وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: هشدار سازمان جهانی بهداشت به رشد ام.اس در ایران
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
خیرا سازمان جهانی بهداشت از رشد بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن مانند ام.اس در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران ابراز نگرانی کرده است و خواستار آشنایی مردم با علائم و نشانه های این بیماری شده تا در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنند و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، اما دقیقا علائم و نشانه های این بیماری چیست و چرا آهنگ رشد آن افزایش یافته است؟ بیما رمبتلا در صورت بی توجهی به نشانه های بیماری ام.اس چه آینده ای خواهد داشت و باید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کند؟
برای این که بدانیم چرا بیماری ام.اس رخ می دهد به صورت خلاصه باید گفت که رشته های عصبی یک پوشش محافظ دارند به نام میلین. در واقع میلین نه تنها نقش حفاظتی برای رشته های عصبی را دارد بلکه کمک می کند پیام های عصبی به سرعت بیشتری منتقل شوند. حال گلبول های سفید خون که نقش دفاع از بدن در برابر عوامل خارجی بیماری زا را دارند و با ورود هر عامل خارجی و هر چیزی که بخواهد بدن را بیمار کند به مقابله برمی خیزند به اشتباه میلین را عامل بیماری زا تشخیص می دهند و به این پوشش های حفاظتی رشته های عصبی حمله می کنند و هر بار نیز به پوشش های عصبی یک اندام حمله می کنند.
اگر افراد در مراحل اولیه بیماری باشند و بتوانند آن را زود تشخصی دهند و با کمک پزشک شروع به درمان کنند می توانند تا حد بسیار زیادی از پیشرفت بیماری بکاهند. یکی از اولین علائم بیماری این است که اندام های حسی و حرکتی مثل دست و پا دچار مشکل در حرکت می شوند برای نمونه کرخ می شوند یا احساس سوزن سوزن شدن و به خواب رفتگی مداوم می کنند. گاهی اوقات نیز چشم به سرعت دچار کاهشدید می شود و صدای وزوز در گوش شنیده می شود. مشکلاتی نیز در انجام عمل ادرار پیش می آید. برای نمونه احساس مدام دفع ادرار در حالی که ادراری وجود ندارد یا از دست دادن کنترل ادرار.
چون میلین اعصاب بیماران ام.اس آسیب می بیند از این رو آنها انتقال پیام ها را آهسته تر انجام می دهند. پزشک اگر بفهمد که سرعت انتقال پیام ها کمتر از حد طبیعی است معمولا به بیماری ام.اس مشکوک می شود. این بیماری همچنین باعث تولید پلاک های خونی در بدن می شود که با دستگاه ام.آر.ای می توان بوجود آنها پی برد.
از این رو همان گونه که سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده تا می توانید از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده بپرهیزید و سعی کنید مواد مشکوک به ترکیبات شیمیایی و همچنین آب های آلوده را مصرف نکنید. همه این عوامل بویژه هوای آلوده ام.اس را افزایش می دهد. در صورت بروز هر کدام از این عوامل بی درنگ به پزشک نراجعه کنید که در صورت غفلت بعدها ممکن است برای درمان خیلی دیر شده باشد.

خداروشکر من خیلی زود دکتر رفتم و زود متوجه شدم.علائم شاید اولش جدی به نظر نرسه ولی نباید ساده ازش گذشت چون ممکنه خیلی زود دیر بشه

سازمان محترم جهانی بهداشت
این بیماری در کشورهای اروپایی از لحاظ آماری خیلی بالاتر است، لطفا به اونها بگوئید آب آلوده نخورند