وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: اغلب مبتلایان به ام اس دچار نوع عود کننده یا فروکش یابنده بیماری ه
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
اغلب مبتلایان به ام اس دچار نوع عود کننده یا فروکش یابنده بیماری هستند
بررسی ها نشان می دهد که اغلب مبتلایان به ام اس دچار نوع عود کننده یا فروکش یابنده بیماری هستند و بروز حملات ام اس در آنها در اکثر مواقع غیر قابل پیش بینی است.
حمید بخاری، متخصص مغز و اعصاب درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اگر چه در سالهای اخیر بسیاری از بیماری های عفونی و قابل واگیر کنترل شده اند، اما در مقابل بیماری های مزمن به نحوه چشمگیری افزایش یافته اند و به نوعی بلای جان انسان ها شده اند.

وی با بیان اینکه ام س از جمله مهمترین بیماری هایی است که در سالهای اخیر گسترش یافته است، تصریح کرد: اگر چه در حال حاضر شیوع ام اس در اغلب مناطق دنیا چندان بالا نیست، اما در صورت ادامه روند کنونی ممکن است در آینده این بیماری به یک مشکل بهداشتی مهمی تبدیل می شود.

نجاری افزود: بیماران ام اسی ممکن است در نوع و شدت بیماری بسیار متفاوت با هم باشند و روند بیماریشان به اشکال گوناگون باشد.

وی گفت: در یک تقسیم بندی کلی بیماری ام اس را می توان به چهار دسته ام اس خوش خیم، ام اس عود کننده و فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و ام اس پیشرونده اولیه تقسیم کرد.

نجاری تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که اغلب مبتلایان به ام اس دچار نوع عود کننده یا فروکش کننده بیماری هستند و بروز حملات ام اس در آنها در اکثر مواقع غیر قابل پیش بینی است.

وی یاد آور شد: در نوع عود کننده یا فروکش کننده ام اس، هر حمله بیماری، یک دوره آرام در پی دارد که افراد بیمار در این مدت مشکل خاصی ندارند.

نجاری با اشاره به اینکه نوع خوش خیم ام اس چندان مشکل ساز نبوده و فرد مبتلا به احتمال زیاد، کمتر دچار حملات بیماری می شود، خاطر نشان کرد: نوع پیشرونده ثانویه را می توان ادامه نوع عود کننده و فروکش کننده دانست و نوع پیشرونده اولیه با این دو مورد (پیشرونده ثانویه و عود کننده و فروکش کننده) متفاوت بوده و از همان ابتدای بیماری احتمال حمله یا آرامش از نظر بیماری و شدت آن وجود دارد.

* چشم ها نخستین عضو درگیر در بیماری ام اس هستند

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: افراد مبتلا به بیماری ام اس علائم و تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و در واقع نمی توان دو بیمار ام اس را یافت که از نظر علائم، شدت و سیر بیماری با بیمار دیگر یکسان و شبیه باشد.

نجاری با اشاره به اینکه فرد مبتلا به ام اس می تواند علائم گوناگونی از خود بروز دهد، تصریح کرد: در اغلب موارد چشم ها نخستین و شایعترین عضو درگیر در بیماری ام اس هستند و افراد مبتلا ممکن است به تدریج دچار کاهش قدرت بینایی شوند.

وی با بیان اینکه بروز مشکلات حسی و حرکتی در مبتلایان به ام اس بسیار شایع است، اظهار داشت: دست ها و پاها در طول بیماری ام اس ممکن است دچار مشکلاتی نظیر احساس کرختی، سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی، اختلال در راه رفتن یا حتی مشکل در بلند کردن و جا به جایی اجسام شود.

نجاری یاد آور شد: گوش ها نیز در طول بیماری ام اس ممکن است دچار وزوز شده و قدرت شنوایی آن کاهش یابد.

وی گفت: فرد مبتلا به ام اس می تواند دچار مشکلات روحی و روانی نظیر استرس، افسردگی و اضطراب نیز شده و همچنین درجات متفاوتی از مشکلات و اختلالات گوارشی همچون اجابت مزاج را داشته باشد.

نجاری خاطر نشان کرد: مهم این است که به محض مشاهده علائم فوق و در همان مراحل آغازین بیماری تشخیص داده شده و فرد بیمار با مراجعه به پزشک تحت درمان به موقع قرار گیرد./ح
من اکثر علائمو دارم گوشم صدا میده چشمام تاره دست وپام گزگز میکنه همینطوری هم پلاک اضافه میکنم ولی به قول دکترم چیزی دارم که خیلی ها ندارن اونم روحیه من اصلا برام مهم نیست که ام اس دارم حتما حکمتی توشهagreement2agreement2
همه ی ام اسی هارو دوست دارمlove51
نیست زیاد داروهاشونم موثرهconfused