امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات : 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکات مربوط به محیط کار مناسب
#1
مصرف داروهای ضد افسردگی در کارمندان ادارات با جو کاری نامناسب سه برابر سايرين است� � ‎
تحقيقات نشان داد: , شرايط نامناسب محيط كار خطر افسردگي را تا ۶۱ درصد افزايش مي‌دهد .
بر اساس نتايج مطالعه جديدي که در مجله طب کار و اجتماع منتشر شده است؛ روحيه ضعيف کار گروهي در محل کار مي‌تواند موجب افسردگي کارمندان شود.
دکتر مارجو سينوکي سرپرست اين گروه تحقيقاتي معتقد است: افسردگي يکي از علل مهم ناتواني کاري است و شيوع روزافزون و قابل توجهي هم دارد از اين رو مسائل روحي در محيطي کار بايد مورد دقت بيشتري قرار گيرند.
از نظر اين گروه تحقيقاتي اگر چه تاکنون بررسي‌هايي در خصوص مواردي مثل امنيت کاري که سلامت ذهني و روحي افراد را تحت تاثير قرار مي‌دهند صورت گرفته است اما اطلاعات کمي در مورد نحوه تاثير ارتباطات گروهي بر سلامت روان کارمندان در دست است.
اين محققان، ۳ هزار و ۳۴۷ کارمند ۳۰ تا ۶۴ ساله و احساس آنان از کيفيت روابطشان در محيط کاري را مورد ارزيابي قرار دادند.
بر اساس نتايج؛ احتمال بروز افسردگي در افراد با شرايط محيط کاري نامناسب ۶۱ درصد بيشتر از سايرين بود، به علاوه احتمال بروز اضطراب نيز در اين کارمندان بيشتر از ساير افراد بود.
در مرحله دوم اين مطالعه، محققان درجه بندي شرايط محل کار افراد را با ميزان مصرف داروهاي ضد افسردگي مقايسه کردند، طبق نتايج به دست آمده مصرف داروهاي ضد افسردگي در کارمندان ادارات با جوکاري نامناسب سه برابر سايرين بود.
دکتر سينوکي معتقد است: محيط کاري ناخوشايند از راههاي مختلفي چون افزايش استرس کاري احتمال افسردگي را افزايش دهد. افزايش استرس خود مي‌تواند فاکتورهاي ديگر زندگي فرد مانند مصرف سيگار يا الکل و انجام ورزش را تغيير دهد.
چشم ها را بـایـد شست  . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
 تشکر شده توسط : ساغر , shahrzad.s
#2
راهکارهای اصولی و موثر برای بهبود شرایط محیط کار
[color=#000080]
قاعدتاً روزهایی پیش می‌آید که شرایط محیط کاری‌مان به شدت طاقت‌فرسا و غیر قابل تحمل می‌شود. گاه به نظر می‌رسد این روزهای بد تمامی‌ ندارند و مدام پشت سر هم از آسمان و زمین بد می‌آوریم! این طور است که کم‌کم کاری که به آن عشق می‌ورزیدیم، غیر قابل تحمل می‌شود. اما صبر کنید، راه حل دیگری به جز استعفا و‌ ترک کار وجود دارد. می‌توانیم قدری رویکرد خود را تغییر داده و نگرش پیش روی‌مان را با توجه به شرایط، دست خوش تغییر نماییم. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید تا با راهکارهای اصولی برای بهبود شرایط کار آشنا شوید.

تعریف مسأله:
همه ما با رئیس‌های بدخُلق و پرداخت‌های کم مواجه بوده‌ایم، موضوعی که گاه روی مخمان می‌رود و موجب می‌شود تا عطای کار را به لقایش ببخشیم و به دنبال شغل دیگری بگردیم. اما صبر کنید، رئیس‌های بد اخلاق، همکاران فضول و مزاحم و روزهای ممتد پرمشقت کاری همه مواردی است که می‌تواند در هر محیط شغلی وجود داشته باشد. جای بسی تاسف است که بسیاری از ما هر زمان که در کاری با سختی روبرو می‌شویم، به جای حل مشکلات آن را‌ ترک کرده و به کار جدیدی فکر کنیم.
مسلماً در هر کاری می‌توان شرایط فوق را طبیعی دانست، این همان مواردی است که انسان‌های کم طاقت را به‌ ترک کار وا می‌دارد. در این مقاله کوشیده‌ایم با مطرح کردن مواردی سازنده، شما را به تفکر بیشتر واداشته و طرز فکر معقولانه را به نخستین انتخاب شما بدل نماییم. مطمئن باشید به کمک این موارد نه تنها می‌توان محیط کاری را قابل تحمل نمود، بلکه در شرایط نوسانات شدید اقتصادی و موج بیکاری فزاینده امروز اقتصاد جهانی، بهتر است تا پخته‌تر گام برداریم. بیایید با ذهنی بازتر به این موارد نظر کنیم:

گام نخست: پیش از آنکه خویشتن را نابود کنیم، نگاهی عمیق‌تر به خود بیاندازیم
مهم‌ترین و نخستین کاری که هم اکنون می‌توانید انجام دهید آن است که تفکرات خود را سامان داده و راهکارهای گوناگونی که برای نیل به این مهم وجود دارند را با تعمق بیشتری از نظر بگذرانید. پیش از آن لازم است تا به خودشناسی پرداخته و درک بهتری از خود و نیازهایتان، منابع و موقعیت‌هایتان بدست آورید. النور روزولت می‌گوید:
هیچ چیز به‌اندازه عدم رضایت شخصی نمی‌تواند شما را وادارد تا احساس نامطلوبی داشته باشید.
از سوی دیگر فرض ما بر این است که حتی اگر روز کاری ناخوشنایندی را پشت سرگذاشته‌اید، بهتر است رویکردی را در پیش بگیرید تا صدمات وارده، ما را از ادامه حیات واندارد و ذهنمان را به خود مشغول نکند، تا دست کم مابقی روزمان به همان منوال خراب نشود. می‌پرسید چگونه این موضوع قابل انجام است؟ پس دلیل خوبی برای همراهی با زومیت دارید!

• از شایعه پراکنی و غیبت پرهیز کنید
نباید اجازه دهید دیگران بالاخص در محیط کار ذهن شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر اکثر همکارانتان فکر می‌کنند که شرایط بسیار بد است، حتی اگر موردی برای غر زدن و شکایت کردن پیدا نکنید، احتمال این که شما نیز تحت تاثیر آنها قرار بگیرید بسیار زیاد است. بکوشید تا واقع‌بین بوده و در زمانی که با همکاران خود پیرامون مسائل کاری و سیاست‌های دفتر صحبت می‌کنید، شکوه و شکایت‌های آنها شما را تحت تاثیر قرار ندهد. بهتر است بر روی کار خود تمرکز کرده و تلاش کنید تا از جان و دل بهترین کار ممکن را انجام دهید.

• در برابر افکار منفی مقاومت کنید
اجتناب از غرغر و شکوه‌های بی مورد گام اولیه خوبی است، اما می‌توانید خود نیز بخشی از راهکار باشید. به دنبال موارد مثبت موجود بگردید و این موارد را در صحبت با همکاران مطرح نمایید. بهتر است که از این موارد یک فهرست تهیه کرده و هر روز به آنها نظر کنید. شاید دلیلی در محیط کار وجود دارد که شما به آن دل بسته اید و از آن خشنود هستید؛ مواردی چون آموزش‌های حین خدمت رایگان، امکاناتی که در اختیارتان است یا حتی خوراکی و نوشیدنی‌هایی که می‌توانید مجانی استفاده کنید. بهتر است از هر یک از این موارد بهره شایسته را ببرید و هر روز آنها را دلیل مبرهنی بر خوب بودن شغل خود به شمار آورید.

• به دنبال مزایای جنبی بیشتری بگردید
تا چه حد از مزایای شغلی تان استفاده می‌کنید؟ به دنبال این موارد بگردید و بکوشید تا به نحو ممکن از تمامی‌ آنها بهره ببرید. این موارد می‌تواند ساعات شروع به کار دیر هنگام در صبح، مزایای پنهان شغلی، بهره از خدمات دفتری، انواع وام یا حمایت‌های دولتی و غیره باشد. بهتر است با یادآوری هر روزه ی این موارد، ذهن خود را از موارد منفی مطرح شده توسط همکاران آلایش و پالایش نمایید.

• هنر کنار آمدن با شرایط سخت را بیاموزید
استرس و فشارهای روحی، دشواری در انجام امور محوله و مواردی از این دست را می‌توان بخشی از مشترکات هر شغلی به حساب آورد. در حقیقت هر شغلی سختی‌ها و سادگی‌های خاص خود را دارد. نکته مهم آن است که بیاموزیم چطور با این مسائل کنار آمده و نه تنها وظایف محوله را به خوبی به سرانجام برسانیم، بلکه احساس خوبی نیز داشته باشیم. گاه لازم است تا در ساعات کاری و بین آن همه مشغله، قدری استراحت کرده و زنگ تفریحی کوتاه داشته باشیم، لبی‌تر کرده و چای یا قهوه ای بنوشیم. فقط نباید اجازه داد تا تعداد این زنگ‌های تفریح از حد و‌اندازه بیرون رود که به قول کلام شیوای استاد سخن، سعدی علیه الرحمه: «هر چه از حد بگذرد رسوا شود...». همان طور که در حال تقویت مکانیزم‌های محافظتی هستید، می‌توانید کمتر از قبل به ارزیابی شغلی خود بپردازید و نسبت به شرایط موجود قضاوت کنید. توصیه می‌کنیم که این موارد را به طرز جسورانه ای از ذهن خود بزدایید، بکوشید تا هر زمان که یکی از مسائل کاری موجب بروز فشار روحی می‌شود، پیش از حل این موضوع، استرس را از خود دور کنید.

گام دوم: بینش خود را تغییر دهید
«چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید...». زمانی که مسائل شغلی موجب بروز حالت ناخشنودی در شما می‌شود، شروع می‌کنید تا همه مسائل را با نگاه بدبینانه بنگرید. همان مواردی که در محل کار شما را آزار می‌دهند آنچنان بزرگ می‌شوند که جلوی دید بصیر شما را گرفته و موجب عذاب بیشترتان می‌گردند. اما نکته آن است که هر کاری دارای مصائب خاص خود است، همان مواردی که ما را از ایده آل‌های ذهنی‌مان دور نشان می‌دهند. نکته آن است که باید بکوشیم تا این موارد منفی را از موارد مثبت جدا نگه داریم. در واقع در تمامی‌ محیط‌های کاری، با روزهای پرمشغله و همکاران زیرآب‌زن روبرو هستیم، این طبیعت آدمی‌ است!
پرسش مهم آن است که باید از خود بپرسیم که این موارد منفی آیا بخشی از کار هستند یا این که ما را در این محیط احاطه کرده‌اند؟
اگر که این موارد بخشی از کار شما شده‌اند، بهتر است مدیرتان را از این موضوع ناخوشایند مطلع نمایید. اگر شرایط کاری به نحوی است که مدام بد و بدتر می‌شود، بهتر است با اطلاع به مقام بالاتر او را از این موارد آگاه سازید. قاعدتاً زمانی که کار در خطر باشد او نیز با شما هم عقیده خواهد بود و برای رفع این موارد می‌تواند کمک حالتان باشد. اما اگر این موارد منفی تنها عوامل حاشیه‌ای هستند، بهتر است خود به دنبال راه حلی برای آنها باشید. اما از یاد نبرید که این موارد خارج از متن نمی‌تواند و نباید به اصل کاری که انجام می‌دهید آسیب و صدمه‌ای وارد نماید. اگر از کارتان لذت می‌برید، نباید اجازه دهید که عوامل دیگری این حس خوب را از شما بگیرد پس بیایید بر کار تمرکز کرده و از این موارد کوچک درگذریم.

گام سوم: کار بخشی از زندگی تان شده است!
اغلب ما پس از گذشت مدتی از کاری که روزگاری به آن عشق می‌ورزیدیم فرسوده شده و از آن متنفر می‌شویم. تنها به این دلیل که هرگز وقتی برای خودمان کنار نگذاشته‌ایم و کار را در اولویت اول زندگی قرار داده‌ایم. بدین‌ ترتیب وقتی که فقط برای کار کردن زندگی می‌کنیم، نمی‌توانیم نه از کار و نه از زندگی لذت ببریم. تک تک ما باید از زمان‌های شخصی، تفریحات و سرگرمی‌ها، سفر و گردشگری و روابط اجتماعی با دوستان و اقوام به خاطر کار نگذریم. بهتر است موارد زیر را در ذهن داشته باشید.

• به مسافرت بروید
از مرخصی‌ها و تعطیلات تقویم برای سفر و گردشگری بهره شایسته و بایسته را ببرید. حقیقت آن است که رفتن به مسافرت یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت روحی و روانی، پس از مدتها کار پرمشغله و زحمت است. راستش را بخواهید شما استحقاق این لذت‌ها را دارید.
بسیاری افراد فکر می‌کنند که بهتر است در روزهای تعطیل در منزل بمانند و استراحت کنن و از خستگی بعد از سفر واهمه دارند اما واقعیت آن است که یک سفر خوب و کوتاه به همراه خانواده یا دوستانتان می‌تواند تاثیر بسیار خوبی روی روحیه شما داشته باشد.

• هر زمان که احساس ناخوش احوالی می‌کنید به بهبودی بیاندیشید
در دنیایی که می‌توان بسیاری از وظایف محوله را از منزل و به صورت دورکاری انجام داد چه لزومی‌دارد زمانی که ناخوش احوال هستید به سر کار بروید؟ بهتر است در این اوقات تنها به بهبودی و کسب سلامتی بیاندیشید. هیچ کارفرمایی به کارمند مریض احوال دل نمی‌بندد.

• در زمان انجام کار فعال و خلاق باشید
این مورد یکی از مهم‌ترین موارد این راهنما است. چرا که اغلب ما از آنجا که می‌پنداریم خلاقیت لازم در کار را نداشته ایم، خود را با کوهی از وظایف طرف می‌کنیم و به جنگ این همه کار می‌رویم. بهتر آن است که به دنبال راه کاری خلاقانه‌تر برای انجام امور باشید و از آن پیروی کنید. زمانی را برای مرور کارهایی که انجام داده‌اید اختصاص دهید و اجازه ندهید که اضافه کاری بیش از‌اندازه دمار از روزگارتان در آورد!

• زمان لذت بردن از تفریح را تشخیص دهید
اگر حس بدِ کار بیش از‌اندازه شما را آزار می‌دهد، بهتر است به قدری تفریح فکر کنید، شاید بهتر است پیش از آن که خود را ناک‌اوت کنید، قدری زمان استراحت طلب نمایید.

• تغییرات کوچک، کلید طلایی
ایجاد تغییرات کوچک در دفتر کارتان می‌تواند تاثیرات بزرگی بر شما داشته باشد. تهیه رایانه‌ای جدید و سریع‌تر، قراردادن چند گلدان، دوست و همکاری تازه برای هم صحبتی در زمان صرف ناهار و... تا آنجا که می‌توانید از این موارد کوچک استقبال نمایید. علی رغم این که این تغییرات کوچک مشکلات اساسی‌تان را حل و فصل نمی‌کنند، قادرند با ایجاد حس خوب شما را از نظر روحی شارژ نموده و قدری از فشار روحی‌تان بکاهند.

• آنچه که دوست دارید را با خود بیاورید
بهترین راه حل برای پر کردن باتری‌های روحی و تلطیف سازی محیط کار آن است که موارد دلخواه و مطلوب نظرمان را به محیط کار ببریم.
این موارد می‌تواند استفاده از خودنویس محبوب‌مان، قراردادن قاب عکس عزیزان یا سایر موارد دیگر باشد.
برای برخی افراد محیط کار تمیز و منظم بسیار مهم است. برای عده‌ای دیگر دم دست بودن همه چیز اهمیت ویژه‌ای دارد. هر کاری که می‌تواند در محیط کار به شما حس خوبی بدهد را انجام دهید.

• بازگشت به خانه را فراموش نکنید
کار بخش مهمی‌ از زندگی است، اما همه آن نیست. باید خود را عادت دهید که ساعت مشخصی را برای بازگشت به خانه داشته باشید و بیش از‌اندازه وقت خود را در محل کار هدر ندهید. شایسته است که مرز مشخصی بین کار و زندگی خصوصی کشیده شود.

گام چهارم (اختیاری): تغییر بزرگ، تیر آخر تیردان
اگر هیچ یک از این راهکارها برای شما راهگشا نبود شاید لازم است تا رویکرد دیگری را در پیش گیرید، موردی که حقیقتاً متفاوت است. بهتر است در چنین صورتی به دنبال شغلی دیگر باشید و یا حتی خودتان یک کسب و کار تازه را دست و پا کنید. البته چنین راه حلی خود مشکلات و سختی‌های خاص خود را به همراه داد، اما اگر حقیقتاً هیچ یک از راه حل‌های مطرح شده بالا به کارتان نمی‌آید، چاره‌ای جز این تغییر بزرگ وجود ندارد.

گام پنجم: از خود مراقبت کنید
هرگز نباید اهمیت مراقبت از خود را دست کم بگیرید. همه ما تصور می‌کنیم که مشکلات شغلی تنها به دلیل کم‌کاری یا حتی حضور ما پیش می‌آید که به هیچ وجه صحیح نیست. اگر از افسردگی رنج می‌برید و در محل کار با مشکلات گوناگونی دست به گریبان هستید، بهتر است پیش از‌ ترک کردن این شغل به یک روانپزشک مراجعه نمایید. اگر به‌ اندازه کافی استراحت نکرده و خوابتان به هم ریخته یا اینکه از نظر تغذیه مدتی است نابسامانی را تجربه می‌نمایید، اولین اولویت رسیدگی به این قسم امور است. ورزش کردن، خواب کافی، تفریح با دوستان و اقوام، توجه به سلامت روحی و جسمی‌ همه و همه از عوامل ضروری در حفظ سلامت تن و لذت بردن از کار و تلاش روزانه است.

جمع بندی
توجه داشته باشید که مهم‌تر از هر کاری این شما هستید که باید در اولویت نخست باشید. اگر احساس می‌کنید با وجود رعایت کردن تمامی‌موارد ذکر شده باز هم کارتان دردسر آفرین است، شایسته است که به دنبال کار تازه ای بگردید. بهتر است گاه همانند موش داستان «چه کسی پنیر مرا برداشت!» باشید و از موقعیت‌های تازه نهراسید، شاید که اقبال بهتری در انتظار شما باشد.

• جمعه, 03 شهریور 1391 ساعت 17:53
منبع -- Lifehacker لینک مطلب http://zurl.ir/87629
چشم ها را بـایـد شست  . ، . جـــور دیـگـر بـایــد دیـــد
 تشکر شده توسط : ساغر , مـه ســـا , rose abi
#3
مهمترین عوامل روان‌شناسی محیط کار


شاد بودن نه تنها مراحل زندگی هر فرد را تحت تاثیرات مثبت قرار می دهد بلکه در محیط کار نیز همین شاد بودن در جهت هر چه بهتر انجام شدن کار نقش بسزایی دارد. بطوریکه انرژی مثبتی که از یک فرد شاد انتقال می یابد اثرات معجزه آسایی دارد که نگو و نپرس :



• افراد شاد، بهتر از دیگران كار می‌كنند:
- افراد شاد، حامل پیام‌ها و رفتارهای شادی‌بخش هستند و در محیط كار، روابط خوبی با همكاران دارند در نتیجه:
- در كار گروهی، همكاری بهتری خواهند داشت.
- اگر مدیر باشند، روابط خوبی با كاركنان دارند.
- اگر در مشاغل اداری و خدماتی باشند، مشتریان راضی‌تر خواهند بود.
- اگر در بخش فروش باشند، میزان فروش بیش‌تری خواهند داشت.

• افراد شاد، خلاق‌ترند:
اگر افراد در یك روز كاری، دارای خلق‌وخوی شادی باشند، به احتمال زیاد نسبت به روزهای دیگر، خلاق‌تر هستند. از نظر فرآیند شناختی، افراد شاد به لحاظ روانی، منعطف و گشوده‌ ذهن بوده و تفكر خلاق دارند.





• افراد شاد، به‌جای آن‌كه مرتب شكایت كنند مشكلات را حل می‌كنند:
وقتی شغل خود را دوست نداشته باشید، هر كپه‌ی خاك به‌نظر یك كوه می‌آید. دشوار است بتوانید هر مشكلی را بدون زحمت و تلاش و فقط با نق‌زدن حل‌كنید. شادبودن موجب می‌شود که به مشكلات، از جنبه‌های مختلف بنگرید.

• افراد شاد، انرژی بیش‌تری دارند:
افراد شاد، از انرژی بیش‌تری برخوردارند بنابراین بهتر می‌توانند از عهده‌ی كارها برآیند.





• افراد شاد، خوش‌بین‌ترند:
افراد شاد، مثبت‌اندیش‌تر و دارای چشم‌انداز مثبتی هستند. دكتر "مارتین سیلگمن" خوش‌بینی را روشی برای موفقیت و بهره‌وری بیش‌تر می‌داند.

• افراد شاد، باانگیزه‌ترند:
انگیزه‌ی كم به‌معنی بهره‌وری پایین است. یكی از روش‌های مطمئن افزایش انگیزش در افراد، تقویت روحیه‌ی شادابی در آنان است.





• افراد شاد، كم‌تر بیمار می‌شوند:
اگر شغل‌تان را دوست نداشته باشید، احتمال این‌كه به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، سردرد، زخم معده، دیسك كمر و... مبتلا شوید، زیاد است. افراد غمگین، بیش‌تر مستعد استرس‌ها و افسردگی‌های شغلی هستند. نتایج مطالعه‌ای كه در زمینه‌ی تأثیر فشارهای شغلی بر سلامت در میان بیش از دوهزارنفر از پرستاران در "آمریكا" صورت‌گرفت، نشان‌می‌دهد پرستارانی كه شغل خود را دوست ‌ندارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سایر بیماری‌ها هستند و سلامت جسمی و درمانی آنان، بیش‌تر از كم‌‌تحركی و سیگاركشیدن، در معرض خطر می‌باشد.

• افراد شاد، آموزش‌پذیرترند:
وقتی شاد و در كمال آرامش هستید، ذهن‌تان برای یادگیری مطالب جدید، آماده‌تر است؛ درنتیجه بهره‌وری افزایش می‌یابد.





• افراد شاد، كم‌تر نگران خطاكردن هستند؛ در نتیجه كم‌تر مرتكب خطا می‌شوند:
وقتی در محیط كار، شاد هستید، خطاهای تصادفی، كم‌تر شما را دچار هراس می‌كند؛ به خودتان مسلط می‌شوید و از این خطا پند می‌آموزید و به كارتان ادامه می‌دهید، به دیگران نمی‌گویید: "دست و پایم را گم‌كرده‌ام، كار را شما ادامه دهید"؛ بلكه استوار و محكم مسؤولیت خطا را پذیرفته، عذرخواهی كرده و آن را جبران می‌كنید. این نگرش همراه با آرامش، بدین معنی‌ست كه احتمال بروز خطا را كم كرده‌اید.

• افراد شاد، بهتر تصمیم می‌گیرند:
روش‌های كاری افراد غمگین، حادثه‌ساز است چون تمركز حواس كافی ندارند، در چارچوب اهداف سازمان فعالیت نمی‌كنند و این‌كه آنی تصمیم‌بگیرند، زیاد است؛ برعكس افراد شاد، تصمیمات بهتر و منطقی‌تری می‌گیرند و در كارشان همیشه اولویت‌بندی وجود دارد.
 تشکر شده توسط : سهند
#4
خیلی عالی icon_questionهمینه :که خدا انسانهارا به شاد زیستن تاکید میفرمایید. لاخوف ولا هم یحزنون در کتاب هستی بخش بارها تکرار شده .ودر مقابل ابلیس وشیطان راننده شده به فقر واندوه.... الشیطان و یعدکم الفقر 268 بقره وووو ..... که الان حضور ذهن ندارم.شادبی پایه موففقیت هاست.
مواظب آن کس باشید. که جز به بارگاه خدا شکایت به جایی نبرد.
  




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان