فواید و روش های فیزیوتراپی در ام اس

فیزیوتراپی در ام اس


در سال ۲۰۰۶ مرکز بیماری ام اس در نروژ (TORI SMEDAL) تحقیقات و آزمایشاتی در جهت بررسی اثر فیزیوتراپی بر بهبودی بیماران ام اس انجام داد. در این بررسی ۲ بیمار مبتلا به نوع عود کننده ام اس را در ۴ مرحله بیماری: شروع ام اس، حین دارو درمانی، بلافاصله پس از درمان و ۲ ماه پس از درمان را فیزیوتراپی کردند. بدین صورت که در هر مرحله ۳ بار فیزیو تراپی انجام شد. در پایان مشاهده کردند که این بیماران از نظر حفظ تعادل و راه رفتن بهبودی چشمگیری پیدا کردند. البته در نظر بگیرید که نظر دادن درباره اثرات فیزیوتراپی در ام اس نیاز به بررسی های  بیشتری دارد.



فواید فیزیوتراپی در ام اس:



  •  از مهمترین فواید فیزیوتراپی در ام اس این است که به بیمار کمک می کند تا وظایفش را به طور مستقل انجام دهد.

  •  فیزیو تراپی از پیشرفت بیماری و در نتیجه ی آن کوتاه شدن عضلات جلوگیری می کند.

  •   باعث حفظ تندرستی می شود.


فیزیوتراپی به بیمار کمک می کند تا:



  • قدرت حرکت مفاصل را بهبود بخشد.

  • کمک بسیاری به حفظ تعادل و هماهنگی کند.

  • اسپاسم های عضلات را کاهش دهد.

  • کمک به حفظ الگو های طبیعی حرکت کند.

  • راه رفتن را تسهیل بخشد.

  • خستگی را کاهش دهد.

  • درد و ضعف را تسکین دهد.

  •  به حفظ انرژی کمک کند.


همچنین فیزیوتراپی در مراحل اول بیماری برای فرد به علت های زیر  مفید است:



  • پیشگیری از بدتر شدن علایم

  • افزایش نیرو و قدرت عضلات

  • محافظت از بدن در حال تغییر

  • یادگیری بازگرداندن توانایی خود پس از بدتر شدن بیماری


روش های فیزیوتراپی در ام اس



  •  ماساژ

  • تمرین و ورزش

  • تحریک مغناطیس مغز

  • تحریک عصب از راه پوست با استفاده از جریان الکتریکی


تمرین و ورزش:


ورزش و تمرین یکی از بهترین روش های فیزیوتراپی در ام اس است. فیزیو تراپ در جلسات اول با روحیه و شرایط بیمار آشنا شده و بر اساس آن ورزش و تمرین هایی که برای بیمار مناسب و مطلوب است را انتخاب کرده تا هم برای او سخت نباشد و هم به او فشار بیش از حد وارد نکند.


تمرین های بیماران ام اس:


تمرین های حرکتی: اسپاسم غیر ارادی یکی از عوارض ام اس است که بیشتر از همه پاها را درگیر می کند. تمرین های کششی می تواند این اسپاسم را کاهش دهد و باعث افزایش انعطاف پذیری گردد.


ایروبیک: با نظر فیزیوتراپ بیماران ام اس می توانند تمرین های ایروبیک را با سرعت مناسب انجام دهند. بیماران ام اس می توانند پیاده روی و دوچرخه سواری را به خوبی انجام دهند.


تمرین هایی برای حفظ تعادل و هماهنگی:


فیزیوتراپ با توجه به شرایط بیمار، تمرین هایی را انتخاب می کند که به حفظ تعادل کمک کرده و احتمال زمین خوردن بیمار را کاهش دهد.


تمرین هایی مخصوص تقویت کردن عضلات: بعضی از بیماران ام اس، ضعف در عضلات خود احساس می کنند که با انجام تمرین هایی می توانند عضلات خود را تقویت کنند. ولی در نظر بگیرید این تمرین ها باید زیر نظر فیزیوتراپ انجام گیرد.


تحریک مغناطیسی مغز:


تحریک مغناطیسی مغز یا(rTMS) یکی دیگر از روش های غیر تهاجمی فیزیوتراپی در ام اس است که در این روش به جای استفاده از جریان الکتریکی از جریان مغناطیسی استفاده می شود. این روش بیشتر برای افراد ام اس که دچار افسردگی شدند و با دارو های معمول ضد افسردگی بهبود پیدا نکرده اند، استفاده می شود. فیزیوتراپ، شما را روی صندلی مخصوصی می نشاند و جایگاه مگنت ها را روی سر شما مشخص می کند. فیزیوتراپ دوز انرژی را افزایش می دهد به حدی که دست به صورت ناگهانی شروع به حرکت کند. این دوز آستانه حرکت شما را مشخص می کند. در طول زمان بر اساس علایم دوز انرژی تغییر خواهد کرد. در هر جلسه این کار حدود یک یا دو ساعت به طول می انجامد.


ماساژ:


ماساژ یکی دیگر از روش های فیزیوتراپی در ام اس است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است. ماساژ می تواند به کاهش اسپاسم، درد، خستگی، استرس، افسردگی و همچنین بهبود گردش خون بیماران ام اس کمک کند. در سال۲۰۱۶ تحقیقات در جهت بررسی اثرات ماساژ بر ام اس انجام شد که نشان می داد افرادی که یک بار در هفته به مدت یک ماه و نیم، تحت ماساژ قرار گیرند، درد و خستگی کمتری احساس می کنند. این به معنی بهبود کیفیت زندگی است. پس ماساژ در ام اس روشی امن و ایمن به حساب می آید.


در مطالعه ی دیگری در سال ۲۰۱۳ نشان داده شده است که اثر ماساژ بر ام اس بیشتر از اثر تمرین و ورزش است. همچنین اگر ماساژ درمانی به همراه تمرین و ورزش انجام گردد، به طور حتم اثرات بسیار زیادی خواهد داشت.


نکات مهم فیزیوتراپی در ام اس



  •  فیزیوتراپی باید به صورت پیوسته انجام شود. فیزیوتراپ بر اساس بیماری شما تعداد جلسات را تعیین می کند.

  • حرکاتی که فیزیوتراپ برای شما در منزل توصیه می کند را انجام دهید. بهترین روش انجام دادن حرکات به این صورت است که با تعداد کم، اما با دفعات زیاد انجام شوند.

  • زمانی که خسته شدید از ادامه انجام حرکات سفارش شده توسط متخصص فیزیوتراپی دست بکشید، استراحت کنید و سپس دوباره انجام تمرینات را آغاز کنید.

  • حرکات را آهسته و با دفعات کم شروع کنید، سپس به سرعت خود بیافزایید و تعداد دفعات خود را زیر نظر فیزیوتراپ افزایش دهید.

  • از گرم شدن بیش از حد بدن باید جلوگیری شود. پس لباس راحت و گشاد بپوشید و محل خنک و مناسبی را برای انجام حرکات خود انتخاب کنید. سعی نمایید در اتاقی که وسایل خنک کننده وجود دارد به انجام حرکات بپردازید.