وبسایت تخصصی ام اس سنتر | بیماری ام اس | مرجع تخصصی ام اس

نسخه کامل: هنوز يك معما
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
گرچه دانشمندان هنوز نتوانسته اند ثابت كنند كه چه ويروسي در ايجاد بيماري ام اس نقش دارد (البته اگر واقعا ويروس ها در اين بيماري نقش داشته باشند) اما اخيرا تحقيقات بسيار زيادي روي اين موضوع انجام مي شود كه ابتلا به چنين عفونت هايي چگونه مي تواند همراه با ساير عوامل مثل استعداد ژنتيكي باعث بروز بيماري ام اس شود. نظريه اي كه اخيرا اعلام شده اين است كه شايد ويروسي كه درايجاد اين بيماري نقش دارد حاوي ماده شيميايي مشابه ميلين مي باشد. به محض اين كه سيستم ايمني بدن بر عليه اين ويروس ها توليد آنتي بادي مي كند آنتي بادي ها اشتباها به جاي ويروس ها ميلين را به عنوان جسم خارجي شناسايي نموده و به آن حمله مي كنند.
نظريه ديگر اين مي باشد كه عفونت ويروسي باعث ناتوان كردن سيستم ايمني بدن مي شود و در نتيجه اين سيستم قادر به تشخيص تفاوت هاي بين ميلين بدن خود و اجسام خارجي نبوده و به آن حمله مي كند. يك نظر مشابه ديگر نيز وجود دارد كه مي گويد ويروس ممكن است به سيستم ايمني بدن حمله كرده و آن را ناتوان سازد و درنتيجه مشكلات بعدي را ايجاد كند.
اقداماتي كه امروزه براي حل معماي چگونگي اثر ويروس ها و نيز ساير عوامل بر روي بروز بيماري ام اس صورت مي گيرد به بررسي محل جغرافيايي زندگي افراد و نيز زماني كه فرد ممكن است دچار عفونت ويروسي شود نيز توجه دارد.
اين حقيقت كه اكثرا افرادي كه به بيماري ام اس دچار مي شوند اولين علايم آن را در سنين بين 15 تا 45 سالگي نشان مي دهند نقش هورمون هايي كه در دوران بلوغ فعال مي شوند را در ايجاد بيماري ام اس مطرح مي سازد. در تحقيقاتي كه اخيرا انجام شده نشان داده شده است كه تجويز بعضي از هورمون هاي جنسي به بيماران مبتلا به ام اس، به نظر مي رسد كه در بسياري از افراد مبتلا به نوع عود كننده- فروش كننده ام اس در كنترل حملات اين بيماري كمك كننده بوده است. در تحقيق ديگري كه صورت گرفته ديده شده است كه خانوم ها در هنگام حاملگي ازتعداد علايم و مشكلات حاد آن ها كم مي شود كه شايد به علت افزايش هورمون هاي استروژن و پروژسترون در آن ها باشد.
با وجود عوامل بسياري كه ممكن است در ايجاد بيماري ام اس نقش داشته باشند احتمال پيدا شدن علل واقعي بروز اين بيماري چندين سال طول خواهد كشيد. با اين حال پيشرفت هاي جديدي كه در چگونگي نقش ژنتيك سيستم ايمني بدن وعوامل محيطي مثل ويروس ها شده است پزشكان را بيش از هر زمان ديگري به كشف چگونگي ابتلاء بعضي از افراد به اين بيماري نزديك تر كرده است. همچنين اين اطلاعات جديد باعث خواهد شد كه پزشكان راهي را پيدا نمايند� كه از بروز اين بيماري در ساير افراد پيشگيري شود و درمان هاي جديدتر و بسيار موثرتري را براي افراد مبتلا كشف نمايند.
[move]به اميد آن روز[/move]