2011/10/06, 11:05 AM
11 توصیه علیه مشکلات عصبی و روانی
روانشناسان معتقدند نداشتن مهارت حل مساله مىتواند اختلالهاى گوناگون روانشناختى (مثل افسردگى و اضطراب) یا مشکلهایی در ازدواج و تربیت فرزند ایجاد كند...
خیلی ها فکر میکنند رواندرمانی فقط حرفزدن است، در حالی که بهکارگیری تکنیکهای بسیار گسترده و مختلف برای پیشگیری یا درمان مشکلهای عصبی و روانی و پیشرفت سلامت روان و بهزیستی روانی در افراد است که در قالب بیان کلامی درمانگر و آموزش به مراجعان، با توجه به رویکرد خاص رواندرمانی که از آن بهره گرفته شده، انجام میشود...
برای آشنایی بیشتر شما به برخی از این فنون روانشناختى اشاره میكنم:
1 آموزش قاطعیت
این تکنیک که برای افزایش مهارتهاى بین فردی طراحى شده، عبارت است از آموزش چگونگی ابراز عقیده، احساس و افکار به صورت مناسب.
آموزش قاطعیت در پیوستار وسیعى از مشکلهای مربوط به روابط بینشخصى مثل اختلافهاى زناشویى، افسردگى، اختلالات جنسى، رفتارهاى پرخاشگرانه و مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، کاربرد دارد.
2 تکنیک حل مساله
حل مساله، یک تكنیك درمانی روانشناختى است که مراجعهکننده از طریق آن یاد مىگیرد از مجموعه آگاهىها، دانش و منابع موجودى که در اختیار دارد، براى حل مساله یا مشکلى که با آن مواجه است، استفادهکند.
روانشناسان معتقدند نداشتن مهارت حل مساله مىتواند اختلالهاى گوناگون روانشناختى (مثل افسردگى و اضطراب) یا مشکلهایی در ازدواج و تربیت فرزند ایجاد كند.
3 آموزش خودآموزى
مراجعان با آموختن این روش میتوانند رفتارهاى نادرست خود را بشناسند و با ترک آنها، رفتارهاى مناسبی را جایگزین کنند. معمولا در این روش، درمانگر الگوى مراجعهكننده مىشود و رفتارهاى سالم را نمایش میدهد.
4 تکنیک مدیریت استرس
این تکنیک از مجموعه اى از شیوه هاى درمانى تشکیل شده که ریلکسیشین (تن آرامى) یکى از آنهاست. ابتدا مراجعهكننده در مورد اثر استرس بر رفتار و سلامت، آموزش مىبیند و سپس با کمک درمانگر عوامل استرسزا را شناسایى مىکند تا بتواند با روشهایى مثل ریلکسیشین یا انواع مراقبهها، استرسهای خود را مدیریت کند و به آرامش برسد.
5 آموزش مهارتهاى اجتماعى
مهارتهاى اجتماعى، شامل طیف وسیعى از رفتارها مانند گرمى و صمیمیت در روابط، سهولت در گفتوگو، ابراز همدلى، تماس چشمى و به طور کلى مهارتهاى کلامى و غیرکلامى برقرارى ارتباط است.
6 بازسازى شناختى
این تکنیک مربوط به شیوه هایى است که بهشکل مستقیم بهدنبال تغییر باورهاى مشکلزاى افراد هستند و به مراجعان کمک مىشود تفکرات ناسالم خود را بشناسند، به پیامدهاى منفى آنها توجه و تفکرات سالمتر را جایگزین کنند.
7 مدیریت خشم
از این روش براى مهار خشم و پرخاشگرى استفاده مىشود. زود عصبانى شدن، از کوره دررفتن، دادزدن، پرتاب اشیاء یا شکستن آنها، در را محکم بههمکوبیدن و زدن خود و دیگران، نمونه هایى از خشم و پرخاشگرى هستند.
8 تغییر عادتها
به مراجعان آموزش داده مىشود عادتهای ناسالم خود را بشناسند و از عادتهای سالم متضاد با آنها براى ترک عادت مشکلدار استفاده کنند. از این تکنیک در درمان اختلالهایی مثل انگشت مکیدن، پلکزدن شدید و کندن مو (تریکوتیلومانیا) استفاده مىشود.
9 فعالسازى رفتارى
روشهاى افزایش فعالیتها به مراجعان آموزش داده مىشود. گاهی یک برنامه مناسب با سبک زندگى مراجعهکننده که دربرگیرنده مواردى مانند میزان فعالیتهاى تفریحى، ورزشى، مطالعه آزاد و معاشرت با دیگران است در کنار مسوولیتهاى شغلى یا وظایف تحصیلى با کمک درمانگر، براى مراجعهكننده تنظیم میشود و در اختیار وى قرار مىگیرد.
10 مواجهه
مواجهه، روشى است که در آن شخص با هر محرکى که در او ایجاد رفتار یا هیجان نامطلوب مىکند، روبرو مىشود. در مواجهه، درمانگر براساس یک مقیاس درجهبندى شده، آنقدر مراجعهكننده را در معرض محرکهایى که از نظر او نامطلوب هستند، قرار میدهد تا هیجان یا رفتار ناسالم در او از بین برود.
مثلا طبق یک مقیاس درجه بندى شده، کسى را که ترس شدید از ارتفاع دارد آنقدر در بلندى و ارتفاع قرار مىدهند که به اصطلاح ترسش بریزد و بعد از این در مقابل این محرک (ارتفاع)، واکنش نامطلوب (ترس و فرار) نشان ندهد.
11 پذیرش
پذیرش به معناى شناسایى و قبول رویدادهاى ناخوشایندى است که نمىتوان کنترلى بر آنها داشت. در این تكنیك درمانگر با استفاده از روشهایى مثل انواع مراقبهها به مراجعهكننده کمک مىکند تا مسایل تغییرناپذیرى که باعث ایجاد تنش یا احساسهای دردناک مىشوند، بپذیرد و خود را از فشار روانى برهاند.