همچنین ببینید

تمرین کوهنوردی و صخره‌نوردی در خانه

سوالات متداول پیرامون تزریق واکسن کرونا

توصیه اکثر مراکز علمی دنیا تزریق واکسن است. چرا که همواره دو خطر ما را تهدید می‌کند، اول اینکه ما نمی‌توانیم جلوی ابتلا به نوع کشنده و سخت کرونا را بگیریم و دومین خطر بزرگ جهش ویروس کرونا می‌باشد که به صورت هوشمندانه جهش پیدا کرده و مسری‌تر شده است و این جهش‌ها هنگام انتقال از فردی به فرد دیگر اتفاق می‌افتد. بنابراین با تزریق واکسن می‌توان جلوی این جهش‌ها را گرفت و زنجیره‌ی انتقال ویروس را قطع کرد.

 فشار خون و ام اس بحث داغ دانشمندان

نکاتی درباره ی فشار خون و ام اس

مطالعه ای جدید بر روی میلیون ها پرونده پزشکی، نشان داد که فشار خون بالا در افرادی که مبتلا به ام اس هستند، 25 درصد بیشتر از افرادی است که این بیماری را ندارند. این افزایش فشار خون به دلایلی که در حال حاضر نامشخص است، در بین افراد مبتلا به ام اس شایع است. فشار خون بالا یکی از علل اصلی بیماری و مرگ است و اغلب می توان با تغییر شیوه زندگی و مصرف دارو از بین برد. امروزه فشار خون و ام اس موضوع داغ بسیاری از مقالات می باشد.

از نظر علمی، به دو بیماری مزمن پزشکی به طور همزمان "بیماری همراه" گفته می شود. به طور فزاینده ای تصدیق شده است که بیماری های همراه ممکن است تشخیص MS را پیچیده کرده و پیشرفت بیماری را افزایش داده و از سلامت عمومی و کیفیت زندگی افراد بکاهد. اختلالات شایع که در کنار ام اس رخ می دهد شامل افسردگی، اضطراب، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری مزمن ریوی است.

یک گروه محقق، پرونده پزشکی 122،660 نفر مبتلا به MS و 37،075،350 نفر بدون MS را در Explorys، پایگاه داده IBM که شامل اطلاعات 26 شبکه بهداشتی بزرگ در ایالات متحده است، بررسی کردند تا درباره فشار خون و ام اس اطلاعات جمع کنند.

  • نتایج همچنین نشان می دهد که شیوع فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می یابد و در سیاه پوستان آمریکایی و مردان مبتلا به MS بیشتر است.
  • برای افراد مبتلا به ام اس، راه سلامتی بیش از درمان بیماری و علائم آن است. استراتژی های پیشگیری مانند کنترل فشار خون و درمان فشار خون بالا در صورت لزوم به همان اندازه مهم هستند.

چگونه فشار خون خود را با تغییرات کوچک کاهش دهیم؟

برای ایجاد تغییر در فشار خون خود، نیازی به تغییرات اساسی زندگی ندارید. در این جا شش نکته ساده برای اقداماتی که می توانید برای بازگرداندن فشار خون به محدوده طبیعی انجام دهید، آورده شده است.

 

1. کاهش وزن

به گفته فیشر، مؤثرترین روش کاهش فشار خون، کاهش وزن است و برای ایجاد تغییر نیازی به کاهش وزن زیاد نیست. حتی کاهش 10 کیلوگرم می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

 

2. برچسب ها را بخوانید

دکتر فیشر می گوید، آمریکایی ها بیش از حد سدیم رژیمی مصرف می کنند، تا سه برابر مقدار کل توصیه شده، در واقع روزانه 1500 میلی گرم که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مضر است. با مطالعه دقیق برچسب ها، غذاهای دارای سدیم بالا را کنار بگذارید. دکتر فیشر می گوید:"پایین آوردن سدیم رژیم غذایی بدون خواندن برچسب ها بسیار مشکل است، مگر این که تمام غذاهای خود را تهیه کنید." به ویژه از آن چه انجمن قلب آمریکا "شش نمک" نامیده است، به مقدار کمی استفاده نمایید. این غذا ها شامل موارد زیر است:

  • نان و رول
  • غذاهای سرد و گوشت های پخته شده
  • پیتزا
  • طیور
  • سوپ
  • ساندویچ

. حرکت کنید

برای ایجاد تغییر در سلامتی، ورزش زیادی لازم نیست. حداقل پنج روز در هفته، نیم ساعت را هدف قرار دهید. فیشر می گوید: "مطمئن شوید که کاری را که دوست دارید، انجام می دهید، در غیر این صورت به شما نمی چسبد." "برای برخی به معنی رقصیدن است؛ برای برخی دیگر دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع با یک دوست." حتی فعالیت های روزمره مانند باغبانی نیز می تواند کمک کننده باشد.

 

4. وزنه بزنید

زنان با افزایش سن، توده عضلانی خود را به طور پیوسته از دست می دهند و وزنه زدن، اغلب برای بسیاری از زنان به عنوان بخشی از برنامه ورزشی نادیده گرفته می شود.

 

5. الکل را به یک نوشیدنی در روز محدود کنید

نوشیدن زیاد و مکرر الکل می تواند فشار خون شما را افزایش دهد، بنابراین اعتدال را رعایت کنید. البته در نظر بگیرید که الکل برای بیماران مبتلا به ام اس توصیه نمی شود.

 

6. با مدیتیشن روزانه یا جلسات تنفس عمیق و یوگا، استرس را از بین ببرید

هورمون های استرس، رگ های خونی را منقبض کرده و می توانند منجر به افزایش موقت فشار خون شوند. علاوه بر این، با گذشت زمان، استرس می تواند عادات ناسالم را ایجاد کند که سلامت قلب و عروق شما را در معرض خطر قرار می دهد. این ها ممکن است شامل پرخوری، خواب ضعیف و سوء مصرف مواد مخدر و الکل باشد. به همه این دلایل، اگر به دنبال کاهش فشار خون خود هستید، کاهش استرس باید در اولویت قرار گیرد. از آن جا که فشار خون و ام اس امروزه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، پیشنهاد می شود که یه ورزش آرام از جمله یوگا را در اولویت قرار دهید.

 

افت فشار خون و ام اس

با این که اکثر افراد مبتلا به ام اس دچار افزایش فشار خون می شوند اما برخی از آن ها مبتلا به کم فشاری نیز می شوند. فشار خون پایین که در اصطلاح به آن افت فشار خون می گویند، وضعیتی است که با فشار غیرطبیعی پایین در رگ های خونی مشخص می شود. افت فشار خون شریانی می تواند منجر به عدم نفوذ کافی در شبکه های مویرگی سیستمیک شود. شرایط و سندرم های مختلف می تواند منجر به افت فشار خون شود.

 

افت فشار خون ارتواستاتیک

فشار خون ارتواستاتیک به عنوان کاهش مداوم فشار خون سیستولیک 20 میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک 10 میلی متر جیوه در مدت سه دقیقه از ایستادن یا شیب سر (بیش از 60 درجه) تعریف می شود. این وضعیت که به افت فشار خون وضعیتی نیز معروف است، تهدید کننده زندگی نیست اما می تواند با عوارض قابل توجهی همراه باشد.

فشار خون ارتواستاتیک ممکن است در نتیجه حجم داخل عروقی ناکافی، کاهش بازگشت خون وریدی، اختلال در عملکرد سیستم عصبی خودمختار یا ناتوانی در افزایش برون ده قلب در پاسخ به تغییرات وضعیتی ایجاد شود.

افت فشار خون ارتواستاتیک می تواند ماهیت حاد یا مزمن داشته باشد، همچنین علامتی یا بدون علامت باشد. علائمی که ایجاد می شود به احتمال زیاد ناشی از کاهش جریان خون مغزی ثانویه به افت فشار خون سیستمیک است.

 

فشار خون و ام اس بعد از غذا

افت فشار خون بعد از غذا عبارت است از کاهش فشار خون بعد از یک وعده غذایی مهم. این شکل از افت فشار خون یک وضعیت شایع در افراد مسن است و به نظر می رسد علت شایع سنکوپ و سقوط در افراد مسن با فشار خون بالا و ضعیف باشد. با این حال، ارتباط دقیق بین علائم و کاهش فشار خون بعد از غذا نامشخص است.

اپیدمیولوژی و پاتوفیزیولوژی افت فشار خون بعد از غذا به طور کامل تعریف نشده است و روش های درمانی تا حد زیادی بر اساس مشاهدات تجربی است. با این حال، تعدادی از فرآیندهای پاتولوژیک به احتمال زیاد درگیر هستند.

به طور معمول، یک دوره افت فشار خون بعد از غذا در عرض دو ساعت پس از غذا رخ می دهد. علاوه بر این، میزان افت فشار خون بعد از غذا به ترکیب وعده غذایی بستگی دارد.