امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امیتازات : 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
داروی کالسیتریول(calcitriol) نویدبخش
#1
آزمایش نویدبخش داروی کالسیتریول بر پایه­ی ویتامین دی بر روی موشها در درمان ام اس
داروی کالتیرول بر روی موش ها آزمایش شد، این دارو که برپایه ویتامین Dمی باشد، نویدبخش درمان بیماری MS است. تشخیص بیماری اسکلروز متعدد (MS) بسیاردشوار است، به طورمعمول این بیماری از سن ۳۰ سالگی با علائمی مانند تاری دید، مشکلات حرکتی، لرزش و بی حسی خود را نمایان می کند. این بیماری نورولوژیکی پیشرونده است و بعد از دوره ای به طور مداوم پیشرفت می کند.
تعدادی از بیماران MS به دلیل عدم تعادل حرکتی ناگزیر به استفاده از کمک های تحرکی مانند عصا، واکر یا صندلی چرخدار خواهندبود و آن دسته از افرادی که بیماری وخیم تری دارند، معمولا تا پیش از ۶۰ سالگی زمین گیر می شوند. داروهایی که درحال حاضر در بازار هستند، متوقف کننده بیماری نیستند.
گروه بیوشیمی دانشگاه ویسکانیسن مدیسون در این زمینه روش درمانی جدیدی را برپایه ویتامین D کشف کردند که روند بیماری را در موش ها متوقف یا حتی معکوس کرده است.
در این درمان امیدبخش، دوز کمی از دارویی به نام کالتیرول (شکل هورمون فعال ویتامین D) به کاررفته است. علاوه بر این در غذای موش ها از ویتامین Dدر رژیم غذایی موش ها استفاده شده است. این دارو سطح کلسیم خون را بالا می برد، برای جلوگیری از اثرات جانبی آن، از دوز پایین استفاده شده است. این فرآیند درمانی در مجله نوروایمونولوژی (ماه اوت ۲۰۱۹) توضیح داده شده است.
کالین هیز ـ استاد بیوشیمی ـ دراین باره می گوید: « همه حیوانات با مصرف دارو بهتر شدند و ما با مشاهده بهبود عملکرد عصبی آنها شگفت زده شدیم.»
در سراسر کشور (کشور مبدا مقاله) حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر مبتلا به MS وجود دارند که حدود ۲۰۰ مورد جدید تشخیص در هفته بر آن افزوده می شود.
این بیماری خودایمنی طوری است که در آن پوشش میلین ( محافظ سلول های عصبی مغز) توسط سیستم ایمنی بدن موردحمله قرار می گیرد و موجب علائمی مانند ضعف، اختلال بینایی، به یادسپاری و ازدست رفتن تعادل می گردد. با پیشرفت بیماری اختلالاتی در راه رفتن، غذاخوردن، صحبت کردن و دیدن پدید می آید.
این استاد بیوشیمی در ادامه می گوید: « درحال حاضر درمان های تأییدشده ازسوی FDA، فقط برای برخی از بیماران مبتلا به MS مفید است و مزایای اندکی برایشان دارد. بنابراین نیازی واقعی برای درمانی بهتر وجوددارد.»
درحالیکه دانشمندان علت اصلی بیماری MS را نمی دانند، برخی مطالعات سطوح پایین ویتامین D را عاملی برای ابتلا به این بیماری می دانند.
دکتر هیز درحال مطالعه [ فرضیه ویتامینD] با هدف بلندمدت اقدامات پیشگیرانه و درمان MS به نتایجی رسیده اند. درطی ۲۵سال گذشته، او و محققان دیگر نشان دادند که دراین خصوص برخی از مکانیسم های مولکولی، در اقدامات حفاظتی ویتامینD، تأثیرگذار هستند.
همچنین او درباره چگونگی فعل و انفعالات ویتامینD با استروژن توضیحاتی داده است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری MS و پیشرفت آن را در زنان تحت تأثیر قراردهد.
در مطالعه حاضر که توسط انجمن مولتیپل اسکلروزیس تهیه شده است، درمان های مختلف با داروهای شامل ویتامینD با داروهای استاندارد MS مقایسه شده است. در هر مورد درمانهای مبتنی بر ویتامین دی موفق­تر بوده اند و مشاهده شده است که موشهایی که داروهای این گروه را دریافت کرده اند علائم فیزیکی ناشی از بیماری را کمتر داشته اند.
گروه تحقیقاتی هیز، در ابتدا یک واحد دوز از کالتیرول را با یک دوز قابل مقایسه از گلوکوکورتیکوئید مقایسه کردند. در این مقایسه کالتیرول دارویی موفق بوده است. در آزمایش انجام شده روی موش ها ۹۲ درصد به طور متوسط به مدت نه روز بهبود یافتند. درحالیکه برای موش های دریافت کننده گلوکوکورتیکوئید بهبودی شش روزه حاصل شد.
گروه هیز، بعد از این آزمایش عملی، دوز کالیترول را به صورت هفتگی بارگیری کرد و به این نتیجه رسید که دریک هفته دوز بارگیری شده، بیماری را معکوس می کند و به بهبودی پایدار می انجامد. البته این دارو اثرات جانبی قوی ای ازجمله بالابردن کلسیم خون را به همراه دارد.
دکتر هیز برای کاهش عوارض جانبی این داروکه می تواند سطوح کلسیم خون را در افراد بالا ببرد ، رژیم غذایی موش ها را تغییرداد و یک واحد دوز کالتیرول را با مکمل های ویتامینD بر روی موش ها آزمایش کرد.
او می گوید: این یک دوم پانچ موفقیتی ابتکاری بود و ۱۰۰٪ از این شیوه پاسخ گرفتند.
هیز معتقد است که کالتیرول باعث مرگ سلول های ایمنی ازبین برنده پوشش میلین می شود و ویتامین Dمانع جایگزینی سلول های ایمنی جدید می شود. با اینکه نتایج پژوهش های گروه هیز نویدبخش است، محققان خاطرنشان می سازند که ممکن است این دارو در انسان نتایج دیگری نشان دهد، زیرا انسانها ازنظر ژنتیکی مانند موش های آزمایشگاهی نیستند. با این وجود همین تحقیقات جدید، نویدبخش بزرگی برای بیماریMS محسوب می شود. زیرا بسیاری از داده ها اثرات محافظتی ویتامینD را در انسان نشان داده است.
گام بعدی آزمایش های بالینی انسانی است که باید توسط پزشک مغز و اعصاب برداشته شود. اگر درمان با این نسخه ها کارایی داشته باشد، ممکن است بیماران با علائم اولیه MSهرگز نیاز به دریافت یک تشخیص رسمی نداشته باشند.
امیدمان این است که روزی پزشکان به ما بگویند: « قصد داریم به شما داروی خوراکی کالیترول بدهیم و سطح ویتامینD را در رژیم غذایی تان بالا ببریم و انتظار خواهیم داشت که درعرض چندماه، نتایج لازم حاصل شود.»
دکتر هیز می گوید: « این رؤیای من است که پس از طی یک دوره­ی درمانی کوتاه نتایج درمان لازم حاصل گردد»
تمامی حقوق این خبر متعلق به سایت ام اس سنتر میباشد و انتشار خبر بدون درج نام ام اس سنتر غیر مجاز میباشد

ترجمه از: همدم
http://hamdam2002.blogfa.com/

ویرایش توسط نایریکا

منبع:
https://www.sciencedaily.com/releases/20...123308.htm
باور نکن تنهایی ات را تا یک دل و یک درد داریم
 تشکر شده توسط : khojaste , paeazan , yummy , برگ 7 , asall , fireboud , naarin.p , zenith , الهام ج , Exhautless , mysis , zohrevand , najva , mehdernet2 , sooorooosh , mahmah , hamid , elham 66 , محمد علی , nazanin , ehsan 10054 , reihane , barzegar , عمومهربان , nahal , امین , liliyam , رامنا , arezooo82 , babak.salehi53 , Hasty , AVID2000 , n.gh , گلناز , kaveh_plus , free , لیلی1 , ahya , sia , sara2 , دربند , سها , DavidBili , venus , zohaa , maryam.N , آنا , ابراهیم , ghaside , سمیرا67 , mehdisalimi , نازلی , آسو , ghazaaal , ویونا , khatereh. , دل آرام , peli , roya7116 , منصوره سادات , ostad2000 , علی دنیانورد , ماريا , nazanin200312 , M.mozhgan.73 , sange sabor , ساسان , mostafa00 , پریس
#2
آیا calcitriol در ایران وجود دارد؟ کسی راجع به آن اطلاع دارد؟
#3
من که اونقدر به اومدن یه دارو مطمانم که از هیچ چیز دیگه اینقد اطمینان ندارم
روزی میرسه که همگی میکیم یادش به خیر یه زمانایی با یه سری بچه های ام اسی دور هم جمع میشدیم icon_biggrin
سرت را بالا کن و ببین که پروردگارت به انچه محال میپنداری میخندد
 تشکر شده توسط : sina gt , elham 66 , paeazan , برگ 7 , ehsan 10054 , barzegar , امین , رامنا , arezooo82 , Hasty , sara2 , دربند , سها , zohaa , ابراهیم , mehdisalimi , successful , paeeze , mostafa00
#4
(2013/10/02, 01:03 PM)mahmah نوشته است: آیا calcitriol در ایران وجود دارد؟ کسی راجع به آن اطلاع دارد؟
بله، اکثر داروخانه ها دارند. من از مرداد ماه تا الآن دارم مصرف میکنم
تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نیاز !؟
میکشم ناز یکی تا به همه ناز کنمsmiling
 تشکر شده توسط : mahmah , paeazan , barzegar , برگ 7 , Hasty , ERMES , مینا ح
#5
(2013/10/02, 08:47 PM)mahmah نوشته است: ممنونم عزیز اونوقت میشه بگی چند دوزی و چند نوبت در روز مصرف می کنی؟ و تاثیرش جه اندازه بوده؟icon_question
دکتر گفته هر روز بخورم؛ ولی من دو روز یکبار میخورمsmiling
من قبل از مصرف مشکل خاصی نداشتم و الآن تغییر خاصی احساس نمیکنم
تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نیاز !؟
میکشم ناز یکی تا به همه ناز کنمsmiling
 تشکر شده توسط : رامنا
#6
دکتر بمن دادا يک روز در ميان مى خورم. هنوز تاثير خاصى نديدمconfused2 icon_biggrin icon_biggrin icon_biggrin
به جهان خرم ازآنم که جهان خرم از اوست/ عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
 تشکر شده توسط : رامنا , ERMES , دل آرام
#7
(2013/11/16, 07:23 AM)الی کوچولو نوشته است:
(2013/11/16, 12:33 AM)azita نوشته است: در مورد قيمتش هم بگين لطفا
هر بسته 10 تایی 6000 تومان بود. البته من مرداد ماه گرفتم

(2013/11/15, 10:16 PM)azita نوشته است: اين دارو ايران هست .ميشه گير اورد؟
آره عزیزم تقریبا همه داروخانه ها دارند
ببخشيد يه سوال ديگ،اگه اين دارو مصرف كني ديگه امپول نميخواد؟
....خسته ام از این امد و رفتن . می خواهم بمانم و اشیانه ام را پیدا کنم ....
 تشکر شده توسط : sooorooosh , saeid , zohrevand , kohedard
#8
(2013/11/16, 09:20 AM)azita نوشته است:
(2013/11/16, 07:23 AM)الی کوچولو نوشته است:
(2013/11/16, 12:33 AM)azita نوشته است: در مورد قيمتش هم بگين لطفا
هر بسته 10 تایی 6000 تومان بود. البته من مرداد ماه گرفتم

(2013/11/15, 10:16 PM)azita نوشته است: اين دارو ايران هست .ميشه گير اورد؟
آره عزیزم تقریبا همه داروخانه ها دارند
ببخشيد يه سوال ديگ،اگه اين دارو مصرف كني ديگه امپول نميخواد؟
نه خانم محترم. این مکمل هست. شما حتما آمپولتون رو مصرف کنید. الان نتیجه فقط روی موش مشخص شده. فقط میدونن جواب میده. و تاثیرش بر ام اس مثبت هست. شما داروتو مرتب و همیشه مصرف کن . تا دوز مصرفی رو انسان مشخص بشهو اینکه چند وقت یه بار باید مصرف بشه یه مقدار زمان میبره.
به امید خدا مشخص شد اعلام میکنن
[تصویر:  43679430772591471299.gif]



 تشکر شده توسط : saeid , zohaa , همسر یک قهرمان , asall , paeazan , maryam.N , ابراهیم , ghaside , برگ 7 , zohrevand , رامنا , ahya , دربند , kohedard
#9
باسلام
باتشکراز دوستی که این مقاله رو ترجمه کردن
دوستای خوبم با توجه به عوارض زیاد کالسیتریول هرگز بدون اجازه پزشکتون استفاده نکنید.
باتوجه بهsafتر بودنه ویتامین د فعلا به دوهفته یک قرص ویتامین د اکتفا کنید.
کالسیتریول شکل فعال ویتامین د است و عوارض زیادی دارد.
متشکرم
گر نگهدار من آنست كه من ميدانم شيشه را در بغل سنگ نگه مي دارد.
 تشکر شده توسط : g.someira , kohedard
#10
سلام
من از همون ابتدای تشخیص بیماری دکترم برام نوشت وتا 2هفته پیش مصرف میکردم مشکل خاصی هم نداشتم باهاش ولی اینبار که رفتم پیش دکتر برام ویتامین د نوشت 2هفته یکبار 1عدد
جنسم از خاك و دلم خاكي تر...
 تشکر شده توسط : kohedard
  


موضوع های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  داروی جدید می تواند آسیب‌های عصبی مولتیپل اسکلروزیس(MS) را معکوس ن� hamdam 1 3,471 2019/06/08, 03:46 PM
آخرین ارسال: ماری تنها
  نودکستا...داروی ضد افسردگی برای بیماران ام اس sooorooosh 6 9,310 2012/12/24, 02:18 PM
آخرین ارسال: همسر یک مشکوک به ام اس
  اولین داروی خوراکی MS کمک کرد مادر به به زندگی عادی تر خویش برگردد hamdam 40 26,609 2012/02/03, 12:44 PM
آخرین ارسال: صدف
  داروی جدید خوراکی تری فلونومید (teriflunomide ) برای کاهش عود دربیمارانMS hamdam 1 3,755 2011/10/07, 08:58 PM
آخرین ارسال: ساغر



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست