وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: نبات فله‌اي نخريد
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.

نبات فله‌اي نخريد

جام جم آنلاين: نبات، نسل قديم آبنبات‌هاي امروزي است. يكي از پرمصرف‌ترين انواع نبات، نبات چوبي و نبات شاخه است.اغلب از شاخه نبات براي تزيين سفره‌هاي عقد و هفت‌سين و از نبات چوب‌دار براي شيرين كردن چاي و نوشيدني‌هاي گياهي استفاده مي‌شود.


اين روزها براي تنوع بخشيدن به اين محصول نبات‌هاي چوبي طعم‌دار نيز به بازار آمده است. نبات دارچيني، نعنايي، زعفراني، زيره، ليمويي، آويشن و... از جمله انواع اين محصول‌هستند كه مصرف آن با يك فنجان چاي گرم خالي از لطف نيست بنابراين اگر مي‌خواهيد به پذيرايي خود تنوع دهيد از نبات چوبي طعم‌دار استفاده كنيد.



از سوي ديگر به دليل آن كه نبات در مقايسه با قند و شكر طعم و مزه بهتري دارد، مي‌توانيد شاخه نبات‌هايي را كه شكنندگي بالايي داشته و براحتي خرد و آب مي‌شوند به صورت حبه‌اي يا نگيني درآورده و به همراه چاي ميل كنيد.


همچنين مي‌توانيد پودر نبات را كه همان ريزه يا خرده نبات‌هايي است كه ذراتي درشت‌تر از شكر دارند براي شيرين كردن شربت به كار بريد.


خواص درماني نبات


نبات در مقايسه با انواع آبنبات‌ها خاصيت ملين و ضد نفخ بالايي داشته و ماده اوليه آن با قند و شكر يكسان و از نوع ساكاروز است.


نبات در مقايسه با قند نيز طبع گرم‌تري دارد و اگر آن را بسوزانيد تبديل به يك ماده قهوه‌اي مايل به سياه با مزه‌اي تلخ مي‌شود، كه به دليل قابض بودن براي درمان اسهال بسيار نافع است.

توصيه‌ها:


1ـ‌ هنگام تهيه نبات چوب دار، ترجيحا انواعي را كه از ني‌هاي چوبي تهيه شده‌اند انتخاب كنيد. ني‌هاي پلاستيكي اغلب غيربهداشتي بوده و هنگام تماس با نوشيدني‌هاي داغ سمومي از آن خارج مي‌شود كه مي‌تواند براي سلامت مصرف كننده مخاطره‌آميز باشد. عوارض اين سموم همچون سموم موجود در تركيبات ظروف پلاستيكي يكبار مصرف است.


2ـ‌ نبات را در بسته بندي‌هاي بهداشتي تهيه و به تاريخ توليد و مجوز بهداشت آن توجه كنيد. نبات‌هايي كه اين روزها در بازار به صورت فله‌اي و روباز در شرايط بد محيطي عرضه مي‌شوند به صورت غيربهداشتي توليد و اغلب آلوده به گرد و غبار و فضولات حشرات موذي هستند. همچنين اين نبات‌ها به دليل آن كه به مدت طولاني در انبار‌هاي غيربهداشتي نگهداري مي‌شوند مي‌توانند آلوده به فضله يا ادرار موش نيز باشند. از طرف ديگر نبات‌هاي زعفراني فله‌اي اغلب حاوي رنگ‌هاي شيميايي و غيرمجازي هستند كه مصرف آن براي سلامت خطرناك خواهد بود.


3ـ‌ نبات به دليل رطوبت بسيار اندك، بافت سخت‌تري داشته و در مقايسه با قند كه تردتر بوده و قسمتي از حجم آن را هوا تشكيل داده شيرين‌تر است بنابراين در مصرف آن جانب احتياط را رعايت كنيد. مصرف اين محصول براي افراد چاق و ديابتي منع مصرف دارد.


4ـ‌ بهترين مشخصه براي انتخاب نبات ممتاز و اعلا، شفافيت بلورهاي آن است.

[تصویر:  c8ca95a09504b52e54f4b13910917d96.jpg]



بیا تازه من این همه سوغات میدم
اگر اینو بخوننangry3icon_biggrin