وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: تاي سابري و بيماري PML
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
درباره PML

پس از ورود داروی ناتالی زوماب به بازار ، مشاهده شد که برخی از افرادی که با این دارو درمان شدند، دچار یک بیماری عفونی بنام PML (لوکو انسفالوپاتی چند کانونی پیشرونده ) شدند. عامل مولد این بیماری ویروسی به نام JC میباشد که به نظر می رسد قبل از مصرف داروی فوق به بدن فرد وارد شده و بصورت مخفی باقی مانده و پس از مصرف آن فعالیت خود را به دلیل سرکوب سیستم ایمنی ، بازیافتند، سبب بروز این بیماری میشود. محققین بر اساس شواهد موجود در تاریخ 17 ماه می 2012 مقاله ای منتشر کردند و درآن بیان نمودند که چه افرادی با مصرف داروی ناتالی زوماب (تای سابری) احتمال بالاتری برای ابتلاء به عفونت PML دارند.

در این مقاله آمده است که افرادی که درخون، آنتی بادی علیه ویروس JC داشته باشند ، سابقه مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دارند و به مدت 25 تا 48 ماه از داروی ناتالی زوماب استفاده کرده باشند با احتمال بیشتری به عفونت PML گرفتار میشوند ( 1/11 در هر 1000 نفر)

چهارشنبه 3 خرداد 1391
انجمن ام اس ايران
هر دارویی هم که میاد یه مشکلی با خودش داره همون بهتر بابا سینووکس خودمونو بزنیم از همه بهتره
ممنون از این خبر داغ داغ
اصلا بخاطر همین عارضه ی پی ام اله که میگن حتما بعد از 2 سال مصرف دارو باید قطع بشه و اگر قرار باشه هنوز ادامه دامه داشته باشه باید حتما به مدت 3 ماه بعد از دو سال دارویی مصرف نشه تا تابسبری کاملا از بدن خارج شه و بعد دوباره از سر گرفته بشه
لکوآنسفالوپاتى چندکانونى پيشرونده (PML)

عفونت اليگودندروسيت‌ها با ويروس IC موجب بيمارى دميلينيزان چندکانونى پيشرونده‌اى مى‌شود. تظاهرات بالينى منعکس‌کننده محل، وسعت و تعداد ضايعات هستند و مى‌توانند شامل اختلال وضعيت رواني، اختلالات ميدان بينائى و ضعف فوکال باشند.

تشخيص
تشخيص به‌طور تيپيک در MRI ضايعات چندکانونى ماده سفيد ديده مى‌شود که با کنتراست تشديد نمى‌شود و فاقد اثرات توده است. ازدياد DNA ويروس IC از CSF به کمک روش PCR به‌همراه علائم بالينى و يافته‌هاى تصويربردارى تيپيک تشخيصى اين بيمارى است. CSF PCR منفى احتمال بيمارى PML را کم مى‌کند ولى تشخيص آن ‌را رد نمى‌کند. ممکن است براى تشخيص قطعى به نمونه‌بردارى از مغز نياز گردد.

درمان
هيچ درمان رايجى براى PML در دسترس نيست. گزارش شده است بهبود وضعيت ايمنى (مثل درمان مطلوب ضدٌ رتروويروس در مبتلايان به HIV) موجب تثبيت يا بهبودى بيمارى مى‌شود.





Leukoencephalopathy-PML
PML، اختلالی عصبی است که موجب تخریب میلین، غشای چربی محافظ سلول*های عصبی مغز و نخاع می*شود و به عنوان ماده سفید سیستم عصبی مرکزی (CNS) نیز شناخته می*شود. این بیماری بر اثر ویروسی به نام JV، به وجود می*آید. نام این ویروس از ابتدای اسم بیماری که اولین بار به آن مبتلا شد، گرفته شده است. این ویروس بسیار شایع است و در 85درصد جمعیت بزرگسال وجود دارد. در افراد سالم غیرفعال است و تنها زمانی که سیستم ایمنی بدن به شدت ضعیف شده باشد مثل کسانی که مبتلا به ایدز یا بدخیمی*های هماتولوژیکی هستند و در دریافت*کنندگان اعضای پیوندی که برای جلوگیری از عدم پذیرش عضو پیوندی، داروهای ایمنی- بازدارنده مصرف می*کنند موجب بیماری می*شود. از هر 200هزار نفر تقریبا یک نفر به PML مبتلا می*شود.