وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: روند تشخیص درست بیماری ام اس
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه ها: 1 2 3
ایا تشخیص بیماری ام اس شما صحیح است؟

تاکید فراوان روی یافته ها ام ار ای باعث تشخیص صدها مورد غلط بیماری ام اس در بیمارانی که علایم انها به عارضه ای دیگر مربوط است در سال می شود.

محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگون در امریکا بررسی از 242 متخصص ام اس در امریکا انجام دادند تا ببینند انها با چه تعداد بیماری که تشخیص اشتباه ام اس داشتند مواجه شده و انها را ویزیت و درمان می کنند.از میان آنهایی که پاسخ دادند 122 متخصص اظهار داشتند که حداقل یک بیمار با تشخیص اشتباه ام اس در سال قبل داشته اند که بعدا مشخص شده بیماری دیگری غیر از ام اس داشته اند.

از هر 4متخصص 3 نفر اظهار می داشتند که سال قبل 3 بیمار یا بیشتر داشته اند که تشخیص ام اس اشتباه داشته اند.محققین در یافتند که این 122 متخصص در یک سال 600بیمار ویزیت کرده اند که تشخیص اشتباه ام اس داشته اند.

تخمین زده می شود تعداد 280 بیمار با تشخیص اشتباه ام اس داروهای مربوط به ام اس را گرفته اندکه علاوه بر هزینه 40000 دلاری در سال به ازای هر بیمار باعث بروز احتمال خطرات جدی برای آنها می شود.

دکتر اندرو سولومون سرتیم این گروه تحقیقاتی و استادیار نورولژی در دانشکده طب دانشگاه ورموت می گوید که برخی از این بیماران سالها با تشخیص غلط ام اس تحت درمان بوده اند و از این گروه بیماران فراوان دیده می شود و همین عامل چنین تحقیق و مطالعه ای شده است.

بیماری ام اس عارضه سلسله اعصاب مرکزی است که علایم آن از یک گزگز ملایم در یک اندام تا فلج شدید و تاری دید متغیر است.

برای این بیماری تست اختصاصی وجود ندارد و اطبا تعادل-قدرت عضلات -قوه بینایی و معاینه اعصاب چشم و شرح حال قبلی بیمار را بررسی می کنندو از مایع نخاع و ام ار ای برای تشخیص بهره می گیرند.دکتر سولومون می گوید که تحقیقات نشان می دهد که بیشتر خطا از آنجا ناشی می شود که پزشکان تاکید زیادی روی ام ار ای دارند.

گزارشات مشابه در سال 2003 نشان از آن دارد که از 281 بیمار با ام اس حدود 2/3 انها خطای تشخیصی داشته اند یعنی برای آنها تشخیص ام اس داده بودند که واقعیت نداشت

و جالب آنکه در ام ار ای 70درصد آنهایی که تشخیص نادرست ام اس داشتند بیماری دقیق آنها قابل تشخیص بود مانند میگرن-فشار خون بالا و سابر عوارض مغزواعصاب دیگر.

دکتر جان کوربوی از داشکده پزشکی کلرادو می گوید متخصصین مغزواعصاب باید توجه کنند که نباید تکیه به ام ارای جانشین معاینه دقیق معاینه دقیق نورولژیک و علایم بالینی را بگیرد.

+ نوشته شده در شنبه بیستم خرداد 1391ساعت 13:32 توسط jamshid davanlou
آره از این اشتباهات تشخیصی پیش میاد

چند سال پیش برای تاییدیه ی سالینه دارو که دوستم رفته بود انجمن خوزستان ( اهواز ) بهش گفتم بیماریش ام اس نیست.چند تا از دکترهای اهواز جلسه گرفتن و بهش گفتن ام اس نیست.اون هم حدود 1-2 سال هیچ دارویی استفاده نکرد و فقط یه آسپرین بهش دادن.

وقتی رفته بود اصفهان و نظر دکتر اعتمادی فر ( رئیس انجمن ام اس اصفهان ) رو پرسیده بود گفته بود: ام اس ام اسه. و نظرش بر همون ام اس بود

دوباره دکترهای اهواز بهش گفتن ام اسه و دوباره داروهاشو شروع کرد

تیر ماه دکتر طقا برای من آزمایش nmo نوشت که حوابش منفی بود و بعدا فهمیدم این آزمایش اگ جوابش + باشه یعنی دویکه و جواب - اون فقط نشون میده دویک نیست
من مدت 8سال از این مطب به اون مطب میرفتم تا یه آدم باسواد پیدا بشه وبهم بگه دردم چیه ولی کسی پیدا نشد.آخر سر وقتی شرایطمو به دوست خواهرم گفتم،با آرامش کامل گفت:تو ام اس داری!!!!!!
باور نکردنیه که یه شخصی که اصلا چیزی از پزشکی نمیدونه بیماری منو تشخیص داد اما دکترای به اصطلاح تحصیلکرده نتونستن درد منو بفهمن.
جا داره همینجا از دکتر"مژگان اسدیان" ساکن اصفهان تشکر ویژه داشته باشم که وقتی رفتم وعلائم بیماریمو بهش گفتم،بهم گفت:تو هیچ چیزیت نیست فقط دوست داری خودتو واسه خانوادت لوس کنی!!!!!!!!!!!!!!
ببینید چه پزشکای حاذقی این مملکت داره!پزشکایی که فقط بلدن پول بشمارن!!!!!
من هنوزم شک دارم با اینکه 3 پزشک تشخیص ام اس دادن. من علائمی جز خستگی ندارم که به نظرم می تونه دلائل دیگه ای داشته باشه.
(2013/01/10, 09:43 PM)moon light نوشته است: [ -> ]من مدت 8سال از این مطب به اون مطب میرفتم تا یه آدم باسواد پیدا بشه وبهم بگه دردم چیه ولی کسی پیدا نشد.آخر سر وقتی شرایطمو به دوست خواهرم گفتم،با آرامش کامل گفت:تو ام اس داری!!!!!!
باور نکردنیه که یه شخصی که اصلا چیزی از پزشکی نمیدونه بیماری منو تشخیص داد اما دکترای به اصطلاح تحصیلکرده نتونستن درد منو بفهمن.
جا داره همینجا از دکتر"مژگان اسدیان" ساکن اصفهان تشکر ویژه داشته باشم که وقتی رفتم وعلائم بیماریمو بهش گفتم،بهم گفت:تو هیچ چیزیت نیست فقط دوست داری خودتو واسه خانوادت لوس کنی!!!!!!!!!!!!!!
ببینید چه پزشکای حاذقی این مملکت داره!پزشکایی که فقط بلدن پول بشمارن!!!!!

confused انقدر دلم میخواست بیماریم رو یه 6 ماه دیرتر تشخیص میدادن کلی تو زندگیم تاثیر میذاشت angry2 همیشه از این ناراحتم چرا یکی دو هفته بعد از علائمم ام اس رو تشخیص دادن.با یه نگاه به ام آر آی !!!!!! همش تقصیر خودم بود که مستقیم رفتم پیش مغز و اعصاب و همون دقیقه ام آر آی دادمconfused یکی هم مثل شما برای طولانی شدنش ناراحته.البته 8 سال زیاده!تو نت هم میگشتی میشد تشخیص داد چیه.مثل من که آبله مرغون گرفته بودم اولش معلوم نبود بعد رفتم دکتر گفتم من آبله مرغون گرفتم دارو بدین.....Tonguelaughing3laughing3laughing3laughing3laughing3laughing3


(2013/01/10, 10:34 PM)MFhealth نوشته است: [ -> ]من هنوزم شک دارم با اینکه 3 پزشک تشخیص ام اس دادن. من علائمی جز خستگی ندارم که به نظرم می تونه دلائل دیگه ای داشته باشه.

confused این دقیقا مشکل منه!!!!به دکترم هم گفتم ولی جوابش رو نگم اینجا خیلی بهتره....

برا بنده صحیح صحیح بودهSmile (52)
20تاکله 3تا تو گردن تا 3ماه پیشSmile (52)
جدیدا نمیدونم چه پیشرفتی کردمconfused2
من توی تاپیک دیگه هم گفتم سال 75 که انجمن ام اسی توی ایران نبود مدارکمو به آلمان فرستادیم پزشکان انجمن ام اس آلمان گفتن باید هم ام آر ای شده باشه هم عصب چشم بررسی بشه هم مایع مغزی -نخاعی گرفته بشه و هم اینکه بیمار رامعاینه کنیم و مشخصات بالینی گرفته بشه با بررسی مجموع این عوامل میشه گفت ام اسه یا نه.گفتن 300 نوع رماتیسم وجود داره ممکنه نوعی رمانیسم باشه!!!angry2angry2
ولی معمولاً پزشکان حاذق ما فقط با ام آر ای تشخیص ام اس میدن !!!
شاید به این دلیل آمار ام اس در ایران بالا رفته laughing3laughing3laughing3laughing3
من تهران پیش دکترهای زیادی رفتم نظرهمه این بودمن ام اس دارم.من کشورهندوستان پیش پرفسورداخلی مغزاعصاب رفتم.ام ار ای که تهران گرفته بودم همراهم بود.اون پرفسوراصلاام ار ای رونگاه نکرد.اول ازمن پرسیدمن چه علایمی داشتم.بعدبرای من یک ام ار ای نوشت.من ام ارای روقبول نکردم.اون برای من نوارمغزونوارچشم وگوش نوشت.من نوارهاروگرفتم,پیش پرفسوربردم اون نگاه کردوگفت:ازعلایمی که گفتی وازاین نواربیماریتان ام اس است.گفت:اصلانگران نباش بهترین نوع ام اس روداری.وگفت:99%کنترل ام اس دست خودبیماراست,1%دست پزشک است.
اون پرفسورهندی بمن گفت:علایم شمارودرکمسیون پزشکی مطرح میکنم وهمینطورنوارهای شماروهم نشون میدم ببینم نظربقیه ی پزشکهاچیست؟نظرهمه ی اون دکترهااین بودکه من بهترین نوع ام اس رودارم واصلانیازی به مصرف داروی خاص ندارم

روند تشخیص درست بیماری ام اس
اولین گام در روند تشخیص بیماری ام اس، آن است كه پزشك از بیمارش شرح حال كامل را بگیرد و بفهمد كه چه بیماریهایی در سایر افراد خانواده وجود دارد و اینكه اولین علایم این بیماری از چه موقع شروع شده است.



اولین گام در روند تشخیص بیماری ام اس، آن است كه پزشك از بیمارش شرح حال كامل را بگیرد و بفهمد كه چه بیماریهایی در سایر افراد خانواده وجود دارد و اینكه اولین علایم این بیماری از چه موقع شروع شده است. سپس پزشك اقدام به انجام معاینه می كند كه این معاینه شامل بررسی قدرت عضلات، رفلكس ها، هماهنگی و حس بیمار می باشد. این معاینات به پزشك كمك می كند كه تعیین نماید چه قسمتی از سیستم عصبی ممكن است كار خود را به خوبی انجام ندهد. یكی از آزمایشهایی كه بطور معمول در این بیماری انجام می شود آزمایشی است به نام Evoked Potential. در این آزمایش، انرژی الكتریكی كه در بیمار ایجاد می شود ار اندازه گیری می كنند.

پزشكان ممكن است از تحریك الكتریكی بر روی پوست و یا از تحریكات بینایی مثل روشن و خاموش كردن چراغ استفاده كنند تا مشخص نمایند كه آیا سلول عصبی بخوبی علایم را انتقال می دهد یا خیر. عصب بیماران مبتلا به ام اس اغلب انتقال پیامها را آهسته تر انجام می دهد زیرا میلین آنها آسیب دیده است. بنابراین اگر در چنین آزمایشهایی مشاهده شد كه سرعت انتقال پیامها كمتر از حد طبیعی است، می توان به وجود بیماری ام اس مشكوك شد.

پزشكان همچینن برای بیمار درخواست آزمایش خون می كنند تا وجود بیماریهایی مثل دیابت (مرض قند) یا بیماری تیروئید را رد نمایند زیرا علایم عصبی این بیماریها نیز می تواند شبیه بیماری ام اس باشد. همچنین از بیمار نوار قلبی (الكتروكاردیوگرام) گرفته می شود تا چگونگی كار قلب مشخص شود و نیز آزمایشهایی برای بررسی حافظه و قدرت تفكر بیمار انجام می شود تا تشخیص را بیشتر مسجل نماید.

همینكه پزشك تقریباً مطمئن شد كه مشكل بیمار در سیستم عصبی مركزی اش می باشد، با استفاده از ام آر آی (MRI) می توان تشخیص را قطعی نمود. در تصاویری كه از ام آر آی بدست می آید، پزشكان می توانند ببینند كه پلاك ها در كدام قسمتها ایجاد شده و حتی می توانند تخمین بزنند كه چه مدت است كه آنها بوجود آمده اند. گرچه حدود پنج درصد بیماران مبتلا به ام اس در اوایل بروز بیماریشان دارای عكسهای ام آر آی طبیعی هستند، اما در ۹۵ درصد موارد، پلاكهای مشخص ام اس دیده می شود. بنابراین با توجه

به این درصد بالای تشخیصی كه در ام آر آی دیده می شود می توان گفت كه در حال حاضر ام آر آی دقیق ترین روشی است كه می تواند

به تشخیص بیماری ام اس كمك نماید.

آزمایش دیگری كه پزشكان اغلب برای تأیید تشخیص بیماری ام اس از آن كمك می گیرند، آزمایش مایع نخاع می باشد. برای كشیدن مایع نخاعی، سوزن را بین مهره های ستون فقرات كمری فرو می كنند و سپس مقدار كمی از مایع آن را بیرون می كشند و به آزمایشگاه می فرستند تا بر روی پروتئین های سیستم ایمنی كه اصطلاحاً به آن "باندهای اولیگوكلونال" (Oligoclonal) گفته می شود آزمایش نمایند. وجود باندهای اولیگوكلونال در مایع نخاعی به این معنی است كه التهابی در سیستم عصبی مركزی وجود دارد. حدود ۹۰ درصد بیماران مبتلا به ام اس در مایع نخاعی شان این پروتئین ها (باندهای اولیگوكلونال) را دارا می باشند. بنابراین پیدا ك/ردن این پروتئین ها در مایع نخاعی و مشاهده علایم ویژه ام اس، می تواند پزشكان را به تشخیص قطعی این بیماری نزدیك تر نماید.

بعد از تشخیص بیماری

گرچه پیش بینی دقیق روند دوره بیماری ام اس در آینده برای افرادی كه به تازگی تشخیص این بیماری در آنها داده شده است مشكل می باشد، اما الگوهای علایم این بیماری در طی پنج سال اولی كه به این بیماری دچار می شوند معمولاً نشانگر خوبی است كه نمای دراز مدت این بیماری را در این افراد نشان می دهد. برای مثال، بیمارانی كه در طی پنج سال اول بیماری، دچار حملات كمی شده اند معمولاً در آینده دچار مشكلات شدید و ناتوان كننده نخواهند شد، اما بیمارانی كه در طی این پنج سال اول دچار حملات مكرر و بیشتر و نیز لرزش اندامها و اشكال در راه رفتن شده اند، در دراز مدت مستعد ابتلاء به مشكلات شدیدتری خواهند بود.

براساس این الگوهای علایم، پزشكان قادر هستند كه این بیماری را به چهار نوع تقسیم نمایند. با اینجال حتی اگر به نظر برسد كه در مقطعی از زمان، بیمار در یكی از این انواع قرار داشته باشد، ممكن است بعد از مدتی سیر بیماری تغییر یافته و در نوع دیگری قرار بگیرد. بنابراین در صورتی كه تشخیص داده شود بیمار در یكی از این چهار نوع قرار دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد كه این بیمار تا آخر در همین نوع باقی خواهد ماند و بیماری او به انواع دیگری تغییر نخواهد كرد
آفتاب نیوز







تیتر : راههای تشخیص بیماری ام اس
خلاصه : بیماری ام اس نوعی بیماری خودایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به دستگاه عصبی فرد حمله می کند
متن کل خبر : بیماری ام اس در زنان بیشتر از مردان شایع است و در خانم هایی که در سنین باروری هستند بیشتر است و معمولا در دهه سوم و چهارم زندگی شایع می باشد.



اگر بیماری ام اس در فرد به هنگام تشخیص داده شود، می توان با انجام اقدامات بهتر جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.





روش های تشخیص برای بیماری ام اس

1- گوش دادن پزشک به شکایات بیمار، مخصوصا بیمارانی که مشکوک به ام اس هستند.

شاید یکی از ساده ترین، اما در عین حال اصلی ترین راه تشخیص بیماری ام اس، خوب گوش دادن پزشک به شکایات بیمارانی است که تا حدی علایم مربوط به ام اس را گزارش می کنند.

گاهی اوقات برخی افراد به پزشک مراجعه می کنند و هیچ علامتی از ام اس را گزارش نمی کنند، اما از علائمی مانند دست و پا چلفتی شدن، پرش های عضلانی غیرارادی و تکان خوردن غیرارادی عضلات شکایت می کنند.

ممکن است بیمار علائمی نامربوط را هم گزارش کند و متاسفانه برخی موارد، پزشک علایم را جدی نمی گیرد و پس از مدتی که بیمار با علایمی وخیم تر مراجعه می کند، شاید فرصت طلایی درمان او، طی این مدت از دست برود .

گاهی اوقات مشاهده می شود که برخی از خانم ها علایم مربوط به ام اس را طی دوران یائسگی تجربه می کنند و اگر پزشک متخصص به خوبی شکایات بیمار را نشنود و علایم بیماری را در نظر نگیرد، ممکن است آنها را با هم یکی بگیرد و در تشخیص اشتباه کند .
تقریبا 90 درصد افراد مبتلا به بیماری ام اس از تاری دید و دوبینی و مشکلات بینایی رنج می برند

2- ارجاع دادن بیمار به متخصص مغز و اعصاب

گاهی اوقات بیماران به پزشک عمومی و یا دیگر تخصص ها مراجعه می کنند و از علایمی شبیه به ام اس نزد آنان شکایت می کنند. این گروه از پزشکان باید بلافاصله بیمار را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهند تا هر چه زودتر فرایند درمانی برای او انجام گیرد .



3- ام آر آی

انجام MRI از مغز و ستون فقرات بیماران مشکوک به ام اس می تواند نقش مهمی را در تشخیص این بیماری ایفا کند. متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) و متخصص رادیولوژی (رادیولوژیست) می توانند با مشاهده عکس MRI تشخیص بیماری ام اس را بدهند.

در MRI بیماران ام اسی، لایه محافظ اطراف مغز و نخاع دچار آسیب شده و اصطلاحا دمیلینه می شود.



4- بررسی مایع نخاع

متخصص مغز و اعصاب با گرفتن مایع مغزی نخاعی از درون نخاع (در پشت کمر) و بررسی آن می تواند بیماری ام اس را تشخیص دهد. این کار می تواند بر اساس تجویز پزشک و در مطب او با بیهوشی خفیف انجام گیرد ( به صورت سرپایی).

به افرادی که مایع مغزی نخاعی از آنها گرفته می شود توصیه می شود مقدار زیادی کافئین بنوشند تا بدن آنها مواد از دست رفته خود را بازسازی کند. حتما این کار باید تحت نظر و تجویز متخصص مغز و اعصاب انجام گیرد، در غیر این صورت فرد با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد .



5- تشخیص نسبی چشم پزشک

چشم پزشکان باید بسیار هوشیار باشند و به محض اینکه در طی معاینه، به ام اس فردی مشکوک شدند برای بررسی بیشتر او را به متخصص مغزواعصاب ارجاع دهند تا در صورت اثبات ام اس، بلافاصله درمان برای او انجام گیرد.

تقریبا 90 درصد افراد مبتلا به بیماری ام اس از تاری دید و دوبینی و مشکلات بینایی رنج می برند.



صفحه ها: 1 2 3