتایج امتحانات ریاضی پسرها بهتر از دخترها است.
ساپینزا می گوید، به نظر نمی رسد که فرق عملکرد ریاضی میان دختران و پسران از خصوصیات تمام جوامع باشد.
نکته مهمتر اینکه در تمام کشورهائی که مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج امتحانات روخوانی دختران بهتر از نتایج روخوانی پسرها بود.
تحقیق مذکور ممکن است به توضیح علت نزدیک شدن عملکرد ریاضی دختران به پسران در کشورهای پیشرفته کمک کند. ساپینزا می گوید گام بعدی وی این خواهد بود که تلاش کند تا مکانیسم از بین رفتن این تفاوت را کشف کند.
او می گوید: “تا کنون ما فقط توانسته ایم وجود رابطه ای را در این خصوص اثبات کنیم و فعلا به هیچ وجه نمی توان اعلام پیروزی قطعی کرد”.
اے دنیا کے مسافر منزل تیری قبرھیں اے کر رھا ھیں جو تو دو دن کا یہ سفرھیں موت ھیں تیرا ان دیکھا ساتھی آچانگ تجھے نگل لے گا:ای مسافر دنیا خونه ی توقبر است ای که هرکاری میکنی سفر دو روزه هست مرگ رفیق ندیده ی تو است یکهو نفست رو می گیره