2012/05/08, 02:50 PM
بیماری و درمان - مغز و اعصاب
کودکانی که در سنین مدرسه هستند و از ابتدای حیات، تحت تربیت مادران خود قرار داشتند، مغزهایی با هیپوکامپ بزرگتر دارند.
هیپوکامپ یک بخش مهم مغز برای یادگیری، حافظه و پاسخ به استرس است. تحقیق جدیدی که توسط متخصصان اطفال و دانشمندان اعصاب در دانشکده پزشکی واشنگتن در سنتلوییس انجام شده است، اولین تحقیقی است که نشان داده این تغییرات در این بخش حیاتی مغز کودکان، به پرورش مادران ارتباط دارد.
دکتر «جوآن لوبای» که این تحقیق به سرپرستی وی انجام شده است، در اینباره میگوید: «این پژوهش ثابت میکند که تربیت والدین از چه اهمیتی برخوردار است. من فکر میکنم که ما باید توجه بیشتری به تربیت و پرورش والدین داشته باشیم و باید آنچه را که یک جامعه برای دستیابی سریعتر به این مهارت لازم دارد، فراهم کنیم چون تاثیر تربیت بر تکامل آینده فرد بسیار حایز اهمیت است.» در این تحقیق از تصویربرداری مغزی کودکان سنین هفت تا ۱۰ سال استفاده شد که این کودکان از شرکتکنندگان پژوهش قبلی «افسردگی در سنین پیشدبستانی» دکتر «لوبای» و همکارانش بودند. این پژوهش از یک دهه قبل آغاز شده بود.
در آن بررسی از کودکان سه تا شش سالهای استفاده شد که علایم افسردگی داشتند یا دچار علایم سایر اختلالات روانی یا اختلال در سلامت مغزی بودند ولی هیچ مشکل شناختهشده روانی نداشتند. به عنوان یک بخش از تحقیق اولیه، کودکان به دقت مشاهده و ارزیابی و از مغز آنها نوارهای ویدیویی تهیه میشد. در اغلب موارد، مادر کودک به عنوان والد، پرسشنامه را تکمیل میکرد و از کودک درخواست میشد که منتظر باشد تا یک هدیه جذاب را به دست آورد. در ادامه این مساله که چگونه والدین میتوانستند از نظر تربیتی این کودک را در چنین وضعیت استرسزایی پرورش دهند، ارزیابی میشد. محققان در این تحقیق، اسکن مغزی ۹۲ کودک را که دارای علایم افسردگی بودند یا از زمان پیشدبستانی دارای بیماری ذهنی بودند، بررسی کردند. اسکنها نشان دادکودکان بدون علایم افسردگی که تحت تربیت والدین خود قرار داشتند، نسبت به کسانی که تحت تربیت مادر خود قرار نداشتند، تقریبا ۱۰ درصد هیپوکامپ بزرگتری داشتند. دکتر «لوبای» میگوید: «ما توانستیم ارتباط محکمی بین تربیت مادرانه و اندازه هیپوکامپ در اطفال سالم پیدا کنیم.» وقتی که بدن با استرس مواجه میشود، مغز، سیستم عصبی اتونوم را فعال میکند که یک سیستم غیرارادی عصبی است و آزادسازی هورمونهای استرس را کنترل میکند. این هورمونها به ما کمک میکنند تا با استرس با افزایش ضربان قلب و حمایت از بدن، تطبیق پیدا کنیم. هیپوکامپ اصلیترین ساختمانی است که در پاسخهای استرسی نقش دارد.
این عضو، نقشی مهم در یادگیری و حافظه دارد و تصور میشود حجم بزرگتر آن، نقش مهمی در آموزش کودک در مدرسه ایفا میکند. تحقیقات قبلی که روی حیوانات انجام شده بود، نشان میداد که تربیت توسط مادر میتواند روی تکامل مغز اثر داشته باشد و بسیاری از پژوهشهایی که روی مغز کودکان (انسان) انجام شد، نشاندهنده این است که رشد کودک در یک محیط مناسب پرورشی، روی پیشرفت تحصیلی و سلامت ذهنی او موثر است، اما تاکنون مدرک مستدلی که وجود ارتباط بین پرورش والدین و تغییرات آناتومی مغز در کودکان را نشان دهد، ارایه نشده بود.
منبع: روزنامه شرق
کودکانی که در سنین مدرسه هستند و از ابتدای حیات، تحت تربیت مادران خود قرار داشتند، مغزهایی با هیپوکامپ بزرگتر دارند.
هیپوکامپ یک بخش مهم مغز برای یادگیری، حافظه و پاسخ به استرس است. تحقیق جدیدی که توسط متخصصان اطفال و دانشمندان اعصاب در دانشکده پزشکی واشنگتن در سنتلوییس انجام شده است، اولین تحقیقی است که نشان داده این تغییرات در این بخش حیاتی مغز کودکان، به پرورش مادران ارتباط دارد.
دکتر «جوآن لوبای» که این تحقیق به سرپرستی وی انجام شده است، در اینباره میگوید: «این پژوهش ثابت میکند که تربیت والدین از چه اهمیتی برخوردار است. من فکر میکنم که ما باید توجه بیشتری به تربیت و پرورش والدین داشته باشیم و باید آنچه را که یک جامعه برای دستیابی سریعتر به این مهارت لازم دارد، فراهم کنیم چون تاثیر تربیت بر تکامل آینده فرد بسیار حایز اهمیت است.» در این تحقیق از تصویربرداری مغزی کودکان سنین هفت تا ۱۰ سال استفاده شد که این کودکان از شرکتکنندگان پژوهش قبلی «افسردگی در سنین پیشدبستانی» دکتر «لوبای» و همکارانش بودند. این پژوهش از یک دهه قبل آغاز شده بود.
در آن بررسی از کودکان سه تا شش سالهای استفاده شد که علایم افسردگی داشتند یا دچار علایم سایر اختلالات روانی یا اختلال در سلامت مغزی بودند ولی هیچ مشکل شناختهشده روانی نداشتند. به عنوان یک بخش از تحقیق اولیه، کودکان به دقت مشاهده و ارزیابی و از مغز آنها نوارهای ویدیویی تهیه میشد. در اغلب موارد، مادر کودک به عنوان والد، پرسشنامه را تکمیل میکرد و از کودک درخواست میشد که منتظر باشد تا یک هدیه جذاب را به دست آورد. در ادامه این مساله که چگونه والدین میتوانستند از نظر تربیتی این کودک را در چنین وضعیت استرسزایی پرورش دهند، ارزیابی میشد. محققان در این تحقیق، اسکن مغزی ۹۲ کودک را که دارای علایم افسردگی بودند یا از زمان پیشدبستانی دارای بیماری ذهنی بودند، بررسی کردند. اسکنها نشان دادکودکان بدون علایم افسردگی که تحت تربیت والدین خود قرار داشتند، نسبت به کسانی که تحت تربیت مادر خود قرار نداشتند، تقریبا ۱۰ درصد هیپوکامپ بزرگتری داشتند. دکتر «لوبای» میگوید: «ما توانستیم ارتباط محکمی بین تربیت مادرانه و اندازه هیپوکامپ در اطفال سالم پیدا کنیم.» وقتی که بدن با استرس مواجه میشود، مغز، سیستم عصبی اتونوم را فعال میکند که یک سیستم غیرارادی عصبی است و آزادسازی هورمونهای استرس را کنترل میکند. این هورمونها به ما کمک میکنند تا با استرس با افزایش ضربان قلب و حمایت از بدن، تطبیق پیدا کنیم. هیپوکامپ اصلیترین ساختمانی است که در پاسخهای استرسی نقش دارد.
این عضو، نقشی مهم در یادگیری و حافظه دارد و تصور میشود حجم بزرگتر آن، نقش مهمی در آموزش کودک در مدرسه ایفا میکند. تحقیقات قبلی که روی حیوانات انجام شده بود، نشان میداد که تربیت توسط مادر میتواند روی تکامل مغز اثر داشته باشد و بسیاری از پژوهشهایی که روی مغز کودکان (انسان) انجام شد، نشاندهنده این است که رشد کودک در یک محیط مناسب پرورشی، روی پیشرفت تحصیلی و سلامت ذهنی او موثر است، اما تاکنون مدرک مستدلی که وجود ارتباط بین پرورش والدین و تغییرات آناتومی مغز در کودکان را نشان دهد، ارایه نشده بود.
منبع: روزنامه شرق