امتیاز موضوع:
  • 16 رأی - میانگین امیتازات : 4.13
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی و شناخت بیماری MS
#1
ام اس چیست؟
[تصویر:  multiple-sclerosis-s1-brain-spinal-cord-nerves.jpg]
ییماری MS یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی بوده و در این بیماری پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارند تخریب می شود.
ام اس هنگامي در بدن آغاز مي‌شود كه گلبول‌هاي سفيد كه نقش دفاعي در بدن دارند به ميلين كه حفاظتي براي رشته‌هاي عصبي است و كمك مي‌كند كه پيام‌هاي الكتريكي با سرعتي چندين برابر منتقل شوند، بجاي يك عامل بيگانه حمله مي‌كنند و هر بار كه اين گلبول‌ها به رشته‌هاي اعصاب مربوط به يكي از اندام‌هاي بدن بیمار،آن اندام دچار مشكل مي‌شود.

فیلمی از چگونگی این اتفاق و عملکرد دارو ها .

برای تاریخچه ام اس


[b]چه کسانی به این بیماری دچار می شوند؟
[تصویر:  2.jpg]
در سطح جهانی شیوع این بیماری به طور متوسط 30 در هر 100 هزار نفر است. 350 هزار نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند. معمولا شخص مبتلا به ام اس در سال های بین 20 تا 50 سال تشخیص داده میشود. اما در کودکان و افراد مسن نیز دیده میشود. و زن ها دو برابر مردان احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. اکثر مبتلایان به بیماری افراد بین 20 تا 50 سال هستند و در کل جهان، هر چه از خط استوا دورتر شویم، خطر ابتلای به بیماری هم بیشتر می‌شود. به طوریکه در مناطق سردسیر عرض‌های بالا و پایین جغرافیایی این بیماری بسیار شایع است. تحقیقاتی در جریان است تا نقش نور آفتاب و ویتامین دی را در ابتلای به MS مورد بررسی قرار دهند.
در بعضی کشورهای چند نژادی، مثل امریکا که افراد نژادهای مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند،بیشتر دیده شده است در بعضی نژادها ابتلای به MS بیشتر و در برخی دیگر کمتر است.

چه چیزی باعت بیماری ام اس می شود؟
[تصویر:  3.jpg]
علت بیماری ام اس هنوز ناشناخته است. در 20 سال گذشته ، محققان ، اختلالات سیستم ایمنی بدن و ژنتیک را بعنوان عوامل مشکوک برای این بیماری توضیح داده اند. عامل خارجی (ویروس) هم از نظریات دانشمندان است که موجب می شود غلاف ملین بعنوان مزاحم توسط سیستم ایمنی بدن شناخته میشود؛ که البته این در حد یک نظریه است.
هنگامی که سیستم ایمنی بدن تحریک شد و بدن وادار به تولید پادتنهائی می شود که به اشتباه به عناصر خودی بدن حمله میکنند، در بیماری MS این پادتنها به میلین ( Myelin ) که پوشش اعصاب می باشد حمله کرده و آنها را نابود می کنند. میلین باعث می شود که پیامهای عصبی به سرعت در طول عصب منتقل شود. حال اگر این ماده تخریب شود بر روی عصب نقاطی بدون میلین بنام پلاک بوجود می آید و با گسترش این پلاکها انتقال پیام عصبی در طول عصب کند شده و یا با مشکل مواجه می شود که خود باعث بروز علائم بیماری MS می شود.

اطلاعات بیشتر:
ام اس چیست؟

ام اس را بهتر بشناسیم.

و مقاله ام اس دکتر شاه بیگی

حمله ها کی رخ می دهند؟
[تصویر:  4.jpg]
وقتی که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شد و التهاب اعصاب رخ داد؛ بدن در درک ملین بعنوان مزاحم دچار مشکل می شود و حملات رخ می دهند. پالس ها و داده های الکتریکی که در طول اعصاب ما در سفر هستند کند تر می شوند. علاوه بر این اعصاب خود نیز آسیب می بینند. در حالی که ملین ممکن است بعد از حمله به ترمیم خود بپردازد اما تاثیرات آن باقی مانده و چون زخم دیده می شوند. (پلاک ها) هر چه که بیشتر و بیشتر اعصاب تحت تاثیر قرار میگیرند؛ مشکلاتی در فرد پیش می آید که بخاطر سیستم عصبی بر روی چشم ؛ کنترل گفتار ، راه رفتن ؛ نوشتن و حافظه پیش میآید.

آیا ام اس ارثی است؟
[تصویر:  5.jpg]
اگرچه نقش وراثت در این بیماری تایید نشده است، اما بی تاثیر هم نیست. 1% از عموم مردم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند اما احتمال ابتلای اعضای درجه یکم فرد مبتلا شده به این بیماری بیشتر و در حدود 1-3 % است. مثلا در دوقلو های یکسان به 30% و در دو قلو های غیر یکسان یه 4% می رسد. این آمار نشان از نقش ژنتیک در ام اس دارد که البته عوامل محیطی نیز نقش مهمی دارند.

اطلاعات بیشتر


انواع بیماری ام اس چیست؟
[تصویر:  6.jpg]
از نگاهی دیگر هر فرد مبتلا به ام اس بیماری خاص خود را دارد. اگرچه اسیب عصبی نقش اصلی را دارد اما MS در هر کس منحصر به فرد است.
اگرچه تجربه ی هر فرد با این بیماری گسترده است اما پزشکان و محققان چند نوع عمده از MS را دسته بندی کرده اند و بوسیله آن پیش بینی و درمان را صورت می دهند.

1) نوع عود كننده_ فروكش كننده
2) نوع پيشرونده_ اوليه
3) نوع پيشرونده_ ثانويه
4) نوع پيشرونده_ عود كننده

انواع بیماری ام اس .

Relapsing-Remitting (RR) MS - عود كننده_ فروكش كننده

[تصویر:  7.jpg]
ام اس برای حدود 65- 80 % از افراد با " عود كننده_ فروكش كننده" شروع می شود. این رایج ترین نوع ام اس است و گاها با عود غیر قابل پیشبینی بیماری که به "حمله" معروف است؛ همراه است. این حملات وجود دارند و علائم گاهی از بین می روند فاصله بین حملات هفته ها تا دهه هاست.

اطلاعات بیشتر


Primary-Progressive (PP) MS -- پيشرونده_ اوليه


[تصویر:  8.jpg]
پیشرونده – اولیه نوعی از ام اس است که پیشرفت ناتوانی در فرد تدریجی است و وضعیت بیمار بصورت مداوم بدتر میشود. ای وضعیت بدون هیچ گونه عود یا بهبودی آشکاریست. این شکل از بیماری فقط در 15% از بیماران رخ می دهد و بیشتر در افرادی شایع است که بعد از 40 سالگی به این بیماری مبتلا شده اند.

اطلاعات بیشتر


Secondary-Progressive (SP) MS --- پيشرونده_ ثانويه

[تصویر:  9.jpg]

در این نوع از ام اس ابتدا یک دوره "عود کننده – فروکش کننده" رخ می دهد و سپس به بیماری "پیشرونده- ثانویه" تبدیل می شود. بخش مترقی (پیشرونده) این بیماری ممکن است مدت کوتاهی از شروع ام اس و یا گاهی دهه ها بعد از ان رخ دهد. در حدود 50% از "عود کننده – فروکش کننده ها" به مرور و در طول دهه ها به "پیشرونده – ثانویه" تبدیل می شوند.


اطلاعات بیشتر


Progressive-Relapsing (PR) MS --- پيشرونده_ عود كننده

[تصویر:  10.jpg]

ابتلا به این نوع بیماری معمولا کم تر شایع است. در این نوع پیشرفت ماداوم و حملات حاد بیماری بدون بهبود دیده میشود. البته گاها این بیماری از نوع " پيشرونده_ اوليه" تشخیص داده می شود.


اطلاعات بیشتر


علائم این بیماری چیست؟
[تصویر:  11.jpg]

نشانه های بیماری ام اس ممکن است یک یا چند و یا دارای دامنه ای از) ملایم تا شدید( در مدت زمان مختلف. این علائم عبارتند از :
اختلالات بینایی )دید، انحرافات رنگ، از دست دادن بینایی در یک چشم؛ تاری، چشم درد)
ضعف اندام، از دست دادن هماهنگی و تعادل
اسپاسم های عضلانی، خستگی، بی حسی، سوزن سوزن شدن
از دست دادن حس، از دست دادن تکلم، لرزش، سرگیجه
اختلال دردفع ادرار و اختلال در عملکرد روده
از دست دادن قدرت حافظه
افسردگی ، پارانویا ؛ خنده و گریه غیر قابل کنترل

علائم بیماری ام اس برای اطلاع بیشتر.

ام اس چگونه تشخیص داده می شود؟
[تصویر:  12.jpg]
با توجه به طیف گسترده ی علائم بیماری ام اس ممکن است برای ماه ها تا سال ها تشخیص داده نشود. پزشکان بویژه متخصصین مغز و اعصاب با گرفتن شرح حال دقیق و آزمایشات و معاینات فیزیکی و عصبی شامل:
MRI
آزمون الکتروفیزیولوژیک
تست مایع نخاعی
در مجموع، این سه تست و تست های دیگر به پزشک در تأیید ام اس کمک میکند برای تشخیص قطعی ام اس حداقل دو علامت جدا یا تغییرات در ام آر آی در طول زمان) و در فضا تشریحی (در حداقل دومحل جداگانه در داخل سیستم عصبی مرکزی، که می تواند توسط ام آر آی و یا آزمایش عصبی نشان داده شود؛ نیاز است.
البته نظر پزشک برای رسیدن به تشخیص قطعی لازم است.

آیا من ام اس دارم؟

ام اس چگونه تشخیص داده می شود؟
[تصویر:  13.jpg]
در سمت چپ ام آر آی از مغز انسان 35 - ساله با " عود كننده_ فروكش كننده" را نشان می دهد که ضایعات متعدد را با شدت بالا در سیگنال T2 و یک ضایعه بزرگ (پلاک سفید) را نشان می دهد. تصویر سمت راست نشان می دهد که ستون فقرات گردن یک زن 27 - ساله به مبتلا به ام اس با پلاکی که با فلش نشان داده شده است.

پلاک ها


ام اس چگونه درمان می شود؟
[تصویر:  14.jpg]
موضوعات متعددی برای بیمار و پزشک در رابطه با درمان بیماری ام اس وجود دارد. اهداف عبارتند از :
بهبود سرعت بهبود حملات (درمان با داروهای استروئیدی)؛
کاهش تعداد حملات و یا تعدادی از ضایعات ام آر آی،
تلاش برای آهسته کردن پیشرفت بیماری .
کمک های اضافی، عوارض ناشی از از دست دادن عملکرد اندام های آسیب دیده است (درمان داروهایی با هدف علائم خاص).

درمان ام اس
[تصویر:  15.jpg]
هنگامی که اهداف مشخص شدند درمان اولیه ممکن است داروهایی در جهت مدیریت حملات ؛ علائم و یا هر دو باشد. درک عوارض جانبی دارو ها امری ضروری برای بیماران است که گاهی بدلیل عوارض جانبی مانع دست یابی به اهداف درمان شوند. مشورت با پزشک نقش مهمی در تعیین نیاز به درمان و دارو دارد.
دارو های شناخته شده بر سیستم ایمنی بدن و مدیریت ام اس متمرکز شده اند. در ابتدا کورتیکواستروئیدها ( مثل پردنیزولون یا متیل پردنیزولون ) به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. با وجود تاثیر آنها بر روی سیستم ایمنی بدن عوارض جانبی متعددی ایجاد میکنند. کورتیکواستروئیدها امروزه برای حملات شدید مورد استفاده قرار میگیرند.

داروی های درمان ام اس
[تصویر:  16.jpg]
از سال 1993 داروی های ام اس بخصوص اینترفرون ها برای مدیریت بیماری تغییر یافت:
اینترفرون برای عود بیماری ام اس:

• ( Interferon beta-1b (Betaseron and Extavia
• (Interferon beta-1a (Rebif
• (Interferon beta-1a (Avonex

داروهای دیگر تایید شده برای عود بیماری ام اس :

• (Glatiramer acetate (Copaxone
• (Natalizumab (Tysabri®
• (Mitoxantrone (Novantrone®
• (Fingolimod (Gilenya®

برای اطلاع بیشتر رجوع شود:
به این مطلب
و
این مطلب

چگونه علائم فیزیکی ام اس درمان میشود؟
[تصویر:  17.jpg]
[تصویر:  21.jpg]
دارو های متعددی برای مدیریت عوارض ام اس وجود دارد. تصاویر فوق لیستی از این عوارض به همراه دارو های مورد استفاده را نشان می دهد.

[تصویر:  18.jpg]
دارو های فوق می بایست توسط پزشک تجویز شوند.

آینده این بیماری چه می شود؟
[تصویر:  19.jpg]
تحقیقات بیشماری در مورد بیماری ام اس صورت میگیرد. بخصوص بر روی درمان سیستم ایمنی بدن تحقیقات ویژه ای انجام میشود. علاوه بر این دانشمندان درحال تلاش برای توسعه برای تحریک سلول های مغز برای تولید ملین جدید و یا جلوگیری از مرگ اعصاب هستند. با روش هایی به کمک سلول های بنیادی به درمان سلول های از دست رفته بپردازند. درآینده روشهایی برای بهبود تار های عصبی اسیب دیده نیز یافته خواهد شد. دانشمندان همچنین بر روی رژیم های غذایی مفید و دیگر عوامل محیطی نیز مطالعه میکنند.
اميد به زندگي يا ميانگين طول عمر افراد مبتلا به ام‌اس با وچود درمان‌هاي جديد اکنون تقريبا به اندازه افراد غير مبتلا رسيده است. ام‌اس به معناي حکم مرگ نيست، و مبتلايان به ان در صورتي که به طور مناسب درمان شوند، مي‌توانند زندگي معناداري را ادامه دهند.

ام اس در یک نگاه
[تصویر:  20.jpg]
ام اس یک بیماری پیشرونده که اثر ان بر روی اعصاب مغز و نخاع است.
صدمه به اعصاب در ام اس ممکن است با تغییرات (حسی و حرکتی ویا عضلانی) در بدن منعکس بشود.
علت مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) ناشناخته است ، اما به طور گسترده ای پذیرفته شده است که ژنتیکی، ایمنی،محیط زیست و عوامل نقش دارند.
انتخاب درمان دارو / درمان باید پس ازتشخیص بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس باشد و از دارو های مورد تایید FDA استفاده شود .

کلیه حقوق این مقاله مربوط به سایت ام اس سنتر می باشد.
منابع:
MScenter.ir
medicinenet.com
iStockPhoto
BigStock
eMedicineHealth
World Health Organization: "Atlas, Multiple Sclerosis Resources in the World 2008."
WebMD: "Understanding the Different Types of Multiple Sclerosis."
WebMD: "The Progression of Multiple Sclerosis."
همشهري آنلاين
پايگاه اطلاع رساني پزشکان ايران
خبرگزاری آریا
msiran.blogfa.com
دکتر شاه بيگي
اگه تلخم مثل گریه اگه تنهام اگه تاریک
اگه از ترانه دورم اگه با مرثیه نزدیک
اگه ناباور چشمام تو تماشای تو مونده
اگه اون نگاه اول منو پای تو نشونده:
How wonderful life is while you're in the world
 تشکر شده توسط : hamid , fireboud , بهــار , nahid , سحــــــــر , MAHDI , h.kakavand , عمومهربان , mirali , نازلی , yasna , hamed , maya , nasim , darya2 , farzadm , earth , nazaniiin , kia , m.moza , hedieh , SSA , TootFarangi , میلاد رضوان پناه , انیس , zabih , samiraa , havaars , Majid , Amirsam , somaye_602000 , هانیه , O#!!! , hanie , esmaeil , i3aran , مـه ســـا , successful , sadaf , Matilat , parisa2087 , anaram , mehrnoosh , warrior , parvaneh , مونا* , najva , مولتی ام اس , رستاخیز , سـاناز , Narges , negar_negar92 , venus , nilo0 , __Setayesh__ , naser_m , mirzaee , ban00 , parivash , soha , coffeedot , m_erjenany , زهرا59 , sarir , Hasty , # پریسا # , TITI , baran , niusha , Saina , sara.arsham , leili , sama , samane , شهرزاد , elhametanha , هاجی , ارزو , Hegan , بی تـــا , maedeh , N00shin , شهرام مولوی , sami , hamdam , yummy , آنا , ایمان رئیسی فرد , پروانه , maryam34 , Ghost , AlirezaS , zohrevand , movahedi , ghazallll , shokolat , ارمیا , hamid t , ابراهیم , khatoon25 , سارا29 , domeh , liliyam , ranjoor , mehrangiz , فاطمه خانوم , niloufar , م.ه , آیدا , kaveh_plus , Sami61 , maede , مریم شیمیست , Rihanna90 , masoud pazoki , amirfarhag , roya7116 , paeazan , x4n , آقا صادق , الهه السادات , sooorooosh , Amir Reza M , مريم *** , ngh , معبود , زهرا لطیفی , zenith , مریم بیگی , roozbeh_1 , arezooo82 , نگار توانا , Hamed123 , میلاد زحمتکش , saharnaeini , paeeze , پرنیا , بیخیال , matinfard , Maz , لیلی1 , سمانه میم , آتریس , یسری , baharan , رنگین کمان , ghaside , nahal , سمیرا , omid , barzegar , hilda , sanaz-sss , علی دنیانورد , chipchip , salman121 , raika , کیا3 , ahya , گلناز , silent , شیما لشگری , لیلی666 , mahsa kabiri , hadisss , الي جون , maryam.N , Behroozfaili , دلان , pariya1361 , shahrzad.s , m o h s e n , 111reza , sahar9631 , پویش , leila_m , nanaz , FBF , kiankhtk , kheiri.mahdi , آرزو , مینا غلام نژاد , فرزانه۶۰ , parastoo joon , نرگس طلا , Exhautless , elham 66 , a.majd , Amir1997 , mama mary , setarenik , alijan , تندیس , web1001 , parastoo2 , mahdie , nadia-nini , mohammadreza1369 , بودن , زهرا شیبانی , Milad1367 , kohedard , حدیث ادریسی , جینجیوالیس , نورا , رضا ا , فرزانه1360 , sahar.p , درد ام اس , محمد ارجمند پور , damoun , بارانی , ص_نوشت , .editormasoud , glassheart , لاله وحشی , gor911 , farda20032020 , فریدون بنه نشان , zohreh40 , handy1370 , محسن ساکت , پریا حقیقت پور
#2
ام اس و فراتر از آن

[تصویر:  webmd_rm_photo_of_nerve_damage.jpg]

Multiple Sclerosis چیست؟

MS یک بیماری مزمن است که به رشته های عصبی در نخاع ؛ مغز و اعصاب چشم صدمه وارد میکند. Sclerosis به معنای نقاط صدمه دیده در بافت عصبی است که در افراد مبتلا به MS دیده میشود. بسته به آسیب رخ داده علائم ممکن است شامل: مشکل در کنترل عضلات؛ تعادل ؛ دید و یا صحبت کردن باشد.



[تصویر:  getty_rf_photo_of_feet_on_floor.jpg]


علائم ام اس: بی حسی یا ضعف

آسیب های عصبی می تواند باعث:
ضعف در بازو و پا
بیحسی
از دست دادن تعادل
اسپاسم عضلانی
و در بعضی به ندرت مشکل راه رفتن و کشیدن پا هنگام حرکت


[تصویر:  princ_rm_photo_of_ms_brain.jpg]


علائم ام اس : مشکلات بینایی

در بیش از نیمی از مبتلایان مشکلات بینایی (نوریت اپتیک) دیده میشود. این التهاب عصب بینایی؛ مشکلاتی مثل: تاری دید، از دست دادن دید رنگی (کور رنگی)، درد چشم، یا کوری (موقتی) را (معمولا در یک چشم) ایجاد می کند.
این مشکل اکثرا موقتی و بعد از چند هفته (با مصرف دارو) بهبود می یابد. در بسیاری از موارد، مشکلات بینایی، اولین نشانه بیماری MS است.

[تصویر:  photolibrary_rf_photo_of_mouth_speaking.jpg]


علائم ام اس: مشکل در سخن گفتن

اگرچه کمتر از مشکلات چشمی اما بسیاری از مبتلایان به MS؛ مشکلاتی در هنگام صحبت کردن دارند. گاهی اتفاق می افتد که عصب های منتقل کننده سیگنال گفتار در مغز آسیب میبینند. برخی از افراد نیز مشکل در بلع غذا دارند.

[تصویر:  getty_rf_photo_of_frazzled_woman.jpg]

برخی دیگر علائم ام اس:

MS می تواند مشکلاتی را در هشیاری ذهنی ایجاد کند. که در برخی افراد ممکن است حل مشکلات طول بکشد و در بعضی دیگر ممکن است خفیف یا اصلا در تمرکز کردن مشکل نداشته باشند.
برخی افراد مبتلا به MS، از دست دادن کنترل مثانه را، تجربه دارند، زیرا سیگنالهای بین مغز و مثانه گاهی قطع میشوند.
در نهایت، خستگی یک مشکل شایع است. شما ممکن است احساس خستگی حتی پس از یک خواب خوب شبانه داشته باشید.

اما همه این ها موقتی و قابل حل شدن است.
علائم بیماری ام اس و روش درمان آن ها اینجاست.

[تصویر:  princ_rm_photo_of_damaged_brains.jpg]


تفاوت سکته مغزی و ام اس:

گیجی ، بریده بریده سخن گفتن، و ضعف عضلانی می تواند علائم MS باشد، همچنین این موارد می توانند از علائم ناشی از سکته مغزی نیز باشند. هر کسی که به طور ناگهانی دچار زحمت در صحبت کردن یا عدم توانایی حرکت اندام خود میشود باید بلافاصله به مراکز درمانی ارجاع داده شود و درمان سکته مغزی را در عرض چند ساعت اول، فراهم کند.

[تصویر:  phototake_rm_photo_of_ms_attacking_brain.jpg]

حملات MS

در افراد مبتلا به MS، سیستم ایمنی بدن به بافت اطراف فیبرهای عصبی در مغز ، طناب نخاعی و اعصاب بینایی؛ حمله میکند. این پوشش از یک ماده چربی به نام میلین ساخته شده است. میلین اطراف اعصاب کمک می کند تا سیگنال های الکتریکی که ارسال آنها کنترل حرکات، گفتار ، و ... به سرعت و راحتی ارسال شوند . وقتی میلین تخریب شده باشد، پیام های عصبی به درستی منتقل نمی شوند.

برای دانستن از چگونگی حمله به بروشور حمله مراجعه کنید!

[تصویر:  photolibrary_rm_photo_of_swedish_landscape.jpg]

علت MS چیست؟

علت بیماری MS مرموز باقی مانده است، اما پزشکان برخی از تاثیرات تعجب آور را میبیند . شایع ترین منطقه در ابتلا به MS در مناطق دور از خط استوا ، از جمله در اسکاندیناوی و دیگر نقاط شمال اروپا است. در این مناطق، نور خورشید کمتر است.
بنابراین برخی از پژوهشگران بر این باورند که ویتامین D ("ویتامین آفتاب") ممکن است به این بیماری مربوط باشد. تحقیقات نشان می دهد ارتباط بین کمبود ویتامین D و اختلالات خود ایمنی ملموس است، اما مطالعات در حال تکمیل شدن است. ژنتیک به نظر می رسد برای ایفای نقش به عنوان عامل بعدی بپردازد.


[تصویر:  getty_rf_photo_of_woman_and_laptop.jpg]


چه کسانی مبتلا میشوند؟

شیوع ام اس در میان زنان دست کم دو برابر مردان است. ام اس در هر نژاد و قومی دیده می شود و البته سفید پوستان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. شانس ابتلا به این بیماری در سنین 20 تا 50 سال بیشتر است.

[تصویر:  getty_rf_photo_of_brain_scan.jpg]

تشخیص ام اس

آزمایشات اغلب به همراه تاریخچه پزشکی و معاینه اعصاب به تشخیص یا رد کردن ابتلا به MS استفاده می شوند. بیش از 90% بیماران مبتلا به MS با توجه به عکس MRI تشخیص داده می شوند. کشیدن مایع بین نخاعی نیز می تواند اختلالات سیستم اعصاب مرکزی را نشان دهد.

[تصویر:  getty_rf_photo_of_man_holding_rail.jpg]

پیشرفت این بیماری چگونه است؟

ام اس در هر فرد متفاوت عمل میکند اما پزشکان با مدیریت درمان روند این بیماری را به چهار شکل زیر میبینند:

عود کننده فروکش کننده: علائم طی حملات بوجود و سپس بطور کامل از بین می روند. این رایج ترین شکل بیماری است. (حدود 95% افراد)

پیشرونده اولیه: آهسته اما پیشرونده بدون علائم حاد. (حدود 4% افراد)

پیشرونده ثانویه: با عود کننده - فروکش کننده آغاز میشود و بعد پیشرفت میکند. (حدود 1% افراد در سنین بالا)

پیشرونده - عود کننده: به طور پیوسته رو به بدتر شدن می رود. این شکل بیماری بسیار نادر است. (کمتر از 1 %)

[تصویر:  getty_rm_photo_of_ms_patient_on_beach.jpg]

MS و آب و هوا

تحقیقات نشان می دهد که این بیماری ممکن است در طول ماه های تابستان فعال تر شود. گرما و رطوبت بالا نیز ممکن است به طور موقت نشانه ها را بدتر کند. درجه حرارت های بسیار سرد و تغییرات ناگهانی در درجه حرارت ممکن است علائم را تشدید کند.

[تصویر:  getty_rf_photo_of_woman_and_pills.jpg]


درمان MS : داروها

در حالی که هیچ درمان قطعی برای MS وجود ندارد، برای این بیماری داروهای کنترل کننده بسیاری وجود دارد که می تواند فرکانس و شدت حملات MS را کاهش دهد. در نتیجه آسیب کمتری به مغز و نخاع می رسد،و بیماری کنترل میشود. وقتی حمله ای اتفاق می افتد کورتون ها با دوز بالا می تواند کمک به کاهش و کوتاه کردن دوره و علائم آن کنند.
بسیاری از داروها نیز در دسترس هستند که برای مدیریت علائم نگران کننده MS، مانند اسپاسم عضلات، بی اختیاری ادرار و درد استفاده میشوند.

دوست دارید نگاهی به لیست دارو ها بیاندازید؟

[تصویر:  2bmas.jpg]

درمان MS : مدیریت درد

حدود نیمی از افراد مبتلا به MS برخی از انواع درد را تجربه میکنند؛چه به عنوان تیر کشیدن (که نتیجه یک اتصال کوتاه در سیستم عصبی است.) چه به عنوان اسپاسم های عضلانی.
پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج و ضد درد را سهولت تجویز کند. داروهای ضد درد و ضد اسپاسم نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. ماساژ و فیزیوتراپی اغلب پاسخ خوبی به درد عضلانی است.

[تصویر:  getty_rf_photo_of_physical_therapy.jpg]

درمان MS : فیزیوتراپی

اگر MS بر تعادل، هماهنگی، و یا قدرت عضلانی تاثیر می گذارد، شما برای جبران می توانید تکنیک هایی را نیز یاد بگیرید:
فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات کمک کند.
کار درمانی می تواند به حفظ هماهنگی شما در دست های خود برای لباس پوشیدن و نوشتن کمک کند.
و اگر شما با در صحبت کردن یا بلع مشکل دارید، متخصص گفتار درمانی می تواند به شما کمک کند.

[تصویر:  2bfeaturedimage0.jpg]

درمان های مکمل برای MS

بسیاری از درمان های غیر سنتی برای MS وجود دارد که بخوبی مطالعه نشده است. بعضی از مردم می گویند طب سوزنی علائم مانند اسپاسم های عضلانی و درد را تسکین می دهد، اما تحقیقات برای تایید ارزش آن قطعی نیست.

برخی مطالعات قدیمی مزایای تزریق سم زنبور عسل را گزارش داده اند، اما مطالعه جدی ، به مدت 24 هفته ، نشان داد که هیچ بهبود در ناتوانی، خستگی، و یا تعدادی از حملات MS مشاهده نشده است.
این مهم است که پزشک خود را در مورد هر مکمل ها، رژیم غذایی مخصوص، یا درمان های دیگر که شما می خواهید امتحان کنید؛ مطلع کنید.

[تصویر:  getty_rf_photo_of_pregnant_woman.jpg]

MS و بارداری

پزشکان به طور کلی با ایمنی باردار شدن برای زنان مبتلا به MS موافق هستند. تحقیقات نشان می دهد هیچ افزایش خطری در دوران بارداری وجود ندارد. در واقع بسیاری از زنان علائم کمتری از MS در دوران بارداری دارند. سطوح بالای هورمون ها و پروتئین ها ممکن است به سرکوب سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال یک حمله جدید منجر شود.
بهتر است با پزشک خود قبل از بارداری صحبت کنید، دارو های فعلی MS در دوران بارداری و شیردهی نباید استفاده شوند. در ماه های اولیه پس از زایمان، احتمال عود می تواند افزایش یابد.

[تصویر:  photolibrary_rf_photo_of_woman_with_ms.jpg]


زندگی با MS

اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به MS هستند قادر به ادامه راه رفتن هستند، و برخی با بهره گیری از برخی از انواع دستگاه های کمکی است. کفش ها و بست های پا می تواند ثبات حرکت را افزایش دهد و به راه رفتن کمک کند. هنگامی که یک پا قوی تر از دیگری است، یک عصا می تواند کمک کند. افراد با مشکلات قابل توجه و وخیم در پاهای خود ممکن است به استفاده از واکر و یا یک صندلی چرخدار نیاز پیدا کنند.

[تصویر:  photolibrary_rm_photo_of_shower_handrail.jpg]


پذیرش بیماری: خانه و محل کار

ایجاد تغییرات هر چند کوچک در اطراف خانه شما می تواند به شما در مدیریت فعالیت های روزانه کمک کند. برای بیمارانی که دارای ناتوانی های شدید هستند موارد زیر پیشنهاد میشود:
نصب دستگیره در داخل و خارج از فضای دوش یا وان حمام،
استفاده از یک تشک که لغزنده نباشد برای سرویس بهداشتی،
اضافه کردن صندلی بالا و ریل های ایمنی به توالت. استفاده از کابینت آشپزخانه بار ارتفاع کوتاه تر.


[تصویر:  2bfotolia-3185972-XS-000.jpg]

MS و ورزش
ورزش می تواند کرختی، خستگی، و سایر علایم از MS را کاهش دهد.بهتر است ورزش را به آهستگی شروع کنید. سعی کنید ورزش به مدت 10 دقیقه در یک زمان کوتاه، شروع کنید سپس به تدریج آن را افزایش دهید. قبل از شروع ، با پزشک خود در مورد نوع فعالیت و سطح شدت آن صحبت کنید. مناسب ترین ورزش برای یک فرد مبتلا به MS ، ایروبیک آب، شنا، تای چی و یوگا.

پسری که با ورزش از روی ویلچیر به قله ی دماوند صعود کرد.

[تصویر:  photolibrary_rf_photo_of_woman_with_ms_smiling.jpg]


آینده بیماری MS

اغلب افراد مبتلا به MS با طول عمر طبیعی یا نزدیک به طبیعی زندگی می کنند. در هر حال این بیماری ممکن است وضع زندگی را مشکل, محدود و یا شرایط را خاص کند اما هرگز به از کار افتادگی شدید و همیشگی منجر نمی شود.
با وجود درمان ناتوانی با داروهای موثر و دستگاه های کمکی، بسیاری از مردم مبتلا به MS، فعال باقی مانده اند، می توانند در مشاغل خود باقی بمانند ، و همچنان از خانواده ی خود و فعالیت های مورد علاقه شان؛ لذت می برند.


منابع:

WebMed
MScenter.ir
medicinenet.com
iStockPhoto
BigStock
eMedicineHealth

نقل قول یا نشر تمام یا بخشی از این مطلب بدون اجازه رسمی از سایت ام اس سنتر مجاز نمی باشد.
اگه تلخم مثل گریه اگه تنهام اگه تاریک
اگه از ترانه دورم اگه با مرثیه نزدیک
اگه ناباور چشمام تو تماشای تو مونده
اگه اون نگاه اول منو پای تو نشونده:
How wonderful life is while you're in the world
 تشکر شده توسط : بهــار , BanOoOo , hanie , # پریسا # , Narges , طاهره , nahid , sara.arsham , kases , fireboud , Sina , زهرا59 , MFhealth , hamid , paeeze , baran , طراوت , مریم جاهد , niusha , m.a , نازلی , سپیده قاصدک , leili , sama , Saina , O#!!! , somaye_602000 , MABOB , coffeedot , najva , samane , شهرزاد , سـاناز , فرناز , هاجی , ارزو , parivash , Hegan , sahel1 , بی تـــا , nooresefid333 , maedeh , dr.dentist , شهرام مولوی , sami , mina67 , پاييز , yummy , baha90 , ایمان رئیسی فرد , parisa_69 , ساحل , Parla , پروانه , مهرافروز , احمدرضا , AlirezaS , elii , zohrevand , mehdisalimi , ghazallll , shokolat , ارمیا , hamid t , nazanin200312 , naz , احمدعلی , khatoon25 , سارا29 , domeh , kiana , liliyam , mehrangiz , amirfarhag , esmaeil , مریم شیمیست , niloufar , reach usa , م.ه , آیدا , kaveh_plus , farnoosh_cisco , Sami61 , min00 , maede , mari , hedieh , Rihanna90 , melody , masoud pazoki , fatemeh1 , g.someira , x4n , neda ghafari , ز- سادات , mehdernet2 , آقا صادق , mojdeh4398 , hamidnn2002 , Hichkas , Amir Reza M , Arezu , shima khaki , معبود , arezooo82 , نگار توانا , Hamed123 , میلاد زحمتکش , پرنیا , بیخیال , matinfard , ایسان , zohrehasadi641 , سمانه میم , moon light , baharan , رنگین کمان , nahal , سمیرا , omid , twix , shamdoony , arman92 , barzegar , علی دنیانورد , مولتی ام اس , salman121 , raika , گلناز , کیا3 , behbab , ژاله , ahya , لیلی666 , الي جون , maryam.N , shahrzad.s , مینا افشاری , m o h s e n , Behroozfaili , hadisss , sgb , مرتضی , محبوبان , nanaz , FBF , kiankhtk , kheiri.mahdi , مینا غلام نژاد , فرزانه۶۰ , موناامیدوار , علی ۶۵ , parastoo.shahali , elham 66 , Amir1997 , mama mary , هدا , تنها , web1001 , HannahZ , mahdie , pariya1361 , سردرد , جینجیوالیس , sahar.p , صدیقه مهین , damoun , shaparak.68 , بارانی , هاشم یزدانی , glassheart , qobb , handy1370 , محسن ساکت , پریا حقیقت پور
  


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  رابطه مصرف بیش از حد نمک و بیماری ام اس paeazan 24 16,598 2019/07/12, 06:00 PM
آخرین ارسال: پریا حقیقت پور
  روند تشخیص درست بیماری ام اس sargol 25 28,547 2018/03/18, 08:36 PM
آخرین ارسال: nahid
  کشف نشانگرزیستی بیماری‌های خود ایمنی niloofary 1 2,787 2017/02/08, 10:02 AM
آخرین ارسال: niloofary
  بیماری لوپوس و تشابه و تفاوت آن با ام اس نازلی 7 16,729 2017/01/12, 12:50 AM
آخرین ارسال: silent
  تشخیص بیماری ام اس Prime 2 96,292 2015/10/21, 10:45 PM
آخرین ارسال: nahid
  ام‌اس بیماری چندعلتی است (مصاحبه اختصاصی تبیان با دکترعظیمی) parisa2011 6 8,253 2014/06/11, 02:35 PM
آخرین ارسال: سالومه
  علل بروز بیماری MS و راه‌های پیشگیری hamid_147 3 4,565 2014/04/23, 05:57 PM
آخرین ارسال: الی کوچولو
  ام اس را همراه بدانیم، نه بیماری paeazan 0 2,758 2014/02/27, 11:33 PM
آخرین ارسال: paeazan
  ویتامین A پیشرفت بیماری ام.اس را متوقف می کند fereshteh 1 7,835 2014/02/09, 09:08 PM
آخرین ارسال: warrior
  با 10 قانون بیماری MS اشنا شوید hamdam 13 9,194 2013/10/07, 03:34 PM
آخرین ارسال: یوسفی نازنین



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست